Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Bianchi

Martijn-HK
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 12 jun 2011 13:18

Martijn-HK 11 aug 2011 22:06

farelli schreef:Zeker niet slecht voor een eersteling. ;)
Veel plezier ermee.
Dank je! Gaat wel lukken.

Dit foto'tje, vond ik persoonlijk wel mooi en kon ik jullie niet onthouden :lol:
Afbeelding
Bianchi Sempre Ultegra Giro d'Italia

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 12 aug 2011 14:36

Het is toch wel opmerkelijk hoeveel mensen er zijn die zeggen dat de orginele kleur van de frames celeste blauw was, dezelfde kleur als de shirts en petjes.
Het is toch ook heel vreemd dat Bianchi de celeste blauwe kleur als DE Bianchi kleur aanhoudt terwijl de frames in een geheel andere kleur werden gespoten. De laatste keer dat de Bianchi s in de TdF reden waren de frames en jerseys toch ook in 1 en dezelfde kleur ( blauw/groen) gemaakt! Wie maakt er nu een shirt in celeste blauw en noemt het groen/blauwe frame ook celeste? Ik las ook dat de clear coating door de tijd van kleur veranderde in gelig en dat daardoor het mooie zachtblauw veranderde in dat blauw/groen. Ik kan mij alleen die echte celeste blauwe kleur herinneren voor de frames. Zo'n 30 jaar geleden kocht ik voor mijn oudste zoon een Koga Miyata frame dat ook zachtblauw was. Vanwege de gelijkenis met de Bianchi frames ( in mijn beleving van 1955) wat de kleur betreft kocht ik het. Afijn, ik heb redelijk veel gegoogled maar kon geen lichtblauwe Bianchi frames vinden. Wel een veel lichtere kleur van het tegenwoordige blauw/groen dat meer blauw dan groen was. Nu is het omgekeerd: Meer groen dan blauw.
Hier nog wat andere forummers schreven hetgeen toch wel duidt op het bestaan van een andere celeste kleur dan die van vandaag:....................

While this is probably not true it makes more sense than the one about the "color of the sky in Milan". Heck if it's that off color, they must have had one heckuva air pollution problem.

Besides, we all know the sky is Carolina Blue.:rolleyes:
Their bikes' colors varied over the years. They weren't always the shade of green people now associate with Bianchi. As Brian Baylis described it (http://search.bikelist.org/getmsg.asp?F ... 2.1057.eml" onclick="window.open(this.href);return false;), early Bianchis were sky blue (celeste). But as the clear coat yellowed over time, it left the surface with a greenish tint.--------------------------------------------------------------------------------




timo2.0 schreef:
marconi schreef:Het is eigenlijk vreemd dat die groen/blauwe kleur "celeste" wordt genoemd. Celeste is hemelsblauw net als die originele Bianchi jerseys. Als ik mij goed herinner waren de vroegere Bianchi fietsen dezelfde kleur blauw als de shirts, dus hemelsblauw.
Waaruit maar weer blijkt hoe subjectief het geheugen is. Hoewel de shirts inderdaad hemelsblauw waren zijn de fietsen altijd al "zeegroen" geweest. Ter illustratie een fiets van Coppi uit 1954...
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

dario
Forum-lid
Berichten: 3864
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 12 aug 2011 14:50

Ik heb zelf overigens ooit wel eens een oude Bianchi gezien, en die was inderdaad wat bleker en wat minder groen dan de huidige Bianchi-kleur, maar tegelijk ook wat fletser en turkooiziger dan de hemelsblauwe truitjes uit die tijd. Dus mij dunkt dat ze nooit identiek waren aan de truitjes (zoals ook blijkt uit de voorhanden zijnde foto's), maar met de jaren wel groeniger zijn geworden, en dat de waarheid dus wel ergens in het midden zal liggen. (aan de Madonna del Ghisallo en bijhorend fietsmuseum kan je een echte fiets van Coppi zien: is daar nog niemand geweest?)
Blijft natuurlijk het raadsel hoe ze erbij komen om ze dat aquamarijn hardnekkig "celeste" blijven noemen, terwijl een blinde ziet dat - zèlfs in Milaan - de hemel niet zo gekleurd is...
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

farelli
Forum-lid
Berichten: 2603
Lid geworden op: 24 feb 2010 22:14

farelli 12 aug 2011 15:03

dario schreef:(aan de Madonna del Ghisallo en bijhorend fietsmuseum kan je een echte fiets van Coppi zien: is daar nog niemand geweest?)
Volgens mij is de foto van Timo hierboven uit het museum en ik meen me uit posts (en blog) te herinneren dat BianchiSL en GastheerG die plek wel eens bezoeken.
Kom, we gaan de fietsjes voeren
http://fabiofarelli.blogspot.com

farelli
Forum-lid
Berichten: 2603
Lid geworden op: 24 feb 2010 22:14

farelli 12 aug 2011 15:04

Martijn-HK schreef:
Dit foto'tje, vond ik persoonlijk wel mooi en kon ik jullie niet onthouden :lol:
Afbeelding
Inderdaad een mooi detail.
Kom, we gaan de fietsjes voeren
http://fabiofarelli.blogspot.com

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 12 aug 2011 15:37

Dat verkleuren deed de lak dan zodra de fiets de fabriek verliet want destijds gaven de inkleurders van spaarplaatjes ook al duidelijk het onderscheid tussen het blauw van de shirts en het groen van de frames weer... ;)

Afbeelding
Afbeelding
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 12 aug 2011 15:49

marconi schreef: Their bikes' colors varied over the years. They weren't always the shade of green people now associate with Bianchi. As Brian Baylis described it (http://search.bikelist.org/getmsg.asp?F ... 2.1057.eml" onclick="window.open(this.href);return false;), early Bianchis were sky blue (celeste). But as the clear coat yellowed over time, it left the surface with a greenish

Dat haal je uit een topic waarin een dozijn verschillende theorietjes over de oorsprong van de "celeste" kleur voorbij komt, dus waarom zou het verhaal over de blanke lak geloofwaardiger zijn dan andere versies? Helemaal als verderop in het topic al gezegd wordt...
don't think that they were clear coating their bikes or motorcycles in the 50's/60's so I am not really buying the "yellowed clear coat" possibility although I have seen 1980's Bianchi that have yellowed slightly.

http://www.bikeforums.net/archive/index ... 61583.html" onclick="window.open(this.href);return false;
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

dario
Forum-lid
Berichten: 3864
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 12 aug 2011 16:26

Toen was er inderdaad nog helemaal geen blanke vernislaag over de gekleurde lak.
Hoedanook, het aquamarijn van de ingekleurde prentjes verschilt duidelijk van de truitjes, maar lijkt wel meer blauw dan groen (net zoals de oude Bianchi die ik twee jaar terug in Italië zag): dat er met de jaren een lichte verschuiving plaatsvond is tenslotte heel waarschijnlijk, aangezien er toen nog geen gestandaardiseerde numerieke kleurcodes werden gehanteerd.
Veel kans dat het uiteindelijk niet zozeer een chromatisch maar wel een taalkundig misverstand is, en dat de term celeste in eerste instantie enkel naar de ploegkleuren (van de truitjes dus) verwees, en naderhand (wie weet door Italiaansonkundigen) werd uitgebreid tot de kleur van de fietsen, om tenslotte specifiek (maar verkeerdelijk) op deze laatste te gaan slaan.

Tiens, wat ik net bedacht: zouden niet-Bianchisti ons nu eigenlijk niet als een stelletje pathologische mierenneukers beschouwen?
(anderzijds: moeten wij ons iets aantrekken van wat niet-Bianchisti vinden?) :)
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 12 aug 2011 16:38

Heerlijk toch? Niets zo saai als een merk zonder geschiedenis of, nog erger, zonder mythologie! ;)
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

dario
Forum-lid
Berichten: 3864
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 12 aug 2011 16:52

Wel merkwaardig dat dit bij onze collega's van het Wilier-topic veel minder leeft, hoewel dat toch ook een historisch merk is - met eveneens een eigen huiskleur, die licht verschilde tussen de fietsen en de truitjes, en die (nog niet zo lang geleden) een verandering onderging. Daarvan weet ik wel dat ze gestopt zijn met hun koperrode kaders, gewoon omdat die kleur niet meer verkocht: blijkbaar is dit dus toch een specifieke Bianchisti-afwijking! :)
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 12 aug 2011 16:54

Nou nou, laten de GIOS-adepten niet merken dat wij het alleenrecht op een traditionele kleur claimen ;)
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

dario
Forum-lid
Berichten: 3864
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 12 aug 2011 17:42

Da's ook waar!
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Plaats reactie