Retro / oudere fietsen
Niet retro is de zin van geschikt voor retro koersen of toertochten maar wel een erg gewilde fiets onder verzamelaars.
Edit: die fiets ie ongeveer de oud ijzerprijs waard en ik kom je er graag van verlossen .
Edit: die fiets ie ongeveer de oud ijzerprijs waard en ik kom je er graag van verlossen .
Campagnolo Ultra Dork
Daar zijn altijd geïnteresseerden voor (vind ze zelf ook heel mooi mits mijn maat en met de rechte voorvork maar heb de afgelopen tijd al iets teveel fietsen gekocht)
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
Rob71 schreef:Hoi
De geel rood zwart blauwe Reijnolds 531
Dura ace groep,
Cinelli stuur, stuurpen en zadelpen
Mavic keramische velgen
Dura ace pedalen
Sella italia zadel, Ferrari special edition
Groeten Rob
De regel bij de (meeste) retrotochten is dat de fiets van voor 1987 moet zijn. Voor verzamelaars maakt het niet veel uit , in de jaren 90 werd ook nog mooi staal gemaakt
De fiets die jij hebt is - vooral in NL- een collectors item en zou moest je hem verkopen, vlug verkocht geraken
Ja het is de rechte vork.
Ik weet t niet meer helemaal. Maar ik weet wel dat Gazelle in die tijd de team edition had, die ik heb. En ze hadden de team replica. Die had dezelfde kleuren, maar was een stuk goedkoper. Ik meen me te herinneren dat de team replica een gebogen vork had waar de team edition een rechte vork had.
Maar zoals gezegd weet ik niet meer honderd procent zeker.
Gr Rob
Ik weet t niet meer helemaal. Maar ik weet wel dat Gazelle in die tijd de team edition had, die ik heb. En ze hadden de team replica. Die had dezelfde kleuren, maar was een stuk goedkoper. Ik meen me te herinneren dat de team replica een gebogen vork had waar de team edition een rechte vork had.
Maar zoals gezegd weet ik niet meer honderd procent zeker.
Gr Rob
Ik reken me zeker niet rijk, Dat was op den duur ook een van de redenen dat ik dacht "ik verkoop hem maar niet". Toen ik de fiets opbouwde had hij een winkelwaarde van 5.500,- Gulden. Dat was dus in die tijd veel geld. Ik weet nog dat ik de spaken speciaal uitkoos. Ik werkte toen zelf bij een FM dus ik heb hem zelf helemaal opgebouwd met alle mooiste materialen naar mijn idee. Vandaar ook de duurdere velgen van Mavic met een Keramische velgrand,
Maar zoals gezegd, hier staat hij maar en als ik zie hoe enthousiast mensen worden van retro bikes, is het misschien beter om er iemand anders gelukkig mee te maken. Ik zit wel in dubio hoor, want hij heeft toch wel een speciaal plekje omdat ik het wel de mooiste fiets vond die ik ooit heb gehad. Ik heb nu ook een heel mooie fiets vind ik, maar hoe trots ik toen was op die fiets, dat gevoel heb ik naderhand niet meer gehad.
groeten,
Rob
Maar zoals gezegd, hier staat hij maar en als ik zie hoe enthousiast mensen worden van retro bikes, is het misschien beter om er iemand anders gelukkig mee te maken. Ik zit wel in dubio hoor, want hij heeft toch wel een speciaal plekje omdat ik het wel de mooiste fiets vond die ik ooit heb gehad. Ik heb nu ook een heel mooie fiets vind ik, maar hoe trots ik toen was op die fiets, dat gevoel heb ik naderhand niet meer gehad.
groeten,
Rob
Gewoon af en toe weer mee gaan fietsen. Dan ga je hem vanzelf weer waarderen.
Mijn winterproject kan eindelijk naar buiten! In 1981 (het zou ook 1980 kunnen zijn geweest, daar wil ik af wezen) aangeschaft van de opbrengst van diverse krantenwijken. De verdiensten daarop waren zodanig dat lonkende Gazelles Champion Mondial en Tour de l' Avenir in de etalage van rijwielhandel Albers helaas buiten bereik waren. Het werd daarom een Motobecane van concurrent Roelfsema, destijds verkocht onder de typenaam C2S. Hij leek als twee druppels water op deze Super Mirage (maar dan zonder de Super Mirage transfer).
In de jaren daarna begon ik de fiets te upgraden, o.a. andere wielen, zadel, remmen, derailleurs, crankstel en wielen.
Van de fiets zoals ik die heb gekocht resteren slecht het stuur en het frame (althans deels waarover hieronder meer).
Heel veel heb ik er eigenlijk nooit op gefietst, ik schat dat hij in 36 jaar de 10.000 km nog niet heeft gehaald. Sleutelen aan de fiets mocht ik echter graag doen, liefst met Radio Tour de France op de achtergrond. De kleur vond ik eigenlijk ook niet zo mooi, daarom heb ik hem kaalgeschuurd en bij autospuiter Kruize in VW antracietgrijs metallic (destijds een populaire kleur voor auto's) laten overspuiten. Ik had altijd ook de indruk dat het frame (61cm) net iets te klein voor me was. Achteraf blijkt dit toch meer aan de korte zadelpen te hebben gelegen, mijn De Rosa Nuovo Classico die ik vorige herfst heb opgebouwd en die op maat is gebouwd blijkt vrijwel dezelfde geometrie te hebben. Het was de bedoeling de Motobecane door te schuiven naar mijn oudste zoon die inmiddels een lengte heeft bereikt waarmee hij er goed op kan fietsen en dan lekker samen tochtjes te maken.
Helaas bleek hij bij inspectie tijdens een grote beurt die ik hem aan het einde van de zomer gaf zo ongeveer total loss, de balhoofdbuis was ingescheurd rond de onderste lug en het was een kwestie van tijd voordat deze volledig doormidden zou zijn.
Gelukkig zijn er dan toch nog mogelijkheden, al zijn ze economisch niet geheel te verantwoorden. Marten Gerritsen van M-Engineering heeft vakkundig twee nieuwe buizen in het frame gesoldeerd (de onderste buis was al eens eerder ingescheurd achter de lug en provisorisch gerepareerd). Het frame is nu dan ook een unieke combinatie van Vitus en Columbus buizen. Hij heeft gelijk ook nog een paar nokken aan het frame gesoldeerd zodat de commandeurs en kabelrouting nu eindelijk helemaal 'professioneel' zijn. Ik heb hem helemaal kaalgeschuurd, een kleurenschema bedacht en dat met de hand opgebracht met veel geduld, schuren, laagjes Rustoleum Combicolor en polijsten met Ultimate Compound. Het wijkt totaal af van de originele Motobecane kleuren en decals maar die hebben me nooit heel erg kunnen bekoren. Zag overigens later ergens een plaatje van een Motobecane uit de jaren '70 die een soortgelijke opzet had (basiskleur met 1 wit kader) maar ik weet niet of dat origineel was.
Omdat ik toch witte verf had gelijk ook maar even de cranks en spider opnieuw gelakt, daar is het wit overigens wel origineel.
En zo ziet hij er dan nu uit:
Specificatie
- Frame dus een mix van Columbus en Vitus buizen
- Trapas, cranks en pedalen: Miche Leader
- Kettingbladen: Miche 52-42
- Ketting: Regina (dacht ik)
- Remmen en derailleurs: Shimano 600EX arabesque
- Cassette: Shimano Uniglide 13-18
- Balhoofd: Shimano 600EX
- Stuurpen: SR
- Stuur: Motobecane
- Stuurlint: Selle Italia
- Wielen: Mavic g40 velgen met Shimano 600EX naven
- Banden: Vittoria Corsa
- Zadel: Specialized Romin Evo
Dat zadel zit er nog maar kort op (gelukje met een faillisementsveiling), het past er eigenlijk niet zo goed bij maar zit wel erg lekker. Er zat daarvoor het bekende San Marco zadel op van Selle Italia maar dat was na zoveel jaren niet bepaald stralend wit meer en plaatselijk beschadigd. Heeft er hier iemand een tip of de verflaag op een zadel te herstellen is?
In de jaren daarna begon ik de fiets te upgraden, o.a. andere wielen, zadel, remmen, derailleurs, crankstel en wielen.
Van de fiets zoals ik die heb gekocht resteren slecht het stuur en het frame (althans deels waarover hieronder meer).
Heel veel heb ik er eigenlijk nooit op gefietst, ik schat dat hij in 36 jaar de 10.000 km nog niet heeft gehaald. Sleutelen aan de fiets mocht ik echter graag doen, liefst met Radio Tour de France op de achtergrond. De kleur vond ik eigenlijk ook niet zo mooi, daarom heb ik hem kaalgeschuurd en bij autospuiter Kruize in VW antracietgrijs metallic (destijds een populaire kleur voor auto's) laten overspuiten. Ik had altijd ook de indruk dat het frame (61cm) net iets te klein voor me was. Achteraf blijkt dit toch meer aan de korte zadelpen te hebben gelegen, mijn De Rosa Nuovo Classico die ik vorige herfst heb opgebouwd en die op maat is gebouwd blijkt vrijwel dezelfde geometrie te hebben. Het was de bedoeling de Motobecane door te schuiven naar mijn oudste zoon die inmiddels een lengte heeft bereikt waarmee hij er goed op kan fietsen en dan lekker samen tochtjes te maken.
Helaas bleek hij bij inspectie tijdens een grote beurt die ik hem aan het einde van de zomer gaf zo ongeveer total loss, de balhoofdbuis was ingescheurd rond de onderste lug en het was een kwestie van tijd voordat deze volledig doormidden zou zijn.
Gelukkig zijn er dan toch nog mogelijkheden, al zijn ze economisch niet geheel te verantwoorden. Marten Gerritsen van M-Engineering heeft vakkundig twee nieuwe buizen in het frame gesoldeerd (de onderste buis was al eens eerder ingescheurd achter de lug en provisorisch gerepareerd). Het frame is nu dan ook een unieke combinatie van Vitus en Columbus buizen. Hij heeft gelijk ook nog een paar nokken aan het frame gesoldeerd zodat de commandeurs en kabelrouting nu eindelijk helemaal 'professioneel' zijn. Ik heb hem helemaal kaalgeschuurd, een kleurenschema bedacht en dat met de hand opgebracht met veel geduld, schuren, laagjes Rustoleum Combicolor en polijsten met Ultimate Compound. Het wijkt totaal af van de originele Motobecane kleuren en decals maar die hebben me nooit heel erg kunnen bekoren. Zag overigens later ergens een plaatje van een Motobecane uit de jaren '70 die een soortgelijke opzet had (basiskleur met 1 wit kader) maar ik weet niet of dat origineel was.
Omdat ik toch witte verf had gelijk ook maar even de cranks en spider opnieuw gelakt, daar is het wit overigens wel origineel.
En zo ziet hij er dan nu uit:
Specificatie
- Frame dus een mix van Columbus en Vitus buizen
- Trapas, cranks en pedalen: Miche Leader
- Kettingbladen: Miche 52-42
- Ketting: Regina (dacht ik)
- Remmen en derailleurs: Shimano 600EX arabesque
- Cassette: Shimano Uniglide 13-18
- Balhoofd: Shimano 600EX
- Stuurpen: SR
- Stuur: Motobecane
- Stuurlint: Selle Italia
- Wielen: Mavic g40 velgen met Shimano 600EX naven
- Banden: Vittoria Corsa
- Zadel: Specialized Romin Evo
Dat zadel zit er nog maar kort op (gelukje met een faillisementsveiling), het past er eigenlijk niet zo goed bij maar zit wel erg lekker. Er zat daarvoor het bekende San Marco zadel op van Selle Italia maar dat was na zoveel jaren niet bepaald stralend wit meer en plaatselijk beschadigd. Heeft er hier iemand een tip of de verflaag op een zadel te herstellen is?
De Rosa Nuovo Classico 2017
4x Gazelle Champignon Mondial 1985-88
Motobecane C2S 1980
4x Gazelle Champignon Mondial 1985-88
Motobecane C2S 1980