Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Het Grote China Topic (frames + onderdelen)

Gebruikersavatar
arnoudrace
Forum-lid
Berichten: 875
Lid geworden op: 30 mei 2009 01:11
Locatie: Delft

Gebruikersavatar arnoudrace 26 okt 2013 23:12

Waar ik op triggerde was feit dat alle spaken op zelfde manier gemaakt zouden worden. Daar zijn wel degelijk kwaliteitsverschillen in volgordelijk grondstoffen, materiaalsamenstelling en fabricage/ bewerking die tot andere prestaties, gedrag en ook stijfheid van een wiel leiden bij gelijke kwaliteit van wielbouw. Het laatste is echter de bepalende factor.
Laatst gewijzigd door arnoudrace op 26 okt 2013 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Canyon ultimate CFSL '16 Rotor/DA 9001 mix, Reynolds Assault + Strike
Canyon Inflite CF

wolly68
Forum-lid
Berichten: 201
Lid geworden op: 20 jan 2011 22:53

wolly68 26 okt 2013 23:19

kees0251 schreef:
mhooghiemstra schreef:Het schijnt dat Pillar spaken zachter zijn en dus flexibeler. Waardoor het wiel dus ook minder stijf wordt.
heb ik van horen en zeggen.
.
Nonsens..
De E-modulus is de parameter van stijfheid.
Hoeveel vervormt een materiaal bij een bepaalde belasting.
De E-modulus is bij alle materialen die staal genoemd worden (waarvan het hoofdbestanddeel ijzer is) vrijwel gelijk.

Zachtere spaken hebben een lagere rekgrens en breeksterkte , dat kan weer wel.
Spaken met een grotere diameter rekken dus wel minder bij dezelfde belasting.

zlyrinx
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 16 jul 2007 20:46

zlyrinx 30 okt 2013 20:43

RacingRalph schreef:Dat is nog eens handige info, men heeft daar nog eens wat aan!
In het kader van nog meer handige info:

Vanmiddag stond de koerier voor de deur met een mooie doos uit China. Uiteraard zaten daar mijn wielen in en ik ben meer dan tevreden met hoe ze er uit zien en hoe ze rijden. Het is de alu/carbon clincher versie, 50mm hoog in 3k glimmend carbon. In de velg zit een bolling (beetje zoals Fast Forward wielen), wat zou moeten helpen met aerodynamica. Zit waarschijnlijk meer in het hoofd dan dat het echt helpt, maar het ziet er vooral mooi uit. De overgang van het aluminium naar het carbon is uiteraard verlijmd, maar dit is zeer mooi gedaan: geen lijmsporen oid.
Totaalgewicht op de weegschaal van Farsports was 1630gr, op de mijne kwam ik op 1639gr. Verwaarloosbaar, maar toch een mooi gewicht voor een hoog alu/carbon wiel.

Spaken zijn van Pillar, naven zijn van Novatec, dezelfde die Wheel-tec ook gebruikt bij het spaken van wielen. Dus de iets duurdere variant, die ik kon krijgen voor een 44 dollar meerprijs. In de hand lopen ze heerlijk licht. De achternaaf is luid, maar klinkt een beetje gedempt, dus niet zo'n heldere ratel als Campa wielen, maar wel even hard.

Meteen een velglintje er omheen gegooid, binnenbandje plus buitenbandje en een klein stukje gereden van 20km. (Bandjes - Conti GP4000s - gingen er moeiteloos omheen) Ze rijden heerlijk, maken een prachtig zoevend geluid en zijn flink stijf. Dit laatste merkte ik bij het stukje klinkers dat je hebt tussen de Amstel en het Amstelpark in Amsterdam, ik tril meer dan met mijn oude wielen. Ik had echter niet het idee dat het oncomfortabel was, maar dat zal pas blijken bij tochten rond de 100km.

De spaken waren zoals beloofd al voor 'gekraakt', ze waren dus ontstresst. Ik heb tijdens het ritje vanmiddag ook geen gepling en geplong van spaken gehoord die zich aan het zetten waren, dus deze belofte door Bella van Farsports lijkt te kloppen. Uiteraard zal de komende tijd blijken of de wielen ook echt recht blijven en de spaken op spanning blijven staan. Wellicht overbodig om te melden, maar de wielen zijn compleet vrij van zowel hoogte als breedte slagen.

Eerste indrukken zijn dus goed! Visueel zijn ze in mijn ogen erg aantrekkelijk. Mocht er interesse zijn, dan maak ik nog een paar foto's. Eventueel laat ik over een paar honderd kilometer nog eens weten hoe de wielen bevallen.

Tot slot: ik had er ook de tita snelspanners bij besteld die perfect werken, alleen (net als in een review die ooit online had gelezen) iets te lang. Een halve cm oid. Daar ga ik dus nog een ijzerzaagje op zetten om het mooi passend te maken. De spacers die ik er gratis bij heb gekregen waren niet voor niets gratis: ze zijn vreselijk dik, dus vallen een paar millimeter over mijn stuurpen heen. Ziet er niet uit en ga ik dus niet gebruiken.
Desondanks ben ik een zeer tevreden mens!

Gebruikersavatar
vrderuiter
Forum-lid
Berichten: 265
Lid geworden op: 06 jun 2013 10:49

Gebruikersavatar vrderuiter 31 okt 2013 10:49

zlyrinx schreef:Mocht er interesse zijn, dan maak ik nog een paar foto's.
Foto's altijd fijn! ;-)
Hier had net zo goed niets kunnen staan...

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 31 okt 2013 11:47

Ik volg dit 'draadje' al een tijdje met belangstelling en heb besloten om deze winter, als volledige leek op dat gebied, een fietsje in elkaar te gaan zetten. Mijn oog is gevallen op het R-002 frame van Zhong Wei. Dit frame wordt momenteel aangeboden voor een leuk bedrag in de mall van Velobuild. Op buitenlandse forums is de nodige info te vinden over dit frame, hier niet. Ik ben dan ook benieuwd of er forumleden zijn die dit frame kennen en informatie kunnen verschaffen over de do's en don'ts.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

mhooghiemstra
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 26 feb 2012 23:23

mhooghiemstra 03 nov 2013 15:08

@zlyrinx Ik ben nu in de laatste fase met Bella. Ik ga zoals jou voor de 50mm hoge veld met Novatec naaf, echter voor de spaken neem ik de Sapim CX-Ray. Ik weet niet of het de extra euro's waard is maar ik lees goede berichten over deze spaken.
Alleen de looks van het wiel ben ik nog niet over uit. Zou jij een foto van die van jou willen posten? Ik zat te denken aan UD maar 3k is natuurlijk ook mooi.
Slaaf van het smalle zadel

feestreus
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 sep 2013 23:28

feestreus 03 nov 2013 16:59

Ben zelf aan het kijken naar 2014 FSC50-CM-23 van wheelsfar.com maar ben er nog niet uit of ik het echt moet doen... Maar ja een paar goeie Mavic of FFWD carbon versies zijn eigenlijk te prijzig.

zlyrinx
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 16 jul 2007 20:46

zlyrinx 04 nov 2013 16:36

@mhooghiemstra: ik zal je vanavond of morgen een paar foto's sturen! Je kan ook aan Bella om foto's vragen, heb ik ook gedaan en vond ze geen probleem.

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 04 nov 2013 23:29

wolly68 schreef:
kees0251 schreef:
mhooghiemstra schreef:Het schijnt dat Pillar spaken zachter zijn en dus flexibeler. Waardoor het wiel dus ook minder stijf wordt.
heb ik van horen en zeggen.
.
Nonsens..
De E-modulus is de parameter van stijfheid.
Hoeveel vervormt een materiaal bij een bepaalde belasting.
De E-modulus is bij alle materialen die staal genoemd worden (waarvan het hoofdbestanddeel ijzer is) vrijwel gelijk.

Zachtere spaken hebben een lagere rekgrens en breeksterkte , dat kan weer wel.
Spaken met een grotere diameter rekken dus wel minder bij dezelfde belasting.
Zeker, maar in dit kader irrelevant.
Cheap light strong, choose two

wolly68
Forum-lid
Berichten: 201
Lid geworden op: 20 jan 2011 22:53

wolly68 05 nov 2013 20:21


Spaken met een grotere diameter rekken dus wel minder bij dezelfde belasting.
Zeker, maar in dit kader irrelevant.[/quote]

Spaken zijn vrijwel nooit geheel exact van vorm dus is dat zeker wel relevant.

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 05 nov 2013 21:41

Helaas vaud.
Materiaaleigenschappen staan geheel los van afmetingen.
Cheap light strong, choose two

wolly68
Forum-lid
Berichten: 201
Lid geworden op: 20 jan 2011 22:53

wolly68 05 nov 2013 23:35

kees0251 schreef:Helaas vaud.
Materiaaleigenschappen staan geheel los van afmetingen.
De lengte verandering van een spaak bij een bepaalde belasting wordt door zowel de afmeting (diameter) als de materiaal eigenschappen bepaald.

Dus volgens jou is een alu frame altijd slapper dan een stalen frame ?

Plaats reactie