Welke niet-fietsgerelateerde aankoop deed jij recent?
- razenderoeland
- Forum-lid
- Berichten: 1320
- Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
- Locatie: Dronryp
Salomon schaatsschoen met Free skate ijzer. Is me overigens totaal niet bevallen na het eerste gebruik op de ijsbaan. Toch maar weer terug brengen en overstappen op lage vaste noren.
Hoe sterk is de eenzame fietser...
- borgmonster
- Forum-lid
- Berichten: 860
- Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29
Aluminium lassen is lastig. Temperatuur goed aanhouden en geen gasvervuiling van het aluminium.
Veel succes gewenst! Benieuwd naar je vorderingen.
Veel succes gewenst! Benieuwd naar je vorderingen.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
- borgmonster
- Forum-lid
- Berichten: 860
- Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29
The Talisman was toch wel een geweldig boek van King. Man, echt prachtig in het Engels.
Bij mij lukt het ook niet om IT uit te lezen. Zo raar, dat heb ik nog nooit gehad met welk ander boek ook.
Bij mij lukt het ook niet om IT uit te lezen. Zo raar, dat heb ik nog nooit gehad met welk ander boek ook.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
Oudejaarsnacht een schilder "gekocht" onder het genot van een flesje bier. Fijn dat hij over een maand mijn vers gestuukt (hoop dat dit een juiste spelling is) plafond wil doen.
Love riding Scott. Scott Addict 20 (2022) Scott Scale 970 (2023)
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40088
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Hoezo is dat niet bevallen? Buiten zie je niet meer anders. Krijg je ze de bocht niet om?razenderoeland schreef: ↑01 jan 2023 11:42 Salomon schaatsschoen met Free skate ijzer. Is me overigens totaal niet bevallen na het eerste gebruik op de ijsbaan. Toch maar weer terug brengen en overstappen op lage vaste noren.
Overigens zijn ik altijd klappers nemen, maar dat ter zijde.
Less is bore
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Kan me voorstellen dat die salomons voor natuurijs erg fijn zijn. Comfortabele en stevige schoen. Een buis die bij lengtescheuren weer uit de scheur loopt. Laag bij het ijs.
Maar, op een 400m, met overstappen, kan ik me goed voorstellen dat het toch even iets heel anders is dan je gewend bent, als je altijd op noren gereden hebt. Of dat nu vaste noren, of klappers zijn. De schoen staat veel verder achterop het ijzer. Dus zullen ze veel moeilijker te sturen zijn. Goed voor rechtdoor dus.
Maar, op een 400m, met overstappen, kan ik me goed voorstellen dat het toch even iets heel anders is dan je gewend bent, als je altijd op noren gereden hebt. Of dat nu vaste noren, of klappers zijn. De schoen staat veel verder achterop het ijzer. Dus zullen ze veel moeilijker te sturen zijn. Goed voor rechtdoor dus.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Het is lastiger dan staal maar overall valt het eigenlijk wel mee (netjes lassen met mooie lasrupsen is overigens wel wat lastiger). Probleem is dat het eindresultaat van gelast aluminium niet heel duurzaam is en dat de lassen sneller verweren dan de rest van het (onbehandelde) materiaal.Aluminium lassen is lastig. Temperatuur goed aanhouden en geen gasvervuiling van het aluminium.
Veel succes gewenst! Benieuwd naar je vorderingen.
Heb in het verleden zo'n beetje elk materiaal (t/m. titanium) gelast maar voor aluminium verbindingen kies ik doorgaans eerder voor andere oplossingen (zodat ik geanodiseerd of gepoedercoat materiaal kan verwerken). Een verlijmde (evt icm. popnagels of boutverbindingen) houdt heel veel langer en wat voor een vliegtuig geschikt is zal voor elke andere optie doorgaans ook voldoen.
Ik snap eerlijk gezegd ook niet wat de winst is bij het zelf lassen van die rails. Het kost geen drol omdat die profielen massaal geproduceerd worden en normaal zit er geen laswerk aan. Verder zie je er nauwelijks iets van dus veel eer heb je er ook niet van.
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid
- Berichten: 696
- Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26
Sturen heeft alleen te maken met de ronding die in het ijzer zit. Ik heb wel eens op Salomons gereden met ronding 19 (ouderwetse sprintronding uit de jaren ‘80) en die dingen stuurden als kunstschaatsen.MarkVeenstra schreef: ↑02 jan 2023 13:18 Kan me voorstellen dat die salomons voor natuurijs erg fijn zijn. Comfortabele en stevige schoen. Een buis die bij lengtescheuren weer uit de scheur loopt. Laag bij het ijs.
Maar, op een 400m, met overstappen, kan ik me goed voorstellen dat het toch even iets heel anders is dan je gewend bent, als je altijd op noren gereden hebt. Of dat nu vaste noren, of klappers zijn. De schoen staat veel verder achterop het ijzer. Dus zullen ze veel moeilijker te sturen zijn. Goed voor rechtdoor dus.
Maar ik ben een verstokte norenschaatser, dus klapschaatsen voor op de ijsbaan en m’n oude vaste noren voor op natuurijs.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40088
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Klappers op 21m, de vaste op 23m ronding gezet?
Less is bore
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Ronding doet veel voor sturen..., zeker waar.Mehekachtohapi schreef: ↑03 jan 2023 12:50Sturen heeft alleen te maken met de ronding die in het ijzer zit. Ik heb wel eens op Salomons gereden met ronding 19 (ouderwetse sprintronding uit de jaren ‘80) en die dingen stuurden als kunstschaatsen.MarkVeenstra schreef: ↑02 jan 2023 13:18 Kan me voorstellen dat die salomons voor natuurijs erg fijn zijn. Comfortabele en stevige schoen. Een buis die bij lengtescheuren weer uit de scheur loopt. Laag bij het ijs.
Maar, op een 400m, met overstappen, kan ik me goed voorstellen dat het toch even iets heel anders is dan je gewend bent, als je altijd op noren gereden hebt. Of dat nu vaste noren, of klappers zijn. De schoen staat veel verder achterop het ijzer. Dus zullen ze veel moeilijker te sturen zijn. Goed voor rechtdoor dus.
Maar ik ben een verstokte norenschaatser, dus klapschaatsen voor op de ijsbaan en m’n oude vaste noren voor op natuurijs.
Maar hetzelfde geldt voor je gewichtsverdeling. Daarom maakt de afstelling van je ijzer onder je schoen ook uit (voor/achter). En maakt het uit hoe goed je achterop kunt blijven zitten. Laat je je schaats weglopen (klappers), of kras je met de punt (vaste noren).., ten opzichte van goed zijwaarts met het hele mes duwen en het ijzer laten terugsturen. Of in de bocht dus meesturen en daarmee veel langer druk houden.
Ik kan mij dus goed voorstellen dat je met salomons automatisch goed achterop zit. Want je schoen zit nagenoeg helemaal achter op je ijzer. Maar dat het om diezelfde reden gewoon minder makkelijk de bocht om gaat op een 400m baan. Veel lastiger om die druk er vol op te houden.
Met ronding 19 ga je natuurlijk wel kunnen sturen.. Dus waar een wil is, is een weg.., dat is altijd zo.
Maar ik kan mij niet voorstellen dat die salomons standaard met die ronding verkocht worden. En als je veel natuurijs wilt rijden, ga je geen schaatsen met ronding 19 gebruiken voor je plezier.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013