Cannondale
Trapfrequenties, hartslagen, trainingsrendement, trainingschema's,.... . Ik hou mij er allemaal niet mee bezig. Buiten enkele gelegenheidswedstrijden elk jaar (zowel MTB als race) doe ik niet aan competitie, ik hoef dus niet het meeste rendement uit m'n fietstochtjes te halen. Ik trap net iets te zwaar, dat weet ik, doe ik al m'n ganse leven zo. Ik fiets voor m'n gezondheid en omdat ik het graag doe. Ik word 41 en heb van gans m'n leven nog geen kwetsuren gehad die te wijten waren aan het net iets te zwaar verzet dat ik rondtrap. Ik rij puur op m'n gevoel, dat ik tochten van +100 km op m'n eentje nog steeds kan afleggen tegen gemiddeldes van rond de 32 en ik Alpe d'Huez vorige week nog in 56'15" gereden heb doet mij vermoeden dat het nog niet allemaal zo slecht is, die manier van rijden van me.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
En dat is gewoon de juiste instelling. Ik kom uit een tijd dat iedereen in het peloton groot reed. Dat gaat te koste van je knieën maar heeft zeker bepaalde voordelen. Voor die tijd reed ik relatief licht maar vijftien jaar later in vergelijking met andere / jongere renners juist weer te zwaar en met een te lage trapfrequentie. Naar mijn mening is er geen wet die zegt dat iedereen baat heeft bij enorme trapfrequenties en als je in het profpeloton kijkt klopt dat aardig. Eigenlijk is het net zoals met rotor bladen, de ene vindt het prettig en heeft er baat bij de andere rijden went er echt nooit aan.
Pure interesse, wat zijn de voordelen?sharkman113 schreef:En dat is gewoon de juiste instelling. Ik kom uit een tijd dat iedereen in het peloton groot reed. Dat gaat te koste van je knieën maar heeft zeker bepaalde voordelen. Voor die tijd reed ik relatief licht maar vijftien jaar later in vergelijking met andere / jongere renners juist weer te zwaar en met een te lage trapfrequentie. Naar mijn mening is er geen wet die zegt dat iedereen baat heeft bij enorme trapfrequenties en als je in het profpeloton kijkt klopt dat aardig. Eigenlijk is het net zoals met rotor bladen, de ene vindt het prettig en heeft er baat bij de andere rijden went er echt nooit aan.
-
- Forum-lid
- Berichten: 806
- Lid geworden op: 04 okt 2007 20:57
Het is inderdaad persoonlijk, ik vind 85 wel erg laag. zeker bij de beschreven snelheden. een hoge trapfrequentie heeft naast een mindere slijtage, waar ik eerlijk gezegd aan twijfel omdat wielrennen niet een extreem belastende sport is zeker niet op het vlakke. het voordeel wat ze "de spierpomp" noemen. door meer contracties van de spiergroepen een betere doorbloeding en een sneller transport van vers bloed de spier in en melkzuur de spier uit. maargoed het is iets persoonlijks. wat wel uit een redelijk goed uitgevoerd onderzoek is gebleken is dat naarmate de mate van getraindheid toeneemt ook de efficientie (geleverd wattage bij bepaalde hf) van een hoge trapfrequentie toeneemt. dat verklaard deels het hoge tempo van onze profs. maargoed iedereen z'n ding. ik neem aan dat het grootste gedeelte van de mensen voor de lol fietst. mijn excuses aan jakkel voor het waardeoordeel, zinloos eigenlijk. en dit is redelijk OT dus ik ga weer een paar plaatjes van cannondales kijken. want het blijven mooie fietsen! ongeacht tandwielverhoudingen, traptempo's etc! (@ opperhoofd, mooie c'dale, wielset is een verbetering!)
tarmac expert sram force
venge pro race sram force 22
BMC TE02 xt/xtr
venge pro race sram force 22
BMC TE02 xt/xtr
Je hoeft je niet te excuseren hoor. Ik voele me helemaal niet aangevallen ofzo. Ik gaf gewoon mijn mening en gedacht erover.cubemeister schreef:Het is inderdaad persoonlijk, ik vind 85 wel erg laag. zeker bij de beschreven snelheden. een hoge trapfrequentie heeft naast een mindere slijtage, waar ik eerlijk gezegd aan twijfel omdat wielrennen niet een extreem belastende sport is zeker niet op het vlakke. het voordeel wat ze "de spierpomp" noemen. door meer contracties van de spiergroepen een betere doorbloeding en een sneller transport van vers bloed de spier in en melkzuur de spier uit. maargoed het is iets persoonlijks. wat wel uit een redelijk goed uitgevoerd onderzoek is gebleken is dat naarmate de mate van getraindheid toeneemt ook de efficientie (geleverd wattage bij bepaalde hf) van een hoge trapfrequentie toeneemt. dat verklaart deels het hoge tempo van onze profs. maargoed iedereen z'n ding. ik neem aan dat het grootste gedeelte van de mensen voor de lol fietst. mijn excuses aan jakkel voor het waardeoordeel, zinloos eigenlijk. en dit is redelijk OT dus ik ga weer een paar plaatjes van cannondales kijken. want het blijven mooie fietsen! ongeacht tandwielverhoudingen, traptempo's etc! (@ opperhoofd, mooie c'dale, wielset is een verbetering!)
En inderdaad, nu terug vette Cannondales hier.
Klopt, had wasbeer enkele dagen terug hier al gepost.jo_spr schreef:Het dealerboek 2013 is op internet te vinden. Dan zie je alle nieuwe modellen.
wasbeer2006 schreef:deze zijn beter leesbaar
http://www.bikeplanet.nl/nieuws/index/view.html?id=551" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik wilde dit jaar voor of een cube elite gaan of een flash 1 29 carbon, maar gezien ze het cube schilderwerk over hebben genomen bij c,dale neem ik voor 1500 minder maar de beter afgemonteerde cube. Als je op een fiets boven de 5000 euro nog een nonseries cranksetje doet en niet de topgroep neigt dat echt naar afleggerij.
-
- Forum-lid
- Berichten: 294
- Lid geworden op: 05 aug 2010 00:59
- Locatie: Gilze
+1jakkel schreef:Trapfrequenties, hartslagen, trainingsrendement, trainingschema's,.... . Ik hou mij er allemaal niet mee bezig. Buiten enkele gelegenheidswedstrijden elk jaar (zowel MTB als race) doe ik niet aan competitie, ik hoef dus niet het meeste rendement uit m'n fietstochtjes te halen. Ik trap net iets te zwaar, dat weet ik, doe ik al m'n ganse leven zo. Ik fiets voor m'n gezondheid en omdat ik het graag doe. Ik word 41 en heb van gans m'n leven nog geen kwetsuren gehad die te wijten waren aan het net iets te zwaar verzet dat ik rondtrap. Ik rij puur op m'n gevoel, dat ik tochten van +100 km op m'n eentje nog steeds kan afleggen tegen gemiddeldes van rond de 32 en ik Alpe d'Huez vorige week nog in 56'15" gereden heb doet mij vermoeden dat het nog niet allemaal zo slecht is, die manier van rijden van me.
Zolang ik er zelf plezier aan beleef is het allemaal prima.
Heb ik weer, bloedarmoede! Iemand tips?
Ik heb al wat plaatjes voorbij zien komen van de 2013 modellen, maar wanneer staan die in de winkels zelf?
Zo een paar zaken langs geweest, wat proefgereden (op een 2011 model) en neig ernaar voor een CAAD10 te gaan. Staan hier en daar nog 2011/2012 modellen maar de keuze is beperkt. Misschien is even wachten tot de nieuwe modellen er staan ook een optie dus.
Zo een paar zaken langs geweest, wat proefgereden (op een 2011 model) en neig ernaar voor een CAAD10 te gaan. Staan hier en daar nog 2011/2012 modellen maar de keuze is beperkt. Misschien is even wachten tot de nieuwe modellen er staan ook een optie dus.