Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Specialized

sjlek
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 28 nov 2010 20:45

sjlek 07 okt 2012 00:16

Vraag aan FrankvanH; hoe hoog staat je zadel op de Allez (van center bracket tot top zadel)? De Allez S Works is erg gaaf maar niet in Europa te krijgen. De matzwarte is een kwestie van smaak, maar qua aluminium zou die super moeten zijn. Alvast dank.
Gios Titanio, Chorus, DT Swiss RR 511, 240S.
Batavus Professional Team 1987 Dura Ace.

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1280
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 20 okt 2012 20:08

daniel1975 schreef:10% max, als je er meer uithaalt ben je een hele knappe onderhandelaar. Die prijsstructuur zit potdicht.
Kameraad is gaan kijken voor een Speci Roubaix SL4 en krijgt 12,5% korting.
Wij verkopen zelf Flyer fietsen en daar mag je ook geen korting op geven, zogezegd ... want 5km verder is een fm die standaard 10% geeft. En uiteindelijk telt voor flyer enkel hoeveel fietsen er verkocht zijn, ze hebben liever een winkel die er 100 verkoopt met korting dan 1 die er 5 verkoopt zonder korting. En dat zal bij Speci echt niet anders zijn. Als je als dealer geen korting geeft en je buur doet het wel dan rest er je nog weinig anders dan ook korting te geven.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39846
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 21 okt 2012 10:18

Teveel stunten = gele kaart. Nog een keer is rode kaart, einde dealerschap.
Speci gaat daar heel ver in! Kijk maar aan het eid van het jaar: je zult echt geen opruimkortingen tegenkomen in de kerstadvertenties etc.
Less is bore

Gebruikersavatar
bontempi
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 23 okt 2005 21:40

Gebruikersavatar bontempi 21 okt 2012 10:43

daniel1975 schreef:Teveel stunten = gele kaart. Nog een keer is rode kaart, einde dealerschap.
Speci gaat daar heel ver in! Kijk maar aan het eid van het jaar: je zult echt geen opruimkortingen tegenkomen in de kerstadvertenties etc.
En daarom behoud mijn S-Works nog waarde als ik hem ga inruilen, dit i.t.t. Cervelo en andere merken waar door de diverse dozenschuivers mee wordt gestunt. Ene JC zou zeggen "elk nadeel hep zijn voordeel".

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 21 okt 2012 11:52

En daarom behoud mijn S-Works nog waarde als ik hem ga inruilen
Daar heeft de aanschafprijs een het prijsbeleid van een merk maar weinig mee van doen. Een merk heeft restwaarde zolang als het "hot" is.
Specialized heeft veel geld in de marketing gepompt (om vraag te stimuleren) en heeft een slimme verkoopstrategie waardoor er nog steeds meer vraag daan aanbod is
(in ieder geval vraag van kopers die niet bereid zijn de enorme vraagprijs op te hoesten).
Het is (relatief gezien) nog niet eens zo lang geleden dat het merk specialized echt op sterven na door was, er geen frame goed uit de doos kwam en nieuwe frames enkel via de ramsch verkocht konden worden.
Dat het kan verkeren is inmiddels wel gebleken maar het nadeel is dat er voor alles een hoogtepunt is lijkt me helder en of Specialized over een jaar of 5 nog steeds deze verkoopmethodiek kan hanteren is op zijn minst twijfelachtig.
Laatst gewijzigd door sharkman113 op 21 okt 2012 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 21 okt 2012 11:58

Zolang Specialized top producten blijft maken, de concurrentie kan bijhouden of voor kan blijven, blijft sponsoren, en geen marketing fouten maakt, is er geen vuiltje aan de lucht. Ik verwacht dat Specialized over 5 jaar ook nog aan de prijs zal zijn. Zeker de S-works modellen. Ze zullen wellicht wel wat aan hun afmontage moeten doen. Al is het maar voor het idee aangezien Specialized doorgaans geen steken laat vallen en alleen "mindere" componenten op plaatsen schroeft waar het geen kwaad kan. De topmodellen zijn toch meestal al helemaal af. My 2 cents. :-)
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

forza
Forum-lid
Berichten: 494
Lid geworden op: 04 jun 2009 14:43

forza 22 okt 2012 10:12

NoChain schreef:
daniel1975 schreef:10% max, als je er meer uithaalt ben je een hele knappe onderhandelaar. Die prijsstructuur zit potdicht.
Kameraad is gaan kijken voor een Speci Roubaix SL4 en krijgt 12,5% korting.
Wij verkopen zelf Flyer fietsen en daar mag je ook geen korting op geven, zogezegd ... want 5km verder is een fm die standaard 10% geeft. En uiteindelijk telt voor flyer enkel hoeveel fietsen er verkocht zijn, ze hebben liever een winkel die er 100 verkoopt met korting dan 1 die er 5 verkoopt zonder korting. En dat zal bij Speci echt niet anders zijn. Als je als dealer geen korting geeft en je buur doet het wel dan rest er je nog weinig anders dan ook korting te geven.
Ik ben in overweging geweest om een Venge te kopen, maar door deze kortingstructuur zal ik er niet uitkomen. Voor de duidelijkheid ik kan het best betalen maar het is een principekwestie. De handel die wij verkopen is de markt zo verziekt dat het beneden kostprijs weggaat. Specialized heeft het goed en strak voor elkaar maar op deze manier is het onderhandelen voor de dealer en consument niet leuk. De dealer is bang om zijn dealerschap kwijt te raken en de consument voelt zich ge.....
eigenwijs is ook wijs...

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39846
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 22 okt 2012 10:30

boswielrenner schreef: Ze zullen wellicht wel wat aan hun afmontage moeten doen. Al is het maar voor het idee aangezien Specialized doorgaans geen steken laat vallen en alleen "mindere" componenten op plaatsen schroeft waar het geen kwaad kan.
Op de Venge Pro UI2 monteren ze op een UI2-groep een TIAGRA(!!) cassette en ketting. :o
Dat gaat echt nergens over en als je als fabrikant middels prijsafspraken je marge hoog kunt houden kun je de fiets ook wel normaal afmonteren. Wat zou het inkoopverschil zijn voor Speci tussen een full UI2-groep of deze prut oplossing?

Overigens maakt Cannondale dezelfde fout, die haalt ook hier en daar dit soort rare fratsen uit.
Less is bore

forza
Forum-lid
Berichten: 494
Lid geworden op: 04 jun 2009 14:43

forza 22 okt 2012 10:35

daniel1975 schreef:
boswielrenner schreef: Ze zullen wellicht wel wat aan hun afmontage moeten doen. Al is het maar voor het idee aangezien Specialized doorgaans geen steken laat vallen en alleen "mindere" componenten op plaatsen schroeft waar het geen kwaad kan.
Op de Venge Pro UI2 monteren ze op een UI2-groep een TIAGRA(!!) cassette en ketting. :o
Dat gaat echt nergens over en als je als fabrikant middels prijsafspraken je marge hoog kunt houden kun je de fiets ook wel normaal afmonteren. Wat zou het inkoopverschil zijn voor Speci tussen een full UI2-groep of deze prut oplossing?

Overigens maakt Cannondale dezelfde fout, die haalt ook hier en daar dit soort rare fratsen uit.
En trek met een mix en match groep.
eigenwijs is ook wijs...

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 22 okt 2012 10:37

@daniel1975: Ik ben het helemaal met je eens. dit gaat inderdaad nergens over. Dit was ook wat ik bedoelde. Het kan op zich geen kwaad, want je kan natuurlijk gewoon fietsen met tiagra ketting en cassette, maar als je kijkt naar de prijs van de fiets, mag je minstens Shimano 105 verwachten. Specialized moet hier wel echt mee met de concurrentie.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13605
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 22 okt 2012 10:52

Kijk eens in de prijslijst van de scott foil de duurtste is 11k!!

Dan ga ik even rekenen:
- wielen syncros, gewoon reynolds 46: 2000 euro
- 9000 di2. 3000 euro
- zadelpen en overig 1000 euro

Das een duur frame van 5000 euro....... Daar koop je de minimaal net zo goede aeroad al voor met dezelfde wielen en red groep...... Dus speci valt nog best wel mee......

De restwaarde klinkt leuk bij speci, maar stel dat jouw bike zeker 1500 meer kost dan de mijne. Ik denk inclusief de kortingen misschien wel 2000. Knappe vent als jij dat bedrag er bij verkoop extra voor krijgt.

Topmodellen zijn zeer slecht voor de restwaarde.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 22 okt 2012 11:13

Die Scott Foil is geen goed voorbeeld in deze discussie. Dat is het topmodel waar een idiote prijs voor gevraagd wordt. Die dingen staan enkel bij FM's in de winkel om te laten zien wat voor een top-product ze verkopen en daarnaast worden ze verkocht aan mensen die te veel geld hebben en er waarschijnlijk niet eens de duizend km vol zullen maken.

Restwaarde van een fiets doet totaal niet ter zaken. Pas als je vraagprijs rond de €1500 komt is er een beetje markt voor 2e hands fietsen. Ook al heeft een fiets €6000 gekost en is er nauwlijks mee gereden, niemand die er €4000 voor gaat betalen. Voor €2500 heb je namelijk al enorme keuze aan mooie en goede nieuwe fietsen met garantie.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie