De grote wielren quiz!
Volgens deze http://www.velo-retro.com/tline.html site werd in 1967 het minimale aantal tanden op het binnenblad van 44 op 41 gebracht; volgens de Italiaanse Wikipedia-pagina slaagede men er in 1968 in het aantal tanden tot 41 te reduceren, maar bleef de 'officiële' standaard 42. Goed, zover zijn we al.
Maar die constructeur, goh... Velox?
Maar die constructeur, goh... Velox?
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)
De opmerking dat in 1967 naar 41 ging klopt niet. Het kon technisch wel maar 42 werd geintroduceert als kleinste.
Het was uiteindelijk eind jaren 70 dat Colnago ontdekte dat het 1 tandje kleiner kon met de bestaande cranks. Dit tandwiel is door Campa in product genomen om profteams ter willen te zijn.
Sporadisch kwam het tandwiel ook op de markt voor de gewone consument.
Er is een prachtig artikel over dit onderwerp. Staat geloof ik in het Campa 75 jaar boek of in de BC special van die gelegenheid.
1958 Campa record crankstel 44t
1967 Campa nuovo record 42t en later dus 41t
1986 Campa record C 39t
Dario mag.
Het was uiteindelijk eind jaren 70 dat Colnago ontdekte dat het 1 tandje kleiner kon met de bestaande cranks. Dit tandwiel is door Campa in product genomen om profteams ter willen te zijn.
Sporadisch kwam het tandwiel ook op de markt voor de gewone consument.
Er is een prachtig artikel over dit onderwerp. Staat geloof ik in het Campa 75 jaar boek of in de BC special van die gelegenheid.
1958 Campa record crankstel 44t
1967 Campa nuovo record 42t en later dus 41t
1986 Campa record C 39t
Dario mag.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1665
- Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34
Klopt inderdaad maar waarom ze hem dan Centaur genoemd hebben kan ik niet vertellen. Onverwoestbare kwaliteit trouwens die Daytona!
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.
Centaur begrijp ik nog voor een Italiaanse fabrikant. Waarom ze in eerste instantie in hemelsnaam voor Daytona hebben gekozen?
Om even een zetje te geven: ze vonden het allicht gewoon een leuke naam, maar datgene waarnaar hij verwijst situeert zich in de heroïsche pioniersdagen van de wielrijderij, dus lang vóór er van Campagnolo sprake was...
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)
- timofietst
- Forum-lid
- Berichten: 357
- Lid geworden op: 29 dec 2009 00:23
- Locatie: Hoogerheide
Google is je vriend: Er is in 1875 een engelsman geweest die de Centaur Cycle Company heeft opgericht. Wellicht daar naar vernoemd? Hier staat een mooi stuk over de 1906 Centaur Featherweight Cross-Frame: http://www.oldbike.eu/museum/?page_id=5591" onclick="window.open(this.href);return false; Er is niet veel veranderd sinds die tijd: 28inch wielen, zadeltasje, pompje op het frame...
Van je vrienden moet je't hebben...
Nee, de oorsprong is in het thuisland van Campagnolo zelf te zoeken. En het lijkt moeilijker dan het is...
Maar om misverstanden te vermijden: ik zoek niet naar de precieze aanleiding die meneer X of Y op het idee bracht om die specifieke groep zo te noemen; gewoon de achterliggende betekenis van de naam (in deze context, dat spreekt!) is voldoende.
Nee, de oorsprong is in het thuisland van Campagnolo zelf te zoeken. En het lijkt moeilijker dan het is...
Maar om misverstanden te vermijden: ik zoek niet naar de precieze aanleiding die meneer X of Y op het idee bracht om die specifieke groep zo te noemen; gewoon de achterliggende betekenis van de naam (in deze context, dat spreekt!) is voldoende.
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)
Heeft het iets te maken met de beschermvrouwe van de motorrijders, de Madonnina dei Centauri? Misschien daarbij ook een verwijzing naar half mens/half machine?
Ik kan er niet meer van maken.
Tullio heeft ook motor gereden, een centaur is half mens/half dier, campa legt vaker de verbinding mens-machine om hun streven naar efficiente hulpmiddelen duidelijk te maken, misschien ook nog een parallel naar het logo met het vleugeltje... moeilijk hoor.
Tullio heeft ook motor gereden, een centaur is half mens/half dier, campa legt vaker de verbinding mens-machine om hun streven naar efficiente hulpmiddelen duidelijk te maken, misschien ook nog een parallel naar het logo met het vleugeltje... moeilijk hoor.