Pagina 268 van 767

Re: Specialized topic

Geplaatst: 23 okt 2012 07:49
door daniel1975
boswielrenner schreef:Mijn persoonlijke mening is is dat een S-works technisch gezien op een hoger plan staat dan een Dogma, maar dat is mijn mening. Een Pina zal wellicht best goed rijden, maar qua stijfheid, gewicht, comfort doen ze niet mee aan de top. )
Even vooraf:
- ooit met een dogma gereden?

Re: Specialized topic

Geplaatst: 23 okt 2012 08:24
door boswielrenner
Heel kort een keer, maar zeker niet lang genoeg om een echt oordeel te geven. Ik vind de prijs van een Dogma frame wel buitensporig hoog. Naar mijn idee zijn de Onda vormen, zeg ik dat zo goed, frifool, maar vooral meer materiaal dus zwaarder. Wellicht dat de Dogma heel fijn rijdt over de lange afstand, maar dat heb ik dus niet kunnen checken. Kortom; het zal neerkomen op persoonlijke smaak, en wellicht begrijp ik het idee en de filosofie achter de Pina's niet. Het is wel heel jammer dat de Dogma nooit tegenover o.a een Tarmac, Super Six enz. wordt gezet in een high-end fietsentest.

Re: Specialized topic

Geplaatst: 23 okt 2012 08:53
door boswielrenner
Ik heb even wat gegoogled en een paar testen gelezen en ik denk dat ik mijn uitspraak dat de Dogma niet meedoet aan de top moet terugnemen. Excuses als ik hiermee iemand heb gekwetst. De Dogma is zeker wel een kei van een fiets, alleen niet mijn fiets. De Dogma is peperduur en wellicht niet helemaal in balans als er dan Most onderdelen op zitten, maar qua stijfheid, finish en handling top. Het is zonder meer een fiets met uitstraling en dat kan je niet van alle merken zeggen. Qua comfort zijn er denk ik betere fietsen op dit moment, maar dat heb ik niet kunnen vinden. Ik ben zeker wel gek op Italiaanse racers, maar een Pina zou ik gewoon niet zo snel kiezen, omdat ik van een strakker design hou.

Re: Specialized topic

Geplaatst: 23 okt 2012 08:54
door arnoud
Helemaal of topic natuurlijk, maar de rij ervaringen met de nieuwste Dogma's zijn echt heel goed.

http://www.pelotonmagazine.com/Tested-B ... ello-Dogma" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.bikeradar.com/road/gear/cate ... 2-12-46613" onclick="window.open(this.href);return false;

en dat schrijft iemand die een Dogma heeft ingeruild om op een S-Works SL3 te gaan rijden! Had onhandig genoeg een te grote Dogma gekocht en heb er daardoor nooit 100% lekker op gezeten.

Re: Specialized topic

Geplaatst: 23 okt 2012 09:01
door daniel1975
Heeheheh, je mening wordt al iets genunanceerder ;-)
Laat ik nu wel een half jaar op een SL3 Sworks hebben gereden, een week Gran Canaria op een SuperSix UI2 en inmiddels een jaar op een Dogma rijden.
SL3 vs Dogma:
- SL3 lichter (al weet ik het gewicht van de Dogma 2 niet)
- Dogma comfortabeler
- Stijfheid bij beide frames totaal geen issue
- SL3 veel nerveuzer (soms juist prettig, soms juist niet)

De SS valt daar IMHO precies tussenin. Misschien wel de fijnste fiets van deze 3.

En de filosofie van Pina, voor zover ik het mag gokken;
- wél "ouderwets" alle framematen aanbieden in vele kleuren ipv S-M-L-XL en 1 vast kleurtje (daar zit ook een deel van die prijs in denk ik).
- alle frames gewoon los leverbaar; persoonlijk vind ik dat Pina dat het beste doet van alle merken. Bij Speci kun je alleen een enkel Sworks frame krijgen, Cdale kan het volgens mij helemaal niet meer (correct me if i'm wrong).
- door de vorm op kilometers afstand herkenbaar als een Pinarello. Mooi of niet mooi; het levert veel bekendheid op.


EDIT: had je toevoeging nog niet gelezen :). Overigens worden er geen complete Dogmas af fabriek geleverd, dus hoef je geen MOST te monteren. Dit in tegenstellling tot het tiagra aandrijflijntje bij Speci :twisted: ;)

Re: Specialized topic

Geplaatst: 23 okt 2012 10:01
door boswielrenner
Ik heb deze testen ook al gezien.

Re: Specialized topic

Geplaatst: 23 okt 2012 10:07
door amclassic-fan
boswielrenner schreef:
amclassic-fan schreef:Die Scott Foil is geen goed voorbeeld in deze discussie. Dat is het topmodel waar een idiote prijs voor gevraagd wordt. Die dingen staan enkel bij FM's in de winkel om te laten zien wat voor een top-product ze verkopen en daarnaast worden ze verkocht aan mensen die te veel geld hebben en er waarschijnlijk niet eens de duizend km vol zullen maken .
Dit is naar mijn mening echt onzin. Ook erg generaliserend alsof mensen die meer budget hebben dan gemiddeld iets alleen kopen voor de heb. Er zijn zeker genoeg wielertoeristen die een fiets van 10k kopen en er ook tussen de 6000 en 10.000km per jaar mee rijden.
Wel eens met het feit dat topmodellen vaak heel erg overpriced zijn voor het simpele feit dat ze voor het topmodel en idiote prijs kunnen vragen. kortom; het is dan eigenlijk bijna altijd voordeliger om los frame te kopen en zelf op te bouwen. Ben je goedkoper uit dan topmodel.
Ik zeg nergens dat mensen die 10k aan een fiets uitgeven nooit fietsen. Alleen van iemand die behoorlijk wat fietst en zo'n budget hebt verwacht je dat die persoon de nodige eisen heeft. Dan is het al snel interessanter om een los frame op te laten bouwen.

Re: Specialized topic

Geplaatst: 23 okt 2012 10:18
door boswielrenner
Eens...een losframe is doorgaans altijd een goed vertrekpunt bij de aanschaf van een fiets. Erg jammer dat Cannondale dat ontmoedigt door zo'n hoge prijs te vragen voor een los frame. Wat dat betreft doet pinarello dat inderdaad beter zoals Daniel het zegt, hoewel de prijzen die Pinarello vraagt naar mijn mening over de top zijn.
@Daniel: Bij specialized kan je naast de S-works ook "gewone" Tarmac frames los kopen.

Re: Specialized topic

Geplaatst: 23 okt 2012 17:51
door pierre69
boswielrenner schreef:Zeker een leuk speeltje als de versnellingen het doen en er stuurlint is aangebracht. :-) Ik zou wel een andere zadelpen kiezen. Een helemaal zwart exemplaar lijkt mij mooier. Rood in het zadel past ook niet bij de rest. Voor de rest...veel plezier ermee.
Het rode van het zadel wordt nog aan gewerkt,en ach het is winter dus heb alle tijd........kan alleen niet wachten om dit beest te berijden.

Re: Specialized topic

Geplaatst: 25 okt 2012 19:41
door cva
Afbeelding

Mijn nieuwe aanwinst...

Losse kader en onderdelen apart bijgekocht. Blijkbaar tegenwoordig een lastige klus om alle losse onderdelen te vinden/kopen.
Voor iedereen het zegt, er moet nog een zadel (slr superflow) en pedalen (look keo carbon) op.

Gewicht nu is 6300gr.

Re: Specialized topic

Geplaatst: 25 okt 2012 20:02
door Kiekeboe
nice cva, nice!!!!!!!

Re: Specialized topic

Geplaatst: 25 okt 2012 21:23
door forza
cva schreef:Afbeelding

Mijn nieuwe aanwinst...

Losse kader en onderdelen apart bijgekocht. Blijkbaar tegenwoordig een lastige klus om alle losse onderdelen te vinden/kopen.
Voor iedereen het zegt, er moet nog een zadel (slr superflow) en pedalen (look keo carbon) op.

Gewicht nu is 6300gr.
Gaaaaaaaf die wil ik ook!!!!