Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Tijdritfietsen

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 30 jun 2011 18:02

Dat is een stukje plastic uit een blister verpakking waar een rechthoek uit geknipt is, om de zadelpen/zadelpenklem heen gevouwen en daar zit de biba van een MTB omheen getrokken, als het frame zometeen zwart is zie je er waarschijnlijk bijna niks meer van!
mijn Flickr

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 30 jun 2011 22:00

En vandaag goed in de weer geweest met (mat zwarte) lak en schuurpapier, het resultaat? Oordeel zelf:

Afbeelding
Matt black Canyon by JasperSteen, on Flickr

Afbeelding
tt project 011 by JasperSteen, on Flickr

Afbeelding
tt project 005 by JasperSteen, on Flickr

:)
mijn Flickr

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 30 jun 2011 22:00

En vandaag goed in de weer geweest met (mat zwarte) lak en schuurpapier, het resultaat? Oordeel zelf:

Afbeelding
Matt black Canyon by JasperSteen, on Flickr

Afbeelding
tt project 011 by JasperSteen, on Flickr

Afbeelding
tt project 005 by JasperSteen, on Flickr

:)
mijn Flickr

frank8610
Forum-lid
Berichten: 204
Lid geworden op: 23 aug 2009 23:42

frank8610 30 jun 2011 23:12

Ziet er wel strak uit! Maak je er nog iets van decals op of laat je het gewoon helemaal zwart? Ik vond die Canyon paintjob eigenlijk ook niet lelijk, maarja mijn voorkeur ligt ook meer bij wit dan zwart. :)

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 01 jul 2011 21:03

Het plan is om er "canyon" op te spuiten in glans zwart, ook het berg logotje op de balhoofdbuis komt er dan op, maar dit is ook wel vet... ;)
mijn Flickr

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 20 jul 2011 09:58

Ik zat naar deze (in mijn ogen fantastische) foto van Chris Boardman te kijken en vroeg mij toen af in hoeverre je tegenwoordig zo nog mee kan in een tijdrit. Het frontale oppervlak van de 1" vork en balhoofdbuis lijken mij vrij gunstig, de lange zadelpen is aero, de wielen zijn ook okay en z'n positie en helm lijken mij top. Los van de kwaliteiten die Boardman had, met zo'n fiets moet iedere tijdrijder toch nog altijd tijden kunnen neerzetten die vergelijkbaar zijn met dezelfde rijder op een moderne carbon TT-racer?

Afbeelding
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 20 jul 2011 10:18

Qua fiets geloof ik daar zeker in. Qua houding ben ik geneigd te denken dat hij aan de voorzijde wel omhoog mag komen. Met je hoofd lager zitten dan het hoogste punt van je rug, is niet nodig. Dat zie je wel aan heel veel profs die juist eerder hoger zijn gaan zitten als gevolg van het experimenteren met vermogensmeters en windtunnels.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 20 jul 2011 10:51

Als je Chris Boardman op deze fiets zou zetten met een moderne helm dan zit de helm net zo hoog als z'n rug. Veel renners zitten met 't hoofd lager dan het hoogste van de rug zodat die helm er niet volledig bovenuit steekt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 20 jul 2011 11:08

Misschien is de focus op het hoofd wat onhandig door de afwijkende helm. Volgens mij kun je er niet omheen dat de meeste renners nu behoorlijk hoog zitten. Vaak met armsteunen op hoge extensions, waardoor de schouders duidelijk ruim boven de heup uitkomen (zie bijvoorbeeld Cancellara). Dit in tegenstelling tot Boardman, die met zijn schouders bijna op 1 hoogte zit met zijn heup. Zie ook de positie van de knie t.o.v. de elleboog.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Boardman:
Afbeelding

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 20 jul 2011 17:14

Top, dus als de positie op de fiets goed is en aan een aantal aerodynamische voorwaarden wordt voldaan (voornamelijk wielen en stuur) dan kom je met een stalen tijdritfiets nog vrijwel net zo hard vooruit als met het moderne carbon of is dat te kort door de bocht?
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 20 jul 2011 17:20

Nee, je verliest echt wel tijd. Buizen met een druppelvorm oid zijn gewoon sneller dan die ronde stalen buisjes. Daarnaast zijn de huidige carbon frames waarschijnlijk ook een stuk stijver. De breedte van de balhoofdbuis speelt vooral een rol bij een yaw angle van bijna 0 graden. De Shiv doet 't daardoor zonder nose cone op 0 graden wat slechter dan de concurentie.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 20 jul 2011 18:21

amclassic-fan schreef:Buizen met een druppelvorm oid zijn gewoon sneller dan die ronde stalen buisjes.
Ik denk van niet. De windstroming rond een buisvormige doorsnede is dan wel iets ongunstiger dan een druppelvorm, maar het windvangend oppervlak is ook weer veel kleiner dan bij de oversized secties in moderne frames. Uiteraard kan ik dit niet bewijzen. Net zo min als jij jouw uitspraak kan onderbouwen.

De stijfheid is naar mijn gevoel ondergeschikt als je niet te veel aan hoeft te zetten en met een hoge cadans rondrijdt (zoals je dus vaak bij een TT zal rijden).

Plaats reactie