Pagina 269 van 320
Re: Tijdritfietsen topic
Geplaatst: 30 jun 2011 18:02
door jaapieo
Dat is een stukje plastic uit een blister verpakking waar een rechthoek uit geknipt is, om de zadelpen/zadelpenklem heen gevouwen en daar zit de biba van een MTB omheen getrokken, als het frame zometeen zwart is zie je er waarschijnlijk bijna niks meer van!
Re: Tijdritfietsen topic
Geplaatst: 30 jun 2011 22:00
door jaapieo
En vandaag goed in de weer geweest met (mat zwarte) lak en schuurpapier, het resultaat? Oordeel zelf:
Matt black Canyon by
JasperSteen, on Flickr
tt project 011 by
JasperSteen, on Flickr
tt project 005 by
JasperSteen, on Flickr
Re: Tijdritfietsen topic
Geplaatst: 30 jun 2011 22:00
door jaapieo
En vandaag goed in de weer geweest met (mat zwarte) lak en schuurpapier, het resultaat? Oordeel zelf:
Matt black Canyon by
JasperSteen, on Flickr
tt project 011 by
JasperSteen, on Flickr
tt project 005 by
JasperSteen, on Flickr
Re: Tijdritfietsen topic
Geplaatst: 30 jun 2011 23:12
door frank8610
Ziet er wel strak uit! Maak je er nog iets van decals op of laat je het gewoon helemaal zwart? Ik vond die Canyon paintjob eigenlijk ook niet lelijk, maarja mijn voorkeur ligt ook meer bij wit dan zwart.
Re: Tijdritfietsen topic
Geplaatst: 01 jul 2011 21:03
door jaapieo
Het plan is om er "canyon" op te spuiten in glans zwart, ook het berg logotje op de balhoofdbuis komt er dan op, maar dit is ook wel vet...
Re: Tijdritfietsen topic
Geplaatst: 20 jul 2011 09:58
door timo2.0
Ik zat naar deze (in mijn ogen fantastische) foto van Chris Boardman te kijken en vroeg mij toen af in hoeverre je tegenwoordig zo nog mee kan in een tijdrit. Het frontale oppervlak van de 1" vork en balhoofdbuis lijken mij vrij gunstig, de lange zadelpen is aero, de wielen zijn ook okay en z'n positie en helm lijken mij top. Los van de kwaliteiten die Boardman had, met zo'n fiets moet iedere tijdrijder toch nog altijd tijden kunnen neerzetten die vergelijkbaar zijn met dezelfde rijder op een moderne carbon TT-racer?
Re: Tijdritfietsen topic
Geplaatst: 20 jul 2011 10:18
door litespeed
Qua fiets geloof ik daar zeker in. Qua houding ben ik geneigd te denken dat hij aan de voorzijde wel omhoog mag komen. Met je hoofd lager zitten dan het hoogste punt van je rug, is niet nodig. Dat zie je wel aan heel veel profs die juist eerder hoger zijn gaan zitten als gevolg van het experimenteren met vermogensmeters en windtunnels.
Re: Tijdritfietsen topic
Geplaatst: 20 jul 2011 10:51
door amclassic-fan
Als je Chris Boardman op deze fiets zou zetten met een moderne helm dan zit de helm net zo hoog als z'n rug. Veel renners zitten met 't hoofd lager dan het hoogste van de rug zodat die helm er niet volledig bovenuit steekt.
Re: Tijdritfietsen topic
Geplaatst: 20 jul 2011 11:08
door litespeed
Re: Tijdritfietsen topic
Geplaatst: 20 jul 2011 17:14
door timo2.0
Top, dus als de positie op de fiets goed is en aan een aantal aerodynamische voorwaarden wordt voldaan (voornamelijk wielen en stuur) dan kom je met een stalen tijdritfiets nog vrijwel net zo hard vooruit als met het moderne carbon of is dat te kort door de bocht?
Re: Tijdritfietsen topic
Geplaatst: 20 jul 2011 17:20
door amclassic-fan
Nee, je verliest echt wel tijd. Buizen met een druppelvorm oid zijn gewoon sneller dan die ronde stalen buisjes. Daarnaast zijn de huidige carbon frames waarschijnlijk ook een stuk stijver. De breedte van de balhoofdbuis speelt vooral een rol bij een yaw angle van bijna 0 graden. De Shiv doet 't daardoor zonder nose cone op 0 graden wat slechter dan de concurentie.
Re: Tijdritfietsen topic
Geplaatst: 20 jul 2011 18:21
door litespeed
amclassic-fan schreef:Buizen met een druppelvorm oid zijn gewoon sneller dan die ronde stalen buisjes.
Ik denk van niet. De windstroming rond een buisvormige doorsnede is dan wel iets ongunstiger dan een druppelvorm, maar het windvangend oppervlak is ook weer veel kleiner dan bij de oversized secties in moderne frames. Uiteraard kan ik dit niet bewijzen. Net zo min als jij jouw uitspraak kan onderbouwen.
De stijfheid is naar mijn gevoel ondergeschikt als je niet te veel aan hoeft te zetten en met een hoge cadans rondrijdt (zoals je dus vaak bij een TT zal rijden).