Ik rij nu op een zwart - donkerrode Domane SL5 uit 2020. Iets minder snel dus
Ik vind hem er wel heel mooi uitzien. Er zit een hele rare zadelpen op die mijn 115 kg niet aankon en na ongeveer 30 km fietsen naar beneden zakte. En toen nog eens.
De zadelpen is vervangen door de Trek en opnieuw vastgezet door de FM met een momentsleutel. Het gaat nu al een paar 100 km goed, ook over klinkerweggetjes. Ik weet niet of de fiets snel is, omdat ik geen tijden bij houdt. Hij voelt vooral heel lekker om lange afstanden mee te peddelen. Met de cassette met de compact bladen is hij geschikt voor de Ardennen/Eifel, maar wat minder voor het vlakke terwijl het geen klimfiets is. Ik weet niet precies wat voor een cassette erop zit, maar hij had iets meer 'polder' mogen zijn.
De demping aan de voorkant en in de zadelbuis + zadelpen zijn flink met mijn gewicht. Het is daarmee een hele comfortabele fiets, zelfs wat saai voor als je snelle rondjes wil fietsen. Ik maak liever lange mooie dagtochten en kijk daarbij graag wat om mij heen, dus ik vind het wel lekker rollen. Ik wil niet breder dan 28 mm rijden om het racefiets gevoel te houden.
Mijn vorige racefiets had ook halfhoge velgen, maar met dit frame + de standaard halfhoge velgen voel ik de zijwind nog meer. Tegelijk wil de fiets door zijn geometrie graag rechtdoor, dus je maakt trage zijwaartse bewegingen over de dijk bij een windstootje van de zijkant.
Het 'leuke' opbergvakje sluit niet goed als je het gereedschapstasje niet voldoende hoog naar boven schuift. Als dat tijdens het fietsen zakt komt er weer druk op de sluiting. Voor een fiets voor lange afstanden moet de bidonhouder wel geschikt zijn voor 1 liter bidons. Ik vraag mij sterk af hoe lang dat hippe klepje het gaat houden met die dubbele krachten.
Ondanks de grote ruimte in het frame zou ik er niet snel een gravelfiets van maken. De fiets is behoorlijk aerodynamisch en wil graag rechtdoor en de trapas zit niet echt hoog. Ik denk dat hij niet wat extra stevigheid over heeft om de klappen goed op te vangen.