Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Draag een helm

fietsnoob
Forum-lid

fietsnoob 18 jun 2010 18:12

Nog nooit een helm gedragen op de fiets, fiets voornamelijk in de polder weinig spannends onderweg, behalve de teller.

moustache
Forum-lid

moustache 18 jun 2010 18:17

[quote="fietsnoob"]Nog nooit een helm gedragen op de fiets, fiets voornamelijk in de polder weinig spannends onderweg, behalve de teller.[/quote]

Tja, met zo'n forumnaam moet dat ook wel.

mrcoffee
Forum-lid

Gebruikersavatar mrcoffee 18 jun 2010 18:20

[quote="Moustache"][quote="fietsnoob"]Nog nooit een helm gedragen op de fiets, fiets voornamelijk in de polder weinig spannends onderweg, behalve de teller.[/quote]

Tja, met zo'n forumnaam moet dat ook wel.[/quote]

Volgens Darwin de niet-helmdragende medemens vanzelf moeten uitsterven.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

perik
Forum-lid

perik 18 jun 2010 18:23

[quote="dummy"]
Beetje denigrerend, het motto: “Gebruik je kop, helm op.”

Zelf zou ik kiezen voor zoiets als “Helm op? Petje af!”
[/quote]

Hoezo is dat denigrerend? Deze campagne is in eerste plaats niet bedoeld om complimentjes uit te delen aan mensen die wél een helm dragen maar om mensen die er geen dragen te bewegen dat wel te gaan doen.

fietsnoob
Forum-lid

fietsnoob 18 jun 2010 18:31

[quote="Moustache"]
Tja, met zo'n forumnaam moet dat ook wel.[/quote]

Idd geen helm en geen foute snor...

dummy
Forum-lid

dummy 18 jun 2010 18:48

[quote="perik"][quote="dummy"]
Beetje denigrerend, het motto: “Gebruik je kop, helm op.”

Zelf zou ik kiezen voor zoiets als “Helm op? Petje af!”
[/quote]

Hoezo is dat denigrerend? Deze campagne is in eerste plaats niet bedoeld om complimentjes uit te delen aan mensen die wél een helm dragen maar om mensen die er geen dragen te bewegen dat wel te gaan doen.[/quote]
Nou ja, ik bedoel het meer in het kader van kop versus hoofd. (Een mens heeft immers geen kop.)

supermasj
Forum-lid

supermasj 20 jun 2010 19:17

[quote="Alp d'Huez53:15"]Vers van de pers, persbericht van de Hersenstichting. Zag het bericht via de wielerclub. Ook goed om hier te posten denk ik.

Gevolgen van val met racefiets of mountainbike ernstig onderschat

Per jaar lopen ruim 85.000 Nederlanders traumatisch hersenletsel op als gevolg van een val of harde klap op het hoofd. Van hen belanden zo’n 3700 wielrenners en mountainbikers in het ziekenhuis. Als gevolg van hersenletsel houden zij vaak gedurende de rest van hun leven ernstige klachten. De Hersenstichting steunt daarom de campagne Gebruik je kop, helm op die de stichting Consument en Veiligheid, KNWU en NFTU vandaag starten.

Verschijnselen die na een ongeval kunnen optreden zijn: sufheid (de patiënt is moeilijk te wekken), toename van hoofdpijn, herhaald braken, verwardheid. Dit kunnen symptomen zijn van een beschadiging van de hersenen. De patiënt zelf hoeft de sufheid of verwardheid niet altijd op te merken. Daarom is het belangrijk dat iemand de patiënt controleert. Na een val of klap op je hoofd kan je tot 24 uur later alsnog bijvoorbeeld een hersenbloeding krijgen of zelfs in coma te raken. In een ziekenhuis maakt men bij twijfel een scan om interne beschadiging van de hersenen uit te sluiten. Betrokkenen wordt aangeraden tegen de pijn alleen paracetamol in te nemen. Andere medicijnen – zoals aspirine – kunnen als bijwerking hebben dat het bloed minder gauw stolt. Hierdoor kan een bloeding extra lang doorgaan.

De folder Hersenschudding en hersenkneuzing geeft antwoord op de meest gestelde vragen. De folder kan worden aangevraagd via telefoonnummer 070-3024747 of online op www.hersenstichting.nl

[/quote]

En dit bewijst waarom die vrije keuze waar een hele reeks mensen hier roepen niet correct is.
Uiteindelijk mogen wij - onrechtstreeks - allemaal mee betalen voor hun revalidatie.

[quote="mrcoffee"]
Volgens Darwin de niet-helmdragende medemens vanzelf moeten uitsterven.[/quote]

Tja, in theorie zouden alle idioten moeten uitsterven, maar ik blijf de indruk hebben dat er meer bijkomen

raassie
Forum-lid

raassie 20 jun 2010 19:44

[quote="fietsnoob"]Nog nooit een helm gedragen op de fiets, fiets voornamelijk in de polder weinig spannends onderweg, behalve de teller.[/quote]

De grootste klappers die ik heb meegemaakt, persoonlijk, of trainingsmaten waren toch echt in de polder........
Pijn is fijn, toch?
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731

fructus
Forum-lid

fructus 20 jun 2010 20:34

In de stad kan er veel misgaan. Vooral aan het einde van de rit als je moe bent.

Vandaag haalde een idioot me in Nijmegen in, zonder helm. Reed als een pak melk, maar geluk is met de dommen, denk ik. Ik reed bijna op een stel wandelaars die een drukke voorrangsweg zomaar overstaken (en ook nog verbaasd/boos waren dat ik zo hard reed of niet stopte voor hen. Ik weet het niet precies. Ik was ze al weer voorbij).

De grootste klappers maak je denk ik in de polder, maar in de stad zijn ongelukken vooral gemeen.
The truth is rarely pure and never simple � Oscar Wilde

Wilier La Triestina � Ultegra SL

4kids
Forum-lid

4kids 20 jun 2010 21:05

Ook ik draag altijd een helm. Ben weliswaar nog maar een beginnende fietser maar had al wel gezien wat voor ellende een val zonder helm veroorzaakt. Blijf mij verbazen over fietsers die zonder helm fietsen. Zelfs topsporters die toch een voorbeeldfunctie vervullen!

Overigens lees ik dat de NTFU nu een goede actie is gestart: bij aankoop van een nieuwe helm krijg je een gratis lidmaatschap van de NTFU.
Misschien off topic maar toch maar even de vraag: hoe lang gaat een helm mee?

fructus
Forum-lid

fructus 20 jun 2010 21:42

[quote="4kids"]
Misschien off topic maar toch maar even de vraag: hoe lang gaat een helm mee?[/quote]

Redelijk on topic, hoor.

Het eenvoudige antwoord: 1 ongeluk.

Het antwoord dat je waarschijnlijk zoekt is iets lastiger. Het stoten en kleine onhandige valletjes verminderen de werking van de helm, waardoor je de helm moet vervangen. Je krijgt nu veel antwoorden variërend van 1 jaar tot 5 jaar.

Mijn advies: bekijk hoe je omgaat met je spullen en vervang de helm wanneer je 'm te vaak hebt laten vallen/ergens tegenaan getikt hebt. De deuken zijn onzichtbaar onder de harde schil. Better safe than sorry.
The truth is rarely pure and never simple � Oscar Wilde

Wilier La Triestina � Ultegra SL

ukkie
Forum-lid

ukkie 20 jun 2010 22:22

Ik zelf rijd nog niet zo heel lang maar ik draag zelf altijd een helm en zeker met dit weer maak je zo een schuiver heb ik gister gemerkt. Ik moest over een houten bruggetje heen (wat altijd glad is natuurlijk) en terwijl ik toch rustig reed zwiepte ineens mijn fiets onder mij vandaan, dus altijd helmpie op.

Plaats reactie