Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Continental GP 4000 S

joeptimmermans
Forum-lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 16 feb 2009 14:12
Locatie: Nijmegen

joeptimmermans 05 apr 2011 12:30

Materialist schreef:87kg en gewoon 9atm

Dit weekend PR ook. Over de klinkers eerst een aanloopje en zorgen dat je op de toppen blijft en er niet inzakt


Vind je het niet link om boven de maximale druk te rijden. Heb zelf vergelijkbaar gewicht en zou er graag ook 9 bar op zetten, maar durf toch niet boven de 8,5 te gaan. Wat zijn jouw ervaringen?

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 05 apr 2011 16:57

Gewoon doen. Banden worden getest op een veel hogere spanning. ik ben per ongeluk met 11atm de montventoux op en af gegaan zonder het te weten en er is niets gebeurt.
De laagste rolweerstand heeft een stalen draad net als een spoorwiel. Als je daarmee ook door een bocht zou kunnen zou het hele profpeleton daarop rijden.
Comfort is modieus gepraat, wie gaat er voor het comfort 200km fietsen? Volgend jaar is het weer voorbij.
De enige keer dat ik iemand 7atm toewens is wanneer ik weet dat hij sneller is dan ikzelf
Do kin der mar druk mei weze

mj
Forum-lid
Berichten: 295
Lid geworden op: 08 aug 2007 14:22

mj 05 apr 2011 17:02

ik ging met dezelfde bandjes met 8 atmosfeer de alpe d'huez af met 30 graden, druk werd hoger door het remmen/warmte en mijn voorband klapte. Gelukkig reed ik op dat moment niet heel erg hard maar met meer lucht erin gebeurd dit nog eerder.

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 05 apr 2011 23:15

Heel erg om zo iets te ervaren. ik wil het niet afdoen maar fietsen op snelheid is gewoon niet zonder risico. wie heeft niet een nare herinnering? Mijn nachtmerrie zelfs na 15 jaar, is nog steeds de vriendelijke opa die de bus passeerde toen ik aan de andere kant met 90 naar beneden kwam. Toch gebeurt er relatief weinig en dan zijn er weer de heel erge uitzonderingen. Ik wens iedereen veel geluk want soms heb je dat nodig
Do kin der mar druk mei weze

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 05 apr 2011 23:30

MJ schreef:ik ging met dezelfde bandjes met 8 atmosfeer de alpe d'huez af met 30 graden, druk werd hoger door het remmen/warmte en mijn voorband klapte. Gelukkig reed ik op dat moment niet heel erg hard maar met meer lucht erin gebeurd dit nog eerder.


De band klapte waarschijnlijk omdat de velg veel te warm geworden was. De binnenband is van rubber gemaakt en dus een zeer goede isolator. De moderne banden ontploffen echt niet bij 9 bar als 8,5 het maximum is. En om de druk verder te laten stijgen moet de temperatuur in de geisoleerde band wel erg ver oplopen.

Ps, 30 graden wordt 't niet zo maar op 2000 meter hoogte, dan moet 't wel heel erg warm zijn in t dal ;)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

beammeup,scotty
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 18 mar 2009 16:45

beammeup,scotty 06 apr 2011 18:21

Als je remt, moet je wel voldoende vaart houden voor de nodige koeling van de velg, bijv. niet langzamer dan 20 km/u vlak voor de haarspeldbocht. Of je moet juist stapvoets rijden. Dan is de plaatselijke verhitting in een rotatie weer voldoende afgekoeld, wanneer die plek weer aankomt bij het remblokje.

Ik merk het altijd aan het geluid van de blokjes wanneer ik ze weer moet loslaten. Als ze anders gaan klinken worden ze (te) warm en slijten ze trouwens ook zeer snel. Als het niet anders kan, dan kan je velg en band combi dat best even aan. En als het lang duurt, dan kun je pompend remmen of afwisselend heel hard voor en (iets minder hard) achter.

Ik hoorde trouwens dat veel profrenners na een bergetappe met volledig versleten voorremmen aan de meet komen. Bij mij zijn voor- en achterremblokje meestal tegelijk aan vervanging toe, terwijl ik voor mijn gevoel vaker en harder voor rem dan achter (omdat daar de remkracht veel hoger is en je voorwiel daardoor vrijwel nooit slipt i.t.t. achterwiel).

Maar het ging om de Conti GP 4000s. Daarover wil ik, ondanks dat het een goede band is, kwijt dat de wang wel erg kwetsbaar is. Even in een bocht over een steentje, kan zomaar einde band betekenen, heb ik al 2x gezien (waarvan helaas 1x bij mezelf). Via een stukje rubber of textiel op de scheur, kun je er dan nog meestal wel mee thuiskomen, maar ik zou dan wel de kortste route nemen en de band niet al te hard meer oppompen.
Scott Addict 20 disc (2017) | Ultegra/Dura-ace | Scope R3d | Selle Italia SLR Boost SF | Garmin 540

jasperr
Forum-lid
Berichten: 1078
Lid geworden op: 26 okt 2009 20:51

jasperr 06 apr 2011 18:37

Beam me up, Scotty schreef:Maar het ging om de Conti GP 4000s. Daarover wil ik, ondanks dat het een goede band is, kwijt dat de wang wel erg kwetsbaar is. Even in een bocht over een steentje, kan zomaar einde band betekenen, heb ik al 2x gezien (waarvan helaas 1x bij mezelf). Via een stukje rubber of textiel op de scheur, kun je er dan nog meestal wel mee thuiskomen, maar ik zou dan wel de kortste route nemen en de band niet al te hard meer oppompen.


+1.

2 van de 3 keer dat ik lek heb gereden met deze banden de laatste 2 seizoenen kwam doordat een steentje door de wang van de band is gegaan. Maarja, je kan denk ik ook moeilijk een anti-leklaag in de wang inbouwen of de wang dikker maken. Dan ben je namelijk gelijk de soepelheid en goede eigenschappen van de band kwijt. Daar komt nog bij dat ik eigenlijk niet te klagen heb met 3 lekke banden in 2 jaar denk ik.

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 07 apr 2011 03:10

Hoi,
Materialist schreef:Gewoon doen. Banden worden getest op een veel hogere spanning. ik ben per ongeluk met 11atm de montventoux op en af gegaan zonder het te weten en er is niets gebeurt.
De laagste rolweerstand heeft een stalen draad net als een spoorwiel. Als je daarmee ook door een bocht zou kunnen zou het hele profpeleton daarop rijden.
Comfort is modieus gepraat, wie gaat er voor het comfort 200km fietsen? Volgend jaar is het weer voorbij.
De enige keer dat ik iemand 7atm toewens is wanneer ik weet dat hij sneller is dan ikzelf


Wat een hoop nonsens, man.

Comfort maak een essentieel deel uit van de sport. En nog geen klein beetje van de prestatie gerichte sport.
Comfort, waar het van toepassing is verbetert je prestatie.

Het idee dat je sneller bent bij hogere bandendruk is echt wel al lang achterhaald.
Bandendruk aangepast aan alle omstandigheden lijkt me een stuk verstandiger.

Kop van Jut, ;)
Snobisme is een dure hobby...

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 07 apr 2011 10:21

Dank Je Frank, ik hou ook van jou jongen

Laten we het nog eens over die ellendige rottubes hebben.
Do kin der mar druk mei weze

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39522
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 07 apr 2011 10:32

Ik ben het niet vaak eens met FdG, maar hier heeft ie gewoon toch echt voor de volle 100% gelijk!
Zo hard mogelijk oppompen is gewoon ver achterhaald. Net als de term "atm" trouwens, stamt uit hetzelfde verre verleden ;)
Less is bore

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 07 apr 2011 10:39

Dacht ik ook maar kijk hier:

http://www.biketechreview.com/tires_old ... R_rev1.pdf

De rolweerstand blijft dalen bij hogere druk. Ik pomp ze dus maar weer op. Op zn minst is het comfort verhaal bij lagere druk omstreden

Atm komt weer terug!:)
Do kin der mar druk mei weze

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 07 apr 2011 10:47

Het manco van een forum. Er staat zoveel zever dat de serieuze zaken ondergesneeuwd raken...

Plaats reactie