Pagina 28 van 38

Geplaatst: 05 apr 2011 12:30
door joeptimmermans
Materialist schreef:87kg en gewoon 9atm

Dit weekend PR ook. Over de klinkers eerst een aanloopje en zorgen dat je op de toppen blijft en er niet inzakt


Vind je het niet link om boven de maximale druk te rijden. Heb zelf vergelijkbaar gewicht en zou er graag ook 9 bar op zetten, maar durf toch niet boven de 8,5 te gaan. Wat zijn jouw ervaringen?

Geplaatst: 05 apr 2011 16:57
door materialist
Gewoon doen. Banden worden getest op een veel hogere spanning. ik ben per ongeluk met 11atm de montventoux op en af gegaan zonder het te weten en er is niets gebeurt.
De laagste rolweerstand heeft een stalen draad net als een spoorwiel. Als je daarmee ook door een bocht zou kunnen zou het hele profpeleton daarop rijden.
Comfort is modieus gepraat, wie gaat er voor het comfort 200km fietsen? Volgend jaar is het weer voorbij.
De enige keer dat ik iemand 7atm toewens is wanneer ik weet dat hij sneller is dan ikzelf

Geplaatst: 05 apr 2011 17:02
door mj
ik ging met dezelfde bandjes met 8 atmosfeer de alpe d'huez af met 30 graden, druk werd hoger door het remmen/warmte en mijn voorband klapte. Gelukkig reed ik op dat moment niet heel erg hard maar met meer lucht erin gebeurd dit nog eerder.

Geplaatst: 05 apr 2011 23:15
door materialist
Heel erg om zo iets te ervaren. ik wil het niet afdoen maar fietsen op snelheid is gewoon niet zonder risico. wie heeft niet een nare herinnering? Mijn nachtmerrie zelfs na 15 jaar, is nog steeds de vriendelijke opa die de bus passeerde toen ik aan de andere kant met 90 naar beneden kwam. Toch gebeurt er relatief weinig en dan zijn er weer de heel erge uitzonderingen. Ik wens iedereen veel geluk want soms heb je dat nodig

Geplaatst: 05 apr 2011 23:30
door amclassic-fan
MJ schreef:ik ging met dezelfde bandjes met 8 atmosfeer de alpe d'huez af met 30 graden, druk werd hoger door het remmen/warmte en mijn voorband klapte. Gelukkig reed ik op dat moment niet heel erg hard maar met meer lucht erin gebeurd dit nog eerder.


De band klapte waarschijnlijk omdat de velg veel te warm geworden was. De binnenband is van rubber gemaakt en dus een zeer goede isolator. De moderne banden ontploffen echt niet bij 9 bar als 8,5 het maximum is. En om de druk verder te laten stijgen moet de temperatuur in de geisoleerde band wel erg ver oplopen.

Ps, 30 graden wordt 't niet zo maar op 2000 meter hoogte, dan moet 't wel heel erg warm zijn in t dal ;)

Geplaatst: 06 apr 2011 18:21
door beammeup,scotty
Als je remt, moet je wel voldoende vaart houden voor de nodige koeling van de velg, bijv. niet langzamer dan 20 km/u vlak voor de haarspeldbocht. Of je moet juist stapvoets rijden. Dan is de plaatselijke verhitting in een rotatie weer voldoende afgekoeld, wanneer die plek weer aankomt bij het remblokje.

Ik merk het altijd aan het geluid van de blokjes wanneer ik ze weer moet loslaten. Als ze anders gaan klinken worden ze (te) warm en slijten ze trouwens ook zeer snel. Als het niet anders kan, dan kan je velg en band combi dat best even aan. En als het lang duurt, dan kun je pompend remmen of afwisselend heel hard voor en (iets minder hard) achter.

Ik hoorde trouwens dat veel profrenners na een bergetappe met volledig versleten voorremmen aan de meet komen. Bij mij zijn voor- en achterremblokje meestal tegelijk aan vervanging toe, terwijl ik voor mijn gevoel vaker en harder voor rem dan achter (omdat daar de remkracht veel hoger is en je voorwiel daardoor vrijwel nooit slipt i.t.t. achterwiel).

Maar het ging om de Conti GP 4000s. Daarover wil ik, ondanks dat het een goede band is, kwijt dat de wang wel erg kwetsbaar is. Even in een bocht over een steentje, kan zomaar einde band betekenen, heb ik al 2x gezien (waarvan helaas 1x bij mezelf). Via een stukje rubber of textiel op de scheur, kun je er dan nog meestal wel mee thuiskomen, maar ik zou dan wel de kortste route nemen en de band niet al te hard meer oppompen.

Geplaatst: 06 apr 2011 18:37
door jasperr
Beam me up, Scotty schreef:Maar het ging om de Conti GP 4000s. Daarover wil ik, ondanks dat het een goede band is, kwijt dat de wang wel erg kwetsbaar is. Even in een bocht over een steentje, kan zomaar einde band betekenen, heb ik al 2x gezien (waarvan helaas 1x bij mezelf). Via een stukje rubber of textiel op de scheur, kun je er dan nog meestal wel mee thuiskomen, maar ik zou dan wel de kortste route nemen en de band niet al te hard meer oppompen.


+1.

2 van de 3 keer dat ik lek heb gereden met deze banden de laatste 2 seizoenen kwam doordat een steentje door de wang van de band is gegaan. Maarja, je kan denk ik ook moeilijk een anti-leklaag in de wang inbouwen of de wang dikker maken. Dan ben je namelijk gelijk de soepelheid en goede eigenschappen van de band kwijt. Daar komt nog bij dat ik eigenlijk niet te klagen heb met 3 lekke banden in 2 jaar denk ik.

Geplaatst: 07 apr 2011 03:10
door fdegrove
Hoi,
Materialist schreef:Gewoon doen. Banden worden getest op een veel hogere spanning. ik ben per ongeluk met 11atm de montventoux op en af gegaan zonder het te weten en er is niets gebeurt.
De laagste rolweerstand heeft een stalen draad net als een spoorwiel. Als je daarmee ook door een bocht zou kunnen zou het hele profpeleton daarop rijden.
Comfort is modieus gepraat, wie gaat er voor het comfort 200km fietsen? Volgend jaar is het weer voorbij.
De enige keer dat ik iemand 7atm toewens is wanneer ik weet dat hij sneller is dan ikzelf


Wat een hoop nonsens, man.

Comfort maak een essentieel deel uit van de sport. En nog geen klein beetje van de prestatie gerichte sport.
Comfort, waar het van toepassing is verbetert je prestatie.

Het idee dat je sneller bent bij hogere bandendruk is echt wel al lang achterhaald.
Bandendruk aangepast aan alle omstandigheden lijkt me een stuk verstandiger.

Kop van Jut, ;)

Geplaatst: 07 apr 2011 10:21
door materialist
Dank Je Frank, ik hou ook van jou jongen

Laten we het nog eens over die ellendige rottubes hebben.

Geplaatst: 07 apr 2011 10:32
door daniel1975
Ik ben het niet vaak eens met FdG, maar hier heeft ie gewoon toch echt voor de volle 100% gelijk!
Zo hard mogelijk oppompen is gewoon ver achterhaald. Net als de term "atm" trouwens, stamt uit hetzelfde verre verleden ;)

Geplaatst: 07 apr 2011 10:39
door materialist
Dacht ik ook maar kijk hier:

http://www.biketechreview.com/tires_old ... R_rev1.pdf

De rolweerstand blijft dalen bij hogere druk. Ik pomp ze dus maar weer op. Op zn minst is het comfort verhaal bij lagere druk omstreden

Atm komt weer terug!:)

Geplaatst: 07 apr 2011 10:47
door litespeed
Het manco van een forum. Er staat zoveel zever dat de serieuze zaken ondergesneeuwd raken...