Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Vandaag gezien...een korte broek

maurice
Forum-lid

Gebruikersavatar maurice 06 feb 2011 22:38

Vandaag in Hoek van Holland: een mid vijftiger in korte broek, handjes op het stuur, met windje mee van de Hoek naar Scheveningen. Brrr, gelukkig had ik een lange broek aan en winterjas.
Nee hoor, mij zie je niet onder de 15 graden in korte broek!
Niets is wat het lijkt..

jaapieo
Forum-lid

jaapieo 06 feb 2011 22:41

+1, trainen onder de 20 graden in korte broek is not done. maar als je een wedstrijd rijd is het echt wel lekker met korte broek, anders blaas je jezelf veel sneller op!
mijn Flickr

mattbeone
Forum-lid

mattbeone 06 feb 2011 23:25

jaapieo schreef:+1, trainen onder de 20 graden in korte broek is not done. maar als je een wedstrijd rijd is het echt wel lekker met korte broek, anders blaas je jezelf veel sneller op!

Nou, 19C met beenstukjes...

sorry, dan ga ik toch liever in korte hose.

Het verschilt gewoon erg per persoon. Ik vind dat je, vanaf 10C, niet kan oordelen over dit onderwerp.

race-newbee
Forum-lid

race-newbee 06 feb 2011 23:45

Vandaag in apeldoorn even een rondje gelopen tijdens de midwinter marathon... verrassend veel korte broeken en zomer shirtjes gezien. Zelf liep ik ook in het kort.
je fietst wat...

jasperr
Forum-lid

jasperr 06 feb 2011 23:48

Inderdaad, het omslagpunt ligt bij mij tussen de 16 en 18 graden. Maar dit is volledig afhankelijk van wat voor een rit er moet worden gereden. Als het een korte rit is (bijv. een criterium van 80-90 km bij 16 graden of iets minder) kan een korte broek makkelijk. Maar staat er een langere rit voor de boeg (bijv. +3 uur bij minder dan 16 graden) dan houd ik toch al gauw de beenstukken aan. Is toch beter, want de knieën worden snel koud bij zo'n lange rit. Bij trainingen houd ik sowiezo mijn beenstukken aan als het kouder is als 16-18 graden.
Bij het veldrijden wordt er trouwens bijna altijd gereden met korte broek, mits het niet vriest. Maarja, die rijden niet langer dan één uurtje.

fietspret
Forum-lid

fietspret 06 feb 2011 23:50

Tijdens m'n MTB tocht deze ochtend meerdere witte kuiten gesignaleerd in de Heeswijkse bossen. Het was met 10 graden dan ook niet echt koud, maar ik houd de lange broek voorlopig lekker aan.
Overigens, afgelopen woensdag ('s avonds) heel veel korte fietsbroeken gezien, tijdens m'n spin-avondje...Maar die doet niet mee, toch?
Red Bull Carbon SL-3000 2010, Cube Reaction XT 2006

depoldertoerist
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 07 feb 2011 00:03

fietspret schreef:Tijdens m'n MTB tocht deze ochtend meerdere witte kuiten gesignaleerd in de Heeswijkse bossen.

Tja, die gasten met die witte kuiten hebben straks als eerste bruine benen
;)

Grappige is, dat ik altijd zo lang mogelijk doorrij in een korte broek, maar dat het ook altijd lang duurt voordat ik 'm weer aantrek. Nu nog even niet dus.

Ik kom trouwens iedere ochtend iemand tegen in een korte broek, alleen niet toen het sneeuwde (toen kwam ik 'm helemaal niet tegen) hij kijkt altijd heel tevreden, prima toch?
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

jaapieo
Forum-lid

jaapieo 07 feb 2011 00:12

MattBeone schreef: Nou, 19C met beenstukjes...

sorry, dan ga ik toch liever in korte hose.

Het verschilt gewoon erg per persoon. Ik vind dat je, vanaf 10C, niet kan oordelen over dit onderwerp.

Dat kun je wel, trainen met blote benen onder de 20 graden is gewoon niet goed voor de training effectiviteit.

Niet voor niets dat je renners bij grote ploegen onder de 20 graden echt niet snel in blote benen ziet trainen onder de 20 graden.
mijn Flickr

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 07 feb 2011 11:57

En waarom zou het trainingseffect minder worden? In een wedstrijd presteer je toch ook niet minder als je een korte broek aantrekt bij 15 graden?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 07 feb 2011 13:18

Ben het eens een keer met Amclassic-fan eens (heb moeite om het toe te geven maar het is zo) Vooral het doel van de rit is boven de 10 graden veel meer van invloed als de temperatuur zelf. Een hersteltraining of een rustiger duurtraining zeker lang. Maar een wedstrijd of een vol gas training, dan gaat een korte broek prima vanaf een graad of 10-12.
Thermometer gaf bij mij zaterdag 12 graden aan had geen fiets in de buurt, dus moest het met lopen doen, ben toen lekker in het kort gegaan, omdat lopen voor mij altijd afzien is, ging prima. Gisteren wel weer op de fiets weer 12 graden, maar een rustig tochtje gemaakt, dus lang.
Ach, ik zeg ook maar wat

jaapieo
Forum-lid

jaapieo 07 feb 2011 13:29

Tja ik heb altijd begrepen van trainers en oud renners dat een korte broek trainen gewoon niet goed is, de doorbloeding is in de buurt van je knie minder goed waardoor dit sneller koud wordt, ook al heb je het zweet op je voorhoofd staan, een koude wind(want warm is die nog echt niet) is volgens mij gewoon slecht, IK trek met dit weer op wedstrijden na geen korte broek aan, bij wedstrijden wel trouwens, anders blaas je jezelf gewoon op.

stukje van "sportzorg.nl"

"Knieklachten
Als centraal draaipunt van trapkrachtoverbrenging zal het kniegewricht bij wielrenners zeer veel te verdragen hebben. Bovendien zal de knie op koude dagen in het voorjaar snel onderkoeld raken waardoor het direct onderhuids liggende peesweefsel nog slechter dan normaal doorbloed is en extra blessuregevoelig wordt. Opgelopen letsels kunnen zo trager of geheel niet genezen.
Het rijden met een te groot verzet, slechte afstelling van de fiets (fixatie van de voet in een verkeerde stand), been-lengteverschil en afkoeling (korte fietsbroek bij eerste zonnestraal in het voorjaar) zullen gemakkelijk kunnen leiden tot slijmbeursontsteking, peesontsteking van vooral de kniepees, botvliesontsteking, kraakbeenverweking van de knieschijf en bij jeugdigen het syndroom van Osgood-Schlatter. Incidenteel kan een slijmvliesplooi in het gewricht (plica syndroom) klachten geven.
Preventieve maatregelen bestaan uit het voorkomen van overbelasting door compenseren van beenlengteverschillen, optimaliseren van fietspositie en voetstand, lichte verzetten steken (souplesserijden) en afkoeling voorkomen door het dragen van collants of kniestukken."

Maar nogmaals, dat is hoe IK het doe, van mij mag iedereen in een korte broek trainen, dit is gewoon wat ik mijn hele leven door altijd van trainers en ex renners heb gehoord, en dan hou je je daar aanvast hé
mijn Flickr

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 07 feb 2011 13:39

En wat blijkt nu uit 't stukje dat je quote? Dat je risico op allerhand blessures loopt als je je knieën zeer koud laat worden. In een wedstrijd gebeurd precies 't zelfde, alleen in Nederland (en in de landen om ons heen ook behoorlijk) hoor je te koersen in een korte broek. Vorig jaar was 't in 't 1e weekend nauwlijks boven 0, maar sommige vonden 't wel nodig om in een korte broek te gaan rijden. Dat opblazen is maar net waar je aan gewend bent, als je je trainingswedstrijdjes goed aangekleed rijdt dan kan je ook gewoon een klassieker goed aangekleed rijden.

Zie eens hoe ze in Italië op de fiets zitten als het 15 graden is. Daar doen ze 't precies anders dan de meeste renners hier. Die doen een wedstrijdje wie 't meeste aan kan trekken.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie