Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Bianchi

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 08 jun 2006 05:11

Lijkt idd toch meer groenig dan blauwig (allemaal fietsen van Coppi of van die periode):

dario
Forum-lid
Berichten: 3864
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 08 jun 2006 11:37

Mogelijk was de kleur oorspronkelijk inderdaad wat minder groenig dan nu, maar op bijgevoegde link (kan iemand mij aub eens zeggen hoe ik foto's moet posten?) zie je toch ook dat Gimondi's fiets iets meer naar turkoois neigt dan zijn hemelsblauwe truitje (en ooit kon ik op een - zeldzame - kleurfoto van Coppi hetzelfde vaststellen):
http://www.cyclinghalloffame.com/riders ... ider_id=15

Maar daarmee weten we nog altijd niet hoe en waarom de fietskleur afwijkt van het èchte 'celeste' van de truitjes, en hoe ze ertoe gekomen zijn dat aquamarijn 'celeste' te gaan noemen...
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 08 jun 2006 13:17

Ik ga zo langzamerhand geloven dat er geen vaste gestandaardiseerde "Celeste "kleur werd gebruikt. Zoals ik eerder schreef, in mijn geheugen waren die Bianchi frames Celeste blauw. Zoiets als die foto van Gimondi. Zou er misschien verkleuring kunnen optreden waardoor het meer blauw dan groenige Celeste meer naar groen-blauw ging neigen? Kijk maar eens naar verf hoe dat kan verkleuren. Zelfs bij auto's met SOTA lakken kan men verschillen waarnemen na overspuiten of de kleurverschillen op kunstofdelen en metaal delen van de auto.
Blijft echter over dat de huidige Bianchi kleur toch geen Celeste (hemel of hemelsblauw) meer genoemd mag worden.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

dario
Forum-lid
Berichten: 3864
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 08 jun 2006 13:31

Quote: Origineel geplaatst door Marconi op 08 Juni 2006
Blijft echter over dat de huidige Bianchi kleur toch geen Celeste (hemelS of hemelsblauw) meer genoemd mag worden.




Da's inderdaad waar, maar die naam is ondertussen een versteende uitdrukking geworden. Feit is dat men in Italië nooit spreekt van 'celeste' (tenzij men verwijst naar de kleur van de truitjes van Lazio Roma), maar wel van 'celeste Bianchi': het moet zijn dat de Bianchi-hemel er met de jaren wat groeniger uit is gaan zien!
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 08 jun 2006 22:22

Quoten: Origineel geplaatst door Dario op 08 Juni 2006


Quote: Origineel geplaatst door Marconi op 08 Juni 2006



Blijft echter over dat de huidige Bianchi kleur toch geen Celeste (hemelS of hemelsblauw) meer genoemd mag worden.


Da's inderdaad waar, maar die naam is ondertussen een versteende uitdrukking geworden. Feit is dat men in Italië nooit spreekt van 'celeste' (tenzij men verwijst naar de kleur van de truitjes van Lazio Roma), maar wel van 'celeste Bianchi': het moet zijn dat de Bianchi-hemel er met de jaren wat groeniger uit is gaan zien!


Ik ga aan mijzelf twijfelen. Nochtans schrijft dat Engelse stukje dat ik plaatste óók over blauw Celeste en vermeldde dat er allerlei verhalen in omloop zijn hoe die echte Celeste kleur zo veranderde in groenig /blauw. Dat Engelse stukje sprak over een zoeken van Bianchi naar een "eruit springende en  opvallende kleur" Nou, met de huidige kleur is men daar wel in geslaagd, want zo'n kleur  zie je zelden of nooit en zeker niet in een peloton waar rood,wit,zwart, gewoon groen en blauw de boventoon voeren.Nog even en dan is "oranje" vuurrood. Zeker als ze de eerste ronde niet doorkomen.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

reneo
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 jul 2006 16:26

reneo 03 jul 2006 16:57

Het leven is als een berg in de alpen,ben je
eindelijk boven en gaat afdalen donder je de eerste de beste haarspeldbocht het ravijn in.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 06 jul 2006 11:04

alle foto's naar links ge-edit.
Mark
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

mensma
Forum-lid
Berichten: 1411
Lid geworden op: 23 jun 2004 22:46

mensma 09 jul 2006 00:19

En hier mijn beide Bianchi's:

Plaats reactie