Pagina 28 van 301

Nog gefietst vandaag?

Geplaatst: 07 mar 2005 20:51
door schmo
Dat komt doordat je brein gelijktijdig "warm" en "koud" signalen krijgt, snapt je brein niet en maakt er een potje van, resultaat: een vreemd gevoel tot ronduit pijnlijk...

Nog gefietst vandaag?

Geplaatst: 08 mar 2005 00:53
door bike_add1ct
Vandaag ff een uurtje hersteltraining gedaan. Rondje Mesch gereden, op het plateau tussen Mesch en Moerslag/Libeek was het weer behoorlijk mooi. Het was al rond 18:30 dus aardig donker, en je zag links de flikkerende lichtjes van Maastricht in het maasdal, met de immer rokende Enci-pijp naast de piek van de Observant, en rechts de besneeuwde glooiende heuvels van de Belgische Voerstreek. Was lekker fietsen... tot *pang* ... een spaak kapot. Gewoon terwijl ik zittend rustig aan het pedaleren was. Nou ja, ik heb een abonnement op gebroken spaken dus echt verbaasd was ik ook niet. Heeft de FM gewoon iets meer te doen tijdens de winterbeurt die ik een dezer dagen wil laten doen.

/edit
Oh ja, ook het mes in de tabak gezet vandaag. Toen ik net aan mijn tweede been wilde beginnen werd er geroepen dat het eten klaar was. Shit! Moet ik een dag met 1 kaal en 1 apenbeen rondlopen.

Nog gefietst vandaag?

Geplaatst: 08 mar 2005 09:19
door diogenes
>ik heb een abonnement op gebroken spaken
Ik had het vroeger ook, maar ik heb ontdekt dat het enorm scheelt of je terugschakelt voor je tegen steile heuvels opknalt, of dat je dat plotseling halverwege doet.

Verder maakt het ook nogal uit wie het wiel spaakt. Ik heb heel goede ervaringen met de wielen van Salden.

Gr, Diogenes

Nog gefietst vandaag?

Geplaatst: 08 mar 2005 10:50
door whocares
Quote: Origineel geplaatst door Diogenes op 08 Maart 2005
>ik heb een abonnement op gebroken spaken
Ik had het vroeger ook, maar ik heb ontdekt dat het enorm scheelt of je terugschakelt voor je tegen steile heuvels opknalt, of dat je dat plotseling halverwege doet.

Verder maakt het ook nogal uit wie het wiel spaakt. Ik heb heel goede ervaringen met de wielen van Salden.

Gr, Diogenes

Wijs worden is een van die dingen die je dan leert.

Ik heb zelf ook geleerd , de heuvels rustig te beginnen om dan langzaam te versnellen , het verzet goed te kiezen voordat je te groot hebt gesckakeld.

Nog gefietst vandaag?

Geplaatst: 08 mar 2005 13:06
door marconi
Ja, oud en wijs! Ik ben wel oud en ietsje wijzer door lange ervaring. Het is idd belangrijk dat je wielen door een ervaren iemand worden gespaakt met de juiste spaken! Butted spaken natuurlijk! Ook de naven kunnen veel verschil maken als de spaken "lekker" liggen. Ik ben nogal zwaarwichtig en heb gewoon 36 spaaks wielen (Mavics) en heb zelden of nooit gebroken spaken. Het achterwiel (velg) is vernieuwd omdat er in een kuil een' krak' in de zijkant v/d velg zat. Nieuwe velg is gespaakt met kleine ringetjes achter de spaakkoppen hetgeen nog beter zou zijn dan voordien. Naven zijn 8-speed Campa Record van 10 jaar oud! Mijn andere fiets, een Gazelle Puerto kale hybride geeft wel spaakbreuken achter. Tot nu toe 4x spaken verwisseld, alle met afgebroken koppen.1 rechts en 3 links! Vreemd, want meestal breken de rechter spaken vaker vanwege de aandrijfkracht op die spaken. Spaken zijn niet butted en wielen zijn fabrieksgevlochten. Prut dus! Bezuinig dus nooit op spaken, want dat geeft veel meer ellende dan die paar euro's meer waard zijn. Suc6 !

Nog gefietst vandaag?

Geplaatst: 08 mar 2005 13:25
door diogenes
Vroeger knalden in Frankrijk soms wel 3-4 spaken tegelijk aan de rechterkant van de naaf als ik terugschakelde tegen een steil heuveltje op. Sinds ik eerder terugschakel is dat verleden tijd.
Ik neem nu altijd behalve mijn Ksyrium SL wielset een D-A CXP33 36 spaaks wielset mee.

Waarom zou je trouwens ooit 32 spaaks wielen nemen? Wat schelen die 8 spaken nou in gewicht? Ik weeg 72.5 kg, maar koop altijd 36 spaaks wielsets.

Gr, Diogenes

Nog gefietst vandaag?

Geplaatst: 08 mar 2005 15:13
door whocares
Ben ook te zwaar , huidig gewicht is ong. 113 kg , dit komt omdat ik sinds enkele maanden niet meer arbeidsactief ben ( werkeloos ). Eigenlijk net in het verkeerde seizoen ,anders had ik al veel meer kilometers kunnen maken op de racefiets en mijn gewicht wat naar beneden kunnen halen.

Maar om op de spaken terug te komen , ik heb er geloof ik 1 kapot gehad op mijn racefiets in 7 jaar tijd.
Maar mijn achterwiel van mijn ATB ging het op een gegeven moment zo , dat ik om de week wel 2 spaken kapot had . Maar ik heb netjes een sterker achterwiel ,via de garantie , gekregen en daar heb ik nog geen problemen meegehad.
In de aantal weken dat mijn spaken geregeld kapot gingen , zei ik tegen mijn FM dat ze nu steeds kapot gingen omdat er geen normale , zeg maar verkeerd , spanning meer in het wiel zat.

Zat ik met die uitspraak op de goede weg ?

Nog gefietst vandaag?

Geplaatst: 08 mar 2005 15:17
door whocares
Quote: Origineel geplaatst door bike_add1ct op 07 Maart 2005
Was lekker fietsen... tot *pang* ... een spaak kapot. Gewoon terwijl ik zittend rustig aan het pedaleren was. Nou ja, ik heb een abonnement op gebroken spaken dus echt verbaasd was ik ook niet. Heeft de FM gewoon iets meer te doen tijdens de winterbeurt die ik een dezer dagen wil laten doen.


Is het constant hetzelfde wiel dat gebroken spaken oplevert , zo ja , dan zou ik hem helemaal opnieuw laten spaken. Het kan zo zijn dat er een verkeerde spanning in het wiel bevind. Maar dat is alleen mijn gedachte.

Nog gefietst vandaag?

Geplaatst: 08 mar 2005 16:01
door bike_add1ct
Quote: Origineel geplaatst door Diogenes op 08 Maart 2005


Verder maakt het ook nogal uit wie het wiel spaakt. Ik heb heel goede ervaringen met de wielen van Salden.

Gr, Diogenes




Raad eens waar ze vandaan komen...

Mijn vorige fiets was gesierd (ahem) met 36-spaaks Rigida DP18 wielen. Nooit iets aan gehad, behalve toen ik door een auto werd geschept, maar ook maar een jaartje mee gereden. Mijn huidige fiets die ik daarna kocht kwam met een setje fabrieksgespaakte FIR SC200 velgen + Ultegra naven + 18 platte Hoshi aerospaken voor en 24 dezelfde spaken achter. Na een half jaar ofzo eerste spaakbreuk achter, daarna nog ca 3 keer. En wat een pain in the ass om daar nieuwe spaken van te krijgen. Uiteindelijk achterwiel opnieuw laten spaken, daarna misschien nog 1 keer spaakbreuk gehad, weet dat niet meer precies. Wat het vervelendst was dat daarna steeds de spaken losliepen, zelfs alles een keer met Loctite vast laten zetten, hielp geen moer. Nadat ik in de Dolomieten met 90 km/uur van een berg afgesuizd was kwam ik erachter dat 1 spaak ook gewoon helemaal los zat.
Uiteindelijk bemerkte ik tijdens een andere vakantie in de Vogezen dat er een scheurtje in het remoppervlak van het achterwiel zat, dus exit FIR, eindelijk.

Mijn trainingswielen die ik 3 jaar geleden gekocht had bij MS, Open Pro velgen, Shimi 105 naven en 32 DT Revolution spaken en alu nippels gaven ook tal van problemen. In het eerste jaar ook ca. 3-4 spaken in achterwiel gebroken, uiteindelijk heeft MS kosteloos het achterwiel opnieuw gespaakt met DT Competition spaken, dat was wel netjes. De spaakbreuk van gister was de 2e sinds die herspaking, dus het gaat relatief goed. Wel heb ik afgelopen september in het voorwiel (!) een DT Rev spaak gebroken, tijdend het aanzetten op een heuveltje.

Dan nog mijn Ksyrium SL wieltjes. Gekocht als vervanging van de FIR's zo'n 1 1/2 jaar geleden. Stonden al jaaaarenlang op mijn verlanglijstje. Ik had ze 2e-hands gekocht bij Dickhof (Gld), slechts een paar maandjes op gereden, ze zagen er als nieuw uit en er zat nog de volle garantie op. Ook nog wat geld kunnen krijgen voor mijn ingeruilde FIR wielen en een set Corsa CX bandjes bij geregeld. Prima dus. De wielen bevielen en bevallen nog steeds heel goed. Merkbaar stijver, strakker en lichter dan al mijn voorgaande wielen. Ook de naven lopen heerlijk soepel. Jammer genoeg 1x een spaak gebroken in het achterwiel tijdens hard aanzetten op de grote plaat bergop, met een trainingsgroep. Een nieuwe spaak kostte 2 euri ofzo, kon ik mee leven. Al met al gaat het met deze wielset nog wel het best denk ik, op de Rigida's na dan.

Ik ben door al deze hommeles altijd wel heel erg bezig met het lot van mijn spaakjes tijdens het fietsen, vooral tijdens korte felle klimmetjes speelt het altijd door mijn hoofd. Ik probeer dan ook altijd wel zo goed mogelijk terug te schakelen, maar tijdens intensieve trainingen of wedstrijden moet er nou eenmaal geknald worden.
Dus zover de uitleg rondom mijn abonnement.   

Nog gefietst vandaag?

Geplaatst: 08 mar 2005 16:40
door diogenes
Mooi duidelijk verhaal. Heel herkenbaar!

>ik had ze 2e-hands gekocht bij Dickhof
Dan heb je vast 2e hands bijna de nieuwprijs van Salden betaald, of niet?

Gr, Diogenes


Nog gefietst vandaag?

Geplaatst: 08 mar 2005 16:54
door bike_add1ct
450 waren ze, maar dus wat geld teruggekregen voor de FIRs en CX'en erbij, weet niet meer precies hoeveel het uiteindelijk was. Ze waren 550 nieuw bij MS geloof ik. Ze waren wel echt in nieuwstaat hoor, remvlak nog gegroefd als nieuw etc.

Nog gefietst vandaag?

Geplaatst: 08 mar 2005 19:50
door diogenes
Als ze daar zeggen dat ze nieuw zijn, dan is het ook zo, want ze zijn daar goudeerlijk.

Ik rijd ook op Ksyrium SSC SL en ik vind het pretige wielsets. Ik hoorde echter een keer van een vertegenwoordiger van Mavic daar, dat als je door een felle diepe kuil rijdt, een spaak van het achterwiel uit de houder bij de naaf kan schieten. Heb het daar zelf gezien dat iemand daarmee kwam, maar heb het zelf gelukkig nooit meegemaakt.

Toch nog 45 km gereden vandaag. Pittig windje tegen.

Gr, Diogenes