Pagina 28 van 37
Re: Fietsverlichting
Geplaatst: 14 nov 2013 23:21
door NicoNB
amclassic-fan schreef:Een dynamo is een stroombron, een accu een spanningsbron.
Nou ben ik toch heel benieuwd wat je hier mee bedoelt want ik kan dit niet volgen.
Re: Fietsverlichting
Geplaatst: 15 nov 2013 08:46
door amclassic-fan
Een naafdynamo levert 500 mA. Als de weerstand van de load (door bijv meerdere leds in serie te verbinden) omhoog gaat, dan stijgt de spanning, maar de stroom blijft 500 mA. Je moet wel hard genoeg fietsen, als je te langzaam fietst, dan zakt de stroom in.
Een led stuur je aan met een constante stroom. Dynamo + LED is dus een makkelijke combinatie, het enige waar je voor op moet passen is als je de LED tijdens het fietsen aanzet. Als er geen beveiliging ingebouwd is loopt de spanning in de naaf op, omdat de naaf geen stroom kan leveren. Zet je de lamp aan, dan valt die hoge spanning in 1x over de LED en is de LED kapot. Daarom mag je niet alle lampen tijdens het fietsen aanzetten.
De huidige power LEDs mogen stromen hebben tot soms wel 3 A, als je er dan maar 500 mA door heen stuurt heb je dus maar een fractie van de mogelijke lichtopbrengst van de LED.
Bij een accu is juist de spanning constant (tot op zekere hoogte) en dus is er een stukje electronica nodig dat de LED voorziet van een constante stroom. Als je een accu direct (nauw ja met een weerstand er tussen) op een LED aansluit dan brandt deze de 1e minuten extreem fel (of gaat kapot direct als 't te gek is) en wordt daarna steeds dimmer, verre van ideaal dus.
Re: Fietsverlichting
Geplaatst: 15 nov 2013 09:24
door NicoNB
Ik zie dat je je goed ingelezen hebt maar nog wel wat fundamentele kennis van electronica ontbeert.
Een dynamo is geen hoogspanningsgenerator, aan de polen kun je een onbelaste bronspanning meten maar die is echt niet een veelvoud van de belaste spanning.
Wat er in de praktijk gebeurt is dat Uonbelast onmiddelijk in zal zakken als er een belasting aan wordt gehangen.
Een dynamo is anders dan je een beetje suggereert geen apparaat met een zekere buffer.
Die piekstroom die ontstaat is dermate kort (micro seconden) dat deze de LED niet zal beschadigen. LED"s kunnen ook wel iets meer hebben dan in de specs vermeld staat.
Wat betreft de dynamo die een stroombron is en 500 mA levert ongeacht de bronspanning. NEt als ik hiervoor al schreef is die bronspanning beperkt door het ontwerp. Anders gezegd, je kunt honderd LED's in serie aan een naafdynamo hangen, hoe hard het wiel ook draait, die LED"s gaan never nooit branden simpel omdat de naafdynamo een dergelijk hoge bronspanning vanwege het ontwerp niet haalt.
Er is namelijk een directe relatie tussen spanning en stroom die je niet van elkaar los kunt zien.
In de electronica in een lamp zitten er eigenlijk altijd weerstanden of regelcircuits in hetzelfde circuit als de LED om de doodsimpele reden dat de lichtopbrengts van een LED verre van lineair is. Uit de specs van LED's is af te leiden bij welk gebruik een LED een optimale lichtopbrenst heeft in verhouding tot het stroomverbruik. Vaak bereik je deze optimale afstelling al bij een redelijke lage stroom. Alles erboven is niet alleen energieverlies maar wordt ook nog eens in warmte omgezet. Die warmte moet je weer afvoeren en beperkte ook nog eens de levensduur van de LED.
HEt regelcircuit ontwerp je op basis van die nominale stroom.
Wat betreft het direct verbinden van een LED met de batterij. Dit is niet alleen ongewenst maar zelfs niet zonder risico's. Onbeveiligde Li-Ion en LI-PO batterijen waarvan de maximale ontlaadstroom wordt overschreden kunnen oververhit raken en exploderen!
Re: Fietsverlichting
Geplaatst: 15 nov 2013 10:26
door amclassic-fan
Nicosch schreef:Ik zie dat je je goed ingelezen hebt maar nog wel wat fundamentele kennis van electronica ontbeert.
Ik heb een bachelor electrical engineering...
Ik geef een Jip en Janneke uitleg. Een naafdynamo kan makkelijk 12+ V leveren bij een snelheid van 25+ km/h, je kan meerdere powerleds in serie door 1 enkele naaf laten voeden. Alleen waar je met 1 LED rond de 8 km/h ofzo moet fietsen om flikkeren te voorkomen, schuift die snelheid naar boven als je meerdere LEDS in serie hangt.
Tussen de dynamo en de LED zit in de meeste gevallen een gelijkrichter met een afvlak condensator (een elco). In de meeste naven zit een zener diode op de maximale spanning in te perken, maar als nog als die elco tot bijv 6V opgeladen is en je zet die direct op een LED met een Vf van 3.3V, dan gaat die LED dat echt niet leuk vinden.
Maar goed volgens mij wist je prima wat ik bedoelde met m'n opmerking over stroom en spanningsbronnen.
Re: Fietsverlichting
Geplaatst: 15 nov 2013 13:55
door depoldertoerist
tjonge wat leer ik hier veel:-)
haha.
maar jullie zijn het in ieder geval wel eens dat het problemen geeft. Antwoord aan de vraagsteller is dus: niet doen!
toch?
Re: Fietsverlichting
Geplaatst: 15 nov 2013 16:31
door Stuurstroom
Ok, bedankt allemaal voor jullie uitleg. Ik kwam er niet zomaar op om dit te gaan doen, want ik zie veel van deze lampen in velomobiel quests zitten waar volgens mij geen dynamo in zit. Ook in de handleiding staat dat je er op eigen risico een accu op kan aansluiten als deze de 7.5 volt maar niet overschrijd.
Kan het zijn dat deze lamp er wel tegen kan d.m.v. een beveiliging in de lamp zelf?
Re: Fietsverlichting
Geplaatst: 15 nov 2013 16:54
door depoldertoerist
volgens mij bestaat er ook een accuversie van die lamp. Net als bij de Phillips Safetylight.
Re: Fietsverlichting
Geplaatst: 15 nov 2013 21:39
door Stuntman Mike
@ Verloop topic....
Re: Fietsverlichting
Geplaatst: 16 nov 2013 16:00
door berge1
ik rijd met de led set van 900lm gekocht bij accu-shop voor 66 euro. ideale lamp. rijdt eigenlijk constant op de 30% opbrengst stand. aanrader!
Re: Fietsverlichting
Geplaatst: 28 nov 2013 07:58
door Pelep
Gekocht en op komst, benieuwd.
Re: Fietsverlichting
Geplaatst: 28 nov 2013 10:47
door mrcoffee
depoldertoerist schreef:tjonge wat leer ik hier veel:-)
haha.
maar jullie zijn het in ieder geval wel eens dat het problemen geeft. Antwoord aan de vraagsteller is dus: niet doen!
toch?
Mijn toenmalige TU docent electrotechniek zou gezegd hebben: geef een antwoord en etalering van kennis wordt niet op prijs gesteld
Re: Fietsverlichting
Geplaatst: 28 nov 2013 12:18
door NicoNB
mrcoffee schreef:Mijn toenmalige TU docent electrotechniek zou gezegd hebben: geef een antwoord en etalering van kennis wordt niet op prijs gesteld
En terecht.
Ik zie zelf niet in waarom het niet zou werken.
Waar je wel even naar moet kijken is op welke manier de spanning in de lamp zelf geregeld wordt. Sluit je de lamp rechtstreeks op de accu aan en er zit alleen maar een LED in dan zie je waarschijnlijk alleen een flits en is het daarmee gebeurt.
Mijn vermoeden is dat er wel iets van een regelaartje in de lamp zit. De opmerking over de maximale 7,5 volt lijkt daar ook op te wijzen. Ik ken het merk niet, weet dus ook niet wat de fabrikant aangeeft en of er documentatie beschikbaar is.
Moet je met de beoogde Li-Ino wel even mee oppassen, Ook al staat er 7,4 Volt, een volledig opgeladen Li-Ion accu heeft meestal een hogere spanning aan de polen die boven de 7,5 volt uit kan komen.
Een kleine weerstand of diode er tussen zetten lost dat probleem voor je op.
Waar je in het algemeen met accu's ook even rekening mee moet houden is dat een accu een maximale ontlaadstroom heeft. Kom je boven die ontlaadstroom dan beschadig je de accu wat zich vertaald in een sterk verkorte levensduur of in het ergste geval een exploderende accu.
Stuurstroom schreef:Hallo, ik heb een Busch and Muller IQ Cyo fietslamp. Dit is een lamp die aangesloten moet worden op een dynamo.
Ik ben erg tevreden over de lichtopbrengst, maar is er een mogelijkheid dat ik hier een accu op kan aansluiten ipv een dynamo?
Als ik bijvoorbeeld deze accu zou gebruiken, zo dat problemen opleveren?
http://dx.com/p/7-4v-4400mah-rechargeab ... ack-153971