Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Retro / oudere fietsen

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 03 jul 2013 22:45

franklin schreef:Heb je al een foto van die fiets TumTumTum en welke kleurstelling heeft de fiets?
Zie hier:
Als de Tour afgelopen is is ie van mij.:)

Afbeelding
Veni. Vidi. Fietsie.

theodorocampagnolo
Forum-lid

theodorocampagnolo 04 jul 2013 13:26

Mooi ding man, Frans blauw met een wit balhoofd! Lekker klein framepie. Wat is 't er voor eentje?

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 04 jul 2013 15:35

TumTumTum schreef:
franklin schreef:Heb je al een foto van die fiets TumTumTum en welke kleurstelling heeft de fiets?
Zie hier:
Als de Tour afgelopen is is ie van mij.:)

Afbeelding
Mooi fietsje, echt een hele vroege Giant.

Staat er quality touched by Koga op de onderbuis?
Campagnolo Ultra Dork

theodorocampagnolo
Forum-lid

theodorocampagnolo 04 jul 2013 17:11

Ernie C. schreef:[
Zo heel oud issie niet hoor want de verstellers zitten al a la 'airo' op de schuine buis. Bij de oudste zitten die aan de zijkant van de buis, zoals bij de mijne.
Bj deze generatie staat er inderdaad (met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid) Quality touched by Koga op.

Hier een linkje naar een catalogus uit '91: http://www.flickr.com/photos/46672334@N ... 282168437/
(bron: http://www.velobase.com/resource_tools/ ... scans.aspx)

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 04 jul 2013 19:08

Koga is in 1984 begonnen met het importeren van Giant frames, deze werden bij Koga opgebouwd.
Dit is er echt eentje uit die beginperiode (84/85) volgens mij.
Campagnolo Ultra Dork

theodorocampagnolo
Forum-lid

theodorocampagnolo 04 jul 2013 19:18

chrissiewizzie schreef:
De Koga's met die aero commandeurs waren uit begin 80 en te zien aan de kleurstelling en decals deze ook. Maar goed, mijn kennis van (oude) Giants is beperkt.

O jeetje, word ik effe in de hoek gezet :D Interessante informatie Chrissiewizzie, ga ik onthouden.
Ik had beter moeten weten: Die remgrepen met waslijnen zijn natuurlijk early 80's en mijn Batavus Professional uit eind jaren 70 begin jaren 80 heeft ook een vergelijkbare kleurstelling.
Nu we er toch zijn, hoe oud zou mijn Giantje dan zijn? Die heeft nog een gesoldeerde voorvork, niet zo'n lelijke unicrown die ze later toepasten. Heb jij enig idee Ernie?
Gek dat er zo weinig over vintageTaiwannese racefietsen op 't www te vinden is of zoek ik niet goed?

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 04 jul 2013 19:29

Ernie C. schreef:

Staat er quality touched by Koga op de onderbuis?

:) Dank!
En ja, dat staat er op, en ook handbuild in Holland. Peloton lite.
chrissiewizzie schreef:Sjiek fietsje! Je begint al een echte verzamelaar te worden ;-)
Ja ze komen spontaan mijn kant op, weet 't ook niet. :)
Laatst gewijzigd door TumTumTum op 04 jul 2013 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Veni. Vidi. Fietsie.

theodorocampagnolo
Forum-lid

theodorocampagnolo 04 jul 2013 19:29

Ernie C. schreef:Koga is in 1984 begonnen met het importeren van Giant frames, deze werden bij Koga opgebouwd.
Wat bezielde Koga om dit pad in te slaan? Waren zij de eerste die Giant hier op de markt bracht of zijn er ook pre Koga Giants in Nederland op de markt geweest?
Op de rechter liggende achtervork op mijn Giant staat 'precision build light weight frame' in hoofdletters.

theodorocampagnolo
Forum-lid

theodorocampagnolo 04 jul 2013 19:39

chrissiewizzie schreef:jij hebt een peloton superlite toch? Zo'n rood-wit die origineel met Shimano 105 6 vits SIS was uitgerust? dat is volgens mij 87/88. Ik kreeg toen mijn eerste racefiets met die groep en weet nog dat de FM ook zo'n Giant had staan.
Ah, nou, dat van die 105 6 speed SIS groep klopt als een zwerende vinger. De rechter versteller kon gelukkig op 'friction' gezet worden zodat die nu de 9 speed cassette kan bedienen.
De originele derailleurs waren niet meer te redden, ik heb er Suntour VX op gezet. Werkt als een malle 8-)

Omdat de originele remgrepen verdwenen waren nog een vraagje: Zaten er origineel waslijnen op of waren de remkabels reeds binnen 't stuurlint?

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 04 jul 2013 19:53

Volgens mij zijn dit sowieso de eerste Giants op de markt, pas in 1986 is Giant daadwerkelijk fietsen onder eigen naam gaan produceren. De fiets van Tumtumtum is imho dus een waardig stukje Nederlandse fietshistorie.

Wat koga bezield heeft? Eerst uit Japan en later lekker goedkoop uit Taiwan gaan importeren lijkt mij een vrij normale gang van zaken in de jaren 80.

Volgens mij kun je het bouwjaar van een post 86 Giant achterhalen aan de hand van het eerste cijfer in het framenummer maar zeker weten doe ik dit niet.
Campagnolo Ultra Dork

theodorocampagnolo
Forum-lid

theodorocampagnolo 04 jul 2013 23:00

Ernie C. schreef:
Wat koga bezield heeft? Eerst uit Japan en later lekker goedkoop uit Taiwan gaan importeren lijkt mij een vrij normale gang van zaken in de jaren 80.
Toch opmerkelijk. Met de zege van Peter Winnen op de Alpe d' Huez zette hij -volgens zijn zeggen- Koga Miyata op de kaart. Dat was begin '80. Het zou mij dan logisch lijken om dat he-le-maal uit te gaan melken en dus niet er een merk bij te gaan nemen. Maar ach, ik ben niet voor niets als bandenplakker geeindigd :?

Overigens zie ik wel heel veel Kogaiaanse trekjes aan de Peleton Lite van m'n maatje: framelugs, kroonstuk en zadellug van mijn Koga Miyata Roadspeed uit '81 lijken wel heel erg op die van die Peleton Lite alleen zitten er aan de patjes van mijn Koga geen oogjes voor bagagedragers en/of spatbordjes, is de bottombracket uitgefreesd en is de Roadspeed veel korter dan de Peleton Lite.
Niks mis mee hoor met zo'n Peleton Lite maar mijn Peleton Superlite is toch wel van een andere orde van grootte. Da's ècht een topfiets: anders dan de Roadspeed of Peleton Lite heeft die verstevigingslippen bij 't remmannetje op de achterbrug en aan de binnenkant van het kroonstuk en is een stukje lichter. Qua framegeometrie zit ie tegen mijn Pinarello aan dus iets langer dan de Roadspeed.

Interessant allemaal......

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 05 jul 2013 00:37

Ik denk dat het gewoon een goede zet van een slimme zakenman is geweest. Hij is toch een pionier geweest in het op de markt zetten van Aziatische frames op de Europese markt. Als je ziet wat voor een invloed Taiwan heeft in de internationale fietsindustrie, heeft hij toch goed gezien wat de potentie van dat land was. Merida is eigenaar van ondermeer Centurion (de Duitse dacht ik, er is ook nog een Scandinavische) en 49% eigenaar van Specialized. En komt mijn Colnago stiekem uit de Giant fabriek.

Ook zijn in de Koga fabriek nog jaren de Giants bestemd voor Europa geassembleerd en zou het mij niks verbazen als de huidige Koga frames uit de Giant fabriek komen aangezien de productie van frames al sinds begin jaren 90 van Japan (Miyata) naar Taiwan is verhuisd, ook al hebben ze de naam Miyata pas veel later laten vallen..

Edit: tijdens het typen is er een strontvlieg in mijn Bunnahabhain geland, bwerk! Laten we het er maar op houden dat hij een prettige dood is gestorven. :mrgreen:
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie