Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

martijnm
Forum-lid

martijnm 08 mei 2014 12:26

sloeren schreef:
martijnm schreef:En die wegpiraten die te lui zijn om te kijken of er een fietser aankomt, blijven levensgevaarlijk..
"Ik had je niet gezien" betekent natuurlijk "ik heb niet gekeken"..
Dit is raar. Je beweert hier dat er bij iedereen die iets over het hoofd ziet nalatigheid valt aan te wrijven. Ik neem aan dat je wat slordig geformuleerd hebt.
Misschien iets kort door de bocht, maar ik bedoel het wel degelijk..
Als ik in een onoverzichtelijke situatie tussen de bosjes uit kom vliegen is het uiteraard een ander verhaal.. Maar ik bedoel de eerder genoemde situaties: rotondes, vertrekkende auto's uit parkeerhavens etc. Dan ben je inderdaad nalatig als je niet goed kijkt of er iets aan komt. En dan is "ik had je niet gezien" een excuus van niks.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 08 mei 2014 12:43

@codex: rotondes zijn prima, mits:
- uniform voorrangsbeleid landelijk (wat mij betreft auto altijd voorrang, voorkomt problemen met fietsers in dode hoeken etc)
- een vastgestelde minimale diameter (nu vaak te klein waardoor weinig overzicht)
- ze geplaatst worden op plaatsen waar het logisch is
Less is bore

knutmo
Forum-lid

knutmo 08 mei 2014 12:51

Volgens mij spelen er twee verschillende dingen: 1. wie er schuldig is aan gevaarlijke situaties in het verkeer, en 2. hoe deze te voorkomen.

Het lijkt logisch dat als duidelijk is wie er schuldig is, dat deze zijn/haar gedrag zou moeten aanpassen, en dat dan de gevaarlijke situaties vanzelf verdwijnen. Daarom hebben we dan ook verkeersregels, en als iedereen zich daar altijd strikt aan zou houden, is het grootste deel van het gevaar m.i. geweken.

Het probleem is dat mensen zich niet aan de regels houden. Dan kun je ze daar telkens (vriendelijk, of minder vriendelijk) op wijzen, maar dat doe je in het algemeen pas als het al (bijna) mis is gegaan. Daar wordt het gevaar voor je zelf dus niet veel minder van. Dan zou het nog zo kunnen zijn dat door je medeweggebruikers telkens op fouten te wijzen, ze in het algemeen zich beter gaan gedragen, maar ik geloof niet zo erg in dat opvoedkundige effect. Ik vrees dat het zeer weinig zal veranderen. Dit alles levert vooral frustratie op.

De andere mogelijkheid is om je eigen rij-gedrag aan te passen. Dus minder snel te rijden door druk verkeer, preventief te remmen, bellen waar nodig, etc. Op een andere route of een ander tijdstip zijn in Nederland gelukkig nog genoeg mogelijkheden om wel snel te fietsen en je uit te leven op je koersfiets.

Het lijkt niet eerlijk. Immers, waarom moet een brave wielrenner die zich aan de regels probeert te houden zich aapassen, en de asomobilisten, elektrobejaarden en scholierentuig niet? Ik zeg: jammer dan. Ik ben niet in staat om al mijn mede-weggebruikers (die in principe inderdaad allemaal gek zijn) te heropvoeden. Ik kan echter wel mijn eigen gedrag aanpassen. Als dat er voor zorgt dat ik veilig weer thuis kom, stap ik graag over mijn ego heen.

Ik knijp liever onterecht in mijn remmen, dan dat ik vanaf de brancard mag roepen: ja, maar ik had voorrang!

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 08 mei 2014 13:29

knutmo schreef:
Ik knijp liever onterecht in mijn remmen, dan dat ik vanaf de brancard mag roepen: ja, maar ik had voorrang!
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik bij de rotonde hier in de wijk met de (lease, dat dan weer wel)auto bewust mijn poot stijf houdt. Lijkt wel soort van volkssport om je auto er gewoon voor te dumpen terwijl er geen enkele twijfel is over wie er voorrang heeft (de auto OP de rotonde).
Maar ja, dan is idd mijn fysieke risico stuk kleiner dan op de fiets ;)
Less is bore

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 08 mei 2014 14:10

knutmo schreef: Ik knijp liever onterecht in mijn remmen, dan dat ik vanaf de brancard mag roepen: ja, maar ik had voorrang!
Helemaal mee eens, maar kom tijdens de beschreven route over een zgn kluifrotonde waar het gewoon er druk is en je dus op enig moment toch over wilt steken. Als auto's dan geen richting aangeven bij het verlaten van de rotonde wordt het heel gevaarlijk. Maar ik probeer het dan inderdaad nog zo te timen dat ik dan kan stoppen of het toch nog net haal.
Ach, ik zeg ook maar wat

aapje
Forum-lid

Gebruikersavatar aapje 11 mei 2014 14:28

sloeren schreef:
martijnm schreef:En die wegpiraten die te lui zijn om te kijken of er een fietser aankomt, blijven levensgevaarlijk..
"Ik had je niet gezien" betekent natuurlijk "ik heb niet gekeken"..
Dit is raar. Je beweert hier dat er bij iedereen die iets over het hoofd ziet nalatigheid valt aan te wrijven. Ik neem aan dat je wat slordig geformuleerd hebt.
Het is ook gewoon nalatigheid. Als verkeersdeelnemer heb je de verantwoordelijkheid om bij maneuvres (weg oprijden, afslaan, van baan wisselen, etc) te controleren dat dit veilig kan. Als je een verantwoordelijkheid hebt en dat vervolgens niet doet, kun je niet doen alsof het zomaar een onvermijdbare situatie was. Het was een fout.

Bij het besturen van een auto kan die fout zomaar een leven kosten, dus moeten we daar niet te lichtzinnig over zijn.

JPAR
Forum-lid HC

Gebruikersavatar JPAR 13 jul 2014 11:12

De politie is op zoek naar een wielrenner die gisteren drie mensen zou hebben mishandeld in het Drentse Zeijen. De vermeende slachtoffers plaatsen opnames op Facebook die inmiddels duizenden keren zijn gedeeld.

Een 31-jarige vrouw uit Zaandam reed gistermiddag omstreeks vier uur met 58-jarige man uit Norg en een 55-jarige vrouw uit Norg in haar personenauto over de Oude Norgerweg in de richting van Norg. Op een gegeven moment kwam uit de tegenovergestelde richting een onbekende racefietser aangereden.

Buitenspiegel
Volgens de inzittenden van de auto weken zij uit voor de racefietser, maar de racefietser deed dat niet. Een botsing tegen de linker buitenspiegel was het gevolg. De racefietser stopte, maar wilde daarna ook weer doorfietsen. De 31-jarige vrouw en de 58-jarige man waren uitgestapt en liepen naar de racefietser toe. De onbekende man schopte volgens hen meerdere malen tegen de auto. Hierop probeerde de 58-jarige man de racefietser te stoppen.

De racefietser ging vervolgens door het lint en de 58-jarige man werd door hem mishandeld. De 31-jarige en 55-jarige vrouw moesten het vervolgens ook ontgelden, zo mldt de politie. De racefietser ging er volgens zijn slachtoffers vandoor in de richting van Zeijen. De 31-jarige vrouw reed nog in haar auto achter de racefietser aan, maar verloor de racefietser vervolgens uit het oog.

Letsel
Gealarmeerde agenten zochten in de omgeving naar de racefietser maar van hem onbrak ieder spoor. Het drietal werd naar het ziekenhuis in Assen overgebracht. De man liep door de mishandeling onder ander letsel op aan zijn gezicht. De 31-jarige vrouw had verschillende kneuzingen en de 55-jarige vrouw had ook gezichtletsel opgelopen. In het ziekenhuis werd het drietal onderzocht en behandeld voor hun verwondingen, aldus de politie.

De politie is nog op zoek naar de wielrenner, die ervandoor ging. Het gaat volgens haar om een man van rond de vijftig jaar oud met grijs warrig haar. De man heeft een groot postuur en is rond de 1.80 meter tot 1.90 meter lang. De racefietser droeg een geel tenue en reed op een gele racefiets
Een korte achtervolging van het mishandelde drietal mocht niet baten. De politie moet nog de hand leggen op het beeldmateriaal en vervolgens bekijken of zij er wat mee kan, aldus de woordvoerder.

Opnames
De slachtoffers plaatsen een bericht met opnames van het incident op Facebook met het verzoek het zoveel mogelijk te delen. 'Vandaag zijn mijn man, dochter en ik in elkaar geslagen door een zeer agressieve man op de oude norgerweg tussen Zeijen en Peest. Mijn man ligt nu in het ziekenhuis en de politie is een grote zoekactie in de omgeving begonnen. Een oproep via burgernet heeft ook niet geholpen de man te vinden. Nu is mijn dochter zo slim geweest haar 2e aanval van deze man te filmen. Let niet op haar taalgebruik. De man zal wellicht in de omgeving van Peest - Zeijen - wonen of ergens op de camping staan. Hij is goed te zien op de film dus misschien dat iemand hem herkent,' zo melden ze.

https://www.facebook.com/photo.php?v=1440234259596669

Bron: ad
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

spook
Forum-lid

spook 13 jul 2014 11:34

Wat een idioot is die fietser.
'I have too many bikes', said no cyclist ever.

JPAR
Forum-lid HC

Gebruikersavatar JPAR 13 jul 2014 11:47

Tja. Dat is nog mild.

spook
Forum-lid

spook 13 jul 2014 11:50

Inderdaad. Maar ik hoop dat ze hem wel te pakken krijgen.
'I have too many bikes', said no cyclist ever.

JPAR
Forum-lid HC

Gebruikersavatar JPAR 13 jul 2014 11:51

Ik ook. We weten natuurlijk niet wie er nu fout was mbt de aanrijding, maar je zo laten gaan en mensen mishandelen kan nooit!!!

jeroenkuiper
Forum-lid

Gebruikersavatar jeroenkuiper 13 jul 2014 12:07

Wederom een prima voorbeeld hoe de tolerantie richting wielrenners steeds op een lager niveau bereikt. Dit soort halve zolen zorgen ervoor dat de algemene beeldvorming richting ons steeds negatiever wordt. Social media pakt dit supersnel op, en direct hebben mensen al weer hun oordeel klaar over wat er gebeurd is, en ja die klote wielrenner zal weer de aanstichter zijn geweest.

Nu weten we natuurlijk niet het hele verhaal, wie weet hebben ze te vroeg ingestuurd en hem aangetikt maar dan nog zat de autobestuurder verkeerd. Dat de wielrenner daarna weg wil rijden en ze hem willen tegenhouden doet mij echter toch bedenken dat de fietser de fout gemaakt heeft.
Desondanks doe je 1 ding nooit en dat is een vrouw slaan. Alleen daarom al mogen ze hem om mij het hele land door opjagen, dit soort acties kan gewoon niet.

en Geenstijl is er ook weer als de kippen bij.... :roll: Ook zo'n niveau daar...

http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/20 ... .html#more
Wielrenners zijn sowieso tuig, in mijn ogen is er geen betere wielrenner dan een aangereden wielrenner. Hopelijk hebben ze deze tokkie snel te pakken.
Dus ik moet een agressieve tokkie wielrenner zoeken?
Word moeilijk, dat signalement geld voor 90% van dat wielrenspul.
Als ik zo'n "Opzij!" schreeuwende Jan-Jansen wannabee tegenkom op het fietspad doe ik tegenwoordig expres onverwacht een snelle beweging richting zijn voorband,zodat ie vol in z'n remmen moet...of het bermgras gaat maaien met z'n kinnebak.
Jammer dat deze ouwe klootviool niet in mijn buurtje fietst.
zo jammer :(
Laatst gewijzigd door jeroenkuiper op 13 jul 2014 12:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Plaats reactie