Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Visma|Lease a bike (voorheen Team Jumbo Visma, Team LottoNL, Belkin pro cycling team, Blanco en Rabobank)

ever
Forum-lid

Gebruikersavatar ever 06 aug 2014 13:13

Ik vind op internet ook deze uitspraak van Mollema (van vlak na de tijdrit):

"maar ik heb dit jaar niet heel vaak op de tijdritfiets getraind en daarom was ik wellicht niet meer echt gewend aan de houding."

Daar zegt hij niet dat hij geen fiets had, maar dat hij er niet veel op getraind heeft...

tieky
Forum-lid

Gebruikersavatar tieky 06 aug 2014 13:39

Ik vind het van Ten Dam juist van een zeer goede en professionele instelling getuigen dat hij op de avond van te voren nog iemand laat invliegen die hem altijd op zijn fietsen zet, om zo de perfecte afstelling te krijgen, ook op de nieuwe fiets.
Ik heb altijd het idee dat Mollema veel minder een dergelijke instelling heeft. Zijn quote dat hij niet veel heeft getraind op een tijdritfiets laat dat ook wel zien. Ik ben benieuwd of ze dat bij Trek hem wel aan het verstand kunnen krijgen. Dat gevoel heb ik namelijk niet echt, vooral als je kijkt naar de manier waarop Andy Schleck op dit moment zijn talent loopt te verkwanselen.

lupo
Forum-lid

lupo 06 aug 2014 14:10

Mollema is niet alleen kritisch op de nieuwe fiets, het ligt ook aan de voorbereiding op het tijdrijden. "Je wilt gewoon op de snelste fiets rijden, en je gaat er vanuit dat de houding hetzelfde was en dat dit wel moet lukken, maar dat was vandaag niet zo. Ik denk dat de fiets wel goed is, maar je bent niet gewend aan de houding en ik heb het hele jaar niet op de tijdritfiets kunnen trainen. Dat zijn dingen die niet helpen."
http://www.wielerflits.nl/nieuws/28015/ ... keuze.html

mrcoffee
Forum-lid

Gebruikersavatar mrcoffee 06 aug 2014 14:36

Circelredenatie....

Hoezo? Niet kunnen trainen?
De renner is zelf verantoordelijk, samen met zijn trainer, voor zijn voorbereiding.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

dc
Forum-lid

dc 06 aug 2014 16:02

Hoe het ook zit, hij had gewoon meer op een TT fiets moeten rijden. En ja, die nieuwe fiets was een slecht idee, maar daar had hij echt wel nee tegen kunnen zeggen.

Je kan gewoon heel gericht trainen op je tijdrit, dat hebben meerdere ronderenners (oa Gesink) nu wel bewezen. Als ronderenner moet je dat gewoon doen, anders ga je inderdaad met een pak minuten de boot in.

vanzella
Forum-lid

vanzella 06 aug 2014 16:31

In de gewichtsdicussie zijn jullie een beetje hard voor Bianchi. Een fiets waarmee geadverteerd wordt dat hij 6,8kg of minder weegt is dan nog niet rijklaar. Er moeten nog pedalen, bidonhouders, zadeltasjes ;), pitstop in de tubes etc op.. Dus het advertentiegewicht (wat vaak voor een maatje S geldt) is nog geen rijklare machine voor Lars Boom of Robert Gesink (die ook nog eens 1,90 zijn)

Dus om een fiets, maatje L met 5cm hoge shimano wielen op 6,81kg te krijgen moet het advertentiegewicht van een S al +/-6,3kg zijn.

En dat is inderdaad een opgave voor een merk als Bianchi dat met gebogen buizen, vorken etc werkt. Saaie rechttoe rechtaan frames zoals Cervelo of Canyon ze maakt kunnen dat makkelijk.

spook
Forum-lid

spook 06 aug 2014 19:09

vanzella schreef:Saaie rechttoe rechtaan frames zoals Cervelo of Canyon ze maakt kunnen dat makkelijk.
Wellicht dat je ze saai vindt, maar rechttoe en rechtaan kun je de frames van Cervélo en Canyon onmogelijk noemen. Beide merken xijn verantwoordelijk voor de belangrijkste (en bewezen) innovaties in de afgelopen 50 jaar.

Daar doet Bianchi met zijn frivole kleurtjes en dito buizen weinig aan.
'I have too many bikes', said no cyclist ever.

dc
Forum-lid

dc 06 aug 2014 19:27

Jij werkt met pedalen met loden assen en roestvrijstalen bidon houders? Pedalen zijn 248gram (Dura Ace SPD-SL), twee bidonhouders een grammetje of 50. Dat is drie ons. 6.8kg is met standaard onderdelen echt wel haalbaar. Het is natuurlijk niet goedkoop, maar daarvoor zijn normaal gesproken materiaal sponsoren.

Een voorbeeld:
http://road.cc/content/review/109775-bi ... -road-bike

=> Geen superlicht zadel
=> Stuur is niet extreem licht *FSA is de Belkin sponsor
=> Stuurpen is niet bijzonder licht *FSA is de Belkin sponsor
=> Ik ga ervan uit dat grapjes als titanium bidonhouder boutjes e.d. ook niet zijn gebruikt.

Lars zal misschien iets groter zijn, maar veel scheelt het op het oog niet (pro's pakken sowieso kleine fietsen).

ric
Forum-lid

Gebruikersavatar ric 06 aug 2014 19:46

spook schreef:
vanzella schreef:Saaie rechttoe rechtaan frames zoals Cervelo of Canyon ze maakt kunnen dat makkelijk.
Wellicht dat je ze saai vindt, maar rechttoe en rechtaan kun je de frames van Cervélo en Canyon onmogelijk noemen. Beide merken xijn verantwoordelijk voor de belangrijkste (en bewezen) innovaties in de afgelopen 50 jaar.

Daar doet Bianchi met zijn frivole kleurtjes en dito buizen weinig aan.
Haha
Ben meer fan van Cervelo en Canyon maar denk dat ze samen geen eens 50 jaar bestaan
Canyon Aeroad / Kona Rove St / Octane One Prone / (Boardman SLR 9.8 op Saris H3)

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 06 aug 2014 20:04

Welke innovaties zijn dat dan, "spook"?

Overigens, Cervélo bestaat sinds 1995 en Canyon sinds 1996.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 06 aug 2014 20:28

De budget carbon fiets en de overpriced carbon fiets?
Campagnolo Ultra Dork

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 06 aug 2014 20:53

timo2.0 schreef:Welke innovaties zijn dat dan, "spook"?

Overigens, Cervélo bestaat sinds 1995 en Canyon sinds 1996.
En Bianchi sinds 1885 met een indrukwekkende lijst aan overwinningen EN innovaties :-)

Beetje meehuilen met de wolven. Boom die geen camera op z'n fiets in een klim wil omdat z'n fiets al zo zwaar is? Ja ja anders had hij het bergklassement gewonnen :roll:

Plaats reactie