Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Agressie in het verkeer

stillekracht
Forum-lid

stillekracht 11 okt 2012 07:32

Er kwam mij pas een grote groep "wielrenners" tegemoet. Typetjes benen wijd en buikie er tussen. Ze waren niet aan het koersen. Een mannetje of 30. Breed uit over de weg. Op zich niet in een waaier, maar ze namen wel de weg volledig in gebruik. Ik voelde aan mijn water dat het niet prettig zou zijn. Sterker, het komt bedreigend over als dat op je af komt.

Op het momente dat ik op de gelijke hoogte ben met de voorste roept er 1 "TEGEN" . Wordt niet door anderen herhaald. Ik hield de benen al stil en ben wat gaan remmen. Achterin hun groep werd traag cq niet gereageerd en bleven ze breeduit rijden. Je nadert elkaar op dat momen met pakweg 50 of 60Km/uur!. Uiteindelijk ben ik maar wat harder gaan remmen en op het uiterste kantje gaan rijden. Het is daardoor net goed gegaan.

Bij mij lokte dat een enorme brul uit dat ze aan de kant moesten gaan. Inderdaad ik heb geen bel, maar die zou ik in een dergelijke noodsituatie ook niet kunnen bedienen.

Zo kom ik ook regelmatig de aso's van Succes Volendam tegen. Onvoorstelbaar dat een bedrijf haar naam verbind aan een groep die zich zo misdraagd op de weg.

Schijnbaar realiseren mensen in dit soort groepen niet hoe het is voor mede weggebruikers en hoe bedreigend en gevaarlijk ze zijn. Dat dit aggressie opwekt op het moment zelf, of later als dezelfde mensen in de auto zitten en weer een groep wielrenners tegenkomen kan ik begrijpen, al is het niet goed te praten.

Wat mij betreft los je dit maar op een manier op: verbeter de wereld, begin bij jezelf. Ik heb er lang geleden voor gekozen om niet meer in groepen te rijden en vroeg van start te gaan als de meeste nog liggen te snurken.

marcvmegroot
Forum-lid

marcvmegroot 11 okt 2012 08:43

rbr schreef:Als ik echt wil knallen, ga ik zeeland in op zondag. Eindeloos lijkende wegen zonder al te veel verkeer. Zalig, totdat je de groepen met wielrenners tegenkomt die niet opschieten. Haal zo'n groep maar eens in met die "dikke bierbuiken in Lycra" types. Het zijn dan net scholieren.... :lol:
Waar fiets je dan??? Zeker niet op Walcheren. Want met die toeristen kan je zeker niet knallen. Verder voel ik me toch echt aangesproken met deze degenererende opmerking. Ik nodig je dan ook uit om met onze A groep mee te rijden. Kijken of je dan nog lol hebt :mrgreen:
people are strange when you\'re a stranger

http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

dc
Forum-lid

dc 11 okt 2012 08:48

marcvmegroot schreef:Ik nodig je dan ook uit om met onze A groep mee te rijden. Kijken of je dan nog lol hebt :mrgreen:
Waarom meerijden als je geen lol hebt? ;)

vermeulen
Forum-lid

vermeulen 12 okt 2012 14:35

supermasj schreef:
vermeulen schreef:Gisteren was ik weer aan het fietsen toen de scholen uit gingen, stom natuurljk, maar goed.
Een paar groepjes scholieren die 3-op-een-rij fietsten ingehaald, roepen of bellen was zinloos gebleken, aangezien hoogstens de achterste paar het horen, en de rest gewoon blijft klooien,
dus ik ben maar de overgebleven 30cm van de weg gaan gebruiken om er langs te rijden.
Op een gegeven moment deed ik dat dus weer, en toen hoorde ik achter me een puberaal net-de-baard-in-de-keel stemmetje iets naar me roepen.
Ik was eigenlijk best benieuwd wat dat ventje te zeggen had (waarschijnlijk het "jij moet een bel, zodat wij ongestoord de hele weg kunnen gebruiken"-adagium); dus ik ging in de ankers. en maar eens verhaal halen.
Van de drie ventjes kneep er een in zijn remmen, om een paar meter achter zijn vriendjes te gaan rijden, dus eerst ben ik naar hem toe gegaan; meteen een piepstemmetje: "ik zei niks hoor meneer", nog voordat ik iets gezegd had.
Toen naar die andere twee gereden en gezegd: "wat wilde je zeggen?" doodse stilte. "Net riep je nog, kun je dat even herhalen?" toen een ander piepstemmetje "dat was ik niet". De ander durfde alleen nog op zijn lip te bijten.

Toen ben ik maar doorgefietst. Wel grappig om te zien dat er van die toffe bikjes helemaal niks meer overblijft als je ze aanspreekt.
Absoluut een mooi voorbeeld van agressie in het verkeer... door de wielrenner
Jij laat jezelf dus gewoon uitschelden?

lvgh
Forum-lid HC

lvgh 12 okt 2012 14:44

vermeulen schreef:
supermasj schreef:
vermeulen schreef:Gisteren was ik weer aan het fietsen toen de scholen uit gingen, stom natuurljk, maar goed.
Een paar groepjes scholieren die 3-op-een-rij fietsten ingehaald, roepen of bellen was zinloos gebleken, aangezien hoogstens de achterste paar het horen, en de rest gewoon blijft klooien,
dus ik ben maar de overgebleven 30cm van de weg gaan gebruiken om er langs te rijden.
Op een gegeven moment deed ik dat dus weer, en toen hoorde ik achter me een puberaal net-de-baard-in-de-keel stemmetje iets naar me roepen.
Ik was eigenlijk best benieuwd wat dat ventje te zeggen had (waarschijnlijk het "jij moet een bel, zodat wij ongestoord de hele weg kunnen gebruiken"-adagium); dus ik ging in de ankers. en maar eens verhaal halen.
Van de drie ventjes kneep er een in zijn remmen, om een paar meter achter zijn vriendjes te gaan rijden, dus eerst ben ik naar hem toe gegaan; meteen een piepstemmetje: "ik zei niks hoor meneer", nog voordat ik iets gezegd had.
Toen naar die andere twee gereden en gezegd: "wat wilde je zeggen?" doodse stilte. "Net riep je nog, kun je dat even herhalen?" toen een ander piepstemmetje "dat was ik niet". De ander durfde alleen nog op zijn lip te bijten.

Toen ben ik maar doorgefietst. Wel grappig om te zien dat er van die toffe bikjes helemaal niks meer overblijft als je ze aanspreekt.
Zie ook niet wat er agressief aan is. Als iemand iets naar je roept en je hebt het niet verstaan mag je toch best vragen of-ie het nog eens wil zeggen? ;)

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 12 okt 2012 16:08

http://www.nu.nl/binnenland/2932229/fie ... halen.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Zou dit ook een "wielrenner" zijn? Sneu verhaal hoe dan ook...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

bleek
Forum-lid

bleek 12 okt 2012 16:50

Mijn ervaringen met agressie in het verkeer zijn erg wisselend. Bijvoorbeeld: gisteren enkele groepjes scholieren tegengekomen, bij de ene groep was 'pardon' reden genoeg om netjes 2 aan 2 te gaan fietsen en ruimte te maken voor mij, bij een andere groep werd mijn heteroseksualiteit in twijfel getrokken na het vragen of de scholieren aan de kant wilde. Nou was het gisteren wel nationale uit-de-kast-kom dag, misschien had dat er wat mee te maken :)

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 12 okt 2012 22:02

bleek schreef:Mijn ervaringen met agressie in het verkeer zijn erg wisselend. Bijvoorbeeld: gisteren enkele groepjes scholieren tegengekomen, bij de ene groep was 'pardon' reden genoeg om netjes 2 aan 2 te gaan fietsen en ruimte te maken voor mij, bij een andere groep werd mijn heteroseksualiteit in twijfel getrokken na het vragen of de scholieren aan de kant wilde. Nou was het gisteren wel nationale uit-de-kast-kom dag, misschien had dat er wat mee te maken :)
Reed je dan rond met je witte koersbroek en je roze trui? Kekke zonnebril op en je haren in de gel?
Live fast; die young. mijn blog

dc
Forum-lid

dc 13 okt 2012 08:53

lvgh schreef:
vermeulen schreef:
supermasj schreef:
Zie ook niet wat er agressief aan is. Als iemand iets naar je roept en je hebt het niet verstaan mag je toch best vragen of-ie het nog eens wil zeggen? ;)
De aanleiding was niet zwart-wit, dus dat er een paar pubertjes wat gaan roepen is te verwachten. Als je dan de discussie aangaat, prima (ze zijn oud genoeg), maar om als volwassen vent dan "Durf je nog wat in mijn gezicht te zeggen" de confrontatie te kiezen is wat mij betreft ook gewoon agressie. Je impliceert namelijk dat je ze dan wel even zal terugpakken (verbaal of fysiek).

rbr
Forum-lid

Gebruikersavatar rbr 13 okt 2012 10:32

marcvmegroot schreef:
rbr schreef:Als ik echt wil knallen, ga ik zeeland in op zondag. Eindeloos lijkende wegen zonder al te veel verkeer. Zalig, totdat je de groepen met wielrenners tegenkomt die niet opschieten. Haal zo'n groep maar eens in met die "dikke bierbuiken in Lycra" types. Het zijn dan net scholieren.... :lol:
Waar fiets je dan??? Zeker niet op Walcheren. Want met die toeristen kan je zeker niet knallen. Verder voel ik me toch echt aangesproken met deze degenererende opmerking. Ik nodig je dan ook uit om met onze A groep mee te rijden. Kijken of je dan nog lol hebt :mrgreen:
@Marc; voor mij begint Zeeland net achter Bergen op Zoom of als Roosendaler, misschien net voor BoZ..... De stukken die ik meestal fiets zijn rondjes Oesterdam, Rilland, Philipsdam en soms Zeelandbrug. Dit zijn stukken waar de verkeersintensiteit dusdanig is, dat je elkaar niet in de weg zit.

Als ik de groepen zie rijden zijn deze altijd, onafhankelijk van niveau, in drie delen te splitsen. In het eerste deel zitten de besten die het tempo bepalen. In het tweede deel zitten meestal, niet altijd, de minderen die echt moeite moeten doen om aansluiting te houden. Het staartstuk wordt bij de geoefende groepen bevolkt door de betere renners die de gaatjes dichtrijden en goed opletten of het goed gaat met deel 2. In de mindere groepen zitten hier de mensen die dood aan het gaan zijn.

Uiteraard zijn er groepen waar dit niet voor opgaat, maar dit is de observatie die ik in de loop van de tijd gemaakt heb en ook niet wil be- of veroordelen. Ook ik heb weleens in een bepaald deel van een groep gefietst. Dit is naar mijn mening ook de essentie waar het verkeerd gaat. Ondanks dat de kop niet wil koersen is het voor de minderen aanpoten om bij te blijven en dan is de aandacht voor het verkeer minder. We nemen als wielertoeristen deel aan het verkeer en moeten ons met gezond verstand door dit verkeer begeven. Snelheid aanpassen waar het moet, doorrijden waar het kan.

Als hard rijden echt het doel van de dag is dan doe ik dit liever met 2 of 4 dan met 10 of 20. Je past je dan als (mini) groep veel gemakkelijker aan aan de situatie en bent minder een overlast voor je omgeving. Graag kom ik een keer met je fietsen maar dat zal dan voor de gezelligheid moeten zijn en niet als strafexpeditie.....
Twitter: @rbruijns

marcvmegroot
Forum-lid

marcvmegroot 13 okt 2012 15:06

rbr schreef: @Marc; voor mij begint Zeeland net achter Bergen op Zoom of als Roosendaler, misschien net voor BoZ..... De stukken die ik meestal fiets zijn rondjes Oesterdam, Rilland, Philipsdam en soms Zeelandbrug. Dit zijn stukken waar de verkeersintensiteit dusdanig is, dat je elkaar niet in de weg zit.
Dat is inderdaad niet het drukste stukje zeeland. Deze kant gaan we alleen op als we onze Brabanttocht doen of de Theo Middelkamp Classic.
rbr schreef: Als ik de groepen zie rijden zijn deze altijd, onafhankelijk van niveau, in drie delen te splitsen. In het eerste deel zitten de besten die het tempo bepalen. In het tweede deel zitten meestal, niet altijd, de minderen die echt moeite moeten doen om aansluiting te houden. Het staartstuk wordt bij de geoefende groepen bevolkt door de betere renners die de gaatjes dichtrijden en goed opletten of het goed gaat met deel 2. In de mindere groepen zitten hier de mensen die dood aan het gaan zijn.
Wij rijden in 3 groepen. De A groep die met een gemiddelde van 37 km/u rijdt waar ik dus niet bij rijdt (ik ben al 56), de B groep die gemiddeld 33-34 km/u rijdt en dan de sukkels waar ik in rijdt de "wielertoeristen" met een gemiddelde van 30-32 km/u.
We hebben deze indeling gemaakt zodat iedereen met plezier kan fietsen, niet moet wachten, of over zijn limiet moet gaan. De club vindt het een zeer goede manier van fietsen.
Iedereen kan nu met plezier een flinke toeertoch rijden. Uiteindelijk komen we ongeveer op dezelfde tijd binnen omdat de snelle mannen en vrouwen een grotere ronde maken..
rbr schreef: We nemen als wielertoeristen deel aan het verkeer en moeten ons met gezond verstand door dit verkeer begeven. Snelheid aanpassen waar het moet, doorrijden waar het kan.

Mijn idee
rbr schreef: Graag kom ik een keer met je fietsen maar dat zal dan voor de gezelligheid moeten zijn en niet als strafexpeditie.....
Je bent bij deze uitgenodigd. Het seizoen zit er bijna op. Kan ik je uitnodigen voor de Veerse Meer tocht op 5 mei 2013. Drank is voor mij na afloop.

Marc
people are strange when you\'re a stranger

http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

rbr
Forum-lid

Gebruikersavatar rbr 13 okt 2012 19:28

Doen we
Twitter: @rbruijns

Plaats reactie