Alles over vakanties op én met de fiets

Standplaats: Eifel (Duitsland)

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 21 aug 2016 09:16

Zelf net een paar dagen met 't gezin in de Eifel geweest. Het was nadrukkelijk geen fietsvakantie, maar toch heb ik twee mooie ritten gemaakt.

Rit nummer 1 was een kort rondje Rursee. Ik had dit topic niet goed gelezen, dus toen ik in Gemünd aankwam werd ik verrast dat de weg richting Heimbach dicht was. Gelukkig kon ik langs de werkzaamheden glippen door een klein weggetje dwars door het centrum te nemen. Eenmaal in Heimbach besloten om niet via de Grünlandhöhe terug te rijden, maar in Schmidt ook nog eventjes de Panoramastrasse mee te makken naar Vossenack. Afgedaald over de Simonskall die nu eindelijk weer open is. Is erg mooi geworden en dat mag ook wel na 4 jaar arbeid. Dat deed Dolf toch een stukje sneller in zijn tijd. Afijn, daarna nog de Deffersfelt over en daarna omlaag naar de Ferienwohning in Einruhr. Goed voor 72 km met 1400 hm.

http://tpks.ws/4m2LB

Rit nummer twee was eentje in twee delen. Daar hoort een verhaal bij. In de ochtend eerst via een klein stukje van de Kesternich naar Dedenborn. Het klimmetje naar het "Ortzentrum" stelt niet heel veel voor. Forumlid Buzz geeft het 1 (zegge: één) ster en daar kan ik mee leven. Te Dedenborn sla ik linksaf, een doodlopende weg in. Althans, er staat een bord dat de weg doodloopt. In werkelijkheid is dat niet zo. Deze klim luistert naar de naam Forsthaus Rothekreuz - ook weer een geheimtip van ons onvolprezen forumlid Buzz!

We hebben het hier over lange klim waarvan vooral het begin zeer steil is. Het loopt best aardig vandaag. Na de afdaling kom ik in het dorp Rohren en daarna mag ik de Widdauer afdalen, wat toch een pak leuker is dan beklimmen. Daarna is er geen ontkomen meer aan: de Grünentalstrasse. Het was een paar jaar geleden dat ik deze nog eens had betwist en ik was vergeten wat een beest het is. Toch loopt het, mede dankzij de vermogensmeter, redelijk. Ik blaas me niet op en al snel sta ik boven. Via een klein sluipweggetje steek ik door naar Simmerath en vervolgens naar Strauch. En dan opeens hoor ik een "kloink" en zie ik dat ik maar liefst 3 bladboutjes verloren heb! Om deze reden zet ik ze al jaren vast met loctite, maar de laatste keer was de loctite op en het leek goed te gaan. Niet dus.

Mevrouw havana gebeld en die was stom toevallig op nog geen 2 km. Even kopje koffie gedaan bij de Bikers Ranch en daarna met mevrouw havana (en fiets) naar de FM in Simmerath. Die verkocht me voor 8 euro's 5 nieuwe bladbouten en ik kon weer op pad.

Deel 1: http://tpks.ws/8Jxul

Deel 2: Ik wilde per se se Simonskall nog eens beklimmen dus zo gezegd, zo gedaan. Lusje gemaakt en terug de Kesternich ook nog even meegepakt.

http://tpks.ws/m4Ht

marijnmg
Forum-lid

marijnmg 21 aug 2016 13:46

Super bedankt Buzz! Ze staan erop! :) Heel tof dat je dit doet, ik laat nog weten of de routes bevallen zijn. En nu hopen op mooi weer morgen. :like:

buzz
Forum-lid

Gebruikersavatar buzz 21 aug 2016 14:27

@Marijnmg: In de Vaals-route heb ik zojuist nog een piepklein heen-en-weertje bij Schmidt verwijderd. Waarschijnlijk heb je er in de praktijk niet eens last van. Voor alle zekerheid kan je deze versie nog downloaden. Succes en veel plezier! Te hopen inderdaad dat het weer mooi is en de benen goed (genoeg) zijn. ;)

@Havana: Blijft een leuke combi hè: beetje fietsen, beetje vakantie vieren. Leuk verslag wederom!

apexrider
Forum-lid

Gebruikersavatar apexrider 29 aug 2016 11:50

Zojuist een lang weekend in de Eifel doorgebracht. Ik geloof dat het kwa weer één van de mooiste weekenden dit jaar is geweest, we hebben het getroffen. We zaten in een vakantiewoning in Frohngau, dat ligt niet ver van Blankenheim. Van daaruit hebben we een drietal mooi ritten gedaan; de eerste dag gingen we richting het westen langs Kronenburgersee, dag twee richting het noorden rondom de Rursee en op de laatste dag naar het Zuiden en vanuit Adenau de Hohe Acht beklommen.
Helaas wat kuren met de nieuwe Garmin edge 820 waardoor ik slechts halve ritten heb geregistreerd. Overigens wat dit te wijten aan mijzelf. Navigeren ging perfect.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sis2016
Forum-lid

Sis2016 15 sep 2016 13:25

@Buzz heb je toevallig twee routes in GPsies (GPXfile) met als startplaats simmerath en/of monschau van circa 90km?
En zijn er toch nog forumnisten die een goede accomodatie weten in de buurt van deze startplaatsen?

buzz
Forum-lid

Gebruikersavatar buzz 15 sep 2016 14:36

Sis2016 schreef:@Buzz heb je toevallig twee routes in GPsies (GPXfile) met als startplaats simmerath en/of monschau van circa 90km?
En zijn er toch nog forumnisten die een goede accomodatie weten in de buurt van deze startplaatsen?
Zodra je een standplaats gevonden hebt, zal ik eens proberen de bijbehorende routes op te sporen. ;)

Sis2016
Forum-lid

Sis2016 16 sep 2016 11:55

buzz schreef:
Sis2016 schreef:@Buzz heb je toevallig twee routes in GPsies (GPXfile) met als startplaats simmerath en/of monschau van circa 90km?
Zodra je een standplaats gevonden hebt, zal ik eens proberen de bijbehorende routes op te sporen. ;)
De startplaats is simmerath geworden!

buzz
Forum-lid

Gebruikersavatar buzz 17 sep 2016 18:08

Kreeg nog net op tijd (van @Sis2016) te horen dat het overnachtingsadres niet in Simmerath zelf ligt, maar in de gemeente Simmerath en dan specifiek in het (10 km verderop gelegen) dorpje Erkensruhr. Geldt nu dus ook voor de start/finish-locatie van de uitgestippelde routes. ;)

1) Erkensruhr – Monschau – Erkensruhr: 85 km, 1600 hm, GPSies. Rondje met verplichte Eifel-kost bij uitstek: de Widdauer Mauer. Wel even opletten na die zware klim, zodra de route — net voorbij het plaatsje Rohren — linksaf het stille (!) Nationalpark Eifel ingaat. Alleen in het begin is het wegdek (kortstondig) iets minder, maar nabij Forsthaus Rothekreuz volgt de aangename beloning: bijna 10 km afdalen naar Dedenborn. Voorts ligt er nog een korte kasseien-strook in de route verstopt. Na de fraaie K2-afdaling naar Monschau volgt namelijk direct de klim naar Menzerath, die in het begin over prima lopende kasseien gaat. Smakelijke ingrediënten...

Rurberg (*)
Rursee
Kirchberg (**)
Lönsberg (**)
Mützenich (*)
Höfen (**)
K2 (afdaling)
Menzerath (**)
Hammer Mauer (afdaling)
Widdauer Mauer (***)
Fortshaus Rothekreuz (afdaling)
Seifenauel (*)

2) Erkensruhr – Abenden – Erkensruhr: 95 km, 1900 hm, GPSies. Mooi rondje met stevige beklimmingen, mooie afdalingen, alsook de sluipweggetjes naar Abenden en de Müllenberg. Smakelijke ingrediënten...

Dedenborn (*)
Hammer Mauer (**)
Tiefenbachtalstraße (*)
Kloster Vossenack (**)
Mausbach (**)
Wolfskaul (afdaling)
Müllenberg (**)
Hubertushöhe (**)
Steckenborn (afdaling)
Rursee
Rurberg (*)

3) Erkensruhr – Abenden – Erkensruhr (XL): 105 km, 2150 hm, GPSies. Kopie van de 2e route, met een extra lusje over de fraaie, lekker lopende klim vanuit Heimbach naar Kermeterhaus (6 km à 5%, 300 hm). Ingrediënten...

Dedenborn (*)
Hammer Mauer (**)
Tiefenbachtalstraße (*)
Kloster Vossenack (**)
Mausbach (**)
Wolfskaul (afdaling)
Müllenberg (**)
Kermeterhaus (**)
Rursee
Hubertushöhe (**)
Steckenborn (afdaling)
Rursee
Rurberg (*)
Laatst gewijzigd door buzz op 18 sep 2016 13:21, 3 keer totaal gewijzigd.

oehT
Forum-lid

oehT 17 sep 2016 21:24

havana schreef:Dat deed Dolf toch een stukje sneller in zijn tijd.
Zeker, doorpakken was deze Dolf niet vreemd. Fietsen kon hij niet, hoewel het verzamelen van deze stalen rossen wel een hobby is gebleken.

Ps: mooi verslagje. Ergens krijg je dan toch wel een behoefte mevrouw Havana te leren kennen.... Wat een heldin, de renner in meneer Havana de ruimte geven de benen te eren met wat klimkilometers :winkthumb:

Toch een beetje benieuwd, is mevrouw Havana toevallig toch stiekem niet csteenbe?

:lol:

marijnmg
Forum-lid

marijnmg 23 sep 2016 12:49

Hee buzz ik had nog helemaal niet laten weten hoe de routes me bevallen waren! Beter laat dan nooit.

Heb er namelijk enorm van genoten. De steile klimmen bij monschau waren na een lange rit met rugzak behoorlijk pittig. Mooi gebied om te fietsen rondom de rursee. Vond de route van Monschau naar Spa nog fraaier, het pad België in en de stukken onder spa bij stoumont en lorce: allemaal prachtig daar! Wegen vond ik ook nog best prima. Was op de terugweg van de redoute over de maquisard gegaan, die vond ik wat minder met al het verkeer.

Terugweg naar Vaals heb ik kort gehouden met nog een mooie muurklim: mur de Pepinster en de fraaie klim Les waides in de Voerstreek.

Regio Spa ga ik zeker nog eens terug en een volgende keer duik ik wat zuidelijker de Eifel in. :)

Many thanks voor je routes. :-)

buzz
Forum-lid

Gebruikersavatar buzz 23 sep 2016 15:01

@Marijn: In ieder geval goed om te horen dat je volop genoten hebt. En ja, tijdens zo'n driedaagse zal het inderdaad best pittig geweest zijn op slopers als de Widdauer Mauer, Redoute en de Grünentalstraße, zeker met een rugzak op sleeptouw! ;)

rtimmers
Forum-lid

rtimmers 30 sep 2016 16:58

beste forumleden,
ik ben alvast een aantal routes voor volgend seizoen aan het plannen. Dit jaar ben ik alleen naar de Ardennen geweest en ik ben van plan om volgend jaar een tocht in de Eifel te maken. Nu zit ik alleen met een probleem: ik moet vertrekken vanuit Beek in Zuid-Limburg. Is het mogelijk om vanuit hier in de Eifel te gaan fietsen (maximale afstand 200 km) en zo ja, weet dan iemand een leuke route?

Plaats reactie