Wat ben je toch een ambetant zelfingenomen mannetjeKlein_Verzet schreef: ↑04 aug 2024 13:27 We kunnen vanzelfsprekend niet allemaal zo onderlegd zijn in de fysiologie als de twee hierboven laten blijken in hun berichten. De een komt met Indurain aankakken, waar de ander de afvalkoers van Froome als exceptioneel voorbeeld stelt.
Toch maar even een denkoefening dan. Kristian Blummenfelt neemt 7,7 liter zuurstof per minuut op, in zijn goede dagen weegt hij 74kg en nog wat. Hoeveel kilo moet Evenepoel afvallen om aan eenzelfde VO2max te geraken?
Dan nog even deze vingerwijzing: 400w kost 5 liter zuurstof per minuut.
Tom Dumoulin
-
- Forum-lid
Adversity is the Catalyst of Change
Is dit nu uw wetenschappelijke onderbouwing? Ik stel mij vragen bij het feit dat wetenschappers stellen de maximale prestatie van een persoon te kunnen bepalen. Mag ik dan aan iemand als jij, waarvan ik na al uw berekeningen toch van uit mag gaan dat je toch wel een zekere kennis terzake hebt, vragen op welke parameters die wetenschappers zich baseren? En waarom het uitgesloten zou zijn dus dat een bepaald persoon toch dat veronderstelde maximum zou kunnen overschrijden?Klein_Verzet schreef: ↑04 aug 2024 13:27 We kunnen vanzelfsprekend niet allemaal zo onderlegd zijn in de fysiologie als de twee hierboven laten blijken in hun berichten. De een komt met Indurain aankakken, waar de ander de afvalkoers van Froome als exceptioneel voorbeeld stelt.
Toch maar even een denkoefening dan. Kristian Blummenfelt neemt 7,7 liter zuurstof per minuut op, in zijn goede dagen weegt hij 74kg en nog wat. Hoeveel kilo moet Evenepoel afvallen om aan eenzelfde VO2max te geraken?
En nee, als je antwoord gebaseerd zou zijn om mij of anderen wat uit te jouwen laat dan maar liever het zo.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. ![👻](//cdn.jsdelivr.net/gh/twitter/twemoji@latest/assets/svg/1f47b.svg)
![😳](//cdn.jsdelivr.net/gh/twitter/twemoji@latest/assets/svg/1f633.svg)
![🤬](//cdn.jsdelivr.net/gh/twitter/twemoji@latest/assets/svg/1f92c.svg)
-
- Forum-lid
Ach kijk, zo wordt dus het gebrek aan fysiologische kennis blootgelegd. Treurig.
-
- Forum-lid HC
Dat vind ik altijd hele bijzondere reacties van mensen die het denken te weten.
Ik vind wetenschap heel vaak een smalle blik met maar een deel van alle onderdelen.
Dat is hier ook, misschien is er nog iets niet ondekt waardoor je Vo2 nog veel hoger kan worden.
Je weet niet wat je niet weet, daar schuilt een groot gevaar.
De wetenschap dacht ook dat 60gram suiker de max was en dat je vetverbranding op de fiets moest trainen.
En niet teveel eten en drinken onderweg. Blijkt nu allemaal niet te kloppen.
Iedereen die zelf fiets weet hoeveel dit scheelt. Ik helaas niet want ik deed het al 25 jaar per ongeluk. Maar ik zie veel minder mensen instorten na 2 uur. Voordeel kwijt
Misschien blijkt straks weer dat een bepaalde hoeveelheid eiwitten of vet toevoegen nog beter kan zijn.
Ik vind wetenschap heel vaak een smalle blik met maar een deel van alle onderdelen.
Dat is hier ook, misschien is er nog iets niet ondekt waardoor je Vo2 nog veel hoger kan worden.
Je weet niet wat je niet weet, daar schuilt een groot gevaar.
De wetenschap dacht ook dat 60gram suiker de max was en dat je vetverbranding op de fiets moest trainen.
En niet teveel eten en drinken onderweg. Blijkt nu allemaal niet te kloppen.
Iedereen die zelf fiets weet hoeveel dit scheelt. Ik helaas niet want ik deed het al 25 jaar per ongeluk. Maar ik zie veel minder mensen instorten na 2 uur. Voordeel kwijt
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Misschien blijkt straks weer dat een bepaalde hoeveelheid eiwitten of vet toevoegen nog beter kan zijn.
Er hoeven voor mij zelfs geen nieuwe technieken of zo er bij komen. Enkel de parameters bekend maken die gebruikt zijn om te bepalen waaraan de perfecte atleet moet voldoen om de maximaal mogelijke menselijke prestatie te kunnen leveren. Die moeten toch gekend zijn?
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. ![👻](//cdn.jsdelivr.net/gh/twitter/twemoji@latest/assets/svg/1f47b.svg)
![😳](//cdn.jsdelivr.net/gh/twitter/twemoji@latest/assets/svg/1f633.svg)
![🤬](//cdn.jsdelivr.net/gh/twitter/twemoji@latest/assets/svg/1f92c.svg)
Inderdaad, en wie zegt dat de huidige wetenschap 1. alle parameters die van belang zijn kent en 2. de verhouding van belang van die parameters kan omzetten in cijfers en dan nog wel in een individuele opzet.wasbeer2006 schreef: ↑05 aug 2024 11:43 Dat vind ik altijd hele bijzondere reacties van mensen die het denken te weten.
...........
-
- Forum-lid
et voilà, daar hebben we de paradox te pakken ![😉](//cdn.jsdelivr.net/gh/twitter/twemoji@latest/assets/svg/1f609.svg)
Adversity is the Catalyst of Change
die 400 W die 5 l O2/min kost houdt geen rekening met de efficientie van het lichaam. En die kan behoorlijk verschillen van persoon tot persoon.Klein_Verzet schreef: ↑04 aug 2024 13:27 We kunnen vanzelfsprekend niet allemaal zo onderlegd zijn in de fysiologie als de twee hierboven laten blijken in hun berichten. De een komt met Indurain aankakken, waar de ander de afvalkoers van Froome als exceptioneel voorbeeld stelt.
Ik herinner me van jaren geleden nog dat er berekend was wat het ideale lichaam voor een tenniser was, Lleyton Hewitt zou volgens die berekening nog geen bal moeten kunnen raken.
Je moet dus altijd oppassen met extrapoleren van dat soort gemiddelde gegevens.