UCI over transvrouwen in de sport
Er zijn sporten (schaken is een sport ) waar een open categorie al bestaat. Daarnaast zijn er categorieen voor minderheden die anders weinig aan de bak komen, zoals vrouwen, jeugd (in verschillende leeftijden) en blinden en veteranen.
Ik zou denken dat als er twijfel bestaat aan je deelname aan zo'n minderheidstoernooi, dat je dan geweerd kunt worden en maar mee moet doen aan de open toernooien.
In de damesjeugd was er afgelopen NK wel een interessante keuze. Twee meisjes onder de 16 besloten aan het volwassen NK voor dames mee te doen (dat kon ook, ze hebben voldoende speelsterkte). Ze hadden ook kunnen kiezen om aan jongens onder de 16 mee te doen, maar waarschijnlijk heeft volwassen vrouwen NK meer prestige.
Ik zou denken dat als er twijfel bestaat aan je deelname aan zo'n minderheidstoernooi, dat je dan geweerd kunt worden en maar mee moet doen aan de open toernooien.
In de damesjeugd was er afgelopen NK wel een interessante keuze. Twee meisjes onder de 16 besloten aan het volwassen NK voor dames mee te doen (dat kon ook, ze hebben voldoende speelsterkte). Ze hadden ook kunnen kiezen om aan jongens onder de 16 mee te doen, maar waarschijnlijk heeft volwassen vrouwen NK meer prestige.
Waar haal je het in godsnaam. Het is geen begrip. Het is biologisch objectief vastgelegd en makkelijk controleerbaar. De wetenschap past helemaal niet, het zijn snode politici die er een boeltje van maken.
Er is helemaal geen grijs gebied behalve dan in sommigen hun hoofd.
Er is echt geen grote groep laat staan een heeeeele grote groep. (cijfers academisch gaan van grote ordes van minder 1/1000 tot 1/10000, de progressieve lobby's hebben het over een half procent ofzo maar kunnen dat niet staven).
Het is niet omdat je je kangoeroe voelt, dat je kangoeroe bent laat staan dat je met de kangoeroes mag meespelen.
+1daniel1975 schreef: ↑12 jun 2023 14:28 Voor mij is het heel zwart-wit: vrouwensport is voor vrouwen. Prima als transgenders willen sporten op competatief niveau, maar dan bij de mannen of in de de open klasse. Niet bij de vrouwen, dat is oneerlijk.
Makkelijk controleerbaar inderdaad: https://nos.nl/artikel/2478702-zweedse- ... ernationallugosi schreef: ↑12 jun 2023 23:37Waar haal je het in godsnaam. Het is geen begrip. Het is biologisch objectief vastgelegd en makkelijk controleerbaar. De wetenschap past helemaal niet, het zijn snode politici die er een boeltje van maken.
Er is helemaal geen grijs gebied behalve dan in sommigen hun hoofd.
Zolang wat die "sommigen' die dat in hun hoofd hebben, dat volgens de wet ook mogen uitvoeren, inclusief verandering in het paspoort , kan je als anateurvereniging of toernooi helemaal niks anders doen dan het accepteren.
Je kunt hier uitgebreid de discussie voeren of de wet dan weer teruggedraaid moet worden, maar dat gaat voorlopig toch niet gebeuren.
Ga je wel controleren, dan zal dat vaak gericht zijn op dames met een wat meer jongensachtig uiterlijk. Daarvan zal een groot gedeelte afhaken, omdat ze de controles beu zijn. Kijk ik naar de gemiddelde profsportster, dan vrees ik dat er heel wat talent verloren zal gaan. En dan heb ik het nog niet over de effecten op de volksgezondheid als meer vrouwen afhaken in de sport.
Campagnolo Ultra Dork
- daniel1975
- Forum-lid HC
Dus omdat controles moeilijk zijn accepteren we maar de er wedstrijden gewonnen worden door mannen die zo nodig ook eens iets willen winnen?
Kan mij namelijk niet aan de indruk onttrekken dat er ook van dat soort figuren tussen zitten.
Kan mij namelijk niet aan de indruk onttrekken dat er ook van dat soort figuren tussen zitten.
Less is bore
Denk dat dat een beetje speculeren en psychologie van de koude grond wordt.
Kan met voorstellen dat transvrouwen graag erkend willen worden als vrouw, en dat voor sommigen mee mogen doen in de vrouwencategorie bij wedstrijden daar ook een onderdeel van is.
Denk alleen dat de huidige controverse in de sport de acceptatie van trans personen niet echt bevordert.
Kan met voorstellen dat transvrouwen graag erkend willen worden als vrouw, en dat voor sommigen mee mogen doen in de vrouwencategorie bij wedstrijden daar ook een onderdeel van is.
Denk alleen dat de huidige controverse in de sport de acceptatie van trans personen niet echt bevordert.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Ik geloof niet dat er mannen trans worden om een keer te kunnen winnen maar mensen zijn van nature opportunisten en als je dan toch de kans krijgt om een winnaar te worden, naast dat je droom om vrouw te worden in vervulling is gegaan, dan is die verleiding best groot lijkt mij.
Campagnolo Ultra Dork
Als dat wel zo is zijn ze rijp voor een inrichting.Ernie C. schreef: ↑13 jun 2023 11:12 Ik geloof niet dat er mannen trans worden om een keer te kunnen winnen maar mensen zijn van nature opportunisten en als je dan toch de kans krijgt om een winnaar te worden, naast dat je droom om vrouw te worden in vervulling is gegaan, dan is die verleiding best groot lijkt mij.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
Het "begrip" vrouw. Hoe ver zijn sommigen doorgeslagen.
Een vrouw is een vrouw, niet een man die denkt dat hij, zelfs met wat verbouwingswerken, een vrouw is.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Volgens mij heeft een democratisch gekozen regering dat begrip aangepast. Dan hebben we ons daar naar te schikken.
Ik had zeker in deze casus een stuk eenvoudiger gevonden als het geslacht bij geboorte gewoon in het paspoort zou blijven staan. Desnoods kun je stempels halen, iedere keer als je van genderidentiteit verandert.
Het is meestal ook niet zo dat je niet kunt zien dat iemand trans is. Die M in dat paspoort lijkt mij dan maar een klein Dingetje. Maar ik kan mij dan weer niet inleven in de gevoelens van zo iemand.
Wat zwaarder weegt, de damessport vs rechten van transseksuelen, is punt twee van de discussie. Ook daarin neig ik naar de damessport, maar ik vrees dat punt een beetje over het hoofd is gezien toen de rechten voor transseksuelen er kwamen.
Ik had zeker in deze casus een stuk eenvoudiger gevonden als het geslacht bij geboorte gewoon in het paspoort zou blijven staan. Desnoods kun je stempels halen, iedere keer als je van genderidentiteit verandert.
Het is meestal ook niet zo dat je niet kunt zien dat iemand trans is. Die M in dat paspoort lijkt mij dan maar een klein Dingetje. Maar ik kan mij dan weer niet inleven in de gevoelens van zo iemand.
Wat zwaarder weegt, de damessport vs rechten van transseksuelen, is punt twee van de discussie. Ook daarin neig ik naar de damessport, maar ik vrees dat punt een beetje over het hoofd is gezien toen de rechten voor transseksuelen er kwamen.
Campagnolo Ultra Dork