Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Het grote 'off topic' topic

CampaYolo
Forum-lid

Gebruikersavatar CampaYolo 08 jan 2023 07:31

ottorongo schreef: 08 jan 2023 02:02 Links rijden en voorrang van rechts (o.a.GB) is veer veiliger en rustiger dan bij ons.
Mooi.
Als we hier op dit forum nu eens met zijn allen afspreken om vanaf morgen ook links te rijden, dan hebben we de wereld weer een stukje veiliger gemaakt.
En dit geheel zonder enige politieke inmenging.
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 08 jan 2023 08:27

i-mac schreef: 07 jan 2023 22:56 De moderne politici hebben wat mij betreft te weinig gevoel met de gewone werkmens.
.
.
Men blijft hier in Belgie steevast een deel van het kiespubliek negeren.
Copy/paste Nederland.
Waarom denk je dat een BBB zo vreselijk aanspreekt? Niet omdat iedereen denkt dat die dé oplossing heeft, maar slaat in elk geval een toon aan die de gewone burger snapt. En Caroline wél empathie uitstraalt.

Klimaat is belangrijk, maar dat NL momenteel de hoogste energieprijzen heeft is nog belangrijker.
Vluchtelingenhulp/huizen statushouders is belangrijk, maar de woningvraag voor starters is voor velen belangrijker.
De politiek legt zaken niet goed uit en heeft ogenschijnlijk te weinig oor voor Jan Modaal. Hele discussies over excuses over slavernij worden niet begrepen als de actualiteit veel urgentere zaken heeft.
Less is bore

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 08 jan 2023 08:43

hayes schreef: 07 jan 2023 19:56 Politieke voorkeur hangt dikwijls samen met hoe je in het leven staat, met je overtuigingen, met een stukje van je zijn, en als anderen dat op het forum gaan aanvallen, afbreken, ... dan raak je voor een stuk aan iemand z'n innerlijke zelf. En dat zorgt voor conflicten.

.....
Kunnen we dan gewoon niet van mening verschillen, zonder dat raakt aan 'je innerlijke zelf'? Als je een gefundeerde mening hebt kan je best wat kritiek daarop verdragen. Ik ben ook altijd bereid om van mening te veranderen als iemand me met argumenten kan overtuigen. Voor mensen met een dogmatische levenshouding is dat moeilijker.

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 08 jan 2023 08:52

daniel1975 schreef: 08 jan 2023 08:27
De politiek legt zaken niet goed uit en heeft ogenschijnlijk te weinig oor voor Jan Modaal. Hele discussies over excuses over slavernij worden niet begrepen als de actualiteit veel urgentere zaken heeft.
Een aantal zaken (steeds meer) worden uit het democratisch bestel gelicht en overgeheveld naar een oncontroleerbaar en onaantastbaar niveau. (oa Montesquieu waarschuwde hiervoor)
De materie waarover de gewone burger zich via verkiezingen nog mag uitspreken worden steeds beperkter. De 'buffer' van de particratie doet hier ook geen goed aan.
De heersende particratie gaat vanzelfsprekend dit systeem niet aanpakken, ik zie er dan ook geen oplossing voor.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 08 jan 2023 09:07

CampaYolo schreef: 08 jan 2023 07:31
ottorongo schreef: 08 jan 2023 02:02 Links rijden en voorrang van rechts (o.a.GB) is veer veiliger en rustiger dan bij ons.
Mooi.
Als we hier op dit forum nu eens met zijn allen afspreken om vanaf morgen ook links te rijden, dan hebben we de wereld weer een stukje veiliger gemaakt.
En dit geheel zonder enige politieke inmenging.
Links rijden werd niet gedaan om je auto makkelijker te kunnen bedienen of omdat het verkeer er rustiger van werd. Je hebt dan je rechterhand aan de kant van de tegenligger zodat je hem makkelijker met je wapen te lijf kan gaan.

Rechts rijden is een uitvinding van linkse woke figuren die het not done vonden om tegenliggers te onthoofden.
Nu kunnen we vanalles vinden van dat soort mensen maar gezien de populariteit van wielrenners in het verkeer is het misschien niet eens zo'n slecht idee :mrgreen: .
Campagnolo Ultra Dork

Fietsgenieter
Forum-lid

Fietsgenieter 08 jan 2023 09:22

i-mac schreef: 07 jan 2023 22:56 De moderne politici hebben wat mij betreft te weinig gevoel met de gewone werkmens.
.
.
Men blijft hier in Belgie steevast een deel van het kiespubliek negeren.
Copy/paste Nederland.
Waarom denk je dat een BBB zo vreselijk aanspreekt? Niet omdat iedereen denkt dat die dé oplossing heeft, maar slaat in elk geval een toon aan die de gewone burger snapt. En Caroline wél empathie uitstraalt.

Klimaat is belangrijk, maar dat NL momenteel de hoogste energieprijzen heeft is nog belangrijker.
Vluchtelingenhulp/huizen statushouders is belangrijk, maar de woningvraag voor starters is voor velen belangrijker.
Tuurlijk joh, vrouwtje veevoerlobby is de oplossing 🙃

mao
Forum-lid HC

Gebruikersavatar mao 08 jan 2023 09:23

lugosi schreef: 08 jan 2023 08:52
Een aantal zaken (steeds meer) worden uit het democratisch bestel gelicht en overgeheveld naar een oncontroleerbaar en onaantastbaar niveau. (oa Montesquieu waarschuwde hiervoor)
De materie waarover de gewone burger zich via verkiezingen nog mag uitspreken worden steeds beperkter. De 'buffer' van de particratie doet hier ook geen goed aan.
De heersende particratie gaat vanzelfsprekend dit systeem niet aanpakken, ik zie er dan ook geen oplossing voor.
Zwitser model,
“Belangrijke” vraagstukken voorleggen via een BINDEND referendum…
Dan is het einde discussie
Wedden dat klimaat , milieu, emigratie, woningbouw enz enz beter worden opgelost in de ogen van de burger…

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 08 jan 2023 09:36

Democratie via referenda werkt als de bevolking daarvoor opgeleid is en eraan gewend is geraakt de gevolgen van hun eigen keuzes in te zien.

Als je nu in Nederland met een referendum over zo'n belangrijk dossier komt, krijg je brexit toestanden.

Wil je naar die vorm van democratie, dan moet dat eerst eens op straat, dorps/wijk of gemeenteniveau worden geprobeert. Maar aangezien er al tig appartementencomplexen zijn waar de vve het al niet eens kan worden over verduurzaming, heb ik zelfs daar een hard hoofd in.
Laatst gewijzigd door Ernie C. op 08 jan 2023 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Campagnolo Ultra Dork

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 08 jan 2023 09:41

Breek me de bek niet open over vve en verduurzaming. Wat een crime is dat zeg.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 08 jan 2023 09:51

thestudent schreef: 08 jan 2023 09:41 Breek me de bek niet open over vve en verduurzaming. Wat een crime is dat zeg.
Er zijn wat oudere bewoners die overal beren op de weg zien?

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 08 jan 2023 09:51

Fietsgenieter schreef: 08 jan 2023 09:22

Tuurlijk joh, vrouwtje veevoerlobby is de oplossing 🙃
Meeroepen met wat de meute niet wil is heel makkelijk. Vd Plas heeft dan ook nog eens een makkelijk dossier gekozen om op te scoren.

Ik vind alleen de bal bij de politiek neerleggen niet terecht. Als burger falen we net zo goed omdat we niet in willen zien hoe complex de problemen zijn. "Ik wil het niet omdat het vroeger zo ook niet was" lijkt ons sterkste argument te zijn.

Maar met ons laatste kabinet wordt de kat ook wel op het spek gebonden.
Vooral het gemak waarmee miljoenen richting schimmige ondernemers wordt gesluisd via krakkemikkige regelingen (Sywert, de energiebedrijven en zo'n Madelon Vos die via het STAP budget miljoenen binnenharkt met een link naar een youtube video) en het asielbeleid waar in deze vorm in heel Europa geen draagvlak meer voor is.
Campagnolo Ultra Dork

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 08 jan 2023 10:12

Tuurlijk is Caroline vd Plas niet de oplossing, zo bedoelde ik het ook zeker niet.
Maar ze begrijpt wél hoe je de gemiddelde burger kunt bereiken, hoe je empathie uit kunt stralen. En dat mist Rutte (die is zijn geloofwaardigheid kwijt inmiddels) en Kaag volledig.
Inhoudelijk is er overigens bij alle drie bovengenoemde politici genoeg aan te merken, dus dat is eigenlijk lood om oud ijzer.

Mijn allergrootste bezwaar is het gebrek aan “uitleggend vermogen”. Waarom is NL momenteel de duurste met energie? Waarom stoppen we kostbare tijd in excuses die niemand op dit moment wil? Waarom dropt de minister een stikstofkaartje tegen alle adviezen van communicatie experts en RIVM in?
Zoveel voorbeelden te verzinnen :-(
Less is bore

Plaats reactie