Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cannondale

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39559
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 26 aug 2012 08:20

Mooie fiets. Door die lage spacer krijgt ie mooi sportieve uitstraling.
Less is bore

brinr05
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jul 2011 13:11
Locatie: Harderwijk

brinr05 26 aug 2012 10:21

Nog even een plaatje geknipt dat je die spacer wat beter ziet.
1,5 cm dieper zitten en toch een nette oplossing...

Afbeelding

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 26 aug 2012 11:32

Beide zijn mooie fietsen....veel plezier ermee.

Is nu het frame van de Supersix gelijk aan dat van De Caad10? Wat maakt nu precies het verschil , buiten het feit dat je kan kiezen voor carbon of aluminium?

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2429
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 26 aug 2012 12:17

brinr05 schreef:
Hij wordt inderdaad geleverd met een 3 cm conische spacer. Die is hol en zit eigenlijk over de 0,5 cm hoge afdekkap van het balhoofd.
Toen ik merkte dat ik wat meer drop wilde dan wat die 3 cm conische spacer toeliet moest ik wat bedenken.
Je kunt hem er overigens gewoon af halen en een gewone stapel spacers er op zetten. Maar dan is de overgang van het balhoofd naar het stuur zo hoekig.
Ik zag foto's op het internet van Cannondale's met een minder hoge conische spacer. Dus ben wat gaan zoeken.
Kwam er achter dat die 1,5 cm conische spacers in eerdere jaren standaad op de Supersix zaten.
Gelukkig had m'n dealer nog zo'n ding ergens liggen toen ik er naar vroeg...
Bij mij is de conische spacer 2,5 cm.

Afbeelding

brinr05
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jul 2011 13:11
Locatie: Harderwijk

brinr05 26 aug 2012 13:34

Klopt, maar jij hebt een EVO en niet een "standaard" Supersix. Heeft die EVO niet een iets ander balhoofd?
Ik heb de plaatjes er even bij gezocht.
Links de spacer die ik er nu op heb. Midden de 30 mm spacer en rechts de EVO set (met 25 mm spacer blijkbaar...).
Zoals je ziet is de rechtse en de middelste set nét even wat anders.
Afbeelding

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2429
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 26 aug 2012 14:11

brinr05 schreef:Klopt, maar jij hebt een EVO en niet een "standaard" Supersix. Heeft die EVO niet een iets ander balhoofd?
Ik heb de plaatjes er even bij gezocht.
Links de spacer die ik er nu op heb. Midden de 30 mm spacer en rechts de EVO set (met 25 mm spacer blijkbaar...).
Zoals je ziet is de rechtse en de middelste set nét even wat anders.
Afbeelding
Je uitleg klopt volledig. Ik was even de verschillen tussen de SS en SS EVO vergeten. :)

heinrich
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 01 apr 2006 20:04

heinrich 26 aug 2012 15:24

Mooie fietsen inderdaad en het glimt allemaal nog zo mooi. Zelf heb ik momenteel ook een Supersix en het is een hele verbetering t.o.v mijn vorige Cube Litening. Er is echt een ding waar ik gek van wordt en dat is het loslopen van mijn Hollowgram crankstel. De linkerkant blijft wel goed zitten maar de rechterkant loopt constant los. Nu moet ik wel zeggen dat de draad van de spindle niet al te best meer is maar wellicht hebben jullie nog tips voor wat betreft het type lock tite (gebruik nu blauw) en op hoeveel Nm jullie hem vastdraaien. Ook bij het standaard gemonteerde FSA crankstel had ik problemen, dus wat mij betreft hadden ze beter bij de Hollowtech standaard kunnen blijven.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39559
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 26 aug 2012 15:33

[quote="jakkel"

Afbeelding[/quote]
ik vind dit toch wel een van de mooiste fietsen van dit moment :!:
Less is bore

brinr05
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jul 2011 13:11
Locatie: Harderwijk

brinr05 26 aug 2012 17:25

heinrich schreef:.....Er is echt een ding waar ik gek van wordt en dat is het loslopen van mijn Hollowgram crankstel. De linkerkant blijft wel goed zitten maar de rechterkant loopt constant los. Nu moet ik wel zeggen dat de draad van de spindle niet al te best meer is maar wellicht hebben jullie nog tips voor wat betreft het type lock tite (gebruik nu blauw) en op hoeveel Nm jullie hem vastdraaien....
Ik heb m'n crankset er gewoon op gezet en zonder loctite of momentsleutel de bout "op de gok" aangedraaid. Mijn momentsleutel gaat niet zover als wat voorgeschreven is voor zo'n crankbout. Moet zeggen dat het wel aanvoelde of je hem stuk zou kunnen draaien. Er is niet écht een punt van "vast is vast". Maar er zit nog een dunne ring onder de bout om teruglopen te voorkomen en ik check af en toe of de bout nog goed vast zit. Gaat tot nu toe goed...
In jouw geval misschien toch de eerste keer nét niet stevig genoeg aangedraaid waardoor de bout terugliep en je draad nu niet helemaal fijn meer is. Misschien moet je toch eens aan een nieuwe spindel? Kost wat, maar dan weet je wel zeker dat de draad OK is. Of misschien zijn de kartels van je spider gesloopt door dat hij los zat? Dan krijg je hem er ook nooit meer strak op denk ik...

sigur-ros
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 03 okt 2007 03:20
Locatie: Leeuwarden

sigur-ros 27 aug 2012 12:58

mugman schreef:Even terug komend op die tik in het bracket:
Ik zou niet weten wat het anders moet zijn.
Iemand nog suggesties?
De tik is echt hard maar varieert wel in volume. zit ook niet echt regelmaat in maar alleen bij het kracht zetten niet bij rustig fietsen
Moedeloos wordt ik er van



Het probleem zit hem in de bracket en is een gekend probleem.
Ken meerdere mensen met hetzelfde probleem en heb het zelf ook al meegemaakt.
In het bracket zitten weerszijde lagers met ertussen een veer. Deze wil verspringen en hierdoor de tik.
Ga rechts van je fiets staan.
Pak het stuur en het zadel vast.
Zorg dat je pedaal helemaal onderin staat.
Druk nu met 1 voet op je pedaal, je ziet het frame iets verbuigen door de druk, en je zult hoort deze " knak" horen.
Als dat zo is dan zijn het de lagers/ veer in je bracket.
Haal ze los en plaats ze goed en smeer er genoeg vet in of breng hem naar de FM.
De Cannondaledealers kennen dit probleem, komt veel voor bij een BB30 bracket.
(kennis heeft TREK 5.9 SRAM Red en heeft er ook last van gehad)

Succes
Hartelijk dank voor de tips het bracket tikt inderdaad zoals je hebt aangegeven. Ik wilde de lagers er uit halen van het weekend maar wanneer ik de rechtercrank heb los gedraaid krijg ik de linker aandrijfzijde er niet uit. Zit echt muurvast zal vast een techniek voor zijn om die los te krijgen. Als het te ingewikkeld is breng ik de fiets morgen bij de FM langs.
Argon 18 Gallium
Cannondale superX 105
Trek Speed Concept 2.5
Cannondale supersix i2 2012

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 27 aug 2012 13:58

Rubberhamer en meppen maar.
Heb een keer gezien hoe een expert (medewerker van Cannondale) een BB30 BSA bus uit mijn fiets haalde.
Ik denk dat sommige liever niet zien wat er kan met een carbon frame :D

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2429
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 27 aug 2012 16:29

daniel1975 schreef:
jakkel schreef:
Afbeelding
ik vind dit toch wel een van de mooiste fietsen van dit moment :!:
En ik ben er ook heel tevreden van. Staan ondertussen 5.500 km op, ik blijf me elke keer weer verbazen hoe super strak deze fiets wel rijdt.

Plaats reactie