Re: Cannondale topic
Geplaatst: 26 aug 2012 08:20
Mooie fiets. Door die lage spacer krijgt ie mooi sportieve uitstraling.
Bij mij is de conische spacer 2,5 cm.brinr05 schreef:
Hij wordt inderdaad geleverd met een 3 cm conische spacer. Die is hol en zit eigenlijk over de 0,5 cm hoge afdekkap van het balhoofd.
Toen ik merkte dat ik wat meer drop wilde dan wat die 3 cm conische spacer toeliet moest ik wat bedenken.
Je kunt hem er overigens gewoon af halen en een gewone stapel spacers er op zetten. Maar dan is de overgang van het balhoofd naar het stuur zo hoekig.
Ik zag foto's op het internet van Cannondale's met een minder hoge conische spacer. Dus ben wat gaan zoeken.
Kwam er achter dat die 1,5 cm conische spacers in eerdere jaren standaad op de Supersix zaten.
Gelukkig had m'n dealer nog zo'n ding ergens liggen toen ik er naar vroeg...
Je uitleg klopt volledig. Ik was even de verschillen tussen de SS en SS EVO vergeten.brinr05 schreef:Klopt, maar jij hebt een EVO en niet een "standaard" Supersix. Heeft die EVO niet een iets ander balhoofd?
Ik heb de plaatjes er even bij gezocht.
Links de spacer die ik er nu op heb. Midden de 30 mm spacer en rechts de EVO set (met 25 mm spacer blijkbaar...).
Zoals je ziet is de rechtse en de middelste set nét even wat anders.
Ik heb m'n crankset er gewoon op gezet en zonder loctite of momentsleutel de bout "op de gok" aangedraaid. Mijn momentsleutel gaat niet zover als wat voorgeschreven is voor zo'n crankbout. Moet zeggen dat het wel aanvoelde of je hem stuk zou kunnen draaien. Er is niet écht een punt van "vast is vast". Maar er zit nog een dunne ring onder de bout om teruglopen te voorkomen en ik check af en toe of de bout nog goed vast zit. Gaat tot nu toe goed...heinrich schreef:.....Er is echt een ding waar ik gek van wordt en dat is het loslopen van mijn Hollowgram crankstel. De linkerkant blijft wel goed zitten maar de rechterkant loopt constant los. Nu moet ik wel zeggen dat de draad van de spindle niet al te best meer is maar wellicht hebben jullie nog tips voor wat betreft het type lock tite (gebruik nu blauw) en op hoeveel Nm jullie hem vastdraaien....
Hartelijk dank voor de tips het bracket tikt inderdaad zoals je hebt aangegeven. Ik wilde de lagers er uit halen van het weekend maar wanneer ik de rechtercrank heb los gedraaid krijg ik de linker aandrijfzijde er niet uit. Zit echt muurvast zal vast een techniek voor zijn om die los te krijgen. Als het te ingewikkeld is breng ik de fiets morgen bij de FM langs.mugman schreef:Even terug komend op die tik in het bracket:
Ik zou niet weten wat het anders moet zijn.
Iemand nog suggesties?
De tik is echt hard maar varieert wel in volume. zit ook niet echt regelmaat in maar alleen bij het kracht zetten niet bij rustig fietsen
Moedeloos wordt ik er van
Het probleem zit hem in de bracket en is een gekend probleem.
Ken meerdere mensen met hetzelfde probleem en heb het zelf ook al meegemaakt.
In het bracket zitten weerszijde lagers met ertussen een veer. Deze wil verspringen en hierdoor de tik.
Ga rechts van je fiets staan.
Pak het stuur en het zadel vast.
Zorg dat je pedaal helemaal onderin staat.
Druk nu met 1 voet op je pedaal, je ziet het frame iets verbuigen door de druk, en je zult hoort deze " knak" horen.
Als dat zo is dan zijn het de lagers/ veer in je bracket.
Haal ze los en plaats ze goed en smeer er genoeg vet in of breng hem naar de FM.
De Cannondaledealers kennen dit probleem, komt veel voor bij een BB30 bracket.
(kennis heeft TREK 5.9 SRAM Red en heeft er ook last van gehad)
Succes
En ik ben er ook heel tevreden van. Staan ondertussen 5.500 km op, ik blijf me elke keer weer verbazen hoe super strak deze fiets wel rijdt.daniel1975 schreef:ik vind dit toch wel een van de mooiste fietsen van dit momentjakkel schreef: