Zoals beloofd een kleine uiteenzetting over mijn Zhong Wei R-002 project.Soap schreef:How to's zijn volgens mij altijd welkom, dus graag hoor.
De uitgangspunten: geen ervaring met het opbouwen van een eigen fiets, wilde na 4,5 jaar op de Cannondale Caad9 wat anders en voor het eerst op volledig carbon, werd snel enthousiast van de verhalen over zelf opgebouwde Chinese frames.
Stap 1 was het bepalen van het frame. Niet gek om te horen dat ik iets zocht wat mooi is en waar ik lekker op zou zitten. Verder wilde ik ook een beetje wegblijven uit de hoek van de replica's. Na menig avondje internet kwam ik uit bij de Zhong Wei R-002. Op het moment dat ik de geometrie tabel van dit frame naast die van de Caad9 legde, wist ik dat het een voltreffer was.
Bestellen ging makkelijk. Het contact met Zhong Wei liep soepel en mijn vragen werden snel en kundig beantwoord. Productietijd en verzending zouden zo'n 3 a 4 weken in beslag nemen, dus ik dacht genoeg tijd te hebben om de overige onderdelen te bestellen. Ik heb een lijstje gemaakt wat ik nodig zou hebben voor de fiets zelf en welk gereedschap nodig zou zijn om een en ander op de fiets te bouwen (moment-, inbus-, torxsleutels, cassette afnemer, verlengde 10mm inbus, dop voor Campa cups, kettingpons). Dit laatste is een aanzienlijke kostenpost die je in het begin snel over het hoofd ziet. Een budget projectje zal een eigen fiets dan ook niet snel worden.
Het frame en toebehoren (zadel, zadelpen, headset, stuur en bidonhouders) kwamen keurig op tijd binnen. De zaken waren goed verpakt, en zagen er keurig uit. Twee puntjes die mij verbaasden: geen zadelpenklem (wat ik wel verwacht had), en alle onderdelen van de headset zaten in een plastic zakje zonder enige vorm van uitleg.
Met behulp van YouTube, gezond verstand en wat proberen heb ik uitgevogeld welk onderdeel van de headset waar hoorde. Omdat ik toch niet helemaal overtuigd was van onderdelen en looks van de Neco heb ik een Far and Near expander plug besteld.
De onderdelen en gereedschap besteld bij Nederlandse webshops bleek een totaal ander verhaal. 'Voorraad' lijkt eerder een lokkertje om je te laten bestellen, dan de daadwerkelijke stand van zaken. Uiteindelijk heb ik mijn bestelling van een Chorus groep volledig gecancelled (en een gebruikte aangeschaft via MP) en kon ik 2 weken later dan gepland pas echt aan de slag.
De voorvork: niet moeilijk, maar neem je tijd en gebruik goed gereedschap. Een aantal keren ben ik alle stappen doorgelopen, voordat de voorvork op maat afgetekend de bestekbak in ging en op maat gezaagd werd met een fijn zaagblad (32 TPI).
De groep: ik heb alle handleidingen gedownload van de Campa site en een aantal keren goed doorgelezen, om de werking en installatie te begrijpen. Let goed op de sleutel die je moet gebruiken. Ben je eenmaal bezig met een inbus, dan zou je die zo kunnen gebruiken waar een torx nodig is. Dit gebeurde mij bij het plaatsen van de shifters.
Een kleine issue had ik bij het bevestigen van de remhoeven. Tot enig vermaak van mede forumleden kreeg ik de remkabels niet vastgezet. In beide gevallen bleek het busje met de inbusbout 180 graden gedraaid te zijn en te klemmen. Kabels door het frame ging makkelijk. Alleen in het geval van de derailleurkabel achter had ik wat moeilijkheden. De kabel had een knik vanwege het geleiden door de shifter. Door eerst de andere derailleurkabel door het frame te duwen, kon ik deze kabel gebruiken als geleider. De buitenkabels kreeg ik makkelijk door mijn geïntegreerde stuur.
Afstellen nam ook de nodige tijd in beslag. De uitleg van Campa bleek in mijn geval niet duidelijk genoeg. Ik had de shifters in de verkeerde schakelstand gezet waardoor de kabels niet 'vastgrepen' in de shifters. Enige tijd had ik nodig om dat uit te vogelen. Verder kwam ik er achter dat de locatie van de voorderailleur heel belangrijk is voor het goed afstellen ervan; juiste hoogte en echt parallel aan kettingbladen.
Ik had nog een aantal andere aandachtspuntjes. Het frame heeft geen afwateringspunt. Dit heb ik opgelost door het inbusboutje van het geleidingsplaatje van de derailleurkabels in lengterichting uit te boren (tip op dit forum). De wielen steken in dit frame ging ook moeilijker dan bij mijn oude Caad. In het geval van het voorwiel is wat kracht nodig. In het geval van het achterwiel diende ik de opening, waarin de as van je wiel valt (aan derailleurzijde), met fijn schuurpapier groter te maken. De bout van mijn snelspanner (Campa Zonda) moet ik sowieso volledig losdraaien om het wiel te steken. Wie weet is dit op te lossen met nieuwe snelspanners.
Last but not least: ik heb goed wat vet gebruikt bij het installeren om alle bewegende delen, schroefdraad, etc., lang in goede conditie te houden. Ik heb met name Blue Morgan Campa vet gebruikt.
Het voorlopige resultaat (na een eerste tochtje):
Momenteel gebruik ik de Zonda's en Look Keo's van mijn Caad. Deze worden nog vervangen door Farsports 50 mm carbon clinchers met Schwalbe Ulremo ZX (tubeless) en Look Keo Blade Carbon pedalen. Verder ga ik nog rode bidonboutjes gebruiken (als extra rood accent) en twijfel ik nog over stickers (eigen achternaam als 'branding'). De Caad is vanaf nu mijn winterfiets.
Mijn conclusie tot nu toe: het is te doen zonder ervaring (en je durft 'domme' vragen te stellen), je leert er enorm van, het is leuk en een super ervaring.
Wie weet trekt mijn verhaal anderen over de streep. In dat geval: succes!
Enne…….. ze rijdt heerlijk.