Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Tijdritfietsen

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 14 jan 2012 22:39

Ik vind je houding er goed uitzien. Je weet overigens nooit of "mooi" zitten ook meteen "snel" is.
Je kunt overigens zelf wel uitpuzzelen welke houding het meest aerodynamisch is, door op een afdaling van laten we zeggen een kilometer, een aantal keren in je oude houding naar beneden te rijden (zonder trappen). Je noteert de gemiddelde tijd van start tot eind, en je doet het daarna hetzelfde in de nieuwe houding.

Want nogmaals, op het oog mooi zitten zegt niet zoveel.

Het is trouwens ook belangrijk dat je nog enigszins comfortabel zit.

ilcavalinno
Forum-lid
Berichten: 182
Lid geworden op: 08 okt 2008 09:42
Locatie: Gentbrugge
Contact

ilcavalinno 14 jan 2012 23:43

Comfortabel is inderdaad wel belangrijk... maar ik heb ook gewoon het gevoel dat ik nog wat dieper kan, al moet ik misschien er gewoon meer opletten om mn hoofd laag te houden;..
I don\'t dream my life, I live my dreams!
http://www.freewebs.com/ward_theuns" onclick="window.open(this.href);return false;

gekke_henkie
Forum-lid
Berichten: 427
Lid geworden op: 04 nov 2010 00:19

gekke_henkie 17 jan 2012 22:17

ilcavalinno schreef:Comfortabel is inderdaad wel belangrijk... maar ik heb ook gewoon het gevoel dat ik nog wat dieper kan, al moet ik misschien er gewoon meer opletten om mn hoofd laag te houden;..
Is natuurlijk ook afhankelijk van de soort van wedstrijden die je doet, als je proloog achtige tijdritten doet mag je op comfort iets inboeten voor houding. als je voor de ironman gaat... is comfort stukken! belangrijker...
“Training is like fighting with a gorilla. You don’t stop when you’re tired. You stop when the gorilla is tired.”

Cervelo S2 met Dura-Ace C50; Cervelo P2C met FFWD Disc; Bulls Copperhead 3

vanzella
Forum-lid
Berichten: 153
Lid geworden op: 24 jul 2007 15:49

vanzella 18 jan 2012 12:43

De nieuwe P5 is uit! ik vind hem mooi vooral de triathlon variant en de samenwerking magura is ook interessant. Zou er voor het eerst een tijdritfiets gemaakt zijn die aero remmen heeft waarmee je ook daadwerkelijk zou kunnen remmen? :)

Hier een eerste indruk op slowtwitch erover. http://www.slowtwitch.com/News/The_Cerv ... _2538.html" onclick="window.open(this.href);return false;

joeptimmermans
Forum-lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 16 feb 2009 14:12
Locatie: Nijmegen

joeptimmermans 20 jan 2012 13:50

robbebopper schreef:Je kunt overigens zelf wel uitpuzzelen welke houding het meest aerodynamisch is, door op een afdaling van laten we zeggen een kilometer, een aantal keren in je oude houding naar beneden te rijden (zonder trappen). Je noteert de gemiddelde tijd van start tot eind, en je doet het daarna hetzelfde in de nieuwe houding.
Heb je dat ooit uitgeprobeerd Robbebopper? En heb je dan verschillen gevonden? Vind het wel goed verzonnen, ben benieuwd of het ook echt werkt

joeptimmermans
Forum-lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 16 feb 2009 14:12
Locatie: Nijmegen

joeptimmermans 20 jan 2012 13:58

ilcavalinno schreef:Nu heb ik 1 probleempje: alle shifters zijn al weg onder mijn stuurpen... is er nog een mogelijkheid om te verlagen?
Welke set-up heb je? Bij sommige tt-stuurtjes is het mogelijk om de extensions onder de base-bar door te monteren, waardoor je een heel stuk lager komt te zitten.

Afbeelding

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 20 jan 2012 20:30

joeptimmermans schreef:
robbebopper schreef:Je kunt overigens zelf wel uitpuzzelen welke houding het meest aerodynamisch is, door op een afdaling van laten we zeggen een kilometer, een aantal keren in je oude houding naar beneden te rijden (zonder trappen). Je noteert de gemiddelde tijd van start tot eind, en je doet het daarna hetzelfde in de nieuwe houding.
Heb je dat ooit uitgeprobeerd Robbebopper? En heb je dan verschillen gevonden? Vind het wel goed verzonnen, ben benieuwd of het ook echt werkt
Ik heb het niet verzonnen, maar wel geprobeerd. Ik heb na aanschaf van mijn discwheel en tijdrithelm op deze manier gecheckt of er een meetbaar verschil was. En dat was zo (Ik heb de cijfers niet meer paraat, maar het lag op een afdaling in de buurt van de 10 seconden. Wat neerkwam op bijna 3km/h sneller zonder trappen). Meteen een leuke training, want ik moest hiervoor verschillende keren de Oude Kleefsebaan in Beek op en af.

Maar ja, iedereen die regelmatig een berg afrijdt, weet dat een verandering in je houding een enorm effect op je snelheid kan hebben.

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 20 jan 2012 20:40

@robbehopper: Welke snelheid haalde je in de afdaling?

Gebruikersavatar
arjan916
Forum-lid
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 mar 2005 17:41

Gebruikersavatar arjan916 20 jan 2012 21:20

Op zich een logisch punt, maar het niet aanraken van je rem als t niet écht nodig is bespaar je nog meer mee in een afdaling ;)
Maar het nut van een tijdrithelm en disc is m.i. niet te 'rechtvaardigen' zolang je in een (aerodynamisch) slechte(re) houding zit.
Het verschil in snelheid in een afdaling, k ben eigenlijk wel benieuwd hoe groot dat is als je verschillende keren dezelfde afdaling in dezelfde condities doet.
Alles voor de foto

http://www.arjan916.nl

danny1407
Forum-lid
Berichten: 3273
Lid geworden op: 13 aug 2009 20:27

danny1407 20 jan 2012 21:22

Camera op statief, tafelventilator en wat vuurwerksterretjes in een PVC buisje.
Idee?

Zet wel een raampje open!
FacebookS3RSSite

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 20 jan 2012 21:30

litespeed schreef:@robbehopper: Welke snelheid haalde je in de afdaling?
Tot een vast punt aan het begin van de afdaling getrapt tot 20 km/h. Daarna de zwaartekracht het werk laten doen. Op het einde reed ik tegen de zestig. Gemiddeld met disc en TT-helm (en zonder de rem aan te raken) zo'n 3 km/h sneller.

denstoeperd
Forum-lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 15 dec 2005 15:07

denstoeperd 20 jan 2012 23:33

Was het niet de zwaartekracht die je sneller deed gaan of waren de gewichten van de wielen en de helm gelijk aan elkaar :lol:

Plaats reactie