Tijdritfietsen
- robbebopper
- Forum-lid HC
- Berichten: 5713
- Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32
Ik vind je houding er goed uitzien. Je weet overigens nooit of "mooi" zitten ook meteen "snel" is.
Je kunt overigens zelf wel uitpuzzelen welke houding het meest aerodynamisch is, door op een afdaling van laten we zeggen een kilometer, een aantal keren in je oude houding naar beneden te rijden (zonder trappen). Je noteert de gemiddelde tijd van start tot eind, en je doet het daarna hetzelfde in de nieuwe houding.
Want nogmaals, op het oog mooi zitten zegt niet zoveel.
Het is trouwens ook belangrijk dat je nog enigszins comfortabel zit.
Je kunt overigens zelf wel uitpuzzelen welke houding het meest aerodynamisch is, door op een afdaling van laten we zeggen een kilometer, een aantal keren in je oude houding naar beneden te rijden (zonder trappen). Je noteert de gemiddelde tijd van start tot eind, en je doet het daarna hetzelfde in de nieuwe houding.
Want nogmaals, op het oog mooi zitten zegt niet zoveel.
Het is trouwens ook belangrijk dat je nog enigszins comfortabel zit.
-
- Forum-lid
- Berichten: 182
- Lid geworden op: 08 okt 2008 09:42
- Locatie: Gentbrugge
- Contact
Comfortabel is inderdaad wel belangrijk... maar ik heb ook gewoon het gevoel dat ik nog wat dieper kan, al moet ik misschien er gewoon meer opletten om mn hoofd laag te houden;..
I don\'t dream my life, I live my dreams!
http://www.freewebs.com/ward_theuns" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.freewebs.com/ward_theuns" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forum-lid
- Berichten: 427
- Lid geworden op: 04 nov 2010 00:19
Is natuurlijk ook afhankelijk van de soort van wedstrijden die je doet, als je proloog achtige tijdritten doet mag je op comfort iets inboeten voor houding. als je voor de ironman gaat... is comfort stukken! belangrijker...ilcavalinno schreef:Comfortabel is inderdaad wel belangrijk... maar ik heb ook gewoon het gevoel dat ik nog wat dieper kan, al moet ik misschien er gewoon meer opletten om mn hoofd laag te houden;..
“Training is like fighting with a gorilla. You don’t stop when you’re tired. You stop when the gorilla is tired.”
Cervelo S2 met Dura-Ace C50; Cervelo P2C met FFWD Disc; Bulls Copperhead 3
Cervelo S2 met Dura-Ace C50; Cervelo P2C met FFWD Disc; Bulls Copperhead 3
De nieuwe P5 is uit! ik vind hem mooi vooral de triathlon variant en de samenwerking magura is ook interessant. Zou er voor het eerst een tijdritfiets gemaakt zijn die aero remmen heeft waarmee je ook daadwerkelijk zou kunnen remmen?
Hier een eerste indruk op slowtwitch erover. http://www.slowtwitch.com/News/The_Cerv ... _2538.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier een eerste indruk op slowtwitch erover. http://www.slowtwitch.com/News/The_Cerv ... _2538.html" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forum-lid
- Berichten: 496
- Lid geworden op: 16 feb 2009 14:12
- Locatie: Nijmegen
Heb je dat ooit uitgeprobeerd Robbebopper? En heb je dan verschillen gevonden? Vind het wel goed verzonnen, ben benieuwd of het ook echt werktrobbebopper schreef:Je kunt overigens zelf wel uitpuzzelen welke houding het meest aerodynamisch is, door op een afdaling van laten we zeggen een kilometer, een aantal keren in je oude houding naar beneden te rijden (zonder trappen). Je noteert de gemiddelde tijd van start tot eind, en je doet het daarna hetzelfde in de nieuwe houding.
-
- Forum-lid
- Berichten: 496
- Lid geworden op: 16 feb 2009 14:12
- Locatie: Nijmegen
Welke set-up heb je? Bij sommige tt-stuurtjes is het mogelijk om de extensions onder de base-bar door te monteren, waardoor je een heel stuk lager komt te zitten.ilcavalinno schreef:Nu heb ik 1 probleempje: alle shifters zijn al weg onder mijn stuurpen... is er nog een mogelijkheid om te verlagen?
- robbebopper
- Forum-lid HC
- Berichten: 5713
- Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32
Ik heb het niet verzonnen, maar wel geprobeerd. Ik heb na aanschaf van mijn discwheel en tijdrithelm op deze manier gecheckt of er een meetbaar verschil was. En dat was zo (Ik heb de cijfers niet meer paraat, maar het lag op een afdaling in de buurt van de 10 seconden. Wat neerkwam op bijna 3km/h sneller zonder trappen). Meteen een leuke training, want ik moest hiervoor verschillende keren de Oude Kleefsebaan in Beek op en af.joeptimmermans schreef:Heb je dat ooit uitgeprobeerd Robbebopper? En heb je dan verschillen gevonden? Vind het wel goed verzonnen, ben benieuwd of het ook echt werktrobbebopper schreef:Je kunt overigens zelf wel uitpuzzelen welke houding het meest aerodynamisch is, door op een afdaling van laten we zeggen een kilometer, een aantal keren in je oude houding naar beneden te rijden (zonder trappen). Je noteert de gemiddelde tijd van start tot eind, en je doet het daarna hetzelfde in de nieuwe houding.
Maar ja, iedereen die regelmatig een berg afrijdt, weet dat een verandering in je houding een enorm effect op je snelheid kan hebben.
Op zich een logisch punt, maar het niet aanraken van je rem als t niet écht nodig is bespaar je nog meer mee in een afdaling
Maar het nut van een tijdrithelm en disc is m.i. niet te 'rechtvaardigen' zolang je in een (aerodynamisch) slechte(re) houding zit.
Het verschil in snelheid in een afdaling, k ben eigenlijk wel benieuwd hoe groot dat is als je verschillende keren dezelfde afdaling in dezelfde condities doet.
Maar het nut van een tijdrithelm en disc is m.i. niet te 'rechtvaardigen' zolang je in een (aerodynamisch) slechte(re) houding zit.
Het verschil in snelheid in een afdaling, k ben eigenlijk wel benieuwd hoe groot dat is als je verschillende keren dezelfde afdaling in dezelfde condities doet.
- robbebopper
- Forum-lid HC
- Berichten: 5713
- Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32
Tot een vast punt aan het begin van de afdaling getrapt tot 20 km/h. Daarna de zwaartekracht het werk laten doen. Op het einde reed ik tegen de zestig. Gemiddeld met disc en TT-helm (en zonder de rem aan te raken) zo'n 3 km/h sneller.litespeed schreef:@robbehopper: Welke snelheid haalde je in de afdaling?
-
- Forum-lid
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 15 dec 2005 15:07
Was het niet de zwaartekracht die je sneller deed gaan of waren de gewichten van de wielen en de helm gelijk aan elkaar