Pagina 274 van 320
Re: Tijdritfietsen topic
Geplaatst: 14 jan 2012 22:39
door robbebopper
Ik vind je houding er goed uitzien. Je weet overigens nooit of "mooi" zitten ook meteen "snel" is.
Je kunt overigens zelf wel uitpuzzelen welke houding het meest aerodynamisch is, door op een afdaling van laten we zeggen een kilometer, een aantal keren in je oude houding naar beneden te rijden (zonder trappen). Je noteert de gemiddelde tijd van start tot eind, en je doet het daarna hetzelfde in de nieuwe houding.
Want nogmaals, op het oog mooi zitten zegt niet zoveel.
Het is trouwens ook belangrijk dat je nog enigszins comfortabel zit.
Re: Tijdritfietsen topic
Geplaatst: 14 jan 2012 23:43
door ilcavalinno
Comfortabel is inderdaad wel belangrijk... maar ik heb ook gewoon het gevoel dat ik nog wat dieper kan, al moet ik misschien er gewoon meer opletten om mn hoofd laag te houden;..
Re: Tijdritfietsen topic
Geplaatst: 17 jan 2012 22:17
door gekke_henkie
ilcavalinno schreef:Comfortabel is inderdaad wel belangrijk... maar ik heb ook gewoon het gevoel dat ik nog wat dieper kan, al moet ik misschien er gewoon meer opletten om mn hoofd laag te houden;..
Is natuurlijk ook afhankelijk van de soort van wedstrijden die je doet, als je proloog achtige tijdritten doet mag je op comfort iets inboeten voor houding. als je voor de ironman gaat... is comfort stukken! belangrijker...
Re: Tijdritfietsen topic
Geplaatst: 18 jan 2012 12:43
door vanzella
De nieuwe P5 is uit! ik vind hem mooi vooral de triathlon variant en de samenwerking magura is ook interessant. Zou er voor het eerst een tijdritfiets gemaakt zijn die aero remmen heeft waarmee je ook daadwerkelijk zou kunnen remmen?
Hier een eerste indruk op slowtwitch erover.
http://www.slowtwitch.com/News/The_Cerv ... _2538.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Tijdritfietsen topic
Geplaatst: 20 jan 2012 13:50
door joeptimmermans
robbebopper schreef:Je kunt overigens zelf wel uitpuzzelen welke houding het meest aerodynamisch is, door op een afdaling van laten we zeggen een kilometer, een aantal keren in je oude houding naar beneden te rijden (zonder trappen). Je noteert de gemiddelde tijd van start tot eind, en je doet het daarna hetzelfde in de nieuwe houding.
Heb je dat ooit uitgeprobeerd Robbebopper? En heb je dan verschillen gevonden? Vind het wel goed verzonnen, ben benieuwd of het ook echt werkt
Re: Tijdritfietsen topic
Geplaatst: 20 jan 2012 13:58
door joeptimmermans
ilcavalinno schreef:Nu heb ik 1 probleempje: alle shifters zijn al weg onder mijn stuurpen... is er nog een mogelijkheid om te verlagen?
Welke set-up heb je? Bij sommige tt-stuurtjes is het mogelijk om de extensions onder de base-bar door te monteren, waardoor je een heel stuk lager komt te zitten.
Re: Tijdritfietsen topic
Geplaatst: 20 jan 2012 20:30
door robbebopper
joeptimmermans schreef:robbebopper schreef:Je kunt overigens zelf wel uitpuzzelen welke houding het meest aerodynamisch is, door op een afdaling van laten we zeggen een kilometer, een aantal keren in je oude houding naar beneden te rijden (zonder trappen). Je noteert de gemiddelde tijd van start tot eind, en je doet het daarna hetzelfde in de nieuwe houding.
Heb je dat ooit uitgeprobeerd Robbebopper? En heb je dan verschillen gevonden? Vind het wel goed verzonnen, ben benieuwd of het ook echt werkt
Ik heb het niet verzonnen, maar wel geprobeerd. Ik heb na aanschaf van mijn discwheel en tijdrithelm op deze manier gecheckt of er een meetbaar verschil was. En dat was zo (Ik heb de cijfers niet meer paraat, maar het lag op een afdaling in de buurt van de 10 seconden. Wat neerkwam op bijna 3km/h sneller zonder trappen). Meteen een leuke training, want ik moest hiervoor verschillende keren de Oude Kleefsebaan in Beek op en af.
Maar ja, iedereen die regelmatig een berg afrijdt, weet dat een verandering in je houding een enorm effect op je snelheid kan hebben.
Re: Tijdritfietsen topic
Geplaatst: 20 jan 2012 20:40
door litespeed
@robbehopper: Welke snelheid haalde je in de afdaling?
Re: Tijdritfietsen topic
Geplaatst: 20 jan 2012 21:20
door arjan916
Op zich een logisch punt, maar het niet aanraken van je rem als t niet écht nodig is bespaar je nog meer mee in een afdaling
Maar het nut van een tijdrithelm en disc is m.i. niet te 'rechtvaardigen' zolang je in een (aerodynamisch) slechte(re) houding zit.
Het verschil in snelheid in een afdaling, k ben eigenlijk wel benieuwd hoe groot dat is als je verschillende keren dezelfde afdaling in dezelfde condities doet.
Re: Tijdritfietsen topic
Geplaatst: 20 jan 2012 21:22
door danny1407
Camera op statief, tafelventilator en wat vuurwerksterretjes in een PVC buisje.
Idee?
Zet wel een raampje open!
Re: Tijdritfietsen topic
Geplaatst: 20 jan 2012 21:30
door robbebopper
litespeed schreef:@robbehopper: Welke snelheid haalde je in de afdaling?
Tot een vast punt aan het begin van de afdaling getrapt tot 20 km/h. Daarna de zwaartekracht het werk laten doen. Op het einde reed ik tegen de zestig. Gemiddeld met disc en TT-helm (en zonder de rem aan te raken) zo'n 3 km/h sneller.
Re: Tijdritfietsen topic
Geplaatst: 20 jan 2012 23:33
door denstoeperd
Was het niet de zwaartekracht die je sneller deed gaan of waren de gewichten van de wielen en de helm gelijk aan elkaar