Giant
-
- Forum-lid
- Berichten: 1242
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
Balhoofdbuis bij de M is 16.5 en de M/L is 18.5
horizontale buis bij M is 54.5 en de M/L is 56
Voor 1.78m zijn de afmetingen van een M/L echt heel fors. Je gaat dan vrij rechtop zitten door de hoge balhoofdbuis en waarschijnlijk een korte stuurpen moeten plaatsen om het vrij lange frame te compenseren. Maar het is nog altijd doenbaar, zeker als je je stuur hoog wil hebben.
De M gaat volgens mij toch net iets beter passen.
horizontale buis bij M is 54.5 en de M/L is 56
Voor 1.78m zijn de afmetingen van een M/L echt heel fors. Je gaat dan vrij rechtop zitten door de hoge balhoofdbuis en waarschijnlijk een korte stuurpen moeten plaatsen om het vrij lange frame te compenseren. Maar het is nog altijd doenbaar, zeker als je je stuur hoog wil hebben.
De M gaat volgens mij toch net iets beter passen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Verwacht bij Scholten niet heel veel kennis van zaken. Rabobank heeft nooit op echte defy's gereden!
Wel hadden ze voor Parijs Roubaix een beperkte serie TCR's met de achterkant van een defy (en door unlimited aangebrachte defy stickers). Reden hiervoor was dat ze dan 28mm tubes konden steken (standaard tcr komt achter met max 27mm weg).
De meeste van die frames zijn echt ingezet en hebben aardig wat klappen opgevangen.
Omdat de meeste forumleden geen prof zijn (en dus ook niet die geometrie nodig hebben zou ik voor een "echte" Defy gaan of als je toch sportiever / dieper wil zitten voor een "echte" tcr.
De genoemde frames hebben een redelijk diepe zit met een niet heel fraaie achtervork oplossing en alu patten (frame is ook niet heel licht). Ik vond de rijkwaliteit vergelijkbaar met de meeste huidige disc frames en dus redelijk traag/sloom, even doorzoeken en dan kun je in jouw maat ook een beter TCR isp frame vinden....
je moet dus naar de geomtrie van de 2014 TCR isp sl kijken en dan gok ik (als je nog niet genezen bent) op een m.
Wel hadden ze voor Parijs Roubaix een beperkte serie TCR's met de achterkant van een defy (en door unlimited aangebrachte defy stickers). Reden hiervoor was dat ze dan 28mm tubes konden steken (standaard tcr komt achter met max 27mm weg).
De meeste van die frames zijn echt ingezet en hebben aardig wat klappen opgevangen.
Omdat de meeste forumleden geen prof zijn (en dus ook niet die geometrie nodig hebben zou ik voor een "echte" Defy gaan of als je toch sportiever / dieper wil zitten voor een "echte" tcr.
De genoemde frames hebben een redelijk diepe zit met een niet heel fraaie achtervork oplossing en alu patten (frame is ook niet heel licht). Ik vond de rijkwaliteit vergelijkbaar met de meeste huidige disc frames en dus redelijk traag/sloom, even doorzoeken en dan kun je in jouw maat ook een beter TCR isp frame vinden....
je moet dus naar de geomtrie van de 2014 TCR isp sl kijken en dan gok ik (als je nog niet genezen bent) op een m.
-
- Forum-lid
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 26 jul 2016 21:18
De 'neon-achtige' kleuren die Giant veel heeft gebruikt bij de 2017 modellen hebben erg aangeslagen en doen dat nog steeds. Dat is althans mijn ervaring. Ik werk bij een Giant store. Natuurlijk komen er ook wel reacties als 'te druk' of 'te opvallend' maar die wegen niet op tegen de vele positieve reacties die er tot nu toe dit jaar voorbij kwamen. Wij hebben fietsen tot 2500,- max in de winkel staan, alles daarboven gaat op bestelling. De meeste klanten zijn beginners of recreanten en die geven er logischerwijze (nog) niet zoveel geld aan uit. 2018 wordt weer wat rustiger qua kleurstellingen.
Persoonlijk hou ik wel van druk maar dan meer qua logo's. De hoofdkleur mag best wat rustig zijn. Als het maar niet saai wordt. Mijn vorige fiets, de Giant Defy 1 2014 is naar mijn smaak qua drukte en vormgeving bijna perfect:
Overal, van voor naar achter staat wel iets. Daar hou ik van. Enige doorn in het oog vind ik de zilverkleurige crank. Past er niet mooi bij. Helaas onlangs van deze fiets gereden door een auto. Veel schade. Vandaar dat ik de Contend SL heb gekocht:
Hoofdzakelijk uit haast gekocht. Ik heb een racefiets nodig ivm werkvervoer en aangezien dit één van de weinige modellen was welke direct leverbaar was, ik nodig heb qua comfort en rond mijn budget viel is deze het geworden. Natuurlijk vind ik hem ook mooi want het oog wil ook wat en het remsysteem + carbon elementen zijn mooi meegenomen. Maar puur vanuit het geheel bekeken qua frame en drukte vind ik de Defy mooier. De Contend heeft achter bijvoorbeeld geen enkel logo staan. Saai... Het logo op de bovenbuis staat er ook vrij standaard op. Net als het hoofdlogo. Dat vond ik dan bij de Defy veel mooier gedaan. Zo ben ik bij die fiets helemaal weg van de platte bovenbuis en logo's op de onderbuis. De Contend daarintegen is als geheel veel meer een eenheid. Ook de donkergrijze crank past er mooi bij.
Persoonlijk hou ik wel van druk maar dan meer qua logo's. De hoofdkleur mag best wat rustig zijn. Als het maar niet saai wordt. Mijn vorige fiets, de Giant Defy 1 2014 is naar mijn smaak qua drukte en vormgeving bijna perfect:
Overal, van voor naar achter staat wel iets. Daar hou ik van. Enige doorn in het oog vind ik de zilverkleurige crank. Past er niet mooi bij. Helaas onlangs van deze fiets gereden door een auto. Veel schade. Vandaar dat ik de Contend SL heb gekocht:
Hoofdzakelijk uit haast gekocht. Ik heb een racefiets nodig ivm werkvervoer en aangezien dit één van de weinige modellen was welke direct leverbaar was, ik nodig heb qua comfort en rond mijn budget viel is deze het geworden. Natuurlijk vind ik hem ook mooi want het oog wil ook wat en het remsysteem + carbon elementen zijn mooi meegenomen. Maar puur vanuit het geheel bekeken qua frame en drukte vind ik de Defy mooier. De Contend heeft achter bijvoorbeeld geen enkel logo staan. Saai... Het logo op de bovenbuis staat er ook vrij standaard op. Net als het hoofdlogo. Dat vond ik dan bij de Defy veel mooier gedaan. Zo ben ik bij die fiets helemaal weg van de platte bovenbuis en logo's op de onderbuis. De Contend daarintegen is als geheel veel meer een eenheid. Ook de donkergrijze crank past er mooi bij.
-
- Forum-lid
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 27 sep 2017 19:37
Bedankt voor alle reacties re: maat frame!!!!!
-
- Forum-lid
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 02 okt 2017 10:10
Even een vraagje. Ik ben sindskort begonnen met trainen voor een triathlon alleen ben op zoek naar een qualitatief goede fiets. Zo heeft Giant een betaalbare (lees rond 3000 euro) fiets. De Trinity Advanced Pro 2 kwam naast een Cube en Canyon in beeld bij mij. Deze is uitgerust met Shimano Ultegra maar kun je deze ook later ombouwen tot een DI2??
- jerome2710
- Forum-lid
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 08 jun 2014 12:39
Volgens mij is dit bij een Trinity altijd wel het geval, omdat de kabels binnendoor lopen. Je hebt bij een Advanced Pro 2 ook de opbergruimte op de bovenbuis, vaak wordt hier de Di2 junction-box in weggewerkt.Crazybiker75 schreef: ↑02 okt 2017 13:15 Even een vraagje. Ik ben sindskort begonnen met trainen voor een triathlon alleen ben op zoek naar een qualitatief goede fiets. Zo heeft Giant een betaalbare (lees rond 3000 euro) fiets. De Trinity Advanced Pro 2 kwam naast een Cube en Canyon in beeld bij mij. Deze is uitgerust met Shimano Ultegra maar kun je deze ook later ombouwen tot een DI2??
- boswielrenner
- Forum-lid
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08
Ik ben me momenteel een beetje aan het oriënteren voor een fiets met schijfremmen om ook op de minder begaande wegen gemakkelijk onderweg te zijn. Met een Pinarello Dogma F10 over kasseienstroken is geen pretje. Ik vind de TCR disc en de Defy disc serieuze kanshebbers. Goede prijs, rijeigenschappen en prachtige afwerking van de frames. De nieuwe Cannondale Synapse en Canyon endurance zijn ook opties, maar de Cannondale is fors duurder met dezelfde afmontage en de Canyon is qua geometrie/maten voor mij minder gunstig, maar wel een top afmontage en prijs.
Ik heb wat vragen over de Defy en TCR.
1: Kan een TCR disc 28mm conti banden aan? Ik neem aan dat dit voor de Defy geen probleem zal zijn. Wat is de maximale bandenmaat bij beide disc modellen?
2: Ik vind de Defy erg interessant omdat het een fiets is die echt anders is dan de fietsen die ik nu heb. De inzetbaarheid is breder. Het balhoofd van de Defy maat L is vrij hoog (21 cm). Het voordeel is dat ik dan geen spacers nodig heb, dus eigenlijk ideaal, maar het oogt wel erg fors. Hoe zien jullie dat?
Bij een TCR heb ik spacers nodig en zelfs een halve cm meer dan mijn Specialized Tarmac. Ik vind de TCR wel een mooiere fiets, maar wel weer meer vergelijkbaar met de Tarmac qua maten en inzetbaarheid (behalve de disc brakes dan).
3: Hoe stuurt een Defy? Stuurt het strak of slomer of kan je zeggen dat de Defy voor een endurance fiets bij de top zit qua rijeigenschappen? Ik hoor graag jullie bevindingen.
Dank je wel!
Ik heb wat vragen over de Defy en TCR.
1: Kan een TCR disc 28mm conti banden aan? Ik neem aan dat dit voor de Defy geen probleem zal zijn. Wat is de maximale bandenmaat bij beide disc modellen?
2: Ik vind de Defy erg interessant omdat het een fiets is die echt anders is dan de fietsen die ik nu heb. De inzetbaarheid is breder. Het balhoofd van de Defy maat L is vrij hoog (21 cm). Het voordeel is dat ik dan geen spacers nodig heb, dus eigenlijk ideaal, maar het oogt wel erg fors. Hoe zien jullie dat?
Bij een TCR heb ik spacers nodig en zelfs een halve cm meer dan mijn Specialized Tarmac. Ik vind de TCR wel een mooiere fiets, maar wel weer meer vergelijkbaar met de Tarmac qua maten en inzetbaarheid (behalve de disc brakes dan).
3: Hoe stuurt een Defy? Stuurt het strak of slomer of kan je zeggen dat de Defy voor een endurance fiets bij de top zit qua rijeigenschappen? Ik hoor graag jullie bevindingen.
Dank je wel!
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Zie niet in wat een een Tcr (of defy) of bijna elk ander carbon frame aan comfort meer zou bieden dan een F10 (tenzij deze je niet goed past). Comfort komt niet (nauwelijks) uit een frame (als wordt een slap frame vaak als comfortabel bestempeld).
Wil je echt comfort dan kun je beter voor een custom stalen racer met handgespaakte lage velgen (en tubes) gaan.
Als je nu goed op je f10 zit (met weinig spacers) kun je een defy vergeten (veel te hoog balhoofd en meer een cruiser als een echte racefiets.
Je beste opties op dit moment zouden de nieuwe KTM revelator 2018 of Scott Foil disc zijn. Geen extreme racers maar wel een aantal werkende comfort maatregelen en voldoende ruimte voor bredere banden (en dan niet meteen hoge velgen monteren omdat dat zo mooi staat).
Houdt er wel rekening mee dat de meeste merken nog steeds de shimano disc voorschriften wat betreft lengte achtervork hanteren wat je meteen een zeer traag sturende fiets oplevert (Cervelo is één van de weinigen die daar met de R en S3 vanaf wijkt maar dan is 27 mm echt de maximale bandbreedte).
Gaat het tussen de Giant Tcr en de Cannondale dan wint de Giant reden is dat de frames veel beter zijn afgewerkt, steekassen hebben (snelspanners met discs zijn geen goed idee) en Cannondale is steeds slordiger met zijn trapas passingen (enige echte nadeel van de Giant is de kabel buitenlangs bij de voorvork).
Wil je echt comfort dan kun je beter voor een custom stalen racer met handgespaakte lage velgen (en tubes) gaan.
Als je nu goed op je f10 zit (met weinig spacers) kun je een defy vergeten (veel te hoog balhoofd en meer een cruiser als een echte racefiets.
Je beste opties op dit moment zouden de nieuwe KTM revelator 2018 of Scott Foil disc zijn. Geen extreme racers maar wel een aantal werkende comfort maatregelen en voldoende ruimte voor bredere banden (en dan niet meteen hoge velgen monteren omdat dat zo mooi staat).
Houdt er wel rekening mee dat de meeste merken nog steeds de shimano disc voorschriften wat betreft lengte achtervork hanteren wat je meteen een zeer traag sturende fiets oplevert (Cervelo is één van de weinigen die daar met de R en S3 vanaf wijkt maar dan is 27 mm echt de maximale bandbreedte).
Gaat het tussen de Giant Tcr en de Cannondale dan wint de Giant reden is dat de frames veel beter zijn afgewerkt, steekassen hebben (snelspanners met discs zijn geen goed idee) en Cannondale is steeds slordiger met zijn trapas passingen (enige echte nadeel van de Giant is de kabel buitenlangs bij de voorvork).
- jerome2710
- Forum-lid
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 08 jun 2014 12:39
Eens met het bovenstaande! Wellicht is het een idee om titanium te overwegen? Hier kan je wel een stuk meer comfort uit het frame halen; https://jguillem.com/nl
Vooral de Formentor rijdt top en vind ik persoonlijk visueel ook erg aantrekkelijk.
Vooral de Formentor rijdt top en vind ik persoonlijk visueel ook erg aantrekkelijk.
- boswielrenner
- Forum-lid
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08
Hoi Robert, Bedankt voor de info. Ik snap je punt over de F10. Ik zit daar prima op, maar 25mm is de maximale bandenmaat. Als ik Strade Bianchi, Vlaanderen of Parijs Roubaix wil rijden. dan is de F10 niet de meest logische keuze. Mijn Tarmac zou kunnen, maar ook daar is 25mm banden de max. Ik wil dus nog een fiets die schijven heeft en breder inzetbaar is voor slecht weer, de bergen in slecht weer en gravel/kasseien stroken.
Een TCR disc gaat het dichtst bij de tarmac komen qua wat ik gewend ben. De F10 is een aero racer dus die laat ik even buiten beschouwing. Waanzinnig snelle fiets, maar beter geschikt voor goede wegen.
Kortom; de Giant is een goede aanbod in alle opzichten. De nieuwe Synapse is ook fors verbeterd ten opzichte van de oude versie en Canyon is natuurlijk ook interessant. De Scott Foil disc ga ik bekijken. De Scott Solace disc heeft lang op mijn short list gestaan, maar deze wordt volgend jaar vervangen (schat ik zo in).
Een TCR disc gaat het dichtst bij de tarmac komen qua wat ik gewend ben. De F10 is een aero racer dus die laat ik even buiten beschouwing. Waanzinnig snelle fiets, maar beter geschikt voor goede wegen.
Kortom; de Giant is een goede aanbod in alle opzichten. De nieuwe Synapse is ook fors verbeterd ten opzichte van de oude versie en Canyon is natuurlijk ook interessant. De Scott Foil disc ga ik bekijken. De Scott Solace disc heeft lang op mijn short list gestaan, maar deze wordt volgend jaar vervangen (schat ik zo in).
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29