Pagina 278 van 320
Re: Tijdritfietsen topic
Geplaatst: 17 feb 2012 15:23
door gekke_henkie
wezep schreef:spook schreef:stokie schreef:waarom een compact? tijdrijders zetten juist eerder een groter dan een kleiner blad erop. Tijdritfietsen met een compact zie je niet vaak langskomen
Ja, vraag ik me ook af. Verder ben ik zeer benieuwd naar het resultaat!
Ik vraag me dat juist niet af.
Snap namelijk niet waarom zoveel mensen met een 52/53/54 fietsen.
Verder is gekke_henkie volgens mij triathleet en als die tijdens een triathlon harder dan 40km/u fietsen, is dat erg netjes.
Dan heb je aan een 50t meer dan genoeg.
Heb tijdens een triathlon 1 keer meegemaakt dat ik hier tekort aan had: tijdens de triathlon van Holten.
Dik 60-65km/u naar beneden.
Toen was 50/12 net te weinig.
Ik weet het het is niet standaard, maar er zijn ook wedstrijden zoals triathlon stein waar je met een standaard 42 niet uit komt.
(slingerberg max 12%) En de grote bladen gebruik ik toch niet zo veel,
Ik trap namelijk een extreem hoge trapfrequentie,
(kwart triathlon ca 40KM/h met een cadans van 110)
(monstertijdrit 122KM 37KM/h cadans 107 op de 42)
Daarnaast steek ik op het vlakke een 11-23 cassette om toch wel de zwaardere bladen te berijken met de 42T scheelt ook 8% met die cassette met 12 als zwaarst.
Het aanpassen naar een triathlon met hoogteverschil is nu alleen cassette vervangen en een ander binnenblad monteren (kan zonder crank te demonteren) of voorderrailleur aan te passen.
Re: Tijdritfietsen topic
Geplaatst: 17 feb 2012 16:49
door stokie
De reden achter de vraag is heel eenvoudig, evenals het antwoord.
Ik zou in tijdritten graag niet kleiner willen dan een 53 en rijd zelfs met een 54. Dat vind ik veruit het lekkerst rijden.
Ik kan best begrijpen dat je voor triatlons niet echt een 53 nodig hebt.
Re: Tijdritfietsen topic
Geplaatst: 17 feb 2012 17:08
door mikethebike
gekke_henkie schreef:De rest van de opbouw is bekend.
Mijn doel was voor een niet al te hoge prijs een goede tijdrijder op te zetten..
Oh, ligt het aan de fiets dan
Re: Tijdritfietsen topic
Geplaatst: 18 feb 2012 21:16
door lv94
TT projectje
Nooit gedacht dat het er van ging komen maar heb nu toch een TT-frame gekocht:
Canyon Speedmax AL (dank aan Jaapieo!). Vandaag alvast DA shifters en Pro Synop stuurtje gehaald.
Re: Tijdritfietsen topic
Geplaatst: 20 feb 2012 17:00
door lv94
Na een middagje sleutelen stuitte ik op het volgende probleem:
De nieuwe DA 9speed shifter telt maar 7 klikjes en daarmee dus 8 'standen'.
Er is wel één klik die qua duw afstand 2x zo lang is als de andere.
Iemand met ervaring? Wordt dit probleem misschien verholpen na monteren van de bekabeling?
Re: Tijdritfietsen topic
Geplaatst: 20 feb 2012 18:42
door jasperr
De laatste klik heeft inderdaad een wat langere slag. Gewoon monteren, dan merk je vanzelf of het werkt.
Re: Tijdritfietsen topic
Geplaatst: 20 feb 2012 22:31
door arjan916
lv94 schreef:De nieuwe DA 9speed shifter telt maar 7 klikjes en daarmee dus 8 'standen'.
De nieuwe 9 speed?
Wat heb ik gemist dat 9 speed nieuw is
Ik heb 4setjes shifters in gebruik, maar je kunt het eenvoudig aan kleur herkennen; 9 speed heeft grijze plastic kapjes als hevel, de eerste 10 speed (7800) zwart en grijze body behuizing, de nieuwe (7900) heeft ook zwarte kunststof hevels en een zwarte body.
8 speed heb ik niet meer, maar die waren zo ver ik me herinner ook met grijze kunststof hevels.
Re: Tijdritfietsen topic
Geplaatst: 21 feb 2012 07:34
door jiwitri
arjan916 schreef:lv94 schreef:De nieuwe DA 9speed shifter telt maar 7 klikjes en daarmee dus 8 'standen'.
De nieuwe 9 speed?
Wat heb ik gemist dat 9 speed nieuw is
Misschien begrijpend lezen?
Re: Tijdritfietsen topic
Geplaatst: 24 feb 2012 22:49
door lv94
TT-bike is bijna af, het probleem met de shifter zat hem waarschijnlijk in het verwisselen van het 'lever boss cover' (2)
https://lh6.googleusercontent.com/-o_Xu ... amloos.jpg deel met linker/rechter shifter.
Het monteren van de remkabels schiet alleen nog niet erg op. De gaten voor kabelgeleiding van het Pro Synap stuur lijken niet te matchen met de Sram 500 TT Brake Levers waar de kabels direct 'door' gaan ipv onderdoor:
https://lh6.googleusercontent.com/-87Hc ... mlooss.jpg
Re: Tijdritfietsen topic
Geplaatst: 24 feb 2012 22:58
door litespeed
Wat betreft de remmen: is er niet een 2e uitgang verderop? Heb ik wel namelijk bij m'n Pro Lite base bar.
Re: Tijdritfietsen topic
Geplaatst: 24 feb 2012 23:08
door lv94
Dank voor de reactie! Op een ander forum heb ik uw kabelconstructie gezien. Dit moet bij mijn stuur ook mogelijk zijn.
Nu ben ik wel erg benieuwd hoe U dit gedaan heeft, en dan met name hoe u de kabel door de bochten/gaten/remgrepen gedaan heeft.
Misschien een klein stappenplan (A)?
Re: Tijdritfietsen topic
Geplaatst: 25 feb 2012 09:09
door litespeed
Ik vraag mij af of je de goede persoon voor je hebt, maar los daarvan: er valt niet zoveel uit te leggen. Wat had je met de kabel gedaan als hij er wel meteen uitkwam? Langs het stuur geleiden en omwikkelen met stuurlint? Nu blijft de kabel intern en komt hij er later uit. Toevallig eergisteren nog herhaald, omdat ik de lange handgrepen van de base bar flink heb ingekort.