Dat zie je toch ook wel eens: het ene alu frame (of staal) heeft wel een mannetje achter het bracket, het andere niet. Hier moet je een nok hebben voor de rem, maar dat buisje hoeft niet noodzakelijk te zijn voor de stijfheid van het frame.twofourtwo schreef:als de plaats van de verbinding geen rol speelt ... dan zou de verbinding weggelaten kunnen worden. (om eenvoudig te houden hou geen rekening met rem) dan wil dit zeggen dat de 2 staande achterbruggen enkel hun zijdelingse stijfheid halen ten op zichte van elkaar door middel van de driehoek gevormd met de wielas.litespeed schreef:.twofourtwo schreef:.
Canyon
-
- Forum-lid
- Berichten: 190
- Lid geworden op: 02 nov 2009 22:02
Wat de zijdelingse stijfheid betreft (waar Canyon het op gooit), heb je de verbinding alleen nodig als afstandhouder tussen de beide benen. De locatie speelt dus an sich geen rol in de stijfheid. Cm's omhoog of omlaag is om het even.kurvenmeister schreef:Dat zie je toch ook wel eens: het ene alu frame (of staal) heeft wel een mannetje achter het bracket, het andere niet. Hier moet je een nok hebben voor de rem, maar dat buisje hoeft niet noodzakelijk te zijn voor de stijfheid van het frame.twofourtwo schreef:als de plaats van de verbinding geen rol speelt ... dan zou de verbinding weggelaten kunnen worden. (om eenvoudig te houden hou geen rekening met rem) dan wil dit zeggen dat de 2 staande achterbruggen enkel hun zijdelingse stijfheid halen ten op zichte van elkaar door middel van de driehoek gevormd met de wielas.
Ik vind het ook maar een pokke uitleg, maar het is een uitleg. Punt is dat zij 2.5mm ruimte 'normaal' vinden en dat je daar niks aan kunt doen.amclassic-fan schreef:Belachelijk ontwerp van Canyon, zou voor mij meteen reden zijn dat ik geen alu Canyon hoef. Niemand die gebrek aan stijfheid heeft bij z'n achterrem als ze 't ding 5 mm hoger vast lassen.
De remblokken zitten bij jouw ook op de uiterste positie vast. Vind 't wel vreemd dat er bij de brug meer ruimte over is. Krijg 't idee dat de hoek waarmee het gat in de brug geboord is niet goed is.
Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik wel heel gecharmeerd ben door de Canyon als raceframe. Hij is echt lekker stijf en koerst dus echt goed. Vandaar dat ik toch bij Canyon blijf.
Het idee van een verkeerde hoek in het mannetje is ook al door mijn hersenpan gegaan. De ruimte tussen mannetje en band is 6mm (en niet 2.5mm zoals Canyon zegt). Het is enkel omdat de rem lager komt dan het mannetje dat de ruimte eigenlijk wat krap wordt (als is er best mee te rijden, alleen mag er niks fout lopen).
Mogelijke oplossingen :
1) Ik kan eens proberen een ander merk rem te monteren, misschien komen die iets hoger als de SRAM remmen.
2) meer ingrijpend : je zou het gaatje in het mannetje onder een iets andere hoek kunnen boren in de hoop de rem iets hoger te krijgen
3) nog ingrijpend : je zou kunnen proberen om de bevestiging van de rem in het mannetje een 'knakje' te geven zodat de hoek wat veranderd. Zal niet veel moeten zijn maar ik weet niet wat die met de stevigheid van de bevestiging doet.
4) Helemaal ingrijpend : Je kan altijd een extra mannetje boven het bestaande mannetje lassen
5) Ik kan het gewoon zo laten
------
ff een vraag aan diegenen die naar het Canyon testcentrum in Heerlen gaan.
Als je eraan denkt, zou je dan bij de aanwezige Al fietsen de ruimte van de achterrem tot de band eens willen checken Want ik zou dit verhaal toch weleens willen verifiëren
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;
en mijn reply richting Heerlen :
Peter,
Helemaal blij met de uitleg ben ik toch niet, al zal ik ze voor lief moeten nemen. Een afstand van 2mm tussen band en onderkant rem is gewoon te weinig, punt andere lijn.
1 ding zit me toch niet lekker. De afstand tussen mannetje en band is 6 mm, geen 2.5 mm zoals jij zegt. Als hij 2.5 mm had geweest dan was de rem gewoon niet te monteren geweest.
Wanneer de rem gemonteerd wordt komt deze lager dan het mannetje te hangen, waardoor de afstand van 6 mm naar 2 mm verkleind. Dit doet me een beetje vermoeden dat de hoek van het gaatje in het mannetje niet helemaal juist is (of althans beter had kunnen zijn).
Je kan best het mannetje laag hangen om verhoogde stabiliteit (als dit dan al zo'n verschil maakt), maar daarom hoeft de hoek waarmee de rem op het mannetje staat er nog niet voor te zorgen dat de rem lager komt dan het mannetje. Dit heeft volgens mij geen enkel nut. Goede remmen zijn meer dan stijf genoeg.
Voorlopig kan ik niets doen en laten we het zo maar. Maar als ik eens in de buurt van Heerlen kom, spring ik zeker eens in de showroom binnen. Wil zelf wel eens kijken of de rem bij alle alu fietsen zo scherp afgesteld staat
Greetz
Stefan
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;
welke maat heb je? ik ga zometeen meten op welke afstand bij mijn frame het tussenstuk is gelast. heb zelf maat 58. er stond een campa athena remhoef op en ik had geen probleem.
gelijk heb je, het is een super frame. ik ben omwille van een rugprobleem (tijdelijk?) overgestapt op spec roubaix (super comfortabele geometrie)
ik droom dagelijks van de dag dat mijn rug beter is en ik mijn ultmate al terug kan monteren. is gewoon een volbloed racemachien. Phil Gilbert heeft niet voor niets lang met dit frame gereden en gewonnen!
gelijk heb je, het is een super frame. ik ben omwille van een rugprobleem (tijdelijk?) overgestapt op spec roubaix (super comfortabele geometrie)
ik droom dagelijks van de dag dat mijn rug beter is en ik mijn ultmate al terug kan monteren. is gewoon een volbloed racemachien. Phil Gilbert heeft niet voor niets lang met dit frame gereden en gewonnen!
tarmac SL3
canyon ultimate AL
campa fan
canyon ultimate AL
campa fan
bij mij is de onderzijde van het boorgat van het tussenstuk (of hoe je het ding ook mag noemen) exact op 13,5 cm afstand van de staande buis. zoals gezegd bij maat 58. als de maat overeenkomt heb je een vergelijkingspunt. Ik denk wel dat je de rem best demonteert om goed te kunnen meten
tarmac SL3
canyon ultimate AL
campa fan
canyon ultimate AL
campa fan
ik heb een 56, dus dat is altijd lastig meten. De ruimte tussen band en rem is wel makkelijk te maten. Neem een inbus en kijk welke maat nog tussen band en rem kan. Bij mij ging 3 mm er niet tussen.carldv schreef:bij mij is de onderzijde van het boorgat van het tussenstuk (of hoe je het ding ook mag noemen) exact op 13,5 cm afstand van de staande buis. zoals gezegd bij maat 58. als de maat overeenkomt heb je een vergelijkingspunt. Ik denk wel dat je de rem best demonteert om goed te kunnen meten
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier ook maar eens een foto van mijn Canyon:
Frame voor assemblage:
Canyon na assemblage:
Momenteel zitten er 2 Tacx Tao bidon houders op en zijn de stickers van de velgen.
Frame voor assemblage:
Canyon na assemblage:
Momenteel zitten er 2 Tacx Tao bidon houders op en zijn de stickers van de velgen.
Canyon Ultimate CF SLX - Sram Force - Fulcrum R0
Canyon Ultimate AL - in opbouw - Fulcrum R5
Canyon Ultimate AL - in opbouw - Fulcrum R5
@ Kapott0 Nice! Ik heb zelf ook een slx. Rijd als een zonnetje
@ de rest. Heb net ook ff gekeken naar mijn achterrem op mijn SLX en daar zit mijn record rem ook op zo'n 2 a 3 mm van de band. Ik heb er verder geen last van.
@ de rest. Heb net ook ff gekeken naar mijn achterrem op mijn SLX en daar zit mijn record rem ook op zo'n 2 a 3 mm van de band. Ik heb er verder geen last van.
Do or Do not.. There is no try
@ Jasper en Yoda : Net zoals Peter zei. Sram en Campa zitten iets dichter dan Shimano
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;