Pagina 279 van 1870

Re: Canyon topic

Geplaatst: 23 jun 2011 16:20
door kurvenmeister
twofourtwo schreef:
litespeed schreef:
twofourtwo schreef:.
.
als de plaats van de verbinding geen rol speelt ... dan zou de verbinding weggelaten kunnen worden. (om eenvoudig te houden hou geen rekening met rem) dan wil dit zeggen dat de 2 staande achterbruggen enkel hun zijdelingse stijfheid halen ten op zichte van elkaar door middel van de driehoek gevormd met de wielas.
Dat zie je toch ook wel eens: het ene alu frame (of staal) heeft wel een mannetje achter het bracket, het andere niet. Hier moet je een nok hebben voor de rem, maar dat buisje hoeft niet noodzakelijk te zijn voor de stijfheid van het frame.

Re: Canyon topic

Geplaatst: 23 jun 2011 16:28
door litespeed
kurvenmeister schreef:
twofourtwo schreef:als de plaats van de verbinding geen rol speelt ... dan zou de verbinding weggelaten kunnen worden. (om eenvoudig te houden hou geen rekening met rem) dan wil dit zeggen dat de 2 staande achterbruggen enkel hun zijdelingse stijfheid halen ten op zichte van elkaar door middel van de driehoek gevormd met de wielas.
Dat zie je toch ook wel eens: het ene alu frame (of staal) heeft wel een mannetje achter het bracket, het andere niet. Hier moet je een nok hebben voor de rem, maar dat buisje hoeft niet noodzakelijk te zijn voor de stijfheid van het frame.
Wat de zijdelingse stijfheid betreft (waar Canyon het op gooit), heb je de verbinding alleen nodig als afstandhouder tussen de beide benen. De locatie speelt dus an sich geen rol in de stijfheid. Cm's omhoog of omlaag is om het even.

Re: Canyon topic

Geplaatst: 23 jun 2011 16:49
door perrush
amclassic-fan schreef:Belachelijk ontwerp van Canyon, zou voor mij meteen reden zijn dat ik geen alu Canyon hoef. Niemand die gebrek aan stijfheid heeft bij z'n achterrem als ze 't ding 5 mm hoger vast lassen.

De remblokken zitten bij jouw ook op de uiterste positie vast. Vind 't wel vreemd dat er bij de brug meer ruimte over is. Krijg 't idee dat de hoek waarmee het gat in de brug geboord is niet goed is.
Ik vind het ook maar een pokke uitleg, maar het is een uitleg. Punt is dat zij 2.5mm ruimte 'normaal' vinden en dat je daar niks aan kunt doen.

Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik wel heel gecharmeerd ben door de Canyon als raceframe. Hij is echt lekker stijf en koerst dus echt goed. Vandaar dat ik toch bij Canyon blijf.

Het idee van een verkeerde hoek in het mannetje is ook al door mijn hersenpan gegaan. De ruimte tussen mannetje en band is 6mm (en niet 2.5mm zoals Canyon zegt). Het is enkel omdat de rem lager komt dan het mannetje dat de ruimte eigenlijk wat krap wordt (als is er best mee te rijden, alleen mag er niks fout lopen).

Mogelijke oplossingen :

1) Ik kan eens proberen een ander merk rem te monteren, misschien komen die iets hoger als de SRAM remmen.

2) meer ingrijpend : je zou het gaatje in het mannetje onder een iets andere hoek kunnen boren in de hoop de rem iets hoger te krijgen

3) nog ingrijpend : je zou kunnen proberen om de bevestiging van de rem in het mannetje een 'knakje' te geven zodat de hoek wat veranderd. Zal niet veel moeten zijn maar ik weet niet wat die met de stevigheid van de bevestiging doet.

4) Helemaal ingrijpend : Je kan altijd een extra mannetje boven het bestaande mannetje lassen :?

5) Ik kan het gewoon zo laten :roll:


------

ff een vraag aan diegenen die naar het Canyon testcentrum in Heerlen gaan.

Als je eraan denkt, zou je dan bij de aanwezige Al fietsen de ruimte van de achterrem tot de band eens willen checken ;) Want ik zou dit verhaal toch weleens willen verifiëren :|

Re: Canyon topic

Geplaatst: 23 jun 2011 17:07
door perrush
en mijn reply richting Heerlen :
Peter,

Helemaal blij met de uitleg ben ik toch niet, al zal ik ze voor lief moeten nemen. Een afstand van 2mm tussen band en onderkant rem is gewoon te weinig, punt andere lijn.

1 ding zit me toch niet lekker. De afstand tussen mannetje en band is 6 mm, geen 2.5 mm zoals jij zegt. Als hij 2.5 mm had geweest dan was de rem gewoon niet te monteren geweest.
Wanneer de rem gemonteerd wordt komt deze lager dan het mannetje te hangen, waardoor de afstand van 6 mm naar 2 mm verkleind. Dit doet me een beetje vermoeden dat de hoek van het gaatje in het mannetje niet helemaal juist is (of althans beter had kunnen zijn).

Je kan best het mannetje laag hangen om verhoogde stabiliteit (als dit dan al zo'n verschil maakt), maar daarom hoeft de hoek waarmee de rem op het mannetje staat er nog niet voor te zorgen dat de rem lager komt dan het mannetje. Dit heeft volgens mij geen enkel nut. Goede remmen zijn meer dan stijf genoeg.

Voorlopig kan ik niets doen en laten we het zo maar. Maar als ik eens in de buurt van Heerlen kom, spring ik zeker eens in de showroom binnen. Wil zelf wel eens kijken of de rem bij alle alu fietsen zo scherp afgesteld staat ;)

Greetz
Stefan

Re: Canyon topic

Geplaatst: 23 jun 2011 17:15
door carldv
welke maat heb je? ik ga zometeen meten op welke afstand bij mijn frame het tussenstuk is gelast. heb zelf maat 58. er stond een campa athena remhoef op en ik had geen probleem.
gelijk heb je, het is een super frame. ik ben omwille van een rugprobleem (tijdelijk?) overgestapt op spec roubaix (super comfortabele geometrie)
ik droom dagelijks van de dag dat mijn rug beter is en ik mijn ultmate al terug kan monteren. is gewoon een volbloed racemachien. Phil Gilbert heeft niet voor niets lang met dit frame gereden en gewonnen!

Re: Canyon topic

Geplaatst: 23 jun 2011 17:30
door carldv
bij mij is de onderzijde van het boorgat van het tussenstuk (of hoe je het ding ook mag noemen) exact op 13,5 cm afstand van de staande buis. zoals gezegd bij maat 58. als de maat overeenkomt heb je een vergelijkingspunt. Ik denk wel dat je de rem best demonteert om goed te kunnen meten

Re: Canyon topic

Geplaatst: 23 jun 2011 17:46
door perrush
carldv schreef:bij mij is de onderzijde van het boorgat van het tussenstuk (of hoe je het ding ook mag noemen) exact op 13,5 cm afstand van de staande buis. zoals gezegd bij maat 58. als de maat overeenkomt heb je een vergelijkingspunt. Ik denk wel dat je de rem best demonteert om goed te kunnen meten
ik heb een 56, dus dat is altijd lastig meten. De ruimte tussen band en rem is wel makkelijk te maten. Neem een inbus en kijk welke maat nog tussen band en rem kan. Bij mij ging 3 mm er niet tussen.

Re: Canyon topic

Geplaatst: 23 jun 2011 18:19
door carldv
jammer. zoals gezegd mijn kader staat gedemonteerd. ben er echt wel zeker van dat met conti grand prix er meer dan genoeg ruimte was.

Re: Canyon topic

Geplaatst: 23 jun 2011 20:14
door Kapott0
Hier ook maar eens een foto van mijn Canyon:

Frame voor assemblage:
Afbeelding

Canyon na assemblage:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Momenteel zitten er 2 Tacx Tao bidon houders op en zijn de stickers van de velgen.

Re: Canyon topic

Geplaatst: 23 jun 2011 21:31
door jasperr
@perrush;

Bij mijn AL met Dura-Ace 7800 remhoeven is de ruimte tussen band (4000S 23mm) en remhoef zo'n 5 mm. En de ruimte tussen het mannetje en de band is zo'n 7,5 mm.

Re: Canyon topic

Geplaatst: 23 jun 2011 21:44
door yoda
@ Kapott0 Nice! Ik heb zelf ook een slx. Rijd als een zonnetje

@ de rest. Heb net ook ff gekeken naar mijn achterrem op mijn SLX en daar zit mijn record rem ook op zo'n 2 a 3 mm van de band. Ik heb er verder geen last van.

Re: Canyon topic

Geplaatst: 23 jun 2011 23:13
door perrush
@ Jasper en Yoda : Net zoals Peter zei. Sram en Campa zitten iets dichter dan Shimano