Tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13907
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat is de vraag, soms gaat het goed en soms niet......
Als de band voldoende strak om de velg gaat en je niet meer dan 5 a 5,5 bar rijden, zal het best goed gaan.
Andere kant zou ik er ook niet mee de bergen ingaan.
Als de band voldoende strak om de velg gaat en je niet meer dan 5 a 5,5 bar rijden, zal het best goed gaan.
Andere kant zou ik er ook niet mee de bergen ingaan.
Volgens mij kan dat gewoon.
Ik heb het ooit nagevraagd bij Yoeloe waar ik mijn carbon China velgen had gekocht en die zei, geen probleem.
Ook mijn Bora's rijd ik nu al jaren tubeless zonder enig probleem. Officieel kan dat ook niet, maar ik heb er inmiddels ook zeker 20 cols mee afgedaald.
Ik heb het ooit nagevraagd bij Yoeloe waar ik mijn carbon China velgen had gekocht en die zei, geen probleem.
Ook mijn Bora's rijd ik nu al jaren tubeless zonder enig probleem. Officieel kan dat ook niet, maar ik heb er inmiddels ook zeker 20 cols mee afgedaald.
Mijn eerste carbonwielen van CSC in 2014 waren niet tubeless geschikt maar heb deze gewoon met tubelesstape geschikt gemaakt voor tubelessbanden, toentertijd nog de UltremoZX van Schwalbe, daarna de One, Pro One maar ook de Fusion 3 en 5 van Hutchinson. In totaal meer dan 30.000 km zonder problemen met die wielen gereden met een maximale bandendruk van 7 bar.! Inmiddels vervangen voor .carbonwielen van CSC die nu wel tubeless ready zijn.NuitKor schreef: ↑04 okt 2021 15:16Kan je een gewone clincher (carbon) tubeless maken en is dat dan voldoende veilig? Ik zou best mijn clincher van farsports proberen tubeless te maken als dat veilig kan.
Ook de aluminium velg van de Fulcrum Quattro die niet tubeless ready is heb ik met tubelesstape geschikt gemaakt voor tubelessbanden en daar ook zo'n 20.000 km mee gereden.
Wat is voldoende veilig? Een klapband met een gewone buitenband is net zo gevaarlijk als een van de velg aflopende tubelessband. Dat laatste zal zowiezo eerder gebeuren bij een niet tubeless ready velg dan bij een tubeless ready velg, doch is geen garantie dat het bij een tubeless ready velg niet kan gebeuren. Alles hangt samen met een goede combinatie velg en band.
Btw, voor tegen het van de velg lopen van de band bestaan er nu zgn. liners die in de tubelessband worden gemonteerd waardoor deze bij het leeglopen enigszins opgevuld blijft door de kunststof massa van de liner.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Correct me if I'm wrong maar volgens mij is de wang van tubeless banden veel steviger dan van gewone banden.
If it's not fixed, it's broken.
Een gewone band is idd niet zomaar luchtdicht, alhoewel de latex er wel voor kan zorgen. maar omdat een tubelessband veel steviger is in de rand zal een niet tubelessband gewoon van de velg afschieten, dus niet doen.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Even mijn allereerste tubeless strubbelingen posten.
Materiaal:
Velg: Reynolds AR
Ventielen: Alie (80mm)
Velglint: ?reeds aanwezig (lichtblauw)
Band: Hutchinson Fusion TR 25mm
Pomp: voetpomp (Topeak Joeblow).
Hulpmiddel: Dreft afwasmiddel.
Tijdsbeslag: 3 dagen.
(Geen CO2 patroon of compressor hoeven te gebruiken)
Moraal van het verhaal: de aanhouder wint!
-Ter aanvulling: mijn niet tubeless banden zijn altijd met moeite uit de velgwand te krijgen-
Ik heb voor de Hutchinson gekozen vanwege het installatiegemak (:-)). De band meet vlak na installatie 28,1 mm op de velg (die intern 19mm breed is).
Stap 1- Ventiel monteren, kern eruit. Band eromheen. Pompen. Duimen erop, sneller pompen....Kansloos. Lekt aan alle kanten (tussen band en velg).
Stap 2- Ventiel er uit, binnenband erin. Pompen tot 8 bar. Geen klik te horen. Voorzichtig biba leeg laten lopen. Band zit nu wel vast in velg.
Stap 3- Biba eruit (velg los aan 1 kant), extra stickertje geplakt op ventielgat, ventiel er weer in pompen...gaat beter - pomp slaat uit tot 1 a 1,5 bar, maar krijg hem niet vast. Dit in diverse varianten met druk op diverse plaatsen geprobeerd. Ships...ventielkern zit er nog in. Ventielkern eruit. Zijkanten met Dreft behandeld.
Stap4. Pompen, pompen, sneller pompen, druk geven. nog sneller pompen En yes: 1 bar, 2 bar, 3, 4,... 7 bar. Geen klik gehoord. 2 uurtjes laten staan. Band blijft op spanning.
Stap 5. Pomp eraf. Band lost meteen aan de kant waar biba eruit is gegaan. Ventielkern erin
Stap 6. Zie stap 4. Pompen als een beest. en warempel. Na het eerste gesis, vult de band zich langzaam maar zeker met lucht. 8 bar.
Stap 7. Controle. 12 uur later, drukverlies 1 bar. hmmm. Voorzichtig leeg laten lopen. Zijkant lost weer als de druk onder de 2 bar geraakt,
Stap 8 .Stap 6 enkele malen herhaald. Het lijkt wat makkelijker te gaan. Drukverlies over 24 uur nu 0,5 bar. (van 8 naar 7). (band laat nog steeds los bij leeglopen)
Stap 9. Afvullen met latex (40ml),
Stap 10. Alle frustraties met rondje tegenwind eruit getrapt (veel PR's vanwege de lage rolweerstand natuurlijk haha).
Stap 11. Deze winter maar beter niet met een lekke band langs de kant staan!!!
Het is mij een raadsel waarom de band niet in de velg klikt ook niet bij hoge druk.
Materiaal:
Velg: Reynolds AR
Ventielen: Alie (80mm)
Velglint: ?reeds aanwezig (lichtblauw)
Band: Hutchinson Fusion TR 25mm
Pomp: voetpomp (Topeak Joeblow).
Hulpmiddel: Dreft afwasmiddel.
Tijdsbeslag: 3 dagen.
(Geen CO2 patroon of compressor hoeven te gebruiken)
Moraal van het verhaal: de aanhouder wint!
-Ter aanvulling: mijn niet tubeless banden zijn altijd met moeite uit de velgwand te krijgen-
Ik heb voor de Hutchinson gekozen vanwege het installatiegemak (:-)). De band meet vlak na installatie 28,1 mm op de velg (die intern 19mm breed is).
Stap 1- Ventiel monteren, kern eruit. Band eromheen. Pompen. Duimen erop, sneller pompen....Kansloos. Lekt aan alle kanten (tussen band en velg).
Stap 2- Ventiel er uit, binnenband erin. Pompen tot 8 bar. Geen klik te horen. Voorzichtig biba leeg laten lopen. Band zit nu wel vast in velg.
Stap 3- Biba eruit (velg los aan 1 kant), extra stickertje geplakt op ventielgat, ventiel er weer in pompen...gaat beter - pomp slaat uit tot 1 a 1,5 bar, maar krijg hem niet vast. Dit in diverse varianten met druk op diverse plaatsen geprobeerd. Ships...ventielkern zit er nog in. Ventielkern eruit. Zijkanten met Dreft behandeld.
Stap4. Pompen, pompen, sneller pompen, druk geven. nog sneller pompen En yes: 1 bar, 2 bar, 3, 4,... 7 bar. Geen klik gehoord. 2 uurtjes laten staan. Band blijft op spanning.
Stap 5. Pomp eraf. Band lost meteen aan de kant waar biba eruit is gegaan. Ventielkern erin
Stap 6. Zie stap 4. Pompen als een beest. en warempel. Na het eerste gesis, vult de band zich langzaam maar zeker met lucht. 8 bar.
Stap 7. Controle. 12 uur later, drukverlies 1 bar. hmmm. Voorzichtig leeg laten lopen. Zijkant lost weer als de druk onder de 2 bar geraakt,
Stap 8 .Stap 6 enkele malen herhaald. Het lijkt wat makkelijker te gaan. Drukverlies over 24 uur nu 0,5 bar. (van 8 naar 7). (band laat nog steeds los bij leeglopen)
Stap 9. Afvullen met latex (40ml),
Stap 10. Alle frustraties met rondje tegenwind eruit getrapt (veel PR's vanwege de lage rolweerstand natuurlijk haha).
Stap 11. Deze winter maar beter niet met een lekke band langs de kant staan!!!
Het is mij een raadsel waarom de band niet in de velg klikt ook niet bij hoge druk.
Gazelle Trendy 7 speed, RVS velgen
-
- Forum-lid
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 19 mar 2016 13:55
Is de band wel geschikt om tubeless te rijden?
Het lijkt er gewoon uit te zweten.
Het lijkt er gewoon uit te zweten.
WTB banden? Is normaal...
Kan iemand mij het verschil vertellen tussen Tubeless wielen die hooked en hookless zijn en wat zou ik voor een setje voor gravel (maar die ook prima op de weg kunnen) het beste kunnen kiezen? Dus er zou naast gravel banden ook wel racebanden (met iets meer bar) om moeten kunnen.
Ik geef toe, heb google nog niet gebruikt.
Ik geef toe, heb google nog niet gebruikt.