Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubes for Dummies

morti
Forum-lid

morti 14 mar 2011 23:13

Ik heb een +-6 maanden niet gereden op de tubbes en ze zijn ook niet meer op druk gezet. Moet ik ze er nu terug af halen en opnieuw lijmen? Of mag ik er zo weer mee beginnen te rijden ? ps de pot met lijm heeft in de garage gestaan en daar heeft onder 0 geweest moet ik nu ook nieuw lijm kopen ?

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 15 mar 2011 02:41

Hoi,

Rij maar.
Maar koop later geen pot lijm meer maar gewoon enkele tubes lijm....

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

morti
Forum-lid

morti 15 mar 2011 16:05

fdegrove schreef:Hoi,

Rij maar.
Maar koop later geen pot lijm meer maar gewoon enkele tubes lijm....

Ciao, ;)

ja dat bedoeld ik :)

antaresf
Forum-lid

antaresf 17 mar 2011 22:22

Even geleden deze tube geplakt. Nadat ik ook al tubes ( voor 1e maal ) op men andere set had geplakt.. 1e set zonder problemen.

Nu zag ik bij deze set dat ze langs ene kant toch niet goed tegen de velg kwamen en bijgevolg dus niet goed vastzaten. Nochtans 2 a 3 dagen op velg gezet zonder lijm en op druk .. voor de vorm.
Iemand idee hoe dit zou komen?

De tube er toch maar terug afgehaald. Mag ik deze nu opnieuw lijmen zonder die resten ( zie foto ) eraf te halen?
hoeveel lagen? 1 op tube en 1 op velg?

Afbeelding
Focus Izalco Team 2011 3T Team Campa SR 2011 Campa Bora two 2011

eric69
Forum-lid

eric69 18 mar 2011 00:54

Hallo,

Moeilijk te zeggen van een foto....
Ik zou persoonlijk de velg in ieder geval niet geheel lijmvrij maken, maar wel zo goed als mogelijk "schoon" maken. Even ontvetten met wat aceton, daarna laag lijm aanbrengen(je tube had je inmiddels al voorgelijmd).
Je moet niet te spaarzaam zijn met je lijm en vooral goed lijmen rondom het ventielgat. Een tweede lag lijm die je het best de dag erna aanbrengt, kan zeker geen kwaad. Vergeet vooral niet dat ook de randen van je velg(dus daar waar je tube aan de buitenzijde aan de velg zit) goed van lijm voorzien zijn.
Mocht dit probleem zich vaker voordoen, dan let vooral op het ontvetten van je velg en eventueel het heel licht opschuren met fijn schuurpapier van je velg.(voorzichtig!!!)
Normaal gesproken is dit niet nodig bij carbonvelgen, maar ik heb dit in het verleden ook al wel eens gehad en lichtjes opschuren hielp toen wel.
Nadat je tube om de velg ligt, met je lichaamsgewicht druk uitoefenen op het wiel en over vloer rollen.
Een tubevelg geheel lijmvrij maken doe ik vrijwel nooit. Mijns insziens heeft dit geen voordeel voor het uiteindelijke resultaat. In al die jaren dat ik met tubes rondrij , heeft er nog nooit een tube losgelaten.
Gebruik Mastik'One, is het beste wat ik tot nu toe heb geprobeerd.
Succes!

Grtz, Eric

eric69
Forum-lid

eric69 18 mar 2011 00:59

Hallo,

Nog even voor de goede orde:
Je tube vooral niet gaan schuiven over de velg bij het er opleggen,
Maar er echt overheen tillen( zeker op het einde van belang), anders schuif je een gedeelte van je tubelijm er zo vanaf en krijg je zeer zeker een minder goede hechting....

Grtz, Eric

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 18 mar 2011 01:18

Hoi,

In dit geval begin je liever van voor af aan opnieuw.
De hechting is gewoon te willekeurig wat duidt op een onvoldoende ontvette velg en/of lijm die onstabiel is....
Dat kan namelijk ook gebeuren maar dan wel door de gebruiker die ondoordacht chemicalieen toevoegt bv.....

Een carbonvelg mag je best wel eens met een schuursponje aanpakken, je wil die echt wel vrij van "mold release". Vaak Teflon en soortgelijke anti-adhesiven...
AntaresF schreef:Even geleden deze tube geplakt. Nadat ik ook al tubes ( voor 1e maal ) op men andere set had geplakt.. 1e set zonder problemen.

Nu zag ik bij deze set dat ze langs ene kant toch niet goed tegen de velg kwamen en bijgevolg dus niet goed vastzaten. Nochtans 2 a 3 dagen op velg gezet zonder lijm en op druk .. voor de vorm.
Iemand idee hoe dit zou komen?

De tube er toch maar terug afgehaald. Mag ik deze nu opnieuw lijmen zonder die resten ( zie foto ) eraf te halen?
hoeveel lagen? 1 op tube en 1 op velg?

Ciao, ;)

Afbeelding

misternochain
Forum-lid

misternochain 24 mar 2011 21:17

Ik heb mijn wielsetje nu anderhalf jaar, ik heb er niet immens veel kilometers mee (in de winter rij ik met andere wielen) dus de tubes zien er nog goed uit. Is het nodig ze na x aantal tijd te herlijmen?? Of eens geplakt is goed?
Ik 'bewaar' ze in de garage neerliggend, dat de tube niet op de grond drukt ofzo.
Stevens SLC Team Ultegra SL

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 26 mar 2011 01:31

Hoi,

Controleer gewoon de staat van de lijm door de tube te proberen wegdrukken via de zijkant van de velg.
Wanneer de lijm niet langer elastisch is dan merk je dat wel en is het tijd voor een nieuw laagje lijm.

Dit kan best een jaartje of twee duren al naargelang.

Ciao, ;)

smartfella
Forum-lid

smartfella 20 mei 2011 18:30

Ik heb thuis een tube liggen, een veloflex criterium waar ik mee gevallen-geschoven ben. Daardoor is er over een lengte van 2-3cm een beetje meer loopvlak weg in vergelijking met de rest van mijn tube (dat normaal is afgesleten).

De velg was rijp voor de vuilbak, maar de tube heb ik nog steeds. Zou ik deze nu gewoon op mijn nieuwe wielen lijmen? Of zou ik deze toch als reservetube bewaren?
Enerzijds vind ik het zonde om die tube zomaar opzij te leggen. En ik denk ook niet echt dat die 2/10 van een mm echt verschil zouden maken. Maar anderzijds ben ik toch echt eens benieuwd naar jullie meningen.

Dus==> de tube opnieuw lijmen? Of als reservetube houden?
http://img202.imageshack.us/img202/636/profielfoto2.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 21 mei 2011 03:09

Hoi,

Als je geen probleem ziet in rondrijden met een reserveband die rijdt als een ei?

Ciao, ;)

smartfella
Forum-lid

smartfella 21 mei 2011 14:16

Er staat zeker en vast geen bult op, dat is niet het probleem. De Tube is echt nog perfect rond. Enkel is deze geschaafd op het loopvlak zelf.
http://img202.imageshack.us/img202/636/profielfoto2.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie