Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Gebruik jij een helm?

janbianchi
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 16 apr 2006 15:23

janbianchi 22 sep 2008 21:46

Ik draag altijd mijn helm, ben het nu gewend en voel dat ding niet meer zitten op mijn hoofd.

eland
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 sep 2008 13:16

eland 26 sep 2008 13:24

I'd rather look like an idiot, then die like one...
Altijd met een helm op mn fiets!

hermanvanvoorschoten
Forum-lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 25 jun 2007 21:46

hermanvanvoorschoten 26 sep 2008 13:35

Ik heb nog nooit zonder helm gefietst. Zelfs bij korte ritjes en hersteltrainingen, ook in lange beklimmingen. De enige trainingen waarbij ik geen helm draag is wanneer de fiets in de tacx staat!
Het is altijd feest op de Laen

edwin01
Forum-lid
Berichten: 1778
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

edwin01 26 sep 2008 14:18

Die van mij heeft zijn geld weer opgebracht tijdens de Fiets testdag vorige week vrijdag.... Mijn hoofd heeft de klap overleefd, de boom waarschijnlijk niet....
Van de week de geknakte helm (Giro Ionos) terugsturen naar de winkelier voor de coulance-regeling.....

jlintl
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 mei 2007 13:13

jlintl 16 nov 2008 16:46

inmiddels altijd met helm - die dinger zien er goed uit, en je voelt ze ook niet meer.

moet wel toegeven: in de winter als het koud is, heb ik er moeite mee, want dan moet je zo'n lelijk oorwarmer ding eronder aan - en dat ziet er echt niet uit....

deboefvanparma
Forum-lid
Berichten: 746
Lid geworden op: 01 okt 2007 14:49

deboefvanparma 16 nov 2008 17:13

jlintl schreef: moet wel toegeven: in de winter als het koud is, heb ik er moeite mee, want dan moet je zo'n lelijk oorwarmer ding eronder aan - en dat ziet er echt niet uit....


Maak niet graag reklame, maar ik heb van Santini een mutsje (kijk op hun web site onder prodotti 365) dat comfortabel onder de helm te dragen is. De oren zijn daarbij afgedekt.
De fiets: de ultime ontmoetingsplek
klimgeit

janom
Forum-lid
Berichten: 212
Lid geworden op: 30 okt 2004 20:53

janom 17 nov 2008 19:27

hoi

wel aardig om dit allemaal eens door te lezen!

Ik fiets vanaf mijn 12e (1982) en kom dus uit de tijd van de worstenhelmen en het zonder helm rijden buiten wedstrijden. Dat was niet meer dan normaal toen en niemand die je er op aan keek! Volgens mij niemand die er ook echt mee bezig was?

Op dit moment is het alsof je niet eens meer een stukje kan gaan fietsen zonder helm en dat vind ik wat overdreven.
Tuurlijk, een helm is veiliger dan zonder, en zelfs ik rij nu bijna altijd met een helm!

Maar wat denk je van woon-werk verkeer fietsers?? Dat is net zo link soms als met de racefiets! En vallen met 60 p/u of 20 p/u kan allebei levensgevaarlijk zijn of gelukkig net niet. Dus zou iedereen met helm moeten toch?

Ik denk, zoals iemand hier al zei, je ten eerste je verantwoordelijkheid als wielrenner (fietser) moet nemen wat betreft je (kwetsbare) plek in het verkeer!!
Als iedereen dat zou doen zou dat idd al een veel veiliger maatregel zijn dan welke helm dan ook. Niet dat die helm nu af kan!

Voorbeeld: soms zie ik mijn oude wielerclub van mannen dik in de 30 en 40, dus volwassenen, als een sliert malloten door het verkeer racen midden in de stad of bij het oversteken!!! Werkelijk levensgevaarlijk!!! Bij de club is er wel helmplicht, maar ik denk dat ze een andere plicht verzaken, nl. dat je je plaats moet weten in het verkeer!!

Ik vind dat iedereen voor zich uit moet maken helm of geen helm, maar ik vind dat iedereen op zijn minst verantwoordelijkheid moet tonen als verkeersdeelnemer op de eerste plaats!

klontje
Forum-lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 14 okt 2007 22:09

klontje 20 nov 2008 18:21

@janom, helaas heb je niet altijd zelf in de hand wat er in het verkeer gebeurt. Ik draag ALTIJD een helm, je helmen van tegenwoordig zijn zo comfortabel dat je er niet of nauwlijks last van heb, dus de vraag is beter, waarom geen helm dragen?

janom
Forum-lid
Berichten: 212
Lid geworden op: 30 okt 2004 20:53

janom 20 nov 2008 20:06

tja dat is ieders eigen keuze denk ik, en vind ik.

een helm kan idd geen kwaad! Maar blijf wel vinden dat de laatste jaren er een overdreven aandacht voor is. Eigenlijk zou deze thread over helm dragen of niet ook niet hoeven te bestaan, omdat het dragen van een helm iets is wat je voor je zelf besluit te doen of juist niet, zonder dat we dat breed moeten bediscussieren hier.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6082
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 20 nov 2008 20:34

janom schreef:....omdat het dragen van een helm iets is wat je voor je zelf besluit te doen of juist niet, zonder dat we dat breed moeten bediscussieren hier.

Ik vind dit niet helemaal waar. Het heeft wel degelijk zin om erover te disusieren. Als het dragen van een helm helemaal geen gesprekstof meer is, dan gaat iedereen voor zichzelf bepalen wanneer je wel en wanner je geen helm draagt.

vragen als:
"misschien moet ik toch maar een helm gaan dragen?" OF
"wat is het nu van een helm tijdens een klim" OF
"wel of geen helm dragen in het donker?"
"moet een helm verplicht worden binnen een vereniging?" OF
"draven we met zij allen niet een beetje door?"
Kun je niet zomaar zelf beantwoorden. Ideeen en ervaringen van anderen zijn welkom. Juist door erover te discusieren houdt je elkaar alert.
Live fast; die young. mijn blog

janom
Forum-lid
Berichten: 212
Lid geworden op: 30 okt 2004 20:53

janom 20 nov 2008 21:55

tot een bepaalde hoogte heb je zeker gelijk, nu is het toevallig dat ik 98% van de keren dat ik fiets er een draag maar de keuze is aan me myself and I!

Wat ik hier veel lees is dat je knettergek moet zijn om er geen te dragen.
Ik las zelfs eens dat mensen onderweg zeer verontwaardigd er op aangesproken worden dat ze geen helm droegen.
Voor en tegens, overwegingen zijn ok, maar een belerende toon helpt niet om mensen over de streep te trekken.

Daarnaast ben ik er wat veiligheid van overtuigd dat veel recreatieve fietsers/renners er allereerst eens mee zouden moeten beginnen zich te realiseren dat ze op de openbare weg rijden. Buiten het feit dat we idd zoals eerder aangehaald niet alles zelf in de hand hebben, zou dat al een stuk schelen om de algehele veiligheid te vergroten.

Een onderzoek in engeland wees uit dat het invoeren van helmplicht voor fietsers minder effectief zou zijn dan een algehele vergroting van de verkeersveiligheid door allerhande maatregelen.

Dat een helm ten allen tijde risicobeperkend is staat buiten kijf.
Een helm is altijd wel handig natuurlijk. Zag laatst een marathondeelnemer die zwaar op zijn hoofd was gevallen!! Ik bedoel maar.

Maar gezien niels alberts miltscheuring moeten we wellicht ook aan de maag/nierbeschermers.
Klinkt wat cynisch, maar ik geef maar aan...

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 21 nov 2008 09:51

Me myself and I;
Jaja ik kan je vertellen dat een ambulancemedewerker gemotiveerder is als hij slechts wat fiets/helm onderdelen bij elkaar moet vegen dan wanneer hij de hersentjes bij elkaar moet frommelen.

En zo'n Engels onderzoek zegt natuurlijk helemaal niets. Zoiets simpels (wel of geen helm) te gaan vergelijken met zoiets groots, ongrijpbaars, oncontroleerbaars als een algehele verkeersveiligheid.

Plaats reactie