Rose (voorheen Red Bull)
ik zeg daar niet dat ik het niet kan, maar oke ik kan t niet (komt vooral omdat ik het gereedschap niet heb en het nog nooit heb geprobeert). ik had altijd iemand bij de vereniging die mij hielp met dat soort dingen.
Disclaimer: deze post is met de grootst mogelijke zorg opgesteld, taal en spelfouten onder voorbehoud.
Foosho schreef:Ik zat te denken, kleven er (grote) nadelen aan een compact 50/34 met een 11-23, dit lijkt toch enorm op een normale double (met 12-25)?
[Als je dan naar de bergen gaat, zet je de kransjes om naar 12-27 oid]
Idd
Groet,
Mike
Mike
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
mike biker schreef:Foosho schreef:Ik zat te denken, kleven er (grote) nadelen aan een compact 50/34 met een 11-23, dit lijkt toch enorm op een normale double (met 12-25)?
[Als je dan naar de bergen gaat, zet je de kransjes om naar 12-27 oid]
Idd
Qua uiterste komt het wel overeen, maar al wel eens nagedacht op wat voor een snelheid je normaal in Nederland de meeste km's maakt? Dan rij je op de 39 en achter 15-16-17. En dan zit je (als je geen bladen wilt wisselen) met je compact te prutsen omdat de 34 te klein is en de 50 te groot. Ik vind het gat tussen 34 en 50 eigenlijk ook te groot, er is nauwlijks overlap tussen de bladen, wat resulteerd in meer schakelen met je voor-derailleur.
Ik heb nu +/- 1500 km ervaring met een standaard 50/34 T crankstel. Het verschil van 16T is inderdaad te groot. Als je van het vlakke op 50T onder aan de heuvel overschakelt naar de 34T dan kom je veel te licht uit, en moet je achter gelijk 2 of 3 kransjes afschakelen, maar ben je wel uit je ritme. Ik denk dat 50/38T een betere verhouding is, maar kom je in de bergen weer te kort, en moet je toch weer de 34T monteren. Dit is voor mij geen probleem, wil of kan je niet sleutelen is er maar een alternatief Triple.
Bikes&Coffee What else?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
TA bladen zijn inderdaad uitstekend. Rijd zelf op 't vlakke met 50/40@12-23, Limburg met 50/40@12-27 en in de Ardennen/Alpen met 50/34@12-27. Dat verwisselen van een voorblad kost me hooguit 3 minuten en is meteen de uitgelezen mogelijkheid de boel even goed te poetsen. Natuurlijk is een triple handiger, maar ik vind het er gewoon NIET uitzien.
Het maakt inderdaad niet veel uit, vul de berekeningen maar eens in.
Maar een kleiner binnenblad = eerder naar het buitenblad schakelen. Hoe groter het binnenblad, hoe minder je vooraan hoeft te schakelen. De kleinste bruikbare versnelling die ik nu gebruik is 40x13@100 rpm = 38.7 km/uur. Met een 38 wordt dat 38x13@100 rpm = 36.7 km/uur. Daarboven moet je dan naar 't buitenblad.
De reden dat ik een 40 koos, is dat Salden geen 39 meer op voorraad had
Maar een kleiner binnenblad = eerder naar het buitenblad schakelen. Hoe groter het binnenblad, hoe minder je vooraan hoeft te schakelen. De kleinste bruikbare versnelling die ik nu gebruik is 40x13@100 rpm = 38.7 km/uur. Met een 38 wordt dat 38x13@100 rpm = 36.7 km/uur. Daarboven moet je dan naar 't buitenblad.
De reden dat ik een 40 koos, is dat Salden geen 39 meer op voorraad had
