Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Montage van mijn Scott CR1

Gebruikersavatar
ts-biker
Forum-lid
Berichten: 1587
Lid geworden op: 25 jan 2005 14:21
Locatie: Liedekerke
Contact

Gebruikersavatar ts-biker 07 jun 2007 17:11

j o r r i t schreef:
ajtb schreef:Hallo TS biker
Ik heb met veel interesse de bouw van jouw cr1 gelezen en ik moet zeggen dat er veel van leer .
Maar ik heb een vraag, Ik heb ook een cr1 maar dan een pro uitvoering
Nu zie ik bij mijn fiets tussen de voorvork en de onderkant frame zit een speling
van ongeveer ander half tot twee millimeter speling is dat wel goed???
Ook maakt de voorkant lawaai als je over klinkerwegen gaat.

alvast bedankt groetjes André


Ik zou mn balhoofdstel maar iets strakker draaien als ik jou was.


het lijkt me idd wat speling te zijn die je makkelijk wat kan bijstellen met de expander.
Boutjes losdraaien v/d stuurpen, expander handvast aandraaien (dus ook niet "te" strak) en dan de 2 boutjes v/d stuurpen terug vastzetten

:d

ajtb
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 26 feb 2007 21:29

ajtb 07 jun 2007 18:03

Bedankt voor de snelle reactie,
ze zeggen ook dat je het kunt merken als je de voorwiel vast zet met de rem en dan heen en weer duwt met het stuur klopt dat.
Deze fiets is nog geen half jaar oud en er zit nog geen 1000 km op
mag dit dan al gebeuren ?

groet André

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 07 jun 2007 18:05

Ja, het vet is gewoon uit het balhoofd gedrukt en dan moet je het balhoofd weer wat strakker zetten. Het is heel normaal, je had alleen eigenlijk al veel eerder dat balhoofd strakker moeten zitten. Als je zo door rijdt is zijn de lagers zo versleten.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

ajtb
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 26 feb 2007 21:29

ajtb 07 jun 2007 20:11

bedankt voor jullie reactie
Ik heb de fietsenmaker gebeld maar die is te druk om me even te helpen .
Maar ik wil dit weekend wel een tour fietsen.
Dus ik moet zelf aan de slag.
Nu ben ik niet al te techisch maar is het echt zo makkelijk zoals
hier boven is geschreven want ik ben gauw bang om iets verkeerd te doen.

groet André

gerbenke
Forum-lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 25 apr 2007 21:15

gerbenke 07 jun 2007 21:38

Hier kun je echt niks mis aan doen, kwestie van 3 boutjes los, en weer vast draaien.

Gewoon niet té gek gaan doen, en de bovenste bout niet muurvast zetten. Het stuur moet nog gewoon soepel kunnen draaien.

Edit-Als je het toch niet aandruft kun je gewoon even langs de fietsenmaker hoor, is maar 30 sec. werk. Daar maakt hij wel even tijd voor.

miquelito
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 jul 2008 18:47

miquelito 22 jul 2008 00:50

Mooi om te lezen TSBiker!
Heb veel gehad aan de uitleg over het tapen van je stuur, is bij mij nu echt prachtig geworden, al zeg ik het zelf. ;)

Zou je mij ook het document willen mailen?
miquelito85@hotmail.com

Alvast bedankt!
Groeten Michiel

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3092
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 23 jul 2008 01:30

Sharkman schreef:Dit heeft niets met smering te maken (standaard Shimano en Campa kabels mogen niet eens gesmeerd worden. Dit probleem duidt meer op het feit dat de binnenkabel ergens langs schuurt. Als de kabels slordig of schuin af zijn gesneden knelt de stalen mantel de binnenkabel vaak af waardoor de binnenkabel moeizamer beweegt. Motto: gebruik goed snijgereedschap (tang van Shimano of die van Parktool is erg goed) en slijp de geknipt kabels voor montage haaks.


Zag toevallig dit al weer wat oudere berichtje, maar shimano levert zijn kabels toch standaard al gevet af ? Dwz de buitenkabels zijn volgespoten met vet. In ieder geval bij de Dura Ace is dit het geval.

levileripheimer
Forum-lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 22 sep 2008 11:43
Locatie: Enschede

levileripheimer 04 dec 2008 00:23

Miquelito schreef:Mooi om te lezen TSBiker!
Heb veel gehad aan de uitleg over het tapen van je stuur, is bij mij nu echt prachtig geworden, al zeg ik het zelf. ;)

Zou je mij ook het document willen mailen?
miquelito85@hotmail.com

Alvast bedankt!
Groeten Michiel


Echt een mooi topic dit idd. Wou echter net een stuurlintje om m'n stuur gaan wikkelen en nu zie ik dat de foto's opeens zijn verdwenen :( . Die keren vast niet weer terug helaas.

perik
Forum-lid
Berichten: 3010
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 04 dec 2008 10:38

LeviLe®i©pheimer schreef:
Echt een mooi topic dit idd. Wou echter net een stuurlintje om m'n stuur gaan wikkelen en nu zie ik dat de foto's opeens zijn verdwenen :( . Die keren vast niet weer terug helaas.


Voor instructies en uitleg kun je ook altijd op de Parktool website terecht:
http://parktool.com/repair/readhowto.asp?id=71

levileripheimer
Forum-lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 22 sep 2008 11:43
Locatie: Enschede

levileripheimer 04 dec 2008 16:15

Bedankt voor de tip! Ik had de ene kant van het stuur al gedaan zonder stukjes achter de shifters te willen plakken, maar dit ging niet helemaal goed. Met als gevolg dat het lint aan de bovenzijde van het stuur verkeerd om gewikkeld zit. Maar ja, ik zie wel hoe lang dit blijft zitten. Aan de andere kant van het stuur maar wel een stukje achter de shifter geplakt en daar zit het lint prima.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27868
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 04 dec 2008 16:43

Als je niet zo ervaren bent met wikkelen, kun je het eerst een keer oefenen door de plakstrip erop te laten zitten. Heb je het een beetje onder de knie, trek je de plakstrip eraf en leg je het lintje nogmaals.

levileripheimer
Forum-lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 22 sep 2008 11:43
Locatie: Enschede

levileripheimer 04 dec 2008 17:31

Ja, idd. Zo had ik het ook gedaan. Alleen kwam ik toen het er echt om ging op de een of andere manier niet goed uit toen ik het lint langs de shifter had gelegd. Maar als je een extra stukje gebruikt, gaat het altijd goed. Alleen die methode schijnt voor amateurs te zijn, las ik hier ;)

Plaats reactie