Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5989
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 13 jul 2014 12:18

Ik kan niet begrijpen dat zulke mensen, geenstijl, een podium krijgen om dit soort holle frasen te mogen ventileren. Het vervelende is ook nog dat er heel veel mensen naar kijken en zo'n mening over gaan nemen. Daardoor creëren ze nog meer onbegrip enz. Waardoor het alleen maar verder uit de hand loopt en de twee kampen beide gevoed worden.

Maar dit is hoe ik er naar kijk. Ik wil vooral niet dat anderen mijn mening voor waar aannemen met alle gevolgen van dien. ;) :D
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
jeroenkuiper
Forum-lid
Berichten: 1090
Lid geworden op: 31 mei 2010 00:20
Locatie: wolvega

Gebruikersavatar jeroenkuiper 13 jul 2014 12:19

https://www.google.nl/maps/@53.051573,6 ... -3pYuA!2e0

ook wel een smal weggetje. Situatie die we allemaal wel eens meemaken, auto kan prima even met 2 wielen door de berm, wij niet. auto kiest ervoor om op de weg te blijven, inschattingsvermogen van de bestuurder is niet goed en zo wordt de fietser gedwongen of de berm in met een valpartij als gevolg of je wordt getikt met de spiegel, fietser kan niet de berm in en wordt dus geraakt door de spiegel.

automobilist gaat door het lint, en actie wordt reactie..

blijft speculatie natuurlijk.
Afbeelding

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 13 jul 2014 13:09

Misschien wordt het tijd voor aangifte tegen geenstijl wegens haatzaaien. Feitelijk voeren diverse media een hetze tegen wielrenners. Facebook heeft hier ook een bedenkelijke rol doordat het dit soort haatzaaien faciliteert.
Met Wilders was iedereen er als de kippen bij om aangifte te doen, wat mij betreft is dit niets anders en past het om aangifte te doen wegen haatzaaien, dit gaat imho verder dan tendentieus en nodeloos kwetsend. Dit is een publieke terechtstelling naar middeleeuws model. En dan maar janken op Geenstijl over moslims die nog in de middeleeuwen leven, he kijk eens in de spiegel GS.

Over het voorval op zich, we zien een boze fietser in beeld, de filmer zelf rept over een tweede aanval terwijl heel duidelijk is dat de filmer in kwestie zelf de confrontatie opzoekt. WTF.

Wat er aan vooraf is gegaan kun je alleen over speculeren en dus speculeer ik dan maar even.
In het fimpje zegt de vrouw dat de fietser bewust tegen de auto is aangereden. Dat is een bizarre stelling aangezien bestuurders automatisch in dit soort situaties een botsing proberen te vermijden. Geen fietser haalt het in zijn hoofd om bewust tegen een auto aan te sturen of het moeten stuntmensen zijn. Een fietser zal per definitie de auto willen ontwijken omdat de fietser bewust maar vooral onbewust weet dat het een oneerlijke strijd is, een mens tegen een auto loopt meestal slechter af voor de mens dan voor de auto. Zelfs bewust tegen een spiegel opfietsen op een racefiets is een groot risico omdat je de impact niet kunt voorspellen en de kans heel groot is dat je languit op het asfalt smakt en als je pech hebt een voertuigwiel nog net even over iets heenrijd.

Ik ben het wel met jeroenkuipers zijn speculatie eens, op google ziet het er inderdaad uit als een smal weggetje met een type berm waar je op sommige stukken niet met je voorwiel in terecht wil komen. Evenmin wil je net op het randje tussen berm en wegdek fietsen, dat ziet er alweer op google ook nogal onbetrouwbaar uit. maar goed, misschien hebben ze net vorige week strak asfalt neergelegd.

Wat ook vreemd is, mensen die daar in die gehuchten wonen zie ik altijd de berm op zoeken als er fietsers (ongeacht het type fietser) naderen. Fietsers krijgen altijd ruim baan omdat veel bestuurders daar ook wel eens zelf fietsen en dus weten dat je als fietser ruimte nodig hebt.

Met die gedachte vraag ik mij af wat er werkelijk gebeurt is.
Lijkt mij eerder een gevalletje van een fietser die aangereden is door een auto waarbij de inzittenden van de auto verhaal zijn gaan halen bij de fietser. omdat hij volgens zeggen tegen de spiegel aangereden is. OF is het dat de auto met zijn spiegel tegen de fietser aangereden is?

Welke rol de politie hier in speelt wordt ook niet duidelijk. Lijkt mij dat de politie op zijn minst zou moeten communiceren dat de fietser wordt gezocht als getuige en niet als verdachte. Of het moet zijn dat de media dat er zelf alvast maar even van gemaakt hebben,

En dan nog even verkeerstechnisch. Als je op een weg een ander auto passeert en je raakt elkaar met de spiegels dan is de mening dat je beide niet genoeg uitgeweken hebt.
In dit geval is het een auto versus een fietser. De fietser is de zwakkere deelnemer en het is aan de bestuurder van een motorvoertuig om hier rekening mee te houden.

Hoe meer ik er over nadenk hoe meer ik zelf het idee heb dat de bestuurder plus inzittenden een bedenkelijk rol spelen en ervoor gekozen hebben om direct de aanval in te zetten vanuit de slachtofferrol.
Het even verhaal halen bij de fietser back fired doordat de inzittenden de confrontatie aangingen met de fietser en het deze keer de inzittenden waren die het onderspit delven daar waar het meestal de fietser is die met letsel een ambulance in geschoven word. En soms natuurlijk de wagen van de begrafenisondernemer omdat autowielen gehakt maken van het menselijk lichaam.

En dan is er natuurlijk nog de kans dat dit een hoax is.
De beelden missen hier en daar geluid wat je erbij zou verwachten.
De vrouw lijkt te worden geslagen maar je hoort niks van impactgeluiden. Ook is het opvallend dat het er op lijkt dat de fietser blijkbaar sneller kan lopen op zijn fietsschoenen met plaatjes dan de filmer.
Of de fietser is een wereldkampioen hardlopen op fietsschoenen of de dame in kwestie loopt op naaldhaken van 10 cm of hoger, anders zo ik niet weten hoe de fietser ook die strijd kan winnen.

Al met al, een zeer vaag en vreemd verhaal met een bedenkelijke rol van mediaclubjes zoals Geenstijl.

roonsmits
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 mei 2013 13:31

roonsmits 13 jul 2014 13:28

In principe maakt het niet uit wie wie nou raakte, als er bij een in eerste instantie relatief klein incident een van de twee partijen op een dusdanige manier reageert (lees: de reactie van de fietser zoals te zien is in het facebook filmpje) is deze compleet out of line.
Als deze meneer met losse handjes zo'n held is om drie mensen (waaronder twee vrouwen (zwak hoor)) te mishandelen dan moet ie ook maar zo'n held zijn om daarvoor verantwoording af te leggen en de consequenties van z'n idiote gedrag te aanvaarden. Wat een misbaksel is die man.

quote="Nicosch"]
Over het voorval op zich, we zien een boze fietser in beeld, de filmer zelf rept over een tweede aanval terwijl heel duidelijk is dat de filmer in kwestie zelf de confrontatie opzoekt. WTF.
[/quote]

Laten we er even vanuit gaan dat de informatie van de mensen in de auto klopt, dan denk ik dat als iemand zojuist geslagen is door een mede weggebruiker (in dit geval de fietser) en ik (en denk ik ook wel andere mensen) die persoon daar toch even willen op aan spreken, dus eigenlijk niet echt een WTF moment toch?

Aan de andere kant, mocht de informatie van de automobilisten niet kloppen (kunnen we nu ook nog niet uitsluiten), dan is de reactie van de fietser nog steeds misplaatst.

En die personen die op geen stijl over alles maar lopen af te geven zijn eigenlijk ook net zulke zwakke mispunten, stoer hoor om lekker anoniem hun idiote gal spuwen, zouden ze ook zo reageren als hun echte naam bij hun posts zou staan? Erg jammer ;-(

Incidenten, ongelukken en vervelende situaties heb je overal waarbij gebruik wordt gemaakt van faciliteiten waar mensen elkaar kunnen tegenkomen, fietsen, skeeleren, auto rijden, paard rijden, schaken, knikkeren, alleen jammer dat sommige van die mensen elkaar het licht niet in de ogen gunnen. Moeten we dan iedere beoefenaar van die activiteiten maar gelijk lynchen?

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 13 jul 2014 14:31

Even puur pragmatisch, als iemand van jouw groepje zojuist het ziekenhuis is ingeslagen door wat nu afgeschilderd wordt als een verschrikkelijke sneeuwman dan loop jij er natuurlijk naartoe om nog even rustig iemand er op aan te spreken. Dan ben je in mijn ogen of heel naïef of levensmoe.
Maar zo ligt het natuurlijk niet want er gaat nog eens stuk verhaal aan vooraf waar wij niets van weten.

Al met al geloof ik helemaal niks van het verhaal dat deze slachtoffers in de media slingeren omdat er gewoon teveel dingen niet kloppen dan wel ontbreken in het verhaal.
Het feit dat de fietser wegloopt en afstand neemt van de situatie bewijst voor mij eerder dat de fietser degene is die zijn hoofd koel houd. Iemand die gewend is problemen met geweld op te lossen omdat ander gedragsrepertoire ontbreekt loopt er niet bij weg maar blijft er op in hakken. De fietser neemt afstand, ergo heeft een uitgebreider gedragsrepertoire

Praktisch over spiegels, bij lage snelheden klappen die in zonder schade. Jammer maar helaas dan.
Als er wel schade aan de spiegel is (dan ga je verhaal halen denk ik zo) dan heeft de bestuurder de fietser met hoge snelheid geraakt en is het een wonder dat de fietser er blijkbaar zonder al teveel kleerscheuren vanaf is gekomen.
De auto zal snelheid gehad hebben evenals de fietser. Vraag mij dan ook af wie hier naar wie toe gereden is. De fietser achter de auto aan, nah denk het niet. Als de auto geen zin had in een confronatie, een beetje gas erbij en je rijd zelfs Froome en Niballi weg. De auto achter de fietser aan klinkt meer zoals het misschien is gegaan.
De fietser ervaart dat als aangereden worden door een auto die vervolgens achter je aankomt.
Dan heb je dus de situatie van(op)jagers in de auto en prooi op of bij de fiets.

Als je even via Google maps kijkt dan zie je dat de weg nogal wat onoverzichtelijke bochten heeft. Mogelijk dat fietser en voertuig ineens oog in oog met elkaar kwamen.

https://www.google.nl/maps/@53.050109,6 ... A0N1Nw!2e0
Oude Norgerweg via Google, sorry, url laat zich niet inkorten door vermoedelijk de @.


Doordat de inzittenden blijkbaar al bij de politie zijn geweest en een aangifte voor de hand ligt hebben ze in ieder geval al voorkomen dat er een zomaar een tegenaangifte ligt.
Dus we krijgen eerst onderzoek en dan op een zeker moment wordt er geseponeerd omdat er feitelijk niet kan worden vastgesteld wat er precies is gebeurt. Wat er overblijft is een filmpje op het web dat een fietser afgeschilderd als een verschrikkelijke sneeuwman. Kans op rectificatie heeft de man niet want er is feitelijk niet vast te stellen wat er nu precies is gebeurt.
Wat er bij mensen in hun brein achterblijft, mede dankzij de media en hun eigen beperkingen, is dat fietsers uitschot zijn dat je die prima van de weg kan rijden want tuig.

Tot natuurlijk wielrenners terug gaan slaan (in de spreekwoordelijke zin) door massaal met gopro's te gaan fietsen en dit soort toestanden het nieuws niet meer halen omdat er filmisch bewijs is van wat er vooraf ging aan dit soort tendentieuze berichten.

Benieuwd of GS dan de ballen heeft om die filmpjes wel op hun webzijde te zetten. (Retorisch ;) )

Gebruikersavatar
Matthijs1973
Forum-lid
Berichten: 444
Lid geworden op: 25 sep 2012 08:26
Locatie: Zeist

Gebruikersavatar Matthijs1973 13 jul 2014 15:11

in Amerika fietsen ze niet voor niks veevuldig met een cameraatje ;-(

aan de andere kant, zolang als er wielertoeristen zijn die zich als een onbeschofte, boven alle regels verheven, wannebee blijven rondrijden in ons landje dan zul je negatieve beeldvorming houden. Voorbeeld vanmorgen weer mogen meemaken, ik rij met de auto over een kruispunt met een zeer drukke provinciale weg, overal stoplichten en iedereen wacht netjes. Maar nee, 3 heren van boven de 50 (met datzelfde gewicht ronde middel) negeren de stoplichten en fietspaden, rijden dwars over het kruispunt, zoekend naar de snelste weg naar de overkant en blijven vervolgens op de rijbaan rijden naast het fietspad . Een druk op de claxon om te waarschuwen dat ik achter ze zit en dat het gevaarlijk is om met 20 km/uur daar te rijden wordt beantwoord met een middelvinger en een grote bek....

Zo af en toe schaam ik me soms kapot dat dit soort lozers beeldvormend zijn voor de andere grote liefhebbersgroep....

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 13 jul 2014 15:38

Matthijs1973 schreef:...Maar nee, 3 heren van boven de 50 (met datzelfde gewicht ronde middel) negeren de stoplichten en fietspaden, rijden dwars over het kruispunt, zoekend naar de snelste weg naar de overkant en blijven vervolgens op de rijbaan rijden naast het fietspad . Een druk op de claxon om te waarschuwen dat ik achter ze zit en dat het gevaarlijk is om met 20 km/uur daar te rijden wordt beantwoord met een middelvinger en een grote bek....
Sarcasme on

He je moet een beetje medelijden hebben met die overgewichtige wielrijders.
Ze hebben net een kapitaal geïnvesteerd in een dure uitzet en hebben bijbetaald voor hun XXXL fietsshirt.
Natuurlijk willen die niet stoppen en natuurlijk zoeken die vlak asfalt. Je hebt gewoon geen idee hoelang het duurt voor een zeekoe op snelheid is en hoe hard je dan vlak asfalt nodig hebt om de snelheid vast te kunnen houden. :lol:

Anyway, deze mensen zul je zelden tegenkomen, hooguit zijn het elke andere fietsers want fietsen met een paar kratten amstel om je middel en het uithoudingsvermogen van een luiaard, tja, dan is fietsen niet leuk. Wat wel leuk is dat je die fietsen over een paar jaar voor een prikkie op Marktplaats koopt. Je kent ze wel, die advertenties van fietsen waar 500 km mee gereden is en door omstandigheden (zijnde de bierspoiler) geen tijd meer voor is. :evil:

Maar goed, ik snap dat je niet blij wordt van dit soort wegmisbruikers. Ik namelijk ook niet. ;)

ajh
Forum-lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 17 okt 2013 16:37

ajh 13 jul 2014 16:07

Ach, gun ze hun midlife crisis. Het is het enige dat ze nog hebben van hun jeugd :lol:

Ik ken die weggetjes ook maar al te goed. Beetje respect en ruimte geven van beide zijden voorkomt een heleboel leed. Heb overigens grote twijfels bij dit filmpje. Heb het gevoel dat het erg suggestief gemonteerd is.

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5989
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 13 jul 2014 18:30

De wielrenner die gisteren drie mensen mishandelde in het Drentse Zeijen, heeft zich gemeld bij de politie. De mishandeling is gefilmd en de opnames zijn al duizenden keren gedeeld op Facebook. De verdachte is aangehouden en wordt verhoord. Zijn identiteit is niet bekendgemaakt.

Een vrouw van 31 week met haar auto op de Oude Norgerweg uit voor de wielrenner. Die deed dat echter niet, waardoor hij de spiegel van de auto beschadigde.

De wielrenner stapte af, en wilde vervolgens doorrijden. De bestuurster en een 58-jarige passagier vroegen de wielrenner nog of hij zich had bezeerd. De man ging echter volledig door het lint, schopte de auto en mishandelde de uitgestapte mensen.

Uiteindelijk moest ook een 55-jarige vrouw het ontgelden. Het drietal is naar het ziekenhuis in Assen gegaan en daar behandeld aan verwondingen, onder meer aan het gezicht, en diverse kneuzingen.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Theo D.
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 05 jul 2014 16:22

Theo D. 13 jul 2014 18:36

in het filmpje zie je duidelijk dat de auto niet in de berm o.i.d dergerlijks staat, hetgeen het geval zou zijn als ze was uitgeweken. De auto staat gewoon keurig midden op de weg, geen meter ruimte gegeven.... oftewel,
'fietsertje, ga jij maar aan de kant..'

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5157
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 13 jul 2014 18:51

JPAR schreef:............... Die deed dat echter niet, waardoor hij de spiegel van de auto beschadigde.
huh?
De wielrenner stapte af, en wilde vervolgens doorrijden.
huh?

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1701
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 13 jul 2014 18:55

Laat de speculaties maar achterwege, de fietser in kwestie heeft zich al gemeld: http://www.telegraaf.nl/binnenland/2285 ... ich__.html
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Plaats reactie