Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Visma|Lease a bike (voorheen Team Jumbo Visma, Team LottoNL, Belkin pro cycling team, Blanco en Rabobank)

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 06 aug 2014 21:37

Wie huilt mee met de wolven?
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 07 aug 2014 07:35

Ze hoeven toch geen 50 jaar te bestaan om de meeste innovaties te hebben doorgevoerd van de laatste 50 jaar?

Je kan zeggen wat je wil, maar Cervelo heeft de fietsenmarkt toch wel een beetje doen veranderen, kijk nu naar de vele aero frame's tegenwoordig. Ook schijnt Canyon vele patenten te bezitten.

Als je zegt dat Canyon een budget fiets is heb je echt geen idee waar je over praat.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 07 aug 2014 07:36

Maar of het allemaal echt uitmaakt?? Denk dat marketing hier ook best wel mee speelt.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 07 aug 2014 07:50

japiecarbon schreef:Je kan zeggen wat je wil, maar Cervelo heeft de fietsenmarkt toch wel een beetje doen veranderen, kijk nu naar de vele aero frame's tegenwoordig. Ook schijnt Canyon vele patenten te bezitten.
Welke enorme doorbraak of doorbraken hebben jullie het nu over?

Bij mij staat een innovatie voor het succesvol naar de markt brengen van een disruptieve innovatie, oftewel, een product dat de boel echt op zijn kop zet en een ook in financieel opzicht enorm succesvol is.

De aero frames zijn volgens mij vooral een gevolg van de triathlon frames die elk jaar net iets verder gestroomlijnd zijn. Gewoon productevolutie, niks baanbrekends aan.

Verder klinkt het leuk, patenten, maar hebben jullie wel eens naar die patenten gezocht?
Heel vaak stuit je dan op patenten die gaan over de vorm van de derailleurhaak, en net iets andere vorm van de bracket enz enz. Meestal zijn het Amerikaanse patenten, als je die zelf schrijft kosten ze nauwelijks iets.
Menig patent zou een toetsing bij de rechter niet doorstaan. Dus ja, leuk zo'n mapje patenten maar dat wil nog niet zeggen dat je daarmee grote innovaties in het fietsen hebt ingevoerd.

Anyway, ik ben benieuwd naar de lijst van innovaties die door Cervelo en Canyon hun intrede hebben gedaan in de wielerwereld. Moet voor jullie fans niet moeilijk zijn om die lijst even op te hoesten.

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 07 aug 2014 08:17

japiecarbon schreef:Ze hoeven toch geen 50 jaar te bestaan om de meeste innovaties te hebben doorgevoerd van de laatste 50 jaar?
Vandaar dat ik vraag die innovaties van Canyon en Cervélo voor de duidelijkheid eens te benoemen, maar het blijft op dat vlak een beetje stil.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 07 aug 2014 09:29

http://www.canyon.com/_en/technology/projects.html

Dan ben ik benieuwd naar de innovaties van Bianchi, want daar gaat het in dit vergelijk om.
Laatst gewijzigd door japiecarbon op 07 aug 2014 09:33, 1 keer totaal gewijzigd.

vanzella
Forum-lid
Berichten: 153
Lid geworden op: 24 jul 2007 15:49

vanzella 07 aug 2014 09:30

timo2.0 schreef:
japiecarbon schreef:Ze hoeven toch geen 50 jaar te bestaan om de meeste innovaties te hebben doorgevoerd van de laatste 50 jaar?
Vandaar dat ik vraag die innovaties van Canyon en Cervélo voor de duidelijkheid eens te benoemen, maar het blijft op dat vlak een beetje stil.
Sorry voor mijn voorzetje waardoor we off topic raken :)

Even mijn mening over Bianchi als Belkin supplier...

Bianchi zal vast vroeger veel voorop gelopen hebben qua techniek, maar is is anno 2014 toch echt een merk dat je met je hart koopt... Ze lopen nooit voorop qua data.

De tijdritfiets van Belkin is vast een goede fiets, Bianchi heeft tenslotte de tijd genomen om de andere grote merken te volgen qua design en opbouw. Dat ze ermee gaan rijden zonder fatsoenlijke gewenning ligt aan de renners (Boom en Mollema die te makkelijk dachten over te stappen) en het management dat de druk van de sponsor niet kan weerstaan in deze woelige tijden voor de ploeg.

Ten Dam heeft er het beste van gemaakt door hem optimaal aan te meten en ook een tijdrit gereden op zijn niveau. Met wat meer gewenning had hij vast Zubeldia nog achter zich gehouden, maar of dat op zijn oude fiets ook gelukt was weet ik niet...

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 07 aug 2014 09:32

Nicosch schreef:Moet voor jullie fans niet moeilijk zijn om die lijst even op te hoesten.
Wie heeft het hier over fans?? Ik geef alleen even aan dat die merken opzich toch wel wat hebben gedaan. Ik beweer niet dat ze het wiel opnieuw hebben uitgevonden.

lupo
Forum-lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 15 sep 2009 17:08

lupo 07 aug 2014 09:48

Tsja.. het is natuurlijk ook wel moeilijk te verkroppen dat je favoriete merk aan alle kanten voorbij wordt gelopen door merken die lichtere frames bouwen voor minder geld.

Ik waag me niet aan stellingen dat een bepaald merk de meeste innovaties heeft gedaan. Wat ik wel denk is dat de merken van weleer moeite krijgen om een voet aan de grond te houden.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 07 aug 2014 10:10

japiecarbon schreef:Ik geef alleen even aan dat die merken opzich toch wel wat hebben gedaan..
Maar wat dan?
lupo schreef:Wat ik wel denk is dat de merken van weleer moeite krijgen om een voet aan de grond te houden.
Dat heet het innovators dilemma. Mensen die met nieuwe dingen aan de slag gaan binnen een bedrijf dat bol staat van tradities krijgen het per definitie moeilijk. Vrijwel alle grote namen op het gebied van stalen frames zijn gemarginaliseerd of geheel van de markt verdwenen.
In de wereld van alu en carbon zie je bijna geen namen met een groot wielerverleden, het zijn vrijwel allemaal nieuwkomers. Waarom, die konden ontwikkelen zonder gehinderd te worden door krachten die tegen verandering zijn.

De stap van staal naar alu, van alu naar carbon blijkt voor veel framebouwers gewoon een stap te ver. Bij geen van die bedrijven was er een sense of urgency aanwezig om te investeren in nieuwe materialen en technieken. Wat in staal overblijft zijn kleine framebouwers die een kleine markt van liefhebbers van traditioneel staal bedienen.

Misschien begon die transitie al met lugloos solderen, toen haakten al wat bedrijven af.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 07 aug 2014 10:18

Nicosch schreef:
japiecarbon schreef:Ik geef alleen even aan dat die merken opzich toch wel wat hebben gedaan..
Maar wat dan?
Cervelo is toch wel een van de eerste die begonnen met aero frame's, mede door hun werd dit wat meer geaccepteerd.
Extreem lichte frame's
In 2006 had Canyon al een racer met schijven.

High end fietsen voor een betaalbaar bedrag is ook een innovatie
Canyon heeft toch wel wat bijzondere mtb, met name in het Enduro segment.

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2730
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 07 aug 2014 10:19

Nicosch schreef: Anyway, ik ben benieuwd naar de lijst van innovaties die door Cervelo en Canyon hun intrede hebben gedaan in de wielerwereld. Moet voor jullie fans niet moeilijk zijn om die lijst even op te hoesten.
Blijft een beetje lastig omdat de UCI regelgeving "quantumleap innovations" blokkeert ;)Het gaat dus eigenlijk om details.

Gerard Vroomen en Phil White (Cervelo dus) hebben zijn roots in de triathlon en daardoor erg veel ervaring opgedaan in het maken van snelle aero tijdritfietsen. In eerste instantie in geëxtrudeerd aluminium en later in carbon. Cervelo was (een van) de eerste die de aerovorm introduceerden in wegfietsen (Soloist Team en de Solist Carbon).

Daarnaast hebben ze wat geëxperimenteerd met doorsnedes van buisvormen in aluminium en in carbonvezel. Het is niet zo evident dat als je iets van carbonvezelversterkte materialen maakt het én lichter én sterker is. Daar weet ik vanuit mijn vliegtuigontwerp achtergrond genoeg van ;)

Dus tja quantumleap, nou nee. Dat er na de R2/2.5/3 en de Solist serie en veel fietsen rondrijden die dergelijke ontwerp kenmerken hebben afgekeken van Vroemen/White dat is zeker. Dus in die zin hebben ze wel de over het algemeen archaïsche en terughoudende fietsenbouwers wel een schop onder hun hol gegeven.
Laatst gewijzigd door mrcoffee op 07 aug 2014 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

Plaats reactie