Tour 2014
Wat voor mij wielrennen aantrekkelijk, stoer en spannend maakt, heroïsch zo je wilt, is dat je drie tegenstanders hebt. De anderen. Jezelf. En de omstandigheden (wegdek, weer, hitte etc.) Wie daar het beste mee om kan gaan wint, ik vind dat geen loterij.
De loterij bestaat eruit dat de een bij zijn geboorte een veel beter lijf mee krijgt dan de ander. Of in een sportnest opgroeit ipv bij de Tokkies op drie hoog achter.
Buiten dat moet het natuurlijk niet te dol gemaakt worden, als een situatie echt te gevaarlijk is moet je delen van een parcours durven schrappen.
De loterij bestaat eruit dat de een bij zijn geboorte een veel beter lijf mee krijgt dan de ander. Of in een sportnest opgroeit ipv bij de Tokkies op drie hoog achter.
Buiten dat moet het natuurlijk niet te dol gemaakt worden, als een situatie echt te gevaarlijk is moet je delen van een parcours durven schrappen.
Veni. Vidi. Fietsie.
knutmo schreef:Volstrekte onzin. Er waren in 2014 199 deelnemers (meer dan bij LBL bijvoorbeeld). Alle UCI protourploegen deden mee, er waren 19 nationaliteiten. In de top 10 stond Nederland, Duitsland, Zwitserland, Belgie, VK, Tsjechie, Slowakije.amclassic-fan schreef:Waarom denk je dat zo weinig renners zich interesseren voor Parijs-Roubaix? Het rijden over de kasseien leeft enkel in België, Nederland en Frankrijk.
Waar heb je het over???
Volgens mij is het een wedstrijd uit de Worldtour, dus de topploegen zijn verplicht om te starten.gamiel schreef:Weinig? Volgens mij rijden er jaarlijks zo'n 200 coureurs P-R.amclassic-fan schreef:Waarom denk je dat zo weinig renners zich interesseren voor Parijs-Roubaix? Het rijden over de kasseien leeft enkel in België, Nederland en Frankrijk.
Leeft enkel in België, Nederland en Frankrijk? Wat ze nu rijden heet toch de Ronde van Frankrijk, die ook een stukje door buurland België ging. Wees als objectieve toeschouwer en wielerliefhebber blij dat er etappes zoals dit inzitten.
Dat is dan al 19x9=171 renners.
En geloof me, daar zitten echt wel renners bij die het alleen doen omdat het moet en niet omdat ze het leuk vinden.
Wel vind ik dat er zeker vaker een kasseienrit in de Tour moet komen.
Maar ik ben dan ook liefhebber van de kasseiklassiekers.
-
- Forum-lid
- Berichten: 3500
- Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11
Me too, vind het nog steeds jammer dat Mons-en-Pévèle er niet in zat gisteren.Theo V schreef: Wel vind ik dat er zeker vaker een kasseienrit in de Tour moet komen.
Maar ik ben dan ook liefhebber van de kasseiklassiekers.
Zal er vast iets anders uitgezien hebben dan een maand geleden.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40196
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ach, het was een prachtig schouwspel om te zien, maar verder had ik vooral medelijden met die gasten.
Dit zijn geen wegen en heeft ook niets met modern fietsen te maken. Volgens mij blijven die stroken er gewoon liggen voor de fietshistory, want elk weldenkend mens zou er beton of asfalt overheen hebben gestort .
Iedereen die vind dat kasseien perse bij wielrennen hoort, die moet dan ook maar terug gaan naar twee verzetten (wiel omdraaien), zware stalen frames, etc. Alles is gemoderniseerd, dus waarom moet het wegdek dan nog hetzelfde zijn als toen Julius Ceasar het zo ongeveer aanlegde?
Dit zijn geen wegen en heeft ook niets met modern fietsen te maken. Volgens mij blijven die stroken er gewoon liggen voor de fietshistory, want elk weldenkend mens zou er beton of asfalt overheen hebben gestort .
Iedereen die vind dat kasseien perse bij wielrennen hoort, die moet dan ook maar terug gaan naar twee verzetten (wiel omdraaien), zware stalen frames, etc. Alles is gemoderniseerd, dus waarom moet het wegdek dan nog hetzelfde zijn als toen Julius Ceasar het zo ongeveer aanlegde?
Less is bore
-
- Forum-lid
- Berichten: 1473
- Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58
Cultuurbarbaar. Echt waar, dit meen je ook nog serieus? Zullen we dan al die ouwe rotzooi in Rome ook maar platgooien en vervangen door een mooi modern winkelcentrum?daniel1975 schreef:Ach, het was een prachtig schouwspel om te zien, maar verder had ik vooral medelijden met die gasten.
Dit zijn geen wegen en heeft ook niets met modern fietsen te maken. Volgens mij blijven die stroken er gewoon liggen voor de fietshistory, want elk weldenkend mens zou er beton of asfalt overheen hebben gestort .
Iedereen die vind dat kasseien perse bij wielrennen hoort, die moet dan ook maar terug gaan naar twee verzetten (wiel omdraaien), zware stalen frames, etc. Alles is gemoderniseerd, dus waarom moet het wegdek dan nog hetzelfde zijn als toen Julius Ceasar het zo ongeveer aanlegde?
Kasseien spelen een ongelooflijk belangrijke rol in de wielergeschiedenis. Een van de grootste (wat mij betreft de grootste en mooiste) klassiekers gaat over kasseien. Wielrennen is meer dan met 30 graden op een strak stukje asfalt een berg op fietsen. Juist die verschillende elementen maken het wielrennen zo mooi, wat mij betreft.
En de opmerkingen (van iemand anders) dat alleen Nederlanders, Belgen en Fransen geinteresseerd zijn in P-R zal wel een geintje zijn, toch? Want dat slaat nergens op natuurlijk.
Kasseien moeten in mijn ogen juist niet vernieuwd worden. Er zijn klimspecialisten, tijdritspecialisten en sommige mensen kunnen goed over kasseien rijden. Zo heeft iedereen zijn ding en het enige wat wellicht niet helemaal eerlijk is aan kasseien is dat iedereen zomaar ineens lek kan staan en daardoor al zijn kansen verliest...maar goed, geeft wel een fantastische race!
Cervélo & Cannondale
- oldandslow
- Forum-lid
- Berichten: 657
- Lid geworden op: 29 apr 2007 19:11
Het is anders al weer een paar jaar geleden dat ik zo genoten heb van een TdF etappe, en dat is niet alleen omdat er een Nederlander won. Werd er in de etappe naar Reims nu echt zoveel minder gevallen dan in de kasseien-etappe? Als iemand harder moet rijden/rijdt dan hij eigenlijk kan wordt er meer gevallen, dat is onvermijdelijk.
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works
- Tracing_NL
- Forum-lid
- Berichten: 655
- Lid geworden op: 28 nov 2013 16:32
+1 voor Jeroen,
De etappe hoorde er gewoon bij. Waarom moet alleen iemand een kans hebben als hij 50 kg weegt en goed in de bergen kan fietsen? Het is aan de organisatie om een parcours uit te denken waarbij zoveel mogelijk aspecten van het fietsen aan bod komen. Niet alleen zo hoog mogelijke bergen met een strakke asfaltbaan naar boven (en beneden!) uitzoeken, maar ook middengebergte, vlak, tijdrit, en bv kasseien.
Fietsen is vlak rijden, klimmen, dalen, kort , lang , steentjes, asfalt, kasseien , wind, regen, zon, kou, warmte etc.
Dit gezegd hebbende, krijg je mij met geen stok naar die K..kasseien, want voor mezelf vind ik het echt helemaal niks. . Als ze er honderd euro bij geven doe ik het nog niet. (maar ja bij die mannen leggen ze er iets meer bij als 100 euro ).
De etappe hoorde er gewoon bij. Waarom moet alleen iemand een kans hebben als hij 50 kg weegt en goed in de bergen kan fietsen? Het is aan de organisatie om een parcours uit te denken waarbij zoveel mogelijk aspecten van het fietsen aan bod komen. Niet alleen zo hoog mogelijke bergen met een strakke asfaltbaan naar boven (en beneden!) uitzoeken, maar ook middengebergte, vlak, tijdrit, en bv kasseien.
Fietsen is vlak rijden, klimmen, dalen, kort , lang , steentjes, asfalt, kasseien , wind, regen, zon, kou, warmte etc.
Dit gezegd hebbende, krijg je mij met geen stok naar die K..kasseien, want voor mezelf vind ik het echt helemaal niks. . Als ze er honderd euro bij geven doe ik het nog niet. (maar ja bij die mannen leggen ze er iets meer bij als 100 euro ).
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.
Denk dat er in een grote ronde net zo veel renners mee doen omdat het moet.Theo V schreef: Volgens mij is het een wedstrijd uit de Worldtour, dus de topploegen zijn verplicht om te starten.
Dat is dan al 19x9=171 renners.
En geloof me, daar zitten echt wel renners bij die het alleen doen omdat het moet en niet omdat ze het leuk vinden.