Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Tour 2014

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 10 jul 2014 17:09

Pinot en Nieve zitten niet meer bij de voorsten.

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 10 jul 2014 17:09

Wat voor mij wielrennen aantrekkelijk, stoer en spannend maakt, heroïsch zo je wilt, is dat je drie tegenstanders hebt. De anderen. Jezelf. En de omstandigheden (wegdek, weer, hitte etc.) Wie daar het beste mee om kan gaan wint, ik vind dat geen loterij.
De loterij bestaat eruit dat de een bij zijn geboorte een veel beter lijf mee krijgt dan de ander. Of in een sportnest opgroeit ipv bij de Tokkies op drie hoog achter.

Buiten dat moet het natuurlijk niet te dol gemaakt worden, als een situatie echt te gevaarlijk is moet je delen van een parcours durven schrappen.
Veni. Vidi. Fietsie.

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 10 jul 2014 17:16

Kittel en ook Van Poppel lek volgens Radio tour, jammerrrrrrr.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5908
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 10 jul 2014 19:41

knutmo schreef:
amclassic-fan schreef:Waarom denk je dat zo weinig renners zich interesseren voor Parijs-Roubaix? Het rijden over de kasseien leeft enkel in België, Nederland en Frankrijk.
Volstrekte onzin. Er waren in 2014 199 deelnemers (meer dan bij LBL bijvoorbeeld). Alle UCI protourploegen deden mee, er waren 19 nationaliteiten. In de top 10 stond Nederland, Duitsland, Zwitserland, Belgie, VK, Tsjechie, Slowakije.

Waar heb je het over???
gamiel schreef:
amclassic-fan schreef:Waarom denk je dat zo weinig renners zich interesseren voor Parijs-Roubaix? Het rijden over de kasseien leeft enkel in België, Nederland en Frankrijk.
Weinig? Volgens mij rijden er jaarlijks zo'n 200 coureurs P-R.

Leeft enkel in België, Nederland en Frankrijk? Wat ze nu rijden heet toch de Ronde van Frankrijk, die ook een stukje door buurland België ging. Wees als objectieve toeschouwer en wielerliefhebber blij dat er etappes zoals dit inzitten.
Volgens mij is het een wedstrijd uit de Worldtour, dus de topploegen zijn verplicht om te starten.
Dat is dan al 19x9=171 renners.
En geloof me, daar zitten echt wel renners bij die het alleen doen omdat het moet en niet omdat ze het leuk vinden.

Wel vind ik dat er zeker vaker een kasseienrit in de Tour moet komen.
Maar ik ben dan ook liefhebber van de kasseiklassiekers. ;)

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 10 jul 2014 22:54

Theo V schreef: Wel vind ik dat er zeker vaker een kasseienrit in de Tour moet komen.
Maar ik ben dan ook liefhebber van de kasseiklassiekers. ;)
Me too, vind het nog steeds jammer dat Mons-en-Pévèle er niet in zat gisteren.

Zal er vast iets anders uitgezien hebben dan een maand geleden.

Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39955
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 11 jul 2014 08:18

Ach, het was een prachtig schouwspel om te zien, maar verder had ik vooral medelijden met die gasten.
Dit zijn geen wegen en heeft ook niets met modern fietsen te maken. Volgens mij blijven die stroken er gewoon liggen voor de fietshistory, want elk weldenkend mens zou er beton of asfalt overheen hebben gestort :).
Iedereen die vind dat kasseien perse bij wielrennen hoort, die moet dan ook maar terug gaan naar twee verzetten (wiel omdraaien), zware stalen frames, etc. Alles is gemoderniseerd, dus waarom moet het wegdek dan nog hetzelfde zijn als toen Julius Ceasar het zo ongeveer aanlegde?
Less is bore

elefantino
Forum-lid
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58

elefantino 11 jul 2014 08:57

daniel1975 schreef:Ach, het was een prachtig schouwspel om te zien, maar verder had ik vooral medelijden met die gasten.
Dit zijn geen wegen en heeft ook niets met modern fietsen te maken. Volgens mij blijven die stroken er gewoon liggen voor de fietshistory, want elk weldenkend mens zou er beton of asfalt overheen hebben gestort :).
Iedereen die vind dat kasseien perse bij wielrennen hoort, die moet dan ook maar terug gaan naar twee verzetten (wiel omdraaien), zware stalen frames, etc. Alles is gemoderniseerd, dus waarom moet het wegdek dan nog hetzelfde zijn als toen Julius Ceasar het zo ongeveer aanlegde?
Cultuurbarbaar. Echt waar, dit meen je ook nog serieus? Zullen we dan al die ouwe rotzooi in Rome ook maar platgooien en vervangen door een mooi modern winkelcentrum?

Kasseien spelen een ongelooflijk belangrijke rol in de wielergeschiedenis. Een van de grootste (wat mij betreft de grootste en mooiste) klassiekers gaat over kasseien. Wielrennen is meer dan met 30 graden op een strak stukje asfalt een berg op fietsen. Juist die verschillende elementen maken het wielrennen zo mooi, wat mij betreft.

En de opmerkingen (van iemand anders) dat alleen Nederlanders, Belgen en Fransen geinteresseerd zijn in P-R zal wel een geintje zijn, toch? Want dat slaat nergens op natuurlijk.

jeroenr
Forum-lid
Berichten: 582
Lid geworden op: 07 okt 2008 21:17

jeroenr 11 jul 2014 08:59

Kasseien moeten in mijn ogen juist niet vernieuwd worden. Er zijn klimspecialisten, tijdritspecialisten en sommige mensen kunnen goed over kasseien rijden. Zo heeft iedereen zijn ding en het enige wat wellicht niet helemaal eerlijk is aan kasseien is dat iedereen zomaar ineens lek kan staan en daardoor al zijn kansen verliest...maar goed, geeft wel een fantastische race!
Cervélo & Cannondale

Gebruikersavatar
oldandslow
Forum-lid
Berichten: 657
Lid geworden op: 29 apr 2007 19:11

Gebruikersavatar oldandslow 11 jul 2014 09:05

Het is anders al weer een paar jaar geleden dat ik zo genoten heb van een TdF etappe, en dat is niet alleen omdat er een Nederlander won. Werd er in de etappe naar Reims nu echt zoveel minder gevallen dan in de kasseien-etappe? Als iemand harder moet rijden/rijdt dan hij eigenlijk kan wordt er meer gevallen, dat is onvermijdelijk.
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works

Gebruikersavatar
Tracing_NL
Forum-lid
Berichten: 655
Lid geworden op: 28 nov 2013 16:32

Gebruikersavatar Tracing_NL 11 jul 2014 09:27

+1 voor Jeroen,

De etappe hoorde er gewoon bij. Waarom moet alleen iemand een kans hebben als hij 50 kg weegt en goed in de bergen kan fietsen? Het is aan de organisatie om een parcours uit te denken waarbij zoveel mogelijk aspecten van het fietsen aan bod komen. Niet alleen zo hoog mogelijke bergen met een strakke asfaltbaan naar boven (en beneden!) uitzoeken, maar ook middengebergte, vlak, tijdrit, en bv kasseien.

Fietsen is vlak rijden, klimmen, dalen, kort , lang , steentjes, asfalt, kasseien , wind, regen, zon, kou, warmte etc.

Dit gezegd hebbende, krijg je mij met geen stok naar die K..kasseien, want voor mezelf vind ik het echt helemaal niks. :twisted: . Als ze er honderd euro bij geven doe ik het nog niet. (maar ja bij die mannen leggen ze er iets meer bij als 100 euro :D ).
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9023
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 11 jul 2014 11:18

En je bent op jezelf aangewezen, geen treintjes,windbreker etc.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 11 jul 2014 12:24

Theo V schreef: Volgens mij is het een wedstrijd uit de Worldtour, dus de topploegen zijn verplicht om te starten.
Dat is dan al 19x9=171 renners.
En geloof me, daar zitten echt wel renners bij die het alleen doen omdat het moet en niet omdat ze het leuk vinden.
Denk dat er in een grote ronde net zo veel renners mee doen omdat het moet.

Plaats reactie