Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

De bel

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 02 jul 2015 10:05

Ik denk dat ik ga opteren voor deze bel middels een soundboard app.

toerfietserftw
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 03 okt 2010 17:05

toerfietserftw 02 jul 2015 10:22

Ik ga ook nog wel eens om met niet-wielrenners en daarvan vindt niemand het schreeuwen/roepen acceptabel (zelfs toen ik het een keer voor de lol deed kon niemand het waarderen). Ik heb een bel en dat werkt inderdaad niet altijd, maar ik vind dat altijd nog beter dan als een aso beschouwd te worden.
Dat mijn fiets er door de bel niet profwaardig uitziet neem ik maar op de koop toe: ik ben tenslotte ook geen prof.
Kijk mama, zonder handen :-)................. Kijk mama, zonder tanden :-(

mimarron
Forum-lid
Berichten: 376
Lid geworden op: 15 dec 2009 09:21
Locatie: Randstad

mimarron 02 jul 2015 10:50

+1
Sensa GF 2022
Eddy Merckx EMX525 Ultegra...2016 ( verkocht )
Koga BeachRacer 2016 ( verkocht )

Gebruikersavatar
Spaceship
Forum-lid
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 jan 2015 11:52

Gebruikersavatar Spaceship 02 jul 2015 11:16

Jans schreef:
apexrider schreef:Ik wil ook geen Garmin op mijn fiets :-) Overigens denk ik dat de levensduur van de batterij flink zal afnemen wanneer zo'n apparaat voldoende decibels moet produceren om de ander tijdig te kunnen waarschuwen.
Ik heb een bel én een Garmin, maar ik ben het met je eens als je geen bel wilt omdat het "geen gezicht" is, waarom dan wel een Garmin?
Met zulke uitspraken vraag ik me dan af wat er mis is met je beredenatievermogen.
Hoezo kan jij dat verschil niet inzien?
Een Garmin is een technisch trainingsdevice wat prima past bij een fiets uitrusting.
Een bel is een ontsierend ding wat veelvuldig niet op het juiste niveau presteert als eigenlijk zou moeten.

Ik snap echt niet hoe je deze twee dingen op één hoop kunt gooien.
Jouw idee doortrekkend, als je met een Garmin én een bel rijdt dan zou spiegels ook kunnen?
Laat ik er maar overop houden.

- - - - - - - - - - - - - - - - - -

Ik claim altijd dat de fietsindustrie een achterlijke, achtergestelde industrie is. Dit is gewoon het zoveelste bewijs. Zij vertellen in de media dat ze zo geavanceerd bezig zijn. De grootste afzetmarkt zijn echter gewone consumenten en die hebben behoefte aan veiligheid. De industrie doet daar eigenlijk niets mee. Waar zijn de lucratieve idee van al die zichzelf in de marktprijzende fietsmerken? Waarom geen systeem ontwikkelen wat onzichtbaar (lees aerodynamisch) ingebouwd kan worden én ook echt werkt kwa volume?

Wel of geen bel is niet zo'n eenvoudige vraag.
Denken dat je met een bel ineens safe zit is complete onzin.
Als elke wielrenner nu een bel zou monteren op de fiets dan is dat geenszins een 100% oplossing. Zoals in de ervaringen van velen te lezen is werkt een bel vaak niet. Naast ontsierend is het Volume te laag. Respons van andere weggebruikers is vaak niet afdoende.

Ik kan dan ook helemaal meekomen met de reactie van NicoNB, pagina 27

Het ergste is misschien nog wel als je in de verte iemand midden op je pad ziet fietsen. Dan ruimschoots van te voren snelheid mindert en roept of belt, dan gaat de betreffende fietser omkijken over z'n schouder en zo beland deze totaal aan de linkerkant van de weg.
Nu nader je en moet je de beslissing nemen, rechts er dan maar langs? Maar als de fietser schrikt gooit die z'n stuur om en klap je op elkaar. Maar links passeren kan niet want daar rijdt hij nu.

Misschien moet er ook meer aandacht naar de respons van andere weggebruikers. De gemiddelde gewone fietser is een egoïstische weggebruiker die maar wat doet en alle regels aan z'n laars lapt. Het fietsgedrag van deze groep slaat nergens op. De fietsbel zou net als de autotoeter alleen maar gebruikt dienen te worden bij gevaar. De gemiddelde gewone fietser zou wat hoffelijker en meer anticiperend aan het verkeer moeten deelnemen. Zolang daar niks mee gedaan wordt zie ik geen oplossing.

Als ik deelneem aan gewoon verkeer op de gewone fiets of met de auto dan geef ik sporters voorrang als dat kan. Dat zou de instelling van heel Nederland moeten zijn.
Meer respect voor mensen die actief en gezond bezig zijn.
Sporters voorrang in het verkeer.

dario
Forum-lid
Berichten: 3864
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 02 jul 2015 11:46

:lol:
Een garmin is eigenlijk een hulpmiddel voor sukkels die geen kaart kunnen lezen of oriëntatievermogen hebben (vrouwonvriendelijke grappen voeg je zelf maar toe). Maar, zeker als je het dan nog 'trainingsdevice' noemt, stààt het natuurlijk wel veel hipper (?) dan een (nochtans veel discreter - en bovendien wettelijk verplicht) belletje...

En dat, als 100% van de fietsen een bel hadden, dit nog geen 100% veiligheid zou garanderen, is natuurlijk een sofisme van jewelste... Als iedereen stopt met roken zullen er nog altijd mensen zijn die kanker krijgen: moeten we dan maar met zijn allen blijven roken?

Maar goed, laat ik er maar over ophouden (en vervolgens niet nog een heel epistel neertypen dat integraal in het Taaltopic kan...)

Los daarvan: een fietscomputertje dat bîîîp (of tingeling, voor mijn part) doet als je op een knopje drukt lijkt me zeker handig; inderdaad gek dat nog geen enkele fabrikant op het idee is gekomen. Of wel?
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

dario
Forum-lid
Berichten: 3864
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 02 jul 2015 12:47

[edit: oh, hij is alweer weg - of hebben de moderatoren hem naar het Taaltopic verhuisd?] :mrgreen:
Laatst gewijzigd door dario op 02 jul 2015 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Gebruikersavatar
flexodder
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 12 apr 2010 23:11
Locatie: Spijkenisse

Gebruikersavatar flexodder 02 jul 2015 12:53

Ik ben geen sporter op de fiets, ik rij wel woon-werk verkeer met de racefiets en rij sneller dan de gemiddelde fietser op het fietspad. Ik ken de weg heen en terug en heb geen behoefte aan apparatuur op mijn fiets.

Ik heb een 'bel' in mijn achternaaf zitten (Hope Mono RS). Werkt prima.
Daarnaast heb ik ook op het stuur een bel zitten overigens. Deze hoef ik eigenlijk amper te gebruiken omdat, wanneer ik mijn benen stil moet houden omdat ik wacht tot ik kan inhalen (oid), men automatisch al aan de kant gaat. Een net bedankje kan er dan van mijn zijde ook altijd wel af. En gebeurt het niet direct....dan wacht ik gewoon even.
Op de fiets, want de metro is zeker niets!!!!

Gebruikersavatar
Spaceship
Forum-lid
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 jan 2015 11:52

Gebruikersavatar Spaceship 02 jul 2015 12:56

dario schreef::lol:
Een garmin is eigenlijk een hulpmiddel voor sukkels die geen kaart kunnen lezen of oriëntatievermogen hebben (vrouwonvriendelijke grappen voeg je zelf maar toe). Maar, zeker als je het dan nog 'trainingsdevice' noemt, stààt het natuurlijk wel veel hipper (?) dan een (nochtans veel discreter - en bovendien wettelijk verplicht) belletje...

En dat, als 100% van de fietsen een bel hadden, dit nog geen 100% veiligheid zou garanderen, is natuurlijk een sofisme van jewelste... Als iedereen stopt met roken zullen er nog altijd mensen zijn die kanker krijgen: moeten we dan maar met zijn allen blijven roken?

Maar goed, laat ik er maar over ophouden (en vervolgens niet nog een heel epistel neertypen dat integraal in het Taaltopic kan...)
Ik vind je reactie best wel sneu.
Het laat duidelijk zien dat je een gebrek hebt om juist te interpreteren.
Je vergelijkingen raken kant noch wal en je mist de essentie van het verhaal volkomen.
Hilarisch dat je naar taalgebruik refereert maar totaal verzuimd om je te richten op de werkelijke inhoud. Wat is nu het belangrijkste? De vorm of de inhoud?

Je lult over een Garmin alsof het alleen maar navigatie is. Er zijn ook Garmins zonder navigatie. Garmins met navigatie hebben bovendien tal van andere functies.

Dat jij anders denkt en een bel niet ervaart als een probleem is helemaal ok maar jij kunt je niet indenken dat anderen dat wel vinden en komt dan met de meest onzinnige debiele tekst die je maar kan bedenken. Beetje uit de hoogte gaan staan doen en denken dat je daarmee scoort.

dario
Forum-lid
Berichten: 3864
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 02 jul 2015 13:06

Ik zoek tussen de smileys, maar vind helaas geen "geeuw"-figuurtje... Trol jij dus maar rustig verder, jongetje! (ik hoop intussen maar voor jou dat ik je leeftijd juist inschat: wie weet komt het dan nog wel goed, ooit...)
Maar je mag gerust eens uitleggen wat dan de essentie van het verhaal is hoor. Het zal me benieuwen.
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Gebruikersavatar
rene909
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 09 apr 2013 22:35

Gebruikersavatar rene909 02 jul 2015 13:59

29 pagina's heftige discussie.




Over een fietsbel...



Neem het niet al te serieus en doe vooral wat je zelf het fijnst vind. Als je gewoon fatsoenlijk blijft zal daar in de meeste gevallen ook fatsoenlijk op gereageerd worden. Of je nu belt, roept, de naaf laat ratelen maakt weinig verschil.
Zelf heb ik een voorkeur voor bellen. Nog nooit een negatieve ervaring mee gehad hier in de Brabantsche Kempen, waar toch erg veel gefietst wordt. Met name door middelbare- tot oudere mensen.
De veelbesproken "slinger" naar links" zie ik zelf ook ongeveer 8 van de 10 keer gebeuren. Ook wordt de bel soms niet goed gehoord door de voorganger(s). Dan zit er niets anders op om de vaart te minderen.
Als je daar vooraf al rekening mee houdt, is dat helemaal geen probleem.

senior
Forum-lid
Berichten: 2317
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 02 jul 2015 15:13

+1

Grappig dat zo'n discussie over bijna 30 pagina's gaat. Verontrustend is dan wel de onwil om een ander te begrijpen en/of toe te geven dat we allemaal van tijd tot tijd dingen doen in het verkeer die eigenlijk niet kunnen. De algemene tendens is eigenlijk: wij doen het wel goed maar die ander....

kopjethee
Forum-lid
Berichten: 656
Lid geworden op: 23 mar 2015 13:30

kopjethee 02 jul 2015 15:58

Je remmen zo afstellen dat ze heel erg piepen.
Werkt ook goed!

Plaats reactie