Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Wat is fout, wat kan echt niet?

remmiedepemmie
Forum-lid

remmiedepemmie 22 mar 2011 14:55

Ik sluit me aan bij BePe, een bel werkt eerder tegen dan mee in mijn ervaring. Vaak schrikken ze zich lam als jouw snelheid veel hoger blijkt te zijn alsdat ze dachten, de meeste wielrenners gebruiken immers geen bel.

Zelf ga ik erachter rijden en wens ze een goedenmiddag meneer / mevrouw. Het werkt (voor mij) sneller en ik hoop dat het vriendelijker overkomt. En de sporadische 'heb je geen bel?'negeer ik gewoon...

:)

fietspret
Forum-lid

fietspret 22 mar 2011 15:13

En de sporadische 'heb je geen bel?'negeer ik gewoon...
Juist, heel slim, niet dus. Zo krijgen we dus het gezeur in de kranten dat racefietsers de wet negeren en weigeren een bel op de fiets te hangen. Ik baal dus enorm van mede-racefietsers die denken dat ze zelf kunnen bepalen wat wel en niet hoeft en dus bewust die bel achterwege laten. Wet is wet, laten we niet gaan interpreteren wat beter of slechter is, gewoon doen, hebben we ook geen gezeur dat racefietser de wet negeren. En daarnaast netjes bedanken is natuurlijk helemaal top.

Dus in het kader van dit topic "wat is fout, wat kan echt niet"
--> De wet negeren en eigen regeltjes maken.

Hieronder een foto van mijn fiets, de bel hangt ergens onder het stuur, nauwelijks zichtbaar, de fiets wordt er niet een duffe stadsfiets van (vind ik).

[img=http://img189.imageshack.us/img189/89/img2649z.jpg]
Red Bull Carbon SL-3000 2010, Cube Reaction XT 2006

dmmdzm
Forum-lid

dmmdzm 22 mar 2011 15:24

fietspret schreef:
Juist, heel slim, niet dus. Zo krijgen we dus het gezeur in de kranten dat racefietsers de wet negeren en weigeren een bel op de fiets te hangen. Ik baal dus enorm van mede-racefietsers die denken dat ze zelf kunnen bepalen wat wel en niet hoeft en dus bewust die bel achterwege laten. Wet is wet, laten we niet gaan interpreteren wat beter of slechter is, gewoon doen, hebben we ook geen gezeur dat racefietser de wet negeren. En daarnaast netjes bedanken is natuurlijk helemaal top.

Moet je dan ook met spatborden rijden (incl. een witte strook) reflectoren etc. op je fiets, omdat dat in de wet staat?

Dan mag je ook nooit harder dan 30km/u rijden op de racefiets, anders kan je nog een bekeuring krijgen omdat je te hard rijdt.

Kortom, als je vriendelijk blijft dan is er niets aan de hand zonder bel!
race | Kuota Kom - Dura Ace 7900 | FFWD F5R DT240 | Easton Orion II
2 crossers | Ridley X-Night custom - Dura Ace 7900 | 4x 38mm full carbon tubes - Moyon | 2x Ambrosio F20 - Dura Ace 7800
mtb | Giant XTC 29er Comp 1 | NoTubes custom wielset

fietspret
Forum-lid

fietspret 22 mar 2011 15:40

Reflectoren, witte stroken, en meer van dat geldt als je in het donker rijdt. Ook terecht. Ik ben vroeger van zij aangereden, ik had die spullen niet om mijn (school)fiets en was tamelijk onzichtbaar van opzij. Dus ook die spullen zijn er voor een reden, echter racefietsers rijden doorgaans als het licht is.

Maar even meer concreet:
Wat is het probleem van de bel eigenlijk?
Waarom niet zo'n klein dingetje van 4 euro monteren?

bongo
Forum-lid

Gebruikersavatar bongo 22 mar 2011 15:41

kunnen we niet stoppen met zulke discussie's het gaat maar door en door en volgens mij komen we er nooooooooooit uit.

goede wielrenners hebben altijd tegenwind

fietspret
Forum-lid

fietspret 22 mar 2011 15:44

Forum is toch om te discussiëren?

remmiedepemmie
Forum-lid

remmiedepemmie 22 mar 2011 15:47

fietspret schreef:

Hieronder een foto van mijn fiets, de bel hangt ergens onder het stuur, nauwelijks zichtbaar, de fiets wordt er niet een duffe stadsfiets van (vind ik).

[img=http://img189.imageshack.us/img189/89/img2649z.jpg]

Eh. Schrijf ik nu echt zo beroerd? Vindt jij het bellen nou zo veel beter dan "Pardon meneer, mag ik er even langs?". Nogmaals, ik rem dus af, rij met dezelfde snelheid als de voorligger, en vraag vriendelijk of ik er langs mag. En daarna bedank ik beleefd.

Maar ik zal de volgende keer even een bel monteren, 50 meter van te voren als een gek gaan bellen, en dan met 40 km/h erlangs. Misschien bevalt dat wel beter...

:)

farelli
Forum-lid

farelli 22 mar 2011 15:50

[quote="Bongo"]kunnen we niet stoppen met zulke discussie's het gaat maar door en door en volgens mij komen we er nooooooooooit uit.

[/quote]

In dit topic ben je met deze opmerking off-topic.
Wat maakt dat je weer helemaal on-topic bent...;)
Kom, we gaan de fietsjes voeren
http://fabiofarelli.blogspot.com

fietspret
Forum-lid

fietspret 22 mar 2011 15:51

Maar ik zal de volgende keer even een bel monteren, 50 meter van te voren als een gek gaan bellen, en dan met 40 km/h erlangs. Misschien bevalt dat wel beter...
Moet je vooral doen.

Mijn vraag is concreet wat het bezwaar is tegen een belletje. Maar ik denk inderdaad dat we terug on topic moeten gaan. Ik heb mijn mening gegeven, maar ik hoef niet m'n gelijk te krijgen.

dmmdzm
Forum-lid

dmmdzm 22 mar 2011 16:06

[quote="fietspret"]Reflectoren, witte stroken, en meer van dat geldt als je in het donker rijdt. Ook terecht. Ik ben vroeger van zij aangereden, ik had die spullen niet om mijn (school)fiets en was tamelijk onzichtbaar van opzij. Dus ook die spullen zijn er voor een reden, echter racefietsers rijden doorgaans als het licht is.

Maar even meer concreet:
Wat is het probleem van de bel eigenlijk?
Waarom niet zo'n klein dingetje van 4 euro monteren?

[/quote]

van de ANWB:

Hoe moet een fiets er uitzien?
Fietsen zijn er -bijna letterlijk- in alle soorten en maten. Een nieuwe fiets voldoet in vrijwel alle gevallen aan de minimale eisen om aan het verkeer te mogen deelnemen. Maar door gebruik, zeker bij kinderen, kan een fiets beschadigen. Daardoor kan het gebeuren dat je met een fiets waar je al jaren zonder problemen gebruik van maakt, toch een bekeuring krijgt.

Waar moet een fiets verplicht van voorzien zijn?
een stevig stuur

een goed werkende rem

een goed werkende bel

goed werkende, niet-knipperende verlichting

een goedgekeurde, niet-driehoekige rode reflector aan de achterzijde

goedgekeurde reflecterende witte of gele wielcirkels (naar keus reflecterende banden of strips, waarbij u de laatste zo dicht mogelijk tegen de velg moet aanbrengen)

pedalen met oranje of gele reflectoren (aan de voor- en aan de achterkant van beide pedalen). De pedalen moeten een anti-slipoppervlak hebben.

Fietsen mogen met lading-en-al niet breder zijn dan 75 cm

Antwoord op je vraag waarom ik geen bel heb is simpel het feit dat ik wedstrijden rijdt en geen zin heb om tijdens de trainingen een bel erop moet zetten.
Dat gedoe vind ik niet nodig.

Maar het is niet alleen maar dat de wielrenner verkeerd is, vaak zat maak ik mee dat de mensen bewust voor je blijven rijden op het fietspad en zodra je er dan toch een keer langs gaat (op een nette manier) krijg je het verwijt dat je een bel moet kopen...
Gelukkig is dit sporadisch en reageert 99% van de fietsers wel normaal.
race | Kuota Kom - Dura Ace 7900 | FFWD F5R DT240 | Easton Orion II
2 crossers | Ridley X-Night custom - Dura Ace 7900 | 4x 38mm full carbon tubes - Moyon | 2x Ambrosio F20 - Dura Ace 7800
mtb | Giant XTC 29er Comp 1 | NoTubes custom wielset

doompjoe
Forum-lid

doompjoe 22 mar 2011 16:08

Moet je dan ook met spatborden rijden (incl. een witte strook) reflectoren etc. op je fiets, omdat dat in de wet staat?

Dan mag je ook nooit harder dan 30km/u rijden op de racefiets, anders kan je nog een bekeuring krijgen omdat je te hard rijdt.

Kortom, als je vriendelijk blijft dan is er niets aan de hand zonder bel!

Volgens mij staat in de (Nederlandse) wetgeving nergens een maximumsnelheid voor fietsers genoemd. :)
Dus in theorie mag je zo hard als je wilt......

feskens
Forum-lid

feskens 22 mar 2011 16:17

??

De snelheidsbeperkingen in een zone 30 zijn voor alle weggebruikers van toepassing, dus ook voor fietsers.

toch??

Plaats reactie