Pagina 29 van 167
Geplaatst: 22 mar 2011 14:55
door remmiedepemmie
Ik sluit me aan bij BePe, een bel werkt eerder tegen dan mee in mijn ervaring. Vaak schrikken ze zich lam als jouw snelheid veel hoger blijkt te zijn alsdat ze dachten, de meeste wielrenners gebruiken immers geen bel.
Zelf ga ik erachter rijden en wens ze een goedenmiddag meneer / mevrouw. Het werkt (voor mij) sneller en ik hoop dat het vriendelijker overkomt. En de sporadische 'heb je geen bel?'negeer ik gewoon...
Geplaatst: 22 mar 2011 15:13
door fietspret
En de sporadische 'heb je geen bel?'negeer ik gewoon...
Juist, heel slim, niet dus. Zo krijgen we dus het gezeur in de kranten dat racefietsers de wet negeren en weigeren een bel op de fiets te hangen. Ik baal dus enorm van mede-racefietsers die denken dat ze zelf kunnen bepalen wat wel en niet hoeft en dus bewust die bel achterwege laten. Wet is wet, laten we niet gaan interpreteren wat beter of slechter is, gewoon doen, hebben we ook geen gezeur dat racefietser de wet negeren. En daarnaast netjes bedanken is natuurlijk helemaal top.
Dus in het kader van dit topic "wat is fout, wat kan echt niet"
--> De wet negeren en eigen regeltjes maken.
Hieronder een foto van mijn fiets, de bel hangt ergens onder het stuur, nauwelijks zichtbaar, de fiets wordt er niet een duffe stadsfiets van (vind ik).
[img=
http://img189.imageshack.us/img189/89/img2649z.jpg]
Geplaatst: 22 mar 2011 15:24
door dmmdzm
fietspret schreef:En de sporadische 'heb je geen bel?'negeer ik gewoon...
Juist, heel slim, niet dus. Zo krijgen we dus het gezeur in de kranten dat racefietsers de wet negeren en weigeren een bel op de fiets te hangen. Ik baal dus enorm van mede-racefietsers die denken dat ze zelf kunnen bepalen wat wel en niet hoeft en dus bewust die bel achterwege laten. Wet is wet, laten we niet gaan interpreteren wat beter of slechter is, gewoon doen, hebben we ook geen gezeur dat racefietser de wet negeren. En daarnaast netjes bedanken is natuurlijk helemaal top.
Dus in het kader van dit topic "wat is fout, wat kan echt niet"
--> De wet negeren en eigen regeltjes maken.
Moet je dan ook met spatborden rijden (incl. een witte strook) reflectoren etc. op je fiets, omdat dat in de wet staat?
Dan mag je ook nooit harder dan 30km/u rijden op de racefiets, anders kan je nog een bekeuring krijgen omdat je te hard rijdt.
Kortom, als je vriendelijk blijft dan is er niets aan de hand zonder bel!
Geplaatst: 22 mar 2011 15:40
door fietspret
Reflectoren, witte stroken, en meer van dat geldt als je in het donker rijdt. Ook terecht. Ik ben vroeger van zij aangereden, ik had die spullen niet om mijn (school)fiets en was tamelijk onzichtbaar van opzij. Dus ook die spullen zijn er voor een reden, echter racefietsers rijden doorgaans als het licht is.
Maar even meer concreet:
Wat is het probleem van de bel eigenlijk?
Waarom niet zo'n klein dingetje van 4 euro monteren?
Geplaatst: 22 mar 2011 15:41
door bongo
kunnen we niet stoppen met zulke discussie's het gaat maar door en door en volgens mij komen we er nooooooooooit uit.
Geplaatst: 22 mar 2011 15:44
door fietspret
Forum is toch om te discussiƫren?
Geplaatst: 22 mar 2011 15:47
door remmiedepemmie
fietspret schreef:En de sporadische 'heb je geen bel?'negeer ik gewoon...
Juist, heel slim, niet dus. Zo krijgen we dus het gezeur in de kranten dat racefietsers de wet negeren en weigeren een bel op de fiets te hangen. Ik baal dus enorm van mede-racefietsers die denken dat ze zelf kunnen bepalen wat wel en niet hoeft en dus bewust die bel achterwege laten. Wet is wet, laten we niet gaan interpreteren wat beter of slechter is, gewoon doen, hebben we ook geen gezeur dat racefietser de wet negeren. En daarnaast netjes bedanken is natuurlijk helemaal top.
Dus in het kader van dit topic "wat is fout, wat kan echt niet"
--> De wet negeren en eigen regeltjes maken.
Hieronder een foto van mijn fiets, de bel hangt ergens onder het stuur, nauwelijks zichtbaar, de fiets wordt er niet een duffe stadsfiets van (vind ik).
[img=
http://img189.imageshack.us/img189/89/img2649z.jpg]
Eh. Schrijf ik nu echt zo beroerd? Vindt jij het bellen nou zo veel beter dan "Pardon meneer, mag ik er even langs?". Nogmaals, ik rem dus af, rij met dezelfde snelheid als de voorligger, en vraag vriendelijk of ik er langs mag. En daarna bedank ik beleefd.
Maar ik zal de volgende keer even een bel monteren, 50 meter van te voren als een gek gaan bellen, en dan met 40 km/h erlangs. Misschien bevalt dat wel beter...
Geplaatst: 22 mar 2011 15:50
door farelli
[quote="Bongo"]kunnen we niet stoppen met zulke discussie's het gaat maar door en door en volgens mij komen we er nooooooooooit uit.
[/quote]
In dit topic ben je met deze opmerking off-topic.
Wat maakt dat je weer helemaal on-topic bent...
Geplaatst: 22 mar 2011 15:51
door fietspret
Maar ik zal de volgende keer even een bel monteren, 50 meter van te voren als een gek gaan bellen, en dan met 40 km/h erlangs. Misschien bevalt dat wel beter...
Moet je vooral doen.
Mijn vraag is concreet wat het bezwaar is tegen een belletje. Maar ik denk inderdaad dat we terug on topic moeten gaan. Ik heb mijn mening gegeven, maar ik hoef niet m'n gelijk te krijgen.
Geplaatst: 22 mar 2011 16:06
door dmmdzm
[quote="fietspret"]Reflectoren, witte stroken, en meer van dat geldt als je in het donker rijdt. Ook terecht. Ik ben vroeger van zij aangereden, ik had die spullen niet om mijn (school)fiets en was tamelijk onzichtbaar van opzij. Dus ook die spullen zijn er voor een reden, echter racefietsers rijden doorgaans als het licht is.
Maar even meer concreet:
Wat is het probleem van de bel eigenlijk?
Waarom niet zo'n klein dingetje van 4 euro monteren?
[/quote]
van de ANWB:
Hoe moet een fiets er uitzien?
Fietsen zijn er -bijna letterlijk- in alle soorten en maten. Een nieuwe fiets voldoet in vrijwel alle gevallen aan de minimale eisen om aan het verkeer te mogen deelnemen. Maar door gebruik, zeker bij kinderen, kan een fiets beschadigen. Daardoor kan het gebeuren dat je met een fiets waar je al jaren zonder problemen gebruik van maakt, toch een bekeuring krijgt.
Waar moet een fiets verplicht van voorzien zijn?
een stevig stuur
een goed werkende rem
een goed werkende bel
goed werkende, niet-knipperende verlichting
een goedgekeurde, niet-driehoekige rode reflector aan de achterzijde
goedgekeurde reflecterende witte of gele wielcirkels (naar keus reflecterende banden of strips, waarbij u de laatste zo dicht mogelijk tegen de velg moet aanbrengen)
pedalen met oranje of gele reflectoren (aan de voor- en aan de achterkant van beide pedalen). De pedalen moeten een anti-slipoppervlak hebben.
Fietsen mogen met lading-en-al niet breder zijn dan 75 cm
Antwoord op je vraag waarom ik geen bel heb is simpel het feit dat ik wedstrijden rijdt en geen zin heb om tijdens de trainingen een bel erop moet zetten.
Dat gedoe vind ik niet nodig.
Maar het is niet alleen maar dat de wielrenner verkeerd is, vaak zat maak ik mee dat de mensen bewust voor je blijven rijden op het fietspad en zodra je er dan toch een keer langs gaat (op een nette manier) krijg je het verwijt dat je een bel moet kopen...
Gelukkig is dit sporadisch en reageert 99% van de fietsers wel normaal.
Geplaatst: 22 mar 2011 16:08
door doompjoe
Moet je dan ook met spatborden rijden (incl. een witte strook) reflectoren etc. op je fiets, omdat dat in de wet staat?
Dan mag je ook nooit harder dan 30km/u rijden op de racefiets, anders kan je nog een bekeuring krijgen omdat je te hard rijdt.
Kortom, als je vriendelijk blijft dan is er niets aan de hand zonder bel!
Volgens mij staat in de (Nederlandse) wetgeving nergens een maximumsnelheid voor fietsers genoemd.
Dus in theorie mag je zo hard als je wilt......
Geplaatst: 22 mar 2011 16:17
door feskens
??
De snelheidsbeperkingen in een zone 30 zijn voor alle weggebruikers van toepassing, dus ook voor fietsers.
toch??