Zolang de ketting nog niet zo oud is kan je prima 100+ ritten met een stille ketting rijden met T9, het geluid komt pas als de ketting versleten begint te raken.Zwasja schreef: ↑11 okt 2017 23:59 Eens. Met T9 kun je niet geluidloos 100+ ritjes rijden. Vaak na 60km begon ik me aan het geluid al te ergeren. Toen het flesje leeg was ben ik overgestapt naar Morgan blue dry wax.
Gebruik ik nu 2 jaar en heb nog steeds geen reden om over te stappen naar weer wat anders.
Om de 200km/250km druppel ik opnieuw.
Toegegeven, ik probeer regen zoveel mogelijk te vermijden. Dus daar heb ik geen ervaring mee.
Welk smeermiddel gebruik jij ?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Wat bedoel je met een bijna versleten ketting?amclassic-fan schreef: ↑12 okt 2017 07:41 ....
Zolang de ketting nog niet zo oud is kan je prima 100+ ritten met een stille ketting rijden met T9, het geluid komt pas als de ketting versleten begint te raken.
> 0,75 % rek
Lijkt me toch vrij logisch. Er komt meer speling op de pennen, dus krijg je ook meer geluid.
Natuurlijk speelt ook smering een belangrijke rol, dat zal niemand ontkennen.
Natuurlijk speelt ook smering een belangrijke rol, dat zal niemand ontkennen.
Het is een slijtagegrens, gekozen omdat het proefondervindelijk is gebleken dat de slijtage van de kransen na 0.75% verlenging (en dus geen rek) relatief snel gaat.
Geluid= zoeken van de ketting op de kransen=slijtage.
Logies allemaal tog?
PS, dooie boel op fietstoerist.be heh?
Geluid= zoeken van de ketting op de kransen=slijtage.
Logies allemaal tog?
PS, dooie boel op fietstoerist.be heh?
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Idd; op tijd -iets na .75%- je ketting veranderen en je voorkomt extra slijtage op alle tandwielen. Maar het is net het vervelende dat je net zonder veel extra geluid lang blijft doorrijden in mijn ervaring en dan opeens is alles te veranderen....
Het is geen scherpe overgang, hoe mee slijtage, hoe meer geluid (in het algemeen), de keus om een nieuwe ketting te monteren is primair een keus voor zo laag mogelijke kosten, vooral zinnig bij dure cassettes ( Record, Dura Ace enz. 11 speed)
Een combi met Shimano Tiagra cassette en een ketting van een tientje
kan je beter compleet oprijden...
Een combi met Shimano Tiagra cassette en een ketting van een tientje
kan je beter compleet oprijden...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
- Forum-lid
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 24 aug 2017 17:17
Ik weet niet of dit het juiste topic is maar...
Gisteren voor het eerst in de regen gereden met m'n nieuwe fiets. Nu wil ik hem terug proper zetten, net als de ketting maar ik vraag me af wat ik het best kan doen...
Ik heb een reinigingssetje van Park Tool gekocht en hier zit een kettingreiniger bij maar nu vraag ik me het volgende af:
Is zo'n kettingreiniger hetzelfde als een ontvetter? En in welke volgorde moet ik het best de ketting kuisen? Eerst de kettingreiniger, goed afspoelen, dan de ontvetter en dan opnieuw invetten? Of is de kettingreiniger al een soort ontvetter en moet ik dus enkel goed afspoelen en opnieuw invetten?
Alvast bedankt.
Gisteren voor het eerst in de regen gereden met m'n nieuwe fiets. Nu wil ik hem terug proper zetten, net als de ketting maar ik vraag me af wat ik het best kan doen...
Ik heb een reinigingssetje van Park Tool gekocht en hier zit een kettingreiniger bij maar nu vraag ik me het volgende af:
Is zo'n kettingreiniger hetzelfde als een ontvetter? En in welke volgorde moet ik het best de ketting kuisen? Eerst de kettingreiniger, goed afspoelen, dan de ontvetter en dan opnieuw invetten? Of is de kettingreiniger al een soort ontvetter en moet ik dus enkel goed afspoelen en opnieuw invetten?
Alvast bedankt.