Eerste keer zelf een wiel bouwen
Dat komt omdat de kracht op die plek te groot wordt. Voor die ene nippel dan. Hoeveel kgf spanning er op zit zegt niet altijd alles over de wrijving tussen nippel en velg. Heb het vaker met alu nippels gehad maar nooit met messing. De ene wielset is de andere niet en de ene nippel is de andere ook niet. Soms breken die krengen gewoon.
Ik zou zeggen dat het aan de batch nippels ligt.
Zijn dat nippels die alleen van buiten aan te draaien zijn of kun je ook vanuit de binnenkant van de velg aan de slag met een t sleutel?
Ik zou zeggen dat het aan de batch nippels ligt.
Zijn dat nippels die alleen van buiten aan te draaien zijn of kun je ook vanuit de binnenkant van de velg aan de slag met een t sleutel?
Dank voor de reacties!
Nippels zijn alleen aan de buitenkant aan te draaien.
Goede tip om de volgende keer ook van binnen te kiezen!
Wat zouden jullie doen met de wielen? Toch alle nippels vervangen voor messing? Of het zo laten? Het wiel zit netjes in elkaar, daarom twijfel ik een beetje.
Edit: spaken lopen ook netjes recht uit de velg
Nippels zijn alleen aan de buitenkant aan te draaien.
Goede tip om de volgende keer ook van binnen te kiezen!
Wat zouden jullie doen met de wielen? Toch alle nippels vervangen voor messing? Of het zo laten? Het wiel zit netjes in elkaar, daarom twijfel ik een beetje.
Edit: spaken lopen ook netjes recht uit de velg
- Maatwielen
- Forum-lid
- Berichten: 441
- Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
- Contact
Deze ringetjes gebruiken onder de nippel, zie:
https://www.vlechtservice.nl/webshop/sp ... ellen-14g/
En voor de zekerheid ook nog wat vet tussen dit ringetje en de nippel.
Naar mijn ervaring werken de DT Swiss squorx en Sapim square alu nippels het beste, onder meer omdat je de nippel dan ook van boven kunt stellen.
De 'fout' kan ook zijn dat het te lang heeft geduurd voordat het wiel goed was. Dat de nippel dus te vaak gesteld is. In combinatie met die wrijving breekt ie dan natuurlijk op den duur.
Groet,
Hans
https://www.vlechtservice.nl/webshop/sp ... ellen-14g/
En voor de zekerheid ook nog wat vet tussen dit ringetje en de nippel.
Naar mijn ervaring werken de DT Swiss squorx en Sapim square alu nippels het beste, onder meer omdat je de nippel dan ook van boven kunt stellen.
De 'fout' kan ook zijn dat het te lang heeft geduurd voordat het wiel goed was. Dat de nippel dus te vaak gesteld is. In combinatie met die wrijving breekt ie dan natuurlijk op den duur.
Groet,
Hans
dt_swiss schreef: ↑20 dec 2022 20:25 Even checken met de ervaringsdeskundigen van het forum.
Inmiddels een stuk of 15 wielensets gemaakt, en dit nog nooit meegemaakt.
Ook al eerder met alu nippels, dat ging prima.
Ik bouw momenteel een setje gravel wielen op.
DT Swiss G540 velgen, Sapim D-light spaken met Sapim alu 12 mm nippels.
Inmiddels heb ik een tweetal brekende nippels gehad. De nippel breekt precies op de overgang van waar de spanner pakt naar de kop toe(horizontaal dus, in het normaalvlak van de spaak). Spaak blijft nog zitten op de spaakkop. Ik snap niet waarom, want:
- Spanning was ca 1100 N
- Ik gebruik altijd wat olie om tussen de nippels en de velg te doen, om de wrijving te verminderen.
- spaaklengte komt netjes uit
Set is nu wel klaar, maar maak mijzelf toch wat zorgen om de andere nippels.
Wat denken jullie/zouden jullie doen? Toch maar vervangen voor messing?
Website: https://www.maatwielen.nl
1. Zijn onderstaande waardes een juiste richtwaarde voor de spaakspanning van aluminium velgen (28 spaken) met schijfremmen voor gravelgebruik ?
Voorwiel : 75 - 90 kg
Achterwiel DS (tandwielzijde) : 80 - 100 kg
Achterwiel NDS : 40 - 60 kg
2. wat is de juiste praktische werkwijze / volgorde om een wiel te richten ? Eerst de zijdelingse slag ? Hoogteslag ? Spaakspanning gelijk verdelen?
Dank u wel
Voorwiel : 75 - 90 kg
Achterwiel DS (tandwielzijde) : 80 - 100 kg
Achterwiel NDS : 40 - 60 kg
2. wat is de juiste praktische werkwijze / volgorde om een wiel te richten ? Eerst de zijdelingse slag ? Hoogteslag ? Spaakspanning gelijk verdelen?
Dank u wel
Wat betreft 1: ik zou zelf eerder richting de max van de velg gaan aan de DS. Vaak is dat iets van 1200N bij alu velgen dacht ik. Zo zorg je ook voor een hogere spanning aan de NDS. Die volgt trouwens gewoon uit de geometrie van de onderdelen en de spanning aan de DS
Wat betreft 2:
Bij goed secuur werken kan je een hoogte slag vrijwel volledig voorkomen.
Werk van grof naar fijn. Ik begin altijd met ervoor zorgen dat de velg gecentreerd zit. Hierna in stapjes spaakspanning verhogen, richten, centreren indien nodig en het cirkeltje nogmaals doen. Uiteraard wel steeds de spanning meten en de uitschieters corrigeren!
Wat betreft 2:
Bij goed secuur werken kan je een hoogte slag vrijwel volledig voorkomen.
Werk van grof naar fijn. Ik begin altijd met ervoor zorgen dat de velg gecentreerd zit. Hierna in stapjes spaakspanning verhogen, richten, centreren indien nodig en het cirkeltje nogmaals doen. Uiteraard wel steeds de spanning meten en de uitschieters corrigeren!
Okay mensen, ik heb nog een wellicht domme vraag. Gaat niet over een racefiets wiel, maar om een MTB wiel.
Ik ga een setje voor de MTB spaken en wil graag Deore XT naven gebruiken.
Ik heb 12*142 nodig. Maar, nu zijn deze echter volgende de E-Thru standaard van Shimano. Is dit nog iets speciaals waar ik rekening mee moet houden? Ik verwacht van niet, maar toch even checken
Kom er via google niet echt uit...
Alvast dank!
Ik ga een setje voor de MTB spaken en wil graag Deore XT naven gebruiken.
Ik heb 12*142 nodig. Maar, nu zijn deze echter volgende de E-Thru standaard van Shimano. Is dit nog iets speciaals waar ik rekening mee moet houden? Ik verwacht van niet, maar toch even checken
Kom er via google niet echt uit...
Alvast dank!
- Maatwielen
- Forum-lid
- Berichten: 441
- Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
- Contact
Je bedoelt die PHR-washers die bij de velg geleverd worden?
Antwoord: ja.
Website: https://www.maatwielen.nl
De inbouwmaat maakt verder niets uit toch? 12*142 is allemaal gelijk. E-thru heeft alleen betrekking op de steekas en de wijze van bevestigen in het frame.
Ride bikes, not tanks!