Pagina 29 van 29
Re: eTap AXS ervaringen?
Geplaatst: 24 aug 2023 11:20
door daniel1975
Als jij beter klimt heb ik een prima excuus

Re: eTap AXS ervaringen?
Geplaatst: 24 aug 2023 11:20
door hayes
Bij mij zou het puur voor de look zijn.
Qua aantal tandjes moet ik er gewoon op letten dat ze in de huidige kooi passen?
Ik zou er als test eens bestellen voor de Sensa en zelf installeren.
Re: eTap AXS ervaringen?
Geplaatst: 24 aug 2023 14:36
door delsol
hayes schreef: ↑23 aug 2023 22:04
Ik heb nog onderhoudsbudget over voor de leasefiets. Nu moet er niet meteen iet sgebeuren dus ik was aan het denken om (voor de looks) gewoon eens (oversized) gekleurde derailleurwieltjes op de Atom 6 te zetten. Gouden wieltjes lijken me wel leuk.
IK vermoed dat er een andere kooi bij moet meteen? Of is dat alleen bij oversized wieltjes?
Ik vind online wel een en ander
Ik ga toch via de FM moeten bestellen.
Welke prijzen zijn gangbaar? Keramisch is niet nodig.
Ik heb die ook van Nova zijn nog redelijk geprijsd (ook namelijk voor de looks).
Het is allemaal keramisch .
Denk er aan als je een oversized kooi erop zet ook een nieuwe ketting erop moet ivm lengte .
Re: eTap AXS ervaringen?
Geplaatst: 27 sep 2023 08:52
door tjerk1121
Goedemorgen,
Nadat ik op vakantie per abuis naar groot - groot schakelde met mijn Force e-tap groep brak de achterderailleur in 2 stukken. Nu zou je denken dat je e.e.a. zo zou moeten kunnen programeren dat dat niet mogelijk is, weet iemand of dat kan?
Ik vraag me alleen wel af of het systeem 'weet' in welke stand de voorderailleur staat of dat het zo dom is dat beide shifters gelijktijdig indrukken resulteert in naar de andere stand gaan zonder dat het systeem weet of 'ie op het buiten- of binnenblad stond?
Re: eTap AXS ervaringen?
Geplaatst: 27 sep 2023 09:08
door daniel1975
Met alle respect, er is er maar 1 dom en dat is de persoon die de kettinglengte heeft bepaald.....
Ik heb nog nooit een groepset gehad waarbij ik niet groot-groot kon rijden. Niet dat dat het doel is, maar wel om dit soort problemen te voorkomen. En ja, de derailleurs weten in welke stand ze staan, had ik bij mijn AXS groep gewoon zichtbaar op de Garmin als ik dat wilde.
Re: eTap AXS ervaringen?
Geplaatst: 27 sep 2023 10:21
door wasbeer2006
De groep heeft alleen een klein/klein begrenzing. Geen groot/groot.
Of je moet de syncro optie aanzetten.
Naast de te korte ketting kan afstelling van de B schroef ook het probleem zijn of een combinatie van die twee.
Niet toevallig een grotere cassette gemonteerd met dezefde ketting en/of de b schroef niet aangepast
Re: eTap AXS ervaringen?
Geplaatst: 29 sep 2023 15:12
door tjerk1121
daniel1975 schreef: ↑27 sep 2023 09:08
Met alle respect, er is er maar 1 dom en dat is de persoon die de kettinglengte heeft bepaald.....
Ik heb nog nooit een groepset gehad waarbij ik niet groot-groot kon rijden. Niet dat dat het doel is, maar wel om dit soort problemen te voorkomen. En ja, de derailleurs weten in welke stand ze staan, had ik bij mijn AXS groep gewoon zichtbaar op de Garmin als ik dat wilde.
Iemand met respect dom noemen is niet bepaald aardig

Voor zover ik me kan herinneren, heb ik de kettinglengte volgens de instructies bepaald maar iets langer dan volgens het boekje zou dit probleem inderdaad opheffen.
Re: eTap AXS ervaringen?
Geplaatst: 29 sep 2023 15:14
door tjerk1121
wasbeer2006 schreef: ↑27 sep 2023 10:21
De groep heeft alleen een klein/klein begrenzing. Geen groot/groot.
Of je moet de syncro optie aanzetten.
Naast de te korte ketting kan afstelling van de B schroef ook het probleem zijn of een combinatie van die twee.
Niet toevallig een grotere cassette gemonteerd met dezefde ketting en/of de b schroef niet aangepast
Nee, ik heb de cassette gebruikt die in de groepset zat. Oftewel, ik ga SRAM aanklagen want ik moet natuurlijk iemand de schuld geven en niet accepteren dat ik een foutje heb gemaakt
Kortom, ik ga een nieuwe ketting bestellen en 'm zo monteren dat groot-groot mogelijk is.
Re: eTap AXS ervaringen?
Geplaatst: 29 sep 2023 20:13
door daniel1975
Dan is Sram dom. En dan zonder respect, want die zouden beter moeten weten
Ik controleer ALTIJD of ik elke extreme kettinglijn kan schakelen zonder schade. Want in 1 moment van onoplettendheid sloop je anders de boel.