Wielerseizoen 2022
ah, ok
Dus als je verwacht dat je tegenstander weleens iets beter dan jou kan zijn, dan kun je als sportman dus beter de confrontatie uit de weg gaan en een wedstrijd opzoeken waar die persoon niet meedoet?
Weer wat geleerd...
Dus als je verwacht dat je tegenstander weleens iets beter dan jou kan zijn, dan kun je als sportman dus beter de confrontatie uit de weg gaan en een wedstrijd opzoeken waar die persoon niet meedoet?
Weer wat geleerd...
Hangt van de eigen instelling af. Binnen 10jaar weet niemand nog dat je actief die grote concurrent ontweek, dus als je het doet om herinnert te worden dan kan dat een mooie tactiek zijn. Financieel zal het ook wel interessanter zijn om X aantal grote rondes gewonnen te hebben in plaats van X keer 2e te worden in die ene ronde waar je je jaren op toelegt. Doe je het omdat je jezelf wil meten met de allerbesten en daar wil triomferen, dan heeft ontwijken uiteraard geen zin.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6229
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Ja, en dus al in December gaan bedenken welke wedstrijden je tegenstander misschien wel/niet gaat rijden...
Zet je alles op de giro, zul je zien dat die snuiter daar ineens aan de start verschijnt. Je hele seizoen naar de knoppen, omdat je die giro zou gaan winnen...
Volgens mij is het niet zo lastig. Als renner, en als ploeg, moet je je eigen doelen bepalen. Het is geen geheim dat het hoogste doel voor Jumbo het winnen van de tour is. Of er nu 10 Evenepoels, 5 van der Poels, 32 Pocagars aan de start staan .., dat maakt geen snars uit, ze zullen alsnog voor henzelf proberen zo goed mogelijk te zijn in de tour om daar het maximale resultaat te behalen. Niemand is onverslaanbaar.., zelfs als het zo lijkt. En zelfs als de uitkomst uiteindelijk toch weer dezelfde eindwinnaar is.
Ploegentactiek, voorbereiding, heb je in de hand. Parcours is een gegeven. Het weer een variabele factor. Het koersverloop is deels variabel (valpartijen, datgene wat anderen doen of laten waar je van kan profiteren.., maar ook waaiers maken, de koers in de hand nemen of teveel in de hand nemen)...
Doe het er maar mee.
En tuurlijk, je kunt zeggen dat het allemaal kansloos is. en dat je je op 1 dagskoersen gaan richten. Of op de etappe koersen van een week. Maar zo ver zijn ze bij Jumbo nog niet (en terecht lijkt me).
Zet je alles op de giro, zul je zien dat die snuiter daar ineens aan de start verschijnt. Je hele seizoen naar de knoppen, omdat je die giro zou gaan winnen...
Volgens mij is het niet zo lastig. Als renner, en als ploeg, moet je je eigen doelen bepalen. Het is geen geheim dat het hoogste doel voor Jumbo het winnen van de tour is. Of er nu 10 Evenepoels, 5 van der Poels, 32 Pocagars aan de start staan .., dat maakt geen snars uit, ze zullen alsnog voor henzelf proberen zo goed mogelijk te zijn in de tour om daar het maximale resultaat te behalen. Niemand is onverslaanbaar.., zelfs als het zo lijkt. En zelfs als de uitkomst uiteindelijk toch weer dezelfde eindwinnaar is.
Ploegentactiek, voorbereiding, heb je in de hand. Parcours is een gegeven. Het weer een variabele factor. Het koersverloop is deels variabel (valpartijen, datgene wat anderen doen of laten waar je van kan profiteren.., maar ook waaiers maken, de koers in de hand nemen of teveel in de hand nemen)...
Doe het er maar mee.
En tuurlijk, je kunt zeggen dat het allemaal kansloos is. en dat je je op 1 dagskoersen gaan richten. Of op de etappe koersen van een week. Maar zo ver zijn ze bij Jumbo nog niet (en terecht lijkt me).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40246
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
+1
Wust was ook niet bepaald de opper-favoriet op de 1500m deze Spelen..... Pieken op het juiste moment en een tegenstander die net even geen 100% levert en je bent er. Dat Roglic de capaciteiten heeft om de Tour te winnen is denk ik geen discussie, dus waarom daar op dit moment nog niet alles op zetten?
Als ploeg kan Jumbo in de breedte enkele renners in andere wedstrijden voorin koers mee laten draaien om ook daar de bloemen regelmatig te pakken.
Wust was ook niet bepaald de opper-favoriet op de 1500m deze Spelen..... Pieken op het juiste moment en een tegenstander die net even geen 100% levert en je bent er. Dat Roglic de capaciteiten heeft om de Tour te winnen is denk ik geen discussie, dus waarom daar op dit moment nog niet alles op zetten?
Als ploeg kan Jumbo in de breedte enkele renners in andere wedstrijden voorin koers mee laten draaien om ook daar de bloemen regelmatig te pakken.
Less is bore
Ik denk zelfs dat Jumbo moet kijken of ze niet drie kanshebbers moeten uitspelen.
De koers bepaalt dan zelf wel wie de sterkste is.
Belangrijk zijn dan wel duidelijke afspraken hierover.
Maar als Roglic, Vingegaard en Dumoulin Pogacar om de beurt het vuur aan de schenen leggen is er imo een grotere kans op het winnen van de Tour.
Alles is natuurlijk wel afhankelijk van de vorm op dat moment van de drie Jumbo's en Pogacar.
De koers bepaalt dan zelf wel wie de sterkste is.
Belangrijk zijn dan wel duidelijke afspraken hierover.
Maar als Roglic, Vingegaard en Dumoulin Pogacar om de beurt het vuur aan de schenen leggen is er imo een grotere kans op het winnen van de Tour.
Alles is natuurlijk wel afhankelijk van de vorm op dat moment van de drie Jumbo's en Pogacar.
Dat klinkt natuurlijk allemaal geweldig maar als Majka al sterker bergop dan 1 van die 3 heb je al een probleem.
Stel dan dat het 1 dag lukt, dan heb je de volgende dag in de bergen weer hetzelfde probleem.
Om Pogi te kloppen, heb je echt iemand nodig die over de 3 weken gezien, sterker is.
Stel dan dat het 1 dag lukt, dan heb je de volgende dag in de bergen weer hetzelfde probleem.
Om Pogi te kloppen, heb je echt iemand nodig die over de 3 weken gezien, sterker is.
Uiteindelijk is zoiets toch vaak gestoeld op hoop. Hier wat redenen waarom dat volgens mij niet werkt:
- Pogacar is doorgaans bedrijviger dan de 3 renners die je opnoemt.
- Dumoulin is volgens mij niet explosief genoeg voor die tactiek.
- Wanneer Pogacar attent reageert, zijn dat eerder tempoversnelling in het wiel van de aanvaller
- Op lange cols komt vaak de beste wel gewoon bovendrijven, ongeacht hoeveel renners er zijn om de topfavoriet te bestoken
- Zo'n tactiek blijkt op een aankomst bergop vooral in theorie te werken, in praktijk heb ik dat nog maar zelden zien werken
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6229
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Het is een koers van 3 weken.
1 man kan niet altijd alles zelf oplossen..., Je moet hem zien uit te putten door dag in dag uit dit te doen.
En als het de ene dag van Dumoulin komt, en de volgende dag van Roglic, is dat prima.
En tuurlijk is het geen garantie tot succes. Maar het is een strategie, zoals er meerder strategiën zijn.
Maar de domste is om bij voorbaat al de handoek te gooien en zonder ambitie aan de start te verschijnen. Ok. je moet realistische ambities zetten, maar als je zo'n sterk team hebt, met feitelijk 1 van de 3 beste klassementsrenners van dit moment. Dan is de ambitie de beste te zijn toch écht niet gek?
Ik zie 2 andere mankementen aan dit plan:
- Als je 3 renners wilt uitspelen, heb je minder renners over om de kopman(nen) te beschermen en ondersteunen.
- Pogacar heeft zijn team danig versterkt, dus hoeft niet per se zelf overal op te reageren.
Een andere strategie kan zijn dat je je sterke renners als uitgeschoven posten voorin de koerst ziet te krijgen.
Iets waar Astana en Movistar regelmatig goede resultaten mee hebben behaald, om einde van een etappe nog in overtal te zitten. Ook dit is geen garantie tot succes, maar het kán je wel helpen op cruciale momenten als de gelegenheid zich voor doet. (bijv als je concurrent alleen komt te zitten, hongerklop krijgt of in een sneeuwmuur fietst bijv).
1 man kan niet altijd alles zelf oplossen..., Je moet hem zien uit te putten door dag in dag uit dit te doen.
En als het de ene dag van Dumoulin komt, en de volgende dag van Roglic, is dat prima.
En tuurlijk is het geen garantie tot succes. Maar het is een strategie, zoals er meerder strategiën zijn.
Maar de domste is om bij voorbaat al de handoek te gooien en zonder ambitie aan de start te verschijnen. Ok. je moet realistische ambities zetten, maar als je zo'n sterk team hebt, met feitelijk 1 van de 3 beste klassementsrenners van dit moment. Dan is de ambitie de beste te zijn toch écht niet gek?
Ik zie 2 andere mankementen aan dit plan:
- Als je 3 renners wilt uitspelen, heb je minder renners over om de kopman(nen) te beschermen en ondersteunen.
- Pogacar heeft zijn team danig versterkt, dus hoeft niet per se zelf overal op te reageren.
Een andere strategie kan zijn dat je je sterke renners als uitgeschoven posten voorin de koerst ziet te krijgen.
Iets waar Astana en Movistar regelmatig goede resultaten mee hebben behaald, om einde van een etappe nog in overtal te zitten. Ook dit is geen garantie tot succes, maar het kán je wel helpen op cruciale momenten als de gelegenheid zich voor doet. (bijv als je concurrent alleen komt te zitten, hongerklop krijgt of in een sneeuwmuur fietst bijv).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Iets beter? Bekijk het palmares van de drieëntwintigjarige eens en rephrase.
Hangt er vanaf wat je objectief is, als je bereid bent om voor een ereplaats te strijden is dat natuurlijk een mooie instelling. Beetje naïef wel. Nu ja het is allemaal nog nieuw. Over enkele jaren wordt het wel wat duidelijker, zoals met de kannibaal.
Terwijl er ook mooie uitdagingen zijn (die sportief even mooi zijn) waar je wel mee kan strijden voor de overwinning.
Over enkele jaren zal het wel beginnen dagen. Je kan natuurlijk altijd speculeren op een valpartij of ziekte van je tegenstander, maar of dat zoiets nu iets is waar je naar uit moet kijken....MarkVeenstra schreef: ↑16 mar 2022 10:08 ...........
Volgens mij is het niet zo lastig. Als renner, en als ploeg, moet je je eigen doelen bepalen. Het is geen geheim dat het hoogste doel voor Jumbo het winnen van de tour is. Of er nu 10 Evenepoels, 5 van der Poels, 32 Pocagars aan de start staan .., dat maakt geen snars uit, ze zullen alsnog voor henzelf proberen zo goed mogelijk te zijn in de tour om daar het maximale resultaat te behalen. Niemand is onverslaanbaar.., zelfs als het zo lijkt. En zelfs als de uitkomst uiteindelijk toch weer dezelfde eindwinnaar is.
Ploegentactiek, voorbereiding, heb je in de hand. Parcours is een gegeven. Het weer een variabele factor. Het koersverloop is deels variabel (valpartijen, datgene wat anderen doen of laten waar je van kan profiteren.., maar ook waaiers maken, de koers in de hand nemen of teveel in de hand nemen)...
Doe het er maar mee.
En tuurlijk, je kunt zeggen dat het allemaal kansloos is. en dat je je op 1 dagskoersen gaan richten. Of op de etappe koersen van een week. Maar zo ver zijn ze bij Jumbo nog niet (en terecht lijkt me).